جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واگذاری بناهای تاریخی‌بدون نظرکمیته‌نفایس

سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 458838
مدیرعامل صندوق احیای آثار تاریخی معتقد است که چون برخی از بناهای تاریخی، مجوز واگذاری به بخش خصوصی را از سوی هیات دولت دارند، بنابراین بدون تشکیل کمیته نفایس نیز می‌توان آنها را واگذار کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، طی چند سال گذشته کمیته‌ای در سازمان میراث فرهنگی تشکیل می‌شد که مرجع تشخیص قابلیت واگذاری بناهای تاریخی دارای مشخصه‌های نفیس بودن به بخش خصوصی بود و اگر بنایی به رای کمیته نفایس تشخصی داده می‌شد که جزو نفایس محسوب می‌شود، آن بنای تاریخی که مالکیتش را سازمان میراث فرهنگی بر عهده داشت، به بخش خصوصی برای تغییر کاربری واگذار نمی‌شد.

چرا که بسیاری از بناهای تاریخی پس از تغییر کاربری، از دسترس بازدید مردم خارج می‌شوند به عنوان مثال اگر بنایی نفیس باشد و آن را به هتل تبدیل کنند، مردم نمی توانند از تمام بخش های آن بازدید کنند نمونه آن هم هتل عامری‌هاست که با وجود اینکه در این کمیته نفیس تشخصی داده شد آن را به بخش خصوصی واگذار شد و حالا به عنوان هتل از آن استفاده می کنند.

اکنون مدت‌هاست که دیگر کمیته ای برای تشخیص نفایس ملی تشکیل نمی‌شود. این درحالی است که سال گذشته مدیر عامل سابق صندوق احیا و بهره برداری از آثار تاریخی در نامه‌ای به معاونت میراث فرهنگی خواستار تشکیل این کمیته شده و اعلام کرده بود که در نامه ای به معاونت میراث فرهنگی از تعدادی بنای تاریخی نام برده شده که امکان واگذاری آنها به بخش خصوصی و تغییر کاربری بناها وجود دارد بنابراین منتظر اعلام نظر اعضای کمیته تشخیص نفایس ملی هستیم.

فهرست بناهای قابل واگذاری به بخش خصوصی باید نظر کمیته نفایس را داشته باشد، اما اکنون مدیرعامل فعلی این صندوق به دلیل برگزار نشدن این کمیته بنای واگذاری آثار تاریخی را بر مصوبه هیات دولت قرار داده و اعلام می کند که قبل از اعلام رسمی واگذاری، فهرست این بناها را به معاونت میراث فرهنگی ارسال می کنیم. به این ترتیب اگر مشکلی باشد مسئولان مرتبط حتما جلوی واگذاری را می گیرند.

در این باره محمدرضا پوینده، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از آثار تاریخی کشور در پاسخ به سوالات خبرنگار مهر این طور پاسخ داد:

* در روزهای اخیر خبر از برگزاری مزایده آثار تاریخی از سوی صندوق احیا شنیده می‌شود. این درحالی است که از مدت‌ها قبل کمیته‌ای برای تشخیص نفایس برگزار نشده، پس چطور این بناها را واگذار می‌کنید بدون اینکه از نفیس بودن بناها مطلع باشید؟

نفیس بودن نفایس باید تعریف شود در آن صورت تکلیف مشخص می‌شود و مبتنی بر آن تعریف می‌توان گفت که بنای نفیس متعلق به چه دوره تاریخی است و یا چه ویژگی معماری باید داشته باشد در حقیقت با تعریف نفایس، مصداق نفیس بودن یک بنا مشخص می شود.

* در صورتی می توان نفیس بودن را تعریف کرد که کمیته ای تشکیل شود، اما الان که معاونت میراث فرهنگی قصدی برای تشکیل آن ندارد.

من خبر ندارم.

* شما منتظر برگزاری این کمیته نیستید تا بناهای تاریخی را واگذار کنید؟

ما به اطلاع معاونت میراث فرهنگی می‌رسانیم که کدام بناها را می‌خواهیم واگذار کنیم. اگر آنها مشکلی در واگذاری بناها ببینند به ما اعلام می‌کنند. بناهایی که واگذار می‌شوند، مجوز واگذاری هیات دولت را دارند.

* مگر هیات دولت نفیس بودن بناها را مشخص می‌کند؟

نه فقط مجوز واگذاری می‌دهد. ما نام هر کدام از بناهای قابل واگذاری را در قالب نامه‌ای مکتوب به معاونت میراث فرهنگی اعلام می‌کنیم. مانند چند روز گذشته که مشخصات ۷۰ بنا را به آنها اعلام کردیم. وقتی پاسخ نامه را نمی‌دهند، ما بنا را می‌گذاریم بر اینکه یعنی حتما از نظر آنها مشکلی در واگذاری به بخش خصوصی وجود ندارد. اگر مشکلی باشد آنها سریعا می‌گویند که از فهرست واگذاری خارج کنید.

* تا الان فهرست چند بنا را به معاونت میراث فرهنگی اعلام کرده‌اید؟

ما هر بار مشخصات بناها را اعلام می‌کنیم.

* در دوران مدیرعامل سابق صندوق نامه‌ای تهیه شده و نام تمام بناهای قابل واگذاری را در آن اعلام کردند، این نامه هیچ وقت جوابی نگرفت. منظور شما هم همان نامه است؟

از آن نامه خبر ندارم. ما فهرست ۲۶۹ بنا که مالکیت دولتی و یا اوقافی دارد را تهیه کرده‌ایم این بناها از سوی هیات دولت مجوز واگذاری دارند. بناهایی که مالکیت اوقافی دارد، باید در تفاهمنامه‌ای با آنها واگذار شوند. اما آنهایی که در مالکیت دولت و یا سازمان میراث فرهنگی است، حدود ۱۱۹ بناست. که اگر مشکلی برای واگذاری آنها وجود داشته باشد بررسی می شده و از فهرست خارج می شود.

* در صندوق احیای آثار تاریخی یک مرحله نفیس بودن این بناها مشخص می‌شود، از نظر شما کدام یک از این بناها نفیس هستند و باید بررسی دقیق تری روی آن انجام شود؟

از دید من همه بناها مهم هستند و هر کدام ممکن است شاخص خاص خود را داشته باشد این بناها حتما اهمیت دارند که هیات دولت برای واگذاری آنها مجوز داده است. نمی شود گفت که کدام بنا مهم تر است ما با هدف احیا، آنها را واگذار می کنیم. در مزایده قبل ۲۴ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی جذب شد و الان مرمت این بناهای واگذار شده نیز شروع شده است این خیلی خوب است که سرمایه گذار بخش خصوصی سرمایه اش را در این راه بگذارد. نمی دانم کجای کار ایراد دارد!

* عمارت مسعودیه و خانه عامری ها هم حزو نفایس بودند اما واگذار شدند.

نمی‌توانم بگویم عامری‌ها نفیس است یا نه. باید فرایند بررسی نفایس طی شود شاید یک نفر پیدا شود و بگوید نفایس تنها آثاری است که در فهرست جهانی ثبت شده‌اند و یا فرد دیگری بگوید که تنها بناهایی که در فهرست میراث ملی ثبت هستند، نفیس به شمار می آیند، این تشخیص در حیطه کاری ما نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *