جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

عربستان رابط دوستی ترکیه و مصر

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 410542
«فاروق لوغ اوغلو» نماینده پارلمان ترکیه دعوت روسای جمهور ترکیه و مصر به ریاض را تلاشی از سوی پادشاه جدید عربستان برای میانجیگری بین دو کشور خواند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در هفته های اخیر امیر قطر، کویت و ولیعهد ابوظبی راهی ریاض شده و پس از آنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر عازم عربستان شده اند.

سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ریاض و به دنبال آن سفر عبدالفتاح السیسی همتای مصری او به عربستان از نظر تحلیلگران می تواند دو مفهوم داشته باشد اینکه یا عربستان به محور ترکیه- قطر ملحق می شود یا از مصر حمایت می کند.

شکست متحدان رجب طیب اردوغان در یمن و همچنین ناکامی سیاست های او در سوریه و نیز شکست متحدان رجب طیب اردوغان در مصر و تونس در جریان تحولات انقلاب های عربی، همگی باعث شده تا وی احساس انزوا کند.

از سوی دیگر هم در حال حاضر سیاست های آمریکا بعد از ناامیدی از سرنگونی دولت اسد در سوریه بر مبارزه با داعش متمرکز شده است.

همچنین در پی قدرت گرفتن انصارالله در یمن و تشکیل دولت مردمی در این کشور که حیاط خلوت عربستان به شمار می رود و نیز بیم این کشور از توافق هسته ای آمریکا با ایران باعث شده تا عربستان سعودی هم نگرانی های خاص خود را داشته باشد.

اردوغان در عربستان

در دوره ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان، در تنش های بین عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر سر اخوان المسلمین که از متحدان نزدیک دولت ترکیه بودند، عربستان سعودی در کنار مصر ایستاد و به همین دلیل شکاف هایی در روابط این کشور با محور ترکیه و قطر که از حامیان اخوان المسلمین بودند ایجاد شد و تبع آن روابط امارات متحده عربی و بحرین هم که در محور سعودی و مصر قرار داشتند با محور ترکیه و قطر به سردی گرایید.

ملک سلمان پادشاه جدید عربستان که امروز از مشکلات این کشور در منطقه و خطراتی که این کشور را تهدید می کند به خوبی آگاه است در تلاش است تغییراتی در سیاست خارجی این کشور به وجود آورد.

روزنامه شرق الاوسط چندی قبل در تحلیلی با اشاره به دعوت پادشاه جدید عربستان از رئیس جمهور ترکیه برای دیدار از ریاض به نقل از برخی منابع دیپلماتیک نوشت: پس از اینکه ملک سلمان، سکان داری عربستان را بر عهده گرفت، تمایل بیشتری به ترکیه نشان می‌دهد ولی به گفته منابع تُرک، این تمایل هنوز به صورت مشخص متبلور نشده است. یک دیپلمات تُرک نیز در همین راستا تأکید کرد که «نمودهای تمایل روشن است ولی اینکه این تحرک به یک واقعیت دیپلماتیک تبدیل شود، مسئله‌ای است که به زمان، رایزنی و تفاهم نیاز دارد... همچنین مسائل مربوط به تروریسم نیز می‌تواند این روند سیاسی را شتاب بخشد ولی به هر حال این مسئله در آغاز راه خود قرار دارد.

یک منبع مصری نیز در گفت‌وگو با الشروق تأکید کرد که سخن از میانجی‌گری مصر و ترکیه موضوعی است که هنوز اتفاق نیفتاده است و نمی‌توان گفت که عربستان میانجیگری با ترکیه را برای ما مطرح کرده است. مواضع روشنی وجود دارد؛ این مواضع فقط میان دو کشور نیست بلکه سران نیز همین مواضع را دارند.

عثمان فاروق لوغ اوغلو

به اعتقاد برخی صاحب نظران دعوت وی از رئیس جمهور ترکیه و مصر برای دیدار همزمان در راستای تلاش های وی برای کاهش تنش ها بین این دو کشور با هدف بهبود روابط این دو کشور قدرتمند سنی صورت می گیرد که نهایتا به تقویت مواضع متحدان عربستان در منطقه منجر خواهد شد تا از این طرق بتواند از افزایش نفوذ رقبای خود در منطقه از جمله ایران جلوگیری کند.

«عثمان فاروق لوغ اوغلو» نماینده حزب جمهوری خلق ترکیه در پارلمان این کشور و منتقد سیاست های حزب حاکم ترکیه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به دیدار رئیس جمهور این کشور از ریاض همزمان با دیدار رئیس جمهور مصر به دعوت ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی گفت: اردوغان سرگرم دیدار از ریاض به دعوت ملک سلمان پادشاه جدید سعودی است. احتمالا پادشاه جدید عربستان قصد دارد خود را به عنوان یک میانجی منصف در منطقه معرفی کند زیرا وی از السیسی رئیس جمهور مصر هم به ریاض دعوت کرده است هر چند به خاطر شدت اختلافات اردوغان و السیسی برقرای آشتی بین آنها در این مقطع زمانی بعید به نظر می رسد.

وی در ادامه گفت: اما احتمالا اردوغان والسیسی با هدف دلخور نکردن پادشاه جدید از شدت انتقادات علیه همدیگر خواهند کاست هر چند عربستان به خواست اردوغان حمایت های خود از مصر را متوقف نخواهد کرد.

لوغ اوغلو با توجه به تمرکز جدید کشورهای منطقه به موضوع داعش و احتمال تغییر سیاست های عربستان سعودی در قبال اخوان المسلمین گفت: رشد گروه داعش و دیگر سازمان های تروریستی در منطقه موجب شده است تا تمامی گروه های منطقه در سیاست های سنتی خود تجدید نظر کنند و درباره سیاست های آتی پادشاه جدید عربستان درباره اخوان المسلمین باید منتظر ماند و دید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *