چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱

۱۰ عامل مرگبار سال ۲۰۱۴

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۲
کد مطلب: 397331
پایگاه اینترنتی فرانسوی زبان آتلانتیکو در مقاله ای بدترین عوامل مرگ را در سال ۲۰۱۴ برشمرد که ابولا ، داعش ، بوکو حرام و سیل در هند از مشخصه های مهم سال ۲۰۱۴ بود.
به گزارش جهان به نقل از شبکه خبر ، در سال ۲۰۱۴ حوادث مرگبار بسیاری روی داد. تروریسم با داعش وجهه دیگری پیدا کرد، با شیوع ابولا جهان بار دیگر نگران شیوع یک بیماری همه گیر شد، دو سانحه هوایی مالزی ایرلاین بسیار رسانه ای شد.... این پایگاه اینترنتی فهرستی از مهمترین وقایع مرگبار سال ۲۰۱۴ را تهیه کرده که به شرح زیر است:

۱- ابولا

این بیماری که در سال ۱۹۷۶ شناخته شده بود، اوایل سال کنونی میلادی در گینه شیوع پیدا کرد. از مارس ۲۰۱۴ به طور وحشتناکی گسترش یافت و به سرعت در لیبریا و سیرالئون شایع شد و سپس به نیجریه و سنگال رسید. چندین مورد نیز در آمریکا و اسپانیا گزارش شد که جهان غرب را به وحشت انداخت.

براساس آخرین آمار رسمی، ۱۶ هزار و ۱۶۹ نفر به این ویروس مبتلا شده اند. ۶ هزار و ۹۲۸ تن، بیشتر در گینه، لیبریا و سیرالئون جان خود را بر اثر ابتلا به این بیماری از دست دادند. آماری که سازمان جهانی بهداشت ماه نوامبر منتشر کرد، از ۵ هزار و ۶۷۴ مورد مرگ ناشی از این بیماری حکایت داشت، اما آمار جدید احتمالا شامل موارد گزارش نشده ای است که طی چند هفته گذشته جان خود را از دست داده اند.

مجله « تایم » به نشانه تقدیر، کادر پزشکی و امدادگرانی را که با ابولا مبارزه می کنند را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۴ معرفی کرد.

۲- داعش

داعش وجهه دیگری از تروریسم بین المللی است. طی حدود یک دهه، داعش به یکی از سازمان های تروریستی قدرتمند جهان تبدیل شده است. داعش به رهبری ابوبکر البغدادی، یک نیروی مسلح سلفی است که حضوری قوی در خاورمیانه دارد. ۲۹ ژوئن ۲۰۱۴، داعش در منطقه تحت کنترل خود در عراق و سوریه اعلام خلافت کرد. این سازمان، سازمانی ثروتمند است، زیرا به تدریج که عراق را به تصرف خود درآورد، این کشور را غارت کرد.

این گروه تندرو مسئول کشتار وسیع نظامیان و غیرنظامیان است. تعیین تعداد دقیق افرادی که به دست این گروه به قتل رسیده اند، کار دشواری است، اما احتمالا شمار آنها به بیش از ۱۰ هزار نفر می رسد که بیشتر قربانیان را غیرنظامیان تشکیل می دهند.

۳- بوکو حرام

این گروه تندرو که نام آن را می توان به صورت «آموزش غربی گناه است» ترجمه کرد، توسط محمد یوسف تاسیس شده است. این گروه که فرقه ای از جنبش سلفی تلقی می شود، خواستار تشکیل یک دولت و بازگشت اسلام با اجرای سرسختانه قوانین اسلامی در شمال نیجریه است. بوکو حرام مشارکت مسلمانان را در فعالیت های سیاسی یا اجتماعی در کنار جوامع غربی مانند رأی گیری یا پوشیدن پیراهن و شلوار را برای آنها ممنوع کند.

بنا بر اعلام سازمان دیده بان حقوق بشر، اعضای بوکو حرام در ده ماه نخست امسال بیش از ۲ هزار و ۵۳ نفر را به قتل رسانده اند.

۴- سیل در هند

یکی از بدترین فجایع طبیعی سال ۲۰۱۴، سیل در هند بود. اوایل ماه سپتامبر بیش از ۴۰۰ نفر بر اثر وقوع سیل در هند و پاکستان جان خود را از دست دادند. صدها هزار تن آواره شدند و خانه های خود را از دست دادند. در منطقه کوهستانی کشمیر، صدها روستا به زیر آب رفت. حدود ۲۰۰ نفر در کشمیر هند و بیش از ۲۵۰ تن نیز در کشمیر پاکستان کشته شدند.

۵- سقوط هواپیما

در سال ۲۰۱۴ هفت سانحه مرگبار هوایی روی داد که سه سانحه آن به شدت رسانه ای شد. هشتم مارس، یک فروند هواپیمای شرکت هواپیمایی مالزی ایرلاین پرواز شماره ام.اچ-۳۷۰ با ۲۳۹ سرنشین ناپدید شد. به رغم انجام عملیات گسترده جستجو با مشارکت کشورهای مختلف، ناپدید شدن این هواپیما همچنان مرموز است. ۱۷ ژوئیه نیز پرواز شماره ام.اچ-۱۷ همین شرکت هواپیمایی با ۲۹۸ سرنشین در آسمان اوکراین منهدم شد. اوکراین و آمریکا جدایی طلبان هوادار روسیه را متهم می کنند که این هواپیما را با تجهیزات روسیه، هدف قرار داده اند.

یک هفته بعد نیز یک هواپیمای شرکت تایوانی ترانس ایژیا به علت شرایط بد جوی، هنگام فرود نزدیک فرودگاه جزیره پنگو سقوط کرد. در این سانحه نیز ۴۸ تن کشته شدند. روز بعد نیز یک هواپیمای شرکت هواپیمایی الجزایر پس از برخاستن در شمال مالی سقوط کرد و ۱۶۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

۶- مهاجرت های غیرقانونی

سازمان بین المللی مهاجرت چندی پیش اعلام کرد در سال ۲۰۱۴ بیش از چهار هزار مهاجر جان خود را از دست داده اند. این آمار دو برابر آمار مربوط به سال گذشته است. سال ۲۰۱۴ مرگبارترین سالی است که مهاجران غیرقانونی جان خود را از دست داده اند. بیش از سه هزار مهاجر در دریای مدیترانه غرق شده اند. همچنین بیش از ۵۴۰ مهاجر در خلیج بنگال و دست کم ۳۰۷ مهاجر نیز که تلاش می کردند از مرز بین مکزیک و آمریکا عبور کنند، کشته شدند.

۷- بیماری های قلبی-عروقی

هر چند این عامل چندان رسانه ای نشده است، اما یکی از ده عامل مهم مرگ در سال ۲۰۱۴ تلقی می شود. آمار دقیق مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در سال کنونی هنوز اعلام نشده است، اما احتمالا روند سال های اخیر را طی خواهد کرد. در سال ۲۰۱۲ بیماری های قلبی عروقی جان هفده و نیم میلیون نفر را در جهان گرفت. این نشان می دهد که از هر سه مرگ در جهان، یکی بر اثر ابتلا به این بیماری هاست.

۸- ایدز

هر چند این بیماری رو به کاهش است، اما همچنان در همه جای جهان دیده می شود. بنا بر اعلام برنامه مبارزه با ایدز سازمان ملل، در سال ۲۰۱۳، یک و نیم میلیون نفر از مردم جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند که نسبت به سال قبل آن ۱۱.۸ درصد کاهش را نشان می دهد. این رقم بیشترین کاهش را از اوج این بیماری در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد. این روند در سال ۲۰۱۴ نیز وجود دارد. از سال ۲۰۰۵، سالانه ۱۰۰ هزار نفر از تعداد مرگ ناشی از ایدز کاسته می شود. براساس گزارش سالانه کارشناسان سازمان ملل که در ژنو ارائه شد، این رقم در سال ۲۰۱۴، ۲۰۰ هزار نفر بود. از سال ۲۰۰۵ از تعداد مرگ ناشی از ایدز ۳۵ درصد کاسته شده است. موارد جدید ابتلا به اچ.آی.وی. از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۲ به دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۳ رسید. همچنین موارد جدید ابتلای کودکان به این ویروس از ۲۷۰ هزار نفر به ۲۴۰ هزار نفر کاهش یافت.

بیشترین موارد ابتلا در منطقه صحرای آفریقا به ثبت رسیده است. در سال گذشته یک و نیم میلیون مورد جدید در این منطقه ثبت شد که ۲۱۰ هزار نفر از آنها کودک بودند. بااین حال این رقم کاهشی ۳۳ درصدی بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۳ را نشان می دهد. در سال ۲۰۱۴، ۲۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این منطقه با ویروس اچ.آی.وی زندگی می کردند که دو میلیون و ۹۰۰ هزار تن از آنها کودک بودند.

۹- بیماری مالاریا

این بیماری با ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون مورد ابتلا، شایع ترین بیماری در جهان است که تنها ۹۰۰ هزار تا یک میلیون مورد کشنده است. بنا بر اعلام پزشکان بدون مرز، بیشترین موارد ابتلا در قاره افریقاست زیرا ۹۰ درصد مرگ ناشی از مالاریا در این قاره روی داده است.

۱۰- باندهای تبهکار در مکزیک

باندهای تبهکاری امسال در کانون توجه بودند. شبکه الجزیره در تحلیلی کشتارهای داعش را با کشتارهای باندهای قاچاق مواد مخدر در مکزیک مقایسه و اعلام کرد سال ۲۰۱۴ در عراق نه هزار غیرنظامی به دست داعش کشته شدند در حالی که تعداد قربانیان باندهای تبهکار مکزیک در همین سال از ۱۶ هزار تن فراتر رفت. سر بریدن و مثله کردن اجساد گسترش یافته است. اعضای این گروهها برای آنکه مردم را بترسانند اعضای بدن قربانیان را مثله می کنند. آنها برای تحت کنترل درآوردن دولت و رسانه ها، از سال ۲۰۰۶ به قتل ۵۷ خبرنگار مبادرت کرده اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسن
پراید کو؟!