جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

اولین‌شماره "تشیع ناب" منتشر شد +عکس

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب: 436535
نخستین شماره نشریه تشیع ناب با ارائه دو پرونده ویژه با عنوان «علی بن ابی طالب (علیه السلام) طلایه دار وحدت» و «افراطی‌های شیعه» منتشر شد.
به گزارش جهان، نخستین شماره نشریه تشیع ناب به صاحب امتیازی جنبش فراگیر مبارزه با جریان های تفرقه افکن مذهبی در ۶۴ صفحه منتشر شد. این نشریه ضمن توجه صریح به موضوع وحدت اسلامی، رویکرد جریان های تفرقه افکن را از حیث علمی و رفتاری نقد کرده است.

نوشتاری از آیت الله العظمی صافی

در این شماره حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به تبیین وحدت و تقریب و تعامل اهل سنت و شیعه پرداخته‌اند.


ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر پخش کتب تفرقه آمیز بین فریقین در منطقه سیستان وبلوچستان جهت ایجاد فتنه مذهبی بین شیعه و سنی نوشته‌اند: در شرايط فوق و به‌طورکلی، طرفين و هر دو طایفه، بايد مصلحت اسلام و مسلمين و جامعه‏اى را كه هر دو طایفه عضو آن شمرده مى‏شوند، حفظ نمايند، ازآنچه موجب ضعف و انكسار ملّت اسلام مى‏شود بپرهيزند، از فتنه‏جويى و آشوب‏سازى به شدّت دورى جويند، و باهم، به مهر و محبت و الفت و تعاون رفتار كنند. آنچه از مفاسدى كه تذكر داده‏ايد مشاهده مى‏شود همه مربوط به فرقه وهابى است كه عالم اسلام را ناامن كرده است.

اصول فکری "تشیع ناب"

سرمقاله شماره اول تشیع ناب با عنوان «روحانیت اصیل قامتی ایستاده در باد» به تبیین ویژگی‌های روحانیت اصیل و تلاش استعمار برای نفوذ در حوزه های علمیه و ساختن نسخه‌های بدلی برای مقابله با روحانیت اصیل می‌پردازد. سردبیر نشریه معتقد است: «طرفداری از نظریه «اتحاد اسلامی» ايجاب نمی‌كند كه در گفتن حقايق كوتاهی شود. آنچه نبايد صورت گيرد كارهایی است كه احساسات و تعصبات و كينه‏های مخالف را برمی‌انگیزد، اما بحث علمی سروکارش باعقل و منطق است نه عواطف و احساسات. «تشیع ناب» هرگز مايل نيست موضوع اساسی خلافت و امامت را طبق معمول وسيله سرگرمی قرار دهد و هرگز هم حاضر نيست از طرح محققانه‏ و عالمانة آن چشم بپوشد و طرح عالمانه و محققانه و منصفانة آن‌را با حمايت از نظریه «اتحاد اسلامی» منافی و مغاير نمی‏داند.»

دو پرونده ویژه در نخستین شماره تشیع ناب

شماره اول «تشیع ناب» با دو پرونده ویژه «علی بن ابی طالب (علیه السلام) طلایه دار وحدت» به تبیین وحدت امت اسلام از منظر آن حضرت پرداخته شده است. «افراطی‌های شیعه» دیگر پرونده ویژه این شماره است که به بررسی افراط درون مذهب شیعه و نقش انگلیس و استکبار در ایجاد و مدیریت این فتنه پرداخته شده است.

در این پرونده ها مصاحبه و یادداشت هایی از آیت الله سید محمدعلی شیرازی از علمای مشهد، آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محسن حیدری عضو مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طباطبایی استاد حوزه علمیه قم و دکتر سعدالله زارعی کارشناس مسائل سیاسی به چشم می خورد.

حجت الاسلام مهدی صرامی نیز در یادداشتی با عنوان «ملعبه دست یهود» به واکاوی تقابل جبهه استکبار با تشیع ناب از زمان میرزای شیرازی تا حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای می‌پردازد.

«علی اولین بنیان گذار تقریب» هم یادداشتی از مرحوم شیخ عبدالمتعال صعیدی استاد دانشگاه الازهر و مفتی اهل تسنن مصری است که در نخستین شماره تشیع ناب به چشم می خورد.


«جایگاه وحدت در سیره ضرورت و جايگاه وحدت در سيره و سخنان امام علی»، «وحدت، استراتژی قرآن کریم برای عینیت بخشی به امّت واحدة اسلامی» ، «روابط متقابل شیعه و سنی از دیدگاه امام خمینی(ره)» از دیگر مقالات و یادداشت هایی است که "تشیع ناب" منتشر کرده است.

فقه وحدت و وحدت فقهى در اندیشه علامه شرف الدین

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی هم در یادداشت خود با عنوان «فقه وحدت و وحدت فقهى در اندیشه علامه شرف الدین» به تبیین رویکرد این فقیه مجاهد می‌پردازد. وی می‌نویسد: علامه شرف الدين با تمسك به روايات شيعى و سنى، تكفير هر يك نسبت به ديگرى را حرام می‌داند و عوامل تفرقه انگيز را در زمرة مفسدان قرار می‌دهد.

پیش شماره این نشریه، فروردین امسال با عکس روی جلد از حضرت آیت الله وحید خراسانی منتشر شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *