پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ایام فاطمیه؛ فرصتی برای مطالعه مظلومیت معصومین برای هدایت ما

سه شنبه ۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۲۲
کد مطلب: 411938
چه خوب است که این ایام – از شهادت اول تا شهادت دوم – بیشتر به این فکر کنیم که معصومین و خصوصاً حضرت فاطمه سلام الله علیها چه رنج‌هایی برای هدایت ما کشیده‌اند؟
به گزارش جهان، مرتضی نقمه کو در وبلاگ "دغدغه" نوشت:
  سالروز شهادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها است. با فرارسیدن ایام سوگواری بانوی دوعالم، همواره عده‌ای می‌پرسند که ایام فاطمیه چند روز است؟ چه موقع را باید حرمت نگاه داریم و از این قبیل سوالات...
 
به نظر بنده این سوالات فرعی است، چون این ایام چه بیست روز باشد، چه یک دهه، چه دو شب فرقی نمی‌کند... آنچه مهم و بسیار قابل تأمل است، این است که چگونه این اتفاق رخ داده است؟ چه شده که به یکباره پس از تنها چند روز –حدود یک هفته- بعد از رحلت پیامبر –صلی الله علیه و آله و سلم- به خانه امیرالمؤمنین علیه السلام حمله می‌شود و دلیل شهادت حضرت صدیقه‌ی طاهره به آن طرز فجیع می‌شود.
 
خیلی درد آور است که عده‌‌ای که خود را جزو اصحاب درجه یک رسول الله می‌دانستند چگونه دست به چنین جنایت شرمگینی زدند و حال آن‌که این کار برای بیعتی ناحق صورت گرفت. دیشب در مجلس عزاداری شنیدم که در روایات جمعیت پشت در خانه امیرالمؤمنین از 40 نفر نقل کرده‌اند تا 4هزار نفر... .
 
چقدر سخت است مأموریت "صبر" امام علی علیه‌السلام. چقدر جانگداز است داغ مادری جوان،باردار، دردانه خلقت، تنها دختر پیامبر، تنها یادگار نبی، ام ابیها... . مگر او چه کرده که باید به این شکل به شهادت برسد؟ این روزها علی –علیه السلام – چه می‌کشد از دست جاهلانی،احمق. او مجبور است با وجود این داغ طاقت‌فرسا، چندین قبر حفر کند تا دشمنان ندانند آن قبر کجاست! همان‌هایی که فردای تدفین به بهانه‌ی لزوم اقامه نماز میت توسط خلیفه مسلمین، شروع کرده بودند به حفر تک تک قبرها... که با غضب مولا مواجه شدند.
 
درباره مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار شنیده ایم. از حدیث "لولاک..." تا ام ابیها بودن... و بسیاری روایات دیگر. چه خوب است که این ایام – از شهادت اول تا شهادت دوم – بیشتر به این فکر کنیم که معصومین و خصوصاً حضرت فاطمه سلام الله علیها چه رنج‌هایی برای هدایت ما کشیده‌اند؟
 
بیایید نه افراط کنیم و نه تفریط! افراط یعنی اینکه صله رحم عید را به خاطر ایام شهادت کنار گذاشتن! و تفریط هم یعنی اینکه بگوییم چقدر عزاداری و اصلاً خودمان حتی در یک مجلس هم حاضر نشویم... این ایام چه بیست روز باشد و چه دو شب، مهم این است که این موقعیت و ظرفیت پیش آمده تا در این ایام هرکه دوست دارد به هیئت برود و در سوگ بانوی مظلومه به سوگواری بپردازد و همچنین مطالعه‌ای پیرامون اتفاقات این ایام داشته باشیم. چرا که این ایام مطمئناً عنایت ویژه‌ای از سوی حضرت صدیقه کبری متوجه ماست. امیدوارم از این عنایت بهره ببریم.
 
یا علی
 
معجزات چشم زهرا عرش اعظم ساخته
هاجر و آسیه حوا و مریم ساخته
 
از ازل بیت الحرام کعبه ، بیت الفاطمه است
کعبه را تسبیح زهرا قرص و محکم ساخته
 
آخر پیغمبری بابای زهرا بودن است
نور زهرا مصطفی را نور خاتم ساخته
 
فاطمه حق و مع الحقش علی مرتضی ست
حق ولایت را میان این دو توأم ساخته
 
پیش زهرا ذوالفقارش سر فرود آورده است
علتش این بوده که شمشیر را خم ساخته
 
فاطمه وقتی که پای شوهرش آمد وسط
لشگری را با جلال خویش در هم ساخته
 
دم نمی آرد؛ مبادا همسرش غمگین شود
فاطمه در شعله ها هم سوخته، هم ساخته
 
گرچه او مقداد و عمار و ابوذر داشت؛ نه
آخرش از یک عجم سلمانِ محرم ساخته
 
نیمی از ما را خدا در فاطمیه ساخته
نیم دیگر را خود زهرا محرم ساخته
 
فاطمه معمار خلق سینه زن ها بوده است
یک حسینیه خودش در بین قلبم ساخته
 
وصله های چادرش دیروز زحمت داشته
تا برای روضه ها امروز پرچم ساخته
 
روز محشر ریشه های چادری که سوخته
مایه ی آسایش ما را فراهم ساخته
 
هر زمان در روضه مادر صدایش می کنی
کیسه ما را پُر از فیض دمادم ساخته
 شاعر : محمد جواد پرچمی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *