جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱۸
حجت‌الاسلام ماندگاری خواستار شد:

صدا و سیما صریحا عذرخواهی کند

گناه کبیره قطعی در صدا و سیما آن هم در ماه مبارک رمضان
شنبه ۵ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 183536
حجت‌الاسلام و والمسلمین ماندگاری، از اساتید مطرح اخلاق و معارف اسلامی، اخیرا در برنامه ای تلویزیونی انتقادات صریحی را به صدا و سیما و برنامه "خنده بازار" وارد کرد.
به گزارش جهان، وی که روز ۲۵ مرداد ماه در برنامه دینی و اخلاقی "سمت خدا" حاضر شده بود، در پاسخ به سوال یکی از ببیندگان برنامه با بیان دلایل متعدد دینی، از مسئولان صدا و سیما خواست که به دلیل ساخت برنامه های خلاف شرع "صریحا عذرخواهی" کنند.

باید توبیخ بشود

یک ببینده "سمت خدا"، بدون نام بردن از برنامه "خنده بازار" از آقای ماندگاری پرسیده بود: بالاخره ما تکلیف خودمان را با برنامه های صدا و سیما نفهمیدیم . یک برنامه ای مثل سمت خدا بیننده را به سمت خدا و بندگی و ترک گناه هدایت می کند. جالب است که در یکی از برنامه های شما آثار تمسخر توضیح داده می شود و باز جالب است که در این ماه و در همین تلویزیون برنامه ی دیگری مردم را به گناه و تمسخر به انسانها سوق می دهد و ظاهر طنز هم به آن می دهد. واقعا کدامیک ما را به سمت خدا سوق می دهد؟

پاسخ حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری به این سوال قابل تامل و شنیدنی بود. او نیز از برنامه خنده بازار نامی نبرد اما گفت: هر تهیه کننده و کارگردانی که این برنامه را ساخته، ما برای او استغفار می کنیم. گناه گناه است و اگر برادر من هم این کار را کرده باشد باید توبیخ بشود.

گناه را تحقیر کنید نه گناهکار را

این استاد اخلاق افزود: این درست نیست که در ماه مبارک رمضان گناه کبیره قطعی آن هم در صدا و سیما انجام بشود. آیه صریح در مورد مسخره کردن داریم که همدیگر را مسخره نکنید. پیامبر هم می فرماید: گناه را تحقیر بکنید نه گناهکار را . یعنی بین ذات و فعل طرف یک فاصله بیندازید. بفرض کسانی را که می خواهیم سر به سر آنها بگذاریم خطا کرده اند، خطای او را بد بدانید، چشم چرانی بد است، عصبانیت بد است ولی شخص عصبانی را بد ندانید. 

او در پاسخ به این سوال که "آیا ما می توانیم با گناه ، ادخال سرور بکنیم؟"، عنوان کرد: ما می توانیم یک لطیفه بگوییم و بدی را تمسخر بکنیم . مثلا ما می توانیم تکبر را در شخصی به نمایش در بیاوریم و تکبر را به استهزاء بکشانیم ولی نمی توانیم آن فرد را مسخره کنیم. من واقعا از وقوع این موضوع غصه می خورم.

نمی توان به کسی اجازه گناه داد

حجت الاسلام ماندگاری همچنین درباره این موضوع که مسئولان برنامه می گویند از کسانی که ادای آن را در می آوریم یا غیبت شان را می کنیم اجازه می گیریم، تصریح کرد: گناه غیبت، تمسخر و مردم آزاری دو تا گناه است. یکی حق الناس است و یکی حق الله. من نمی توانم اجازه گناه به کسی بدهم. نمی توانم به کسی اجازه بدهم که در تلویزیون ادای من را در بیاورد. چون حق الله است. من از طرف خدا نمی توانم به کسی مجوز گناه بدهم.

این استاد معارف اسلامی افزود: مثلا خدا گفته دروغ در جایی جایز است که جان یک انسان در خطر است. ولی من نمی توانم برای هزارتومان دروغ بگویم و اسم آنرا دروغ مصلحتی بگذارم. مثلا فرض کنیم فرد اجازه می دهد که پشت سر او غیبت یا تمسخرش کنیم، حالا اون از حق خودش گذشت اما پس خدا چه؟ 

سیمای جمهوری اسلامی صریحا عذرخواهی کند 

او در پایان خطاب به مسئولان صدا و سیما گفت: من خواهش می کنم سیمای جمهوری اسلامی از این برنامه صریحا عذرخواهی کند و مانع پخش آن شود. باید جلوی اینگونه برنامه ها گرفته بشود. در شأن صدا و سیمای جمهوری اسلامی نیست که به خاطر خنداندن مردم، گناه بکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


باز این تنگ نظری والقای نظر خود بر نظر دیگران.درضمن اگه نیازبه عذرخواهی باشه اتفاقهائی هم دراین برنامه سمت خدا افتاده. دست بردارید ازاین تنگ نظریها ی بیجا.
United States
خنده بازار واقعا اونقدر که منفیه مثبت نیست چون لهجه ها و رفتار و گفتار مسئولینو مسخره می کنه نه اینکه به نحوه مدیریت اونها انتقاد کنه
Iran, Islamic Republic of
برای نویسنده نظر قبلی میگویم جالب است هر جا که پای دین و دیانت وسط می آید و منطق جای احساسات را میگیرد میشود تنگ نظری
امثال شما خدا را هم تا برایشان فعت داشته باشد میخواهند و اگر دلشان برنجد خدا را هم میفروشند
Iran, Islamic Republic of
اگر همینم پخش نکنند و مردم بروند پای ماهواره بهتره!!
عزیزجان تنگ نظری کدومه.
ادای یه نفر رو درمیارن تا تو بخندی نه اینکه کارش رو به طنز بکشونن.
قبلا هم گفتم الان هم می گم. طنز با تمسخر فرق داره. طنز با جک و هجو فرق داره.
بابا طنز صورت ظاهری اش خنده داره اما در باطنش گریه و شکایته. بعد از خواندن متن طنز یا تماشای فیلم طنز باید به اون فکر کنی و از اینکه حوادث آنگونه رقم می خورد ابراز تأسف کنی.
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن تشكر از استاد ماندگاري، به كساني كه چنين ديدگاهي را تنگ نظري ميدانند عرض ميكنم كه اگه قرار باشه ما صراحت ايه شريفه قران راكه مي فرمايد: (لا يسخر قوم من قوم... هيچ كس حق مسخره كردن ديگري را ندارد.) و رواياتي كه اين عمل را حرام ميدانند، به خیال تنگ نظري توجيه كنيم چيزي از دين باقي نمي ماند.
اینکه دیگران مسخره کنیم جالب نیست. اما چرا فکر می کنید برنامه شما قشنگه!!!. شما بجای رد یک برنامه نگاه نکن!!! جامعه مال همه است و همه دوست ندارند مثل شما زندگی کنند. لطفا اینو درک کنید.
Iran, Islamic Republic of
خيلي وقت پيش اين رو گفته . شما خواب بوديد ظاهرا
ای کاش بلد بودیم در مقابل نظر بزرگانمان و دین فقط بگوییم " چشم " و کار خود را اصلاح کنیم .
به خدا زندگیمان گلستان میشد .
این را هم برای مسئولین سازمان و هم در پاسخ بعضی نظرات درج شده گفتم .
"اگر همینم پخش نکنند و مردم بروند پای ماهواره بهتره!!"
دیگه حالا مدتیه یه عده یاد گرفتن هر طور که میشه میگن برا نرفتن مردم پای ماهواره هست و همه غلطاشون رو توجیه می کنن.
عزیز من قرار نیست ما به هر وسیله ای متوسل بشیم تا مردم رو از ماهواره بکشونیم به سمت خودمون. این چه حرف مزخرفیه؟ قرار نیست که برا اینکه مردم سراغ ماهواره نرن ما خودمون بشیم ماهواره!
Iran, Islamic Republic of
آگه نخوان یک سری ها پای ماهواره نروند خوب فیلم خراب هم پخش کنن دیگه!!!!! حالا که هدف وسیله رو توجیه می کنه
United States
خدا اجر بده به اونی که سمت خدا رو ساخت
درپاسخ آنکه فرموده پای ماهواره برن بهتره؟باید گفت یعنی باید اخلاق وارزشها را زیر پا گذاشت که عده ای پای ماهواره نروند؟؟؟!!!این توجیهی است که بارها از برخی شنیده ایم.اینکار یعنی:
دین را زیر پا گذاشتن که مردم به سمت ماهواره کشیده نشوند!!! این کار ما رابه آنجامی برد که غربی هارابرد.آنها هم به همین روشها دین را کنار گذاشتند.بیایید به دستورات قرآن وخدا عمل کنید.
Iran, Islamic Republic of
كاملا درسته
ما با مسخره كردن و تحقير و توهين مخالفيم. شما چرا از توهينهايي كه به مهندس مشايي ميشه چيزي نمي نويسيد؟. مگه ايشون انسان نيست؟. اگه يك كاري بده براي همه بده نه فقط براي عده اي خاص. بهتر است اخلاق مدار باشيد
United States
بانظر استادماندگاری موافقم،دیدن این مجموعه حرام است چرا که به مخالفت با حکم صریح خداوند پرداخته است...صداوسیما باید پخش آن را متوقف کند...
Iran, Islamic Republic of
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء...
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد نبايد قومى قوم ديگر را ريشخند كند شايد آنها از اينها بهتر باشند و نبايد زنانى زنان [ديگر] را [ريشخند كنند ] شايد آنها از اينها بهتر باشند و از يكديگر عيب مگيريد و به همديگر لقبهاى زشت مدهيد چه ناپسنديده است نام زشت پس از ايمان و هر كه توبه نكرد آنان خود ستمكارند.
(حجرات / آيه 11)
مهران مدیری هم طنز میساخت حالا یکیش میگرفت یکیش نه ولی از این مسخرگیها نمیکرد.راستی یاد زیراسمان شهر غفوریان وعطاران بخیر!