پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۱۵
نامه دانشجویان بورسیه به دبیر ستاد حقوق بشر

آیا یک مرجع می تواند هم شاکی باشد و هم قاضی؟!/ دانشجویانی که فدای ذائقه سیاسیون شدند!

دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب: 430630
باور می کنید، که شخص ناتوان و بی سوادی بتواند مراحل مختلفی چون مصاحبه تخصصی گروه، گذراندن واحدهای درسی، آزمون جامع، تصویب پورپوزال، تحریر رساله و البته نگارش و چاپ مقالات علمی را به آسانی پشت سر بگذارد و به دریافت مدرک دکترا، آن هم در معتبرترین دانشگاه های کشور که اجازه برپایی و تشکیل دوره های دکتری رشته های مختلف را کسب کرده اند، نائل آید؟!
آیا یک مرجع می تواند هم شاکی باشد و هم قاضی؟!/ دانشجویانی که فدای ذائقه سیاسیون شدند!
گروه سیاست جهان نيوز: جمعی از دانشجویان بورسیه در نامه ای خطاب به محمد جواد لاریجانی از عدم تمکین وزارت علوم و دولت تدبیر و امید به قانون، گلایه کرده و با طرح چند پرسش آورده اند: موضع قوه عادله کشور در قبال تضییع حقوق افراد، در آمد و شدهای انتخاباتی و تغییر ذائقه سیاسی دستگاه اجرایی کشور چیست؟!

متن کامل این نامه بین شرح است:

جناب آقای دکتر لاریجانی

با سلام

عهده داری مقام دبیری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در کنار آشنایی با روحیه ارزش مدار و انقلابی شما، عده ای از جوانان تحصیل کرده اما مورد ستم قرار گرفته این سرزمین را بر آن داشت که شکوائیه ای به محضرتان تقدیم دارند و از شما بخواهند که، ابتدا در جایگاه مسلمانی و برادری دینی، و بعد در جایگاه شخص عادلی که حافظ و حامی حقوق انسانی هر شهروند ایرانی است، دادخواهیشان را شنیده و به یاللمسلمین ایشان پاسخ گویید.

ماوقع آنچه بر سه هزار بورسیه مظلوم و محکوم رفته بود، در نامه قبل که به خدمت تان ارائه گردید، بیان گردید. در آن نامه عنوان شد که چگونه وزارت علوم دولت به اصطلاح تدبیر و امید، با اغراض صرفاً سیاسی، روحیه، آینده و حقوق این قشر فرهیخته و خانواده ایشان را به بازی گرفت و با یک صحنه آرایی فوق العاده، و البته با همراهی رسانه های جریان ساز خود، به قلع و قمع عده ای جوان نخبه ارزشی پرداخت.

همان گونه که قبلاً نیز خاطرنشان شد، این جریان در ابتدا، با متهم کردن تمام بورسیه ها به فساد، بی سوادی و غیرقانونی بودن، به تشکیل دادگاهی نمایشی، بدون حضور متهمین علمی کشور! اقدام نمود، و بدون استعلام از روزمه های علمی این دانشجویان و پیشرفت تحصیلی ایشان از دانشگاههای محل تحصیل، تنها حدود ۳۰ نفر را محروم از تحصیل و حدود ۸۰۰ نفر را به صرف چند صدم کسر معدل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، یا چندماه و چندسال اضافه سن، به لغو بورس و تحصیل با پرداخت هزینه شخصی محکوم کرد، و از رفع اتهام و عذرخواهی از باقی بورسیه ها نیز سرباز زد. در ادامه نیز خود در مقام تجدید نظر برآمد و باکمی تغییر در آراء قبلی، احکام برآمده از قضاوت ناعادلانه خویش را به دانشگاه های محل تحصیل دانشجویان فرستاد تا ضمن لغو بورس، و بستن پورتال آموزشی دانشجویان، ایشان را مجبور به پذیرش این احکام گرداند.

آنچه ما را به نگارش نامه دوم واداشت، در ابتدا یادآوری دادخواهی و شکوائیه مان به شما بود، و در ادامه طرح پرسش هایی بود که به ذهن تک تک ما خطور کرده بود و پاسخ گویی برای آن نمی یافتیم.

برادر بزرگوار جناب آقای دکتر لاریجانی

ابتدا سوالی شخصی از محضرتان داریم! شما که خود موفق به دریافت مدرک دکترا گشته اید، آیا باور دارید، و باور می کنید، که شخص ناتوان و بی سوادی بتواند مراحل مختلفی چون مصاحبه تخصصی گروه، گذراندن واحدهای درسی، آزمون جامع، تصویب پورپوزال، تحریر رساله و البته نگارش و چاپ مقالات علمی را به آسانی پشت سر بگذارد و به دریافت مدرک دکترا، آن هم در معتبرترین دانشگاه های کشور که اجازه برپایی و تشکیل دوره های دکتری رشته های مختلف را کسب کرده اند، نائل آید؟!!!

سوال دوم ما این است که آیا باور قوه قضائیه به این است که هر کس و هر مرجعی می تواند خود هم در مقام شاکی و هم در مقام قضاوت بنشیند و بدون آشنایی و البته بدون باور، به اصول ابتدایی قضاوت عادلانه، امنیت روانی، شغلی و اجتماعی عده ای را نادیده گرفته و دچار آسیب گرداند؟!!!

اما سوال سوم، آیا رفتار قلدرمابانه وزارت علوم در عدم تمکین به حکم صادره از سوی کمسیون اصل نود مجلس که براساس قانون اساسی دارای اختیار و جایگاه قانونی است، با اصول مسلم حقوق سازگار است؟! و آیا قرار نیست نهاد قضائی کشور در قبال این قبیل رفتارهای غیرقانونی اقدام شایسته به عمل آوردد؟!

سوال چهارمی که به ذهن خطور می کند، و در نامه قبلی هم به آن پرداخته شد این است که گناه دانشجویانی که صرفاً با اعتماد به مراکز تصمیم گیری و اجرایی کشور و ثبات در شرایط و تعهدات از تمام فرصت های شغلی و کاری و تحصیلی دیگر چشم پوشیده، و متعهدانه به درس و تحصیل خویش مشغول گشته اند چیست؟! و البته باید این دانشجویان به کجا پناه برند و از چه نهادی و چه کسی تظلم خواهی کنند؟!

و اما سوال پایانی، موضع قوه عادله کشور در قبال تضییع حقوق افراد، در آمد و شدهای انتخاباتی و تغییر ذائقه سیاسی دستگاه اجرایی کشور چیست؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
به نظر میرسه که این دانشجوها، قربانی شدن تا پروژه جنگ روانی حضرات در ماجرای استیضاح وزیر علوم شکل بگیره.
الآن هم اگر حضرات کوتاه بیان، معلوم میشه که چه ظلمی بر این دوستان رفته.
همین مظلومیت و این که دستشون به هیچ جا بند نیست، با این که حق باهاشونه، نشون میده که برخلاف ادعای حضرات، بین این دانشجوها نورچشمی و آقازاده و... نیست.
حکایت
Russian Federation
زبون بسته ها دور این برادران ل... خط بکشید...
آقایان وزارت علوم
برخلاف ادعای شما
اگر این بچه ها ریگی به کفش داشتند، بیسواد یا آقازاده بودند!
از رسانه ای شدن فرار می گردند و صبر می کردند تا آبها از آسیاب بیفتد! و هرگز به دنبال این نمی افتادند که یک مرجع بیطرف به دعاوی شان رسیدگی کند!
این پیگیری ها و نامه نگاری های مختلف خصوصا با قوه قضائیه خود دلیل روشنی بر ادعای کذب و دروغین وزارت خانه دولت تدبیرو امید!!!! است!
سیاوش
United States
بالاخره برای یبار هم که شده این ...ها حرف حساب زدن و اعتراف کردن:
"و حدود ۸۰۰ نفر را به صرف چند صدم کسر معدل در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد، یا چندماه و چندسال اضافه سن، به لغو بورس و تحصیل با پرداخت هزینه شخصی محکوم کرد"
United States
اینها چرا به دیوان عدالت اداری شکایت نمیکنن که حقشون رو بگیرن؟ چرا دنبال سیاسی کاری و جنجال سازی و نامه نگاری هستن. دلیلش مشخصه: چون ی ریگ بزرگ به کفششون هست.
عقل کل، این بورسیه ها خیلی وقته که به دیوان شکایت کردند اما رئیس شورای انقلاب فرهنگی با تشکیل هیات عالی ورود نهادهای قضایی را به پرونده ممنوع اعلام کرده است
صادق
Russian Federation
از عجایب روزگار ما در ایران مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر احکام قوه قضائیه اولی تر و نافذ تر است. چون شورا گفته در مسائل وزارت علوم قوه قضائیه حق دخالت ندارد!!! پس دیوان عدالت اداری نیز به درخواست رسیدگی دانشجویان جواب منفی داد. برادر عزیز در آن جایی که تو زندگی می کنی نهادی بالاتر از دستگاه قضایی و دیوان عالی آمریکا وجود دارد که مرجع تظلم خواهی مردم باشد؟؟؟
فکر میکنم قضاوت از سر ناآگاهی کار غیرمنطقی و غیر شرعی باشه!
اگر در جریان اخبار باشید شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه ورود به دیوان عدالت نمیده! موضوعی که هفته پیش مورد اشاره و البته اعتراض رئیس دیوان قرار گرفت و ایشون فرمودند که شاکی و قاضی نمیتونه یک فرد و یک گروه باشه!
مواظب باشید که دارید به چه تعدادی تهمت میزنید و بدونید که امکان حلالیت طلبیدن شاید هرگز براتون مقدور نشه!
می شود
هم شاکی شد هم مدعی العموم هم قاضی هم مجری حکم
مثال: بی نهایت
علی
چه کسی می خواهد به داد این مظلومین بورسیه برسد؟؟؟؟
محمد
United States
چرانمایندگان مجلس وزیررااحضارنمیکنند.چراحقشان پایمال شده .به خدابراشون گریه میکنم .آقایان نماینده تورابه خدابه داداین جوانان برسیدنگذاریدروانی وبیچاره بشن .من اونارانمیشناسم ولی وقتی ناله آنها رامیشنوم ارآدم بودن خودم بدم میاد.چرادرجمهوری اسلامی.جوانان انقلابی کنارگذاشته شوند.آیاحالاکاروزارت دربورسیه هادرست است.
امیدوارم حق به حق دار برسه.
واقعا ظلمی صورت گرفته در ایران اسلامی و همه سکوت کردند!
واقعا از نمایندگان کمیسیون بپرسید آیا همه بدون شرایط بودند؟
من نمی گویم این بورسیه ای ها بیسوادند ولی وقتی اینا بورس شدند به نظرتون عادلانه بوده که با دیگر متقاضیان به مراتب باسوادتر بدون پارتی سنجیده نشدند ضمنا خیلی از این دوستان حتی ازمون دکتری هم ندادند ویکراست رفتند سر دکتری
صالحی
شما بدون ازمون وارد دکتری شدید طلبکارهستید .من هم دوبار برای مصاحبه دکتری بورسیه دعوت شدم ولی چون پارتی نداشتم نشد.بعدبایکسال تلاش درازمون سراسری قبول شدم.شما واقعا خودخواه هستید .همچی برای شما...