چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

مهمترین روش تربیتی خدا برای بندگان

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب: 388331
یک روش دیگر وجود دارد که از همه ی روش ها مهمتر است ولی بیشتر از همه ی روش ها مغفول مانده است و خیلی روش عالی و موثری است و آن روش محبت کردن خداست. خداوند با محبت خودش انسان ها را تربیت می کند.
به گزارش جهان به نقل از روضه نیوز؛ یک روش دیگر وجود دارد که از همه ی روش ها مهمتر است ولی بیشتر از همه ی روش ها مغفول مانده است و خیلی روش عالی و موثری است و آن روش محبت کردن خداست. خداوند با محبت خودش انسان ها را تربیت می کند.

به گزارش خبرنگار روضه نیوز؛ حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان صبح امروزدر اولین جلسه مراسم عزاداری بیت الزهرا(س) شهرک غرب تهران پیرامون مبحث محبت روش تربیتی خدا نکات ارزشمندی را مطرح کردند؛ در ادامه متن سخنان ایشان را می خوانید:

فوائد بین الطلوعین:

از یکی از اهل بیت پرسیدند زمانی که نه روز است و نه شب چه زمانی است؟ حضرت فرمودند بین الطلوعین زمانی است که هرکس شب تا صبح خوابش نبرده باشد در این ساعت می تواند راحت بخوابد. زمانی است که بیماران در این ساعت دردشان کم می شود. و زمان مناسب برای توبه و عنابه است. خوب است که بهترین کارهایمان را که می خواهیم در طول روز انجام دهیم، به این زمان اختصاص دهیم. اگر کسی بین الطلوعین را بخوابد، خیلی خسران زده است. چطور در کودکی یادگیری های ما در مغز و وجودمان حک می شود؟! بین الطلوعین هم چنین اثری در وجود ما دارد.

روش های تربیتی:

روش های تربیتی متعدد است که چندین روش در قرآن آمده است:

یکی از روش ها روش انذار است. یعنی نهی کنیم و بگوییم که اعمال بد ما عقوبت دارد.

مورد بعدی مورد تبشیر است. یعنی ما بشارت به آدم ها بدهیم که اگر فلان کار خوب را انجام بدهید به بهشت می روید.

مورد بعدی ارجاع دادن انسان به فطرت پاکشان و وجدانشان است. همه ی آدم ها قسمت وجدان وجودیشان بسیار دیر از بین می رود و دیر از کار می افتد و خیلی از جا ها ما را ارجاع به فطرتمان داده اند.

یکی دیگر از روش های تربیتی الگو نشان دادن است؛ که راجع به پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آمده "اسوه الحسنه" پیامبر ص بهترین اسوه هستند.

اگر کسی الگوی خوبی ها را ببیند به سمتش قدم برمی دارد.

اهل بیت وقتی می خواستند دعا کنند از ابعاد مختلف دعا می کردند. و برای تربیت نفسشان از این ابعاد مختلف استفاده می کردند.

پس خوب است که برای تربیت و روش های تربیتی انواع و اقسامش را استفاده کنیم نه این که فقط به بعضی از آنها بپردازیم.

یک روش دیگر وجود دارد که از همه ی روش ها مهمتر است ولی بیشتر از همه ی روش ها مغفول مانده است و خیلی روش عالی و موثری است و آن روش محبت کردن خداست. خداوند با محبت خودش انسان ها را تربیت می کند. یکی از بهترین چیزهایی که مادرها می توانند ازآن برای تهدید استفاده کنند، این است که وقتی فرزندشان می خواهد یک کار اشتباهی را انجام بدهد، به او بگویند که اگر این کار را انجام بدهی دیگر دوستت ندارم. و یا اگر این کار را انجام بدهی من بیشتر تو را دوست دارم. این باعث می شود که وقتی بچه احساس می کند که مادرش می گوید من دیگر دوستت ندارم، انگار همه ی پشتوانه ی او را گرفته اند؛ چنین احساسی را نسبت به محبت مادر دارد.

ما هم باید نسبت به خدا چنین دید و احساسی داشته باشیم. که امام علی علیه السلام می فرمایند: "فکیف اصبر علی فراقه" خدایا من عذاب و جهنمت را می توانم تحمل کنم اما دوری تو را و این که محبت تو بالای سرم نیست را چگونه تحمل کنم؟

ما چیزی راجع به عذاب نمی دانیم که خیلی راحت می گوئیم خدایا ما می توانیم عذابت را تحمل کنیم. حضرت علی علیه السلام کسی بوده که آگاه به تمام عذاب های اخروی بوده است. با این وجود می گوید که من تمام آن عذاب ها را می توانم تحمل کنم. ولی محبت ندیدن از سمت تو را نمی توانم تحمل کنم.

زمانی متوجه شدم که یک آدم توانمند و بزرگی است که خیلی علم بالای داشت؛ یک توصیه ای که از طریق واسطه به من رساندند، این است که "برو برای مردم بگو که چه قدر امام زمان مردم را دوست دارد". یعنی اینکه برای مردم جا بیفتد که چه قدر امام زمان دوستشان دارد واقعا کار سختی است و بسیار مهم است.

حالا ما باید فکر کنیم ببینیم چگونه می شود در بین مردم جا انداخت که چه قدر امام زمان دوستشان دارد. حالا که در زمان محرم هستیم باید به این فکر کنیم که چه قدر امام حسین علیه السلام ما را دوست دارد. اینکه توانسته ایم بیاییم در مجلس امام حسین علیه السلام یعنی امام حسین علیه السلام دوستمان داشته اند.دوستمان داشته که بیاییم در مجلسش در فضایی زیر بیرق امام حسین علیه السلام عزاداری کنیم. این که ما می توانیم گریه کنیم برای امام حسین علیه السلام کار سهل و سبکی نیست. کاریست که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها این کار را انجام می دادند.و باید برای آن اجر زیادی قائل باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *