پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ساخت بزرگترین برج جهان آغاز شد

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب: 356534
برج «خلیفه» دوبی که عنوان بزرگترین، بلندترین و گران‌ترین سازه ساخت بشر را دارد به زودی در کشور همسایه خود یعنی عربستان سعودی یک رقیب جدی پیدا می‌کند.
به گزارش جهان، عربستان سعودی با ساخت برج «Kingdom» در شهر جده که عملیات احداث آن هفته آینده آغاز خواهد شد، عنوان بلندترین برج جهان را که هم‌اکنون در اختیار برج خلیفه دوبی است، خواهد ربود. شرکت مهندسان مشاور که عملیات احداث این برج را برعهده دارد اخیرا از آغاز آزمایش مصالح ساخت این آسمان‌خراشِ یک کیلومتری خبر داده است.

این برج در صورت تکمیل شدن، رکورد برج خلیفه را که با ۸۲۸ متر ارتفاع عنوان بلندترین برج جهان را در گینس دارد از آن خود خواهد کرد. هزینه‌های احتمالی ساخت این برج بالغ بر یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. این برج با ۲۰۰ طبقه به دریای سرخ مشرف خواهد بود و برای ساخت آن حدود ۵۲۹ هزار و ۵۴۷ مترمربع سیمان و ۸۰ هزار تُن فولاد لازم است.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه‌ سی ان ان،‌ ساخت سازه‌ای با این ارتفاع به ویژه در کنار ساحل دریای نمکی که به آن آسیب جدی می‌رساند بدون شک کار آسانی نیست. به همین منظور، پی‌ریزی این آسمان‌خراش در عمق ۶۰ متری زمین انجام می‌شود تا توانایی مقاومت در برابر آب‌های نمکی دریای مجاور خود را داشته باشد. در نتیجه شرکت خدمات فن‌آوری ساختمان پیشرفته که عملیات ساخت این برج را برعهده دارد نسبت به سنجش استقامت انواع سیمان‌های موجود و انتخاب سیمان مناسب اقدام خواهد کرد. برای ساخت سازه‌هایی با این عظمت، وزش باد نیز یکی دیگر از موانع بزرگ محسوب می‌شود. سازندگان این برج برای رفع این مشکل، آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که شکل بدنه آن مرتبا تغییر می‌کند.

«گوردون گیل» از مهندسان طراح این برج می‌گوید: به دلیل تغییر شکل این برج در برخی طبقات، امواج باد به دور برج چرخیده و در نتیجه شدت وزش باد مانند آنچه که در برج‌های ثابت رخ می‌دهد، نخواهد بود.

از مشکلات دیگر بر سر راه ساخت این بنا، فرستادن سیمان به طبقات بالاتر است که احتمالا سازندگان این برج همان شیوه‌ای را که سازندگان برج خلیفه دوبی برای ساخت این برج استفاده کردند به کار خواهند گرفت. بدین ترتیب، حدود ۱۷۰ هزار مترمکعب سیمان با استفاده از یک پلمپ قدرتمند به طبقات بالا منتقل می‌شود. .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *