پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۵
۴
یک اتفاق تلخ در خلیج فارس؛

فاجعه در قلب خلیج فارس/ فروش خاک جزیره ایرانی به اماراتی‌ها!

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 442231
جزیره هرمز در ۸ کیلومتری بندرعباس به عنوان جزیره ای شناخته می شود که خاک مرغوب و باکیفیتی در اختیار دارد که در صنایع مختلف می توان از آن استفاده کرد اما این حاک چند سالی است که به صورت خام و بدون نظارت در حال خارج شدن از کشور است.
فاجعه در قلب خلیج فارس/ فروش خاک جزیره ایرانی به اماراتی‌ها!
به گزارش جهان به نقل از صبحانه، تا به حال به این فکر کرده اید که شاید بتوان از همین خاکی که اهمیت زیادی به آن نمی دهیم هم کسب درآمد کرد؟ آیا می دانید که خاک را نیز به عنوان یکی از ارزشمندترین کالاها صادر می کنند؟ فروش خاک یک اتفاق جدید در کشور نیست برای مثال، دو سال پیش بود که خبرهایی از فروش خاک کشاورزی ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس آن هم به نام "خاک شیرین" منتشر شد. در آن زمان این صحبت به میان آمد که چرا باید خاکی که حدود ۴۰۰ سال زمان برای درست شدن آن نیاز است به راحتی از کشور خارج شود؟

سالها پیش بود که مشخص شد، خاک کشاورزی ایران که طبق قانون فروش آن با محدودیت ها و ممنوعیت هایی همراه است، به صورت های مختلف و در میان بارهای شن و ماسه به کشورهایی مانند امارات صادر می شود و کسی به آن نظارت نمی کرد.

در جدیدترین اقدام، سودجویان این بار به سراغ جزیره هرمز رفته اند و خاک سرخ ارزشمند آن را به کشورهای مختلف به صورت فله ای و بدون آنکه پشت پوشش خاصی پنهان شوند، صادر می کنند.

بخشدار: هر کیلو خاک جزیره ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزش دارد

به گزارش صبحانه، نعیمی بخشدار جزیره هرمز در گفتگوی اختصاصی با تایید صادرات خاک جزیره هرمز گفت: "خاک جزیره به طور مرتب و بدون هیچ نظارت خاصی در حال صادر شدن به کشورهای مختلف است."

وی در ادامه افزود: "این خاک در موارد مختلف از جمله تولید لوازم آرایشی و رنگ سازی کاربرد دارد و قیمت آن نیز بسیار بالا است. این خاک در کشورهایی مانند امارات با قیمت های بالا به فروش می رسد. "

بخشدار جزیره هرمز با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۵ سال از آغاز صدور خاک جزیره به کشورهای مختلف می گذرد، گفت: "هر کیلو از این خاک می تواند ۳۰۰ تا ۴۰۰ دلار ارزش افزوده داشته باشد."

جزیره هرمز در ۸ کیلومتری بندرعباس واقع شده است و جمعیت آن به ۶۰۰ هزار نفر می رسد. خاک سرخ این جزیره بسیار ارزشمند بوده و بیش از ۴۰ کاربرد مختلف در زمینه های مختلف دارد. در برخی منابع تاریخی این جزیره را به علت موقعیت جغرافیایی آن و مجاورت با تنگه هرمز، کلید خلیج فارس می‌ نامند و همین موقعیت است که آن را در طول تاریخ، از نظر راهبردی و بازرگانی از اهمیت خاصی برخوردار ساخته‌ است.

در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز، کوه‌ هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این کوه‌ ها، کوه قرمز رنگی وجود دارد که خاکش خوراکی است و مردم محلی از خاک سرخ آن به عنوان ادویه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی و مربا استفاده می‌کنند.

مردم محلی این کوه را «گلک» می‌ نامند و خاک سرخ آن را مانند نمک در تهیه انواع غذاها مصرف می‌ کنند. این کوه با ارتفاع تقریبی ۲۰۰ متر در جنوب جزیره هرمز قرار گرفته و از خاک آن در صنایع سرامیک سازی و رنگسازی نیز استفاده می‌ شود.

نماینده هرمزگان: باید سود فروش خاک به مردم جزیره برسد

به گزارش صبحانه، ابوالقاسم جراره نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگوی اختصاصی با اعلام آمادگی این استان برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در جزیره گفت:" فرصت هایی در مجلس فراهم شده است که شرکت های توسعه ای بتوانند با مشارکت ۴۹ درصدی به همراه بخش خصوصی، در این حوزه مهم سرمایه گذاری کنند و با استقرار شرکت های فرآوری خاک در این جزیره، سود و عواید آن به مردم این منطقه برسد."

با توجه به اینکه در جلسه علنی روز ۱۸ تیرماه سال ۹۳ مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس با الحاق جزیره هرمز به محدوده منطقه آزاد قشم موافقت کردند، عملا مسئولیت نظارت و پیگیری این اتفاق مهم، بر عهده سازمان منطقه آزاد قشم است و با توجه به انتقاداتی که مسئولان این سازمان از اقدامات غیرقانونی دولت قبل داشته اند، باید دید آیا آنها جلوی این موضوع را خواهند گرفت یا منتظر انتقاد و افشاگری مدیران آینده درباره فعالیت خود خواهند بود ؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


خاک این کشورراهم می فروشندولی امان از فقری که بیداد می کند...
me
به قول پدر شوهر ستایش:....دکی.....
Iran, Islamic Republic of
من که راضی به این خیانت نیستم .
شرم آوره