شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲۱

یک پرس غذا 80 هزار تومان؛ فخر فروشی با منوی رستوران

يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۴۵
کد مطلب: 130444
در سالهای اخیر شاهد رشد قارچ گونه انواع و اقسام رستورانها و فست فودها در محله های تهران هستیم که در رقابت با یکدیگر در جلب مشتری بیشتر سعی دارند هم مکانشان را لوکس و اعیانی تزیین کنند و هم انواع و اقسام غذاهای عجیب و غریب ایرانی و فرنگی را در منوی خود جای دهند.
یک پرس غذا 80 هزار تومان؛ فخر فروشی با منوی رستوران
سرویس اجتماعی جهان-چندی پیش در خبرها آمده بود که سرمایه داران بزرگ تهرانی بر سر تصاحب یک رستوران بزرگ در آسمان خراش تهران با یکدیگر دست و پنجه نرم می کنند و هر یک با دادن رقم پیشنهادی بالاتر و برقراری لابی سعی در بدست آوردن آن دارد.

مدتی قبل نیز در بیلبوردهای تبلیغاتی اتوبان همت و صدر و چند اتوبان دیگر برای اولین بار شاهد تبلیغ افتتاح یک رستوران بزرگ در یکی از مراکز خرید و شلوغ تهران بودیم.

رستوران دیگری نیز با سر و صدای زیاد و تیزرهای تلویزیونی فراوان در یکی از مناطق اعیان نشین تهران افتتاح شد تا بتواند اوقات خوشی را به مشتریانش هدیه کند.

اما به راستی چرا در سالهای اخیر شاهد رشد قارچ گونه انواع و اقسام رستورانها و فست فوتها در محله های تهران هستیم که در رقابت با یکدیگر در جلب مشتری بیشتر سعی دارند هم مکانشان را لوکس و اعیانی تزیین کنند و هم انواع و اقسام غذاهای عجیب و غریب ایرانی و فرنگی را در منوی خود جای دهند.

نکته جالب توجه اینجاست که دسته ای از این رستوران ها که بسیار شیک هستند و برای خود نامی در کرده اند به هیچ وجه در قید ارائه قیمت مناسب به مشتری نیستند و معتقدند چون برای رستوران خود خرج کرده اند و غذاهای خوبی را نیز به مردم ارائه می دهند باید در قبال این خدمات قیمت گزافی نیز از مشتری طلب کنند.

جالبتر اینجاست که در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که مردم برای ورود به این رستورانها ساعتها در صف انتظار می ایستند و در انتها با طیب خاطر تراول های ریز و درشت را تحویل صندوقدار می دهند.

در برخی از این رستوران ها هزینه خوردن غذا با کشورهای حاشیه خلیج فارس برابری می کند.به عنوان مثال یک پرس فیله تک کبابی مخصوص در یکی از این رستوران های تهران به قیمتی بالاتر از 50 هزار تومان عرضه می شود و یا در رستوران دیگری یک پرس ماهی قزل آلای وحشی همراه با مقدار کمی خاویار به قیمت 80 هزار تومان به فروش می رسد. غذاهایی در رنج قیمتی 20 هزار تومان به بالا در منوی اینگونه رستوران ها به وفور یافت می شود. قیمت ماهیچه ،میگو،شیشلیگ و ... نیز به زیر 25 تا 30 هزار تومان نزول نمی کند.

این قیمتها در غذاهای فرنگی با اسامی عجیب و غریب خود سر به فلک می گذارد و در برخی غذاها به 120 هزار تومان هم می رسد. جالب اینجاست که محتویات همان غذاهای گرانقیمت فرنگی از چند عدد سیب زمینی و قارچ و میگو وسبزیجات مختلف به همراه سس و چاشنی های مخصوص تجاوز نمی کند. رستوران داران معتقدند علت قیمت بالای این غذاها مخفی بودن طرز پخت و فوت و فن های آشپزی آن است!

دربرخی از رستورانهای سنتی قیمتها موج سرسام آوری به خود گرفته است و به بهانه پخش موسیقی زنده دیزی سنگی با قیمت 30 هزار تومان عرضه می شود. در این رستوران ها یک قوری چای به همراه یک ظرف کوچک خرما 8000 تومان به مشتری ارائه می شود!

فست فوت ها نیز در این عرصه رقابت بیکار ننشسته اند و آنهایی که کمی نام و نشان در کرده اند پیتزاها و ساندویچ هایی با نرخهای بالای 20 هزار تومان عرضه می کنند. پیتزایی که تنها تفاوتش با سایر پیتزاها داشتن مقدار بیشتری گوشت و قارچ و یک خروار پنیر پیتزا است.

در برخی از رستورانها که منوی باز دارند و یا ورودیه دریافت می کنند قیمت غذاها سر به فلک می کشد. به طور متوسط این ورودیه به 50 هزار تومان می رسد اما در یکی از این دست رستورانها مشتریها باید برای ورودیه تا نفری 150 هزار تومان هم پرداخت کنند. البته در عوض مشتری هم می تواند تا هر میزان غذا که خواست میل کند.

جای بسی تاسف است که چند عدد از این رستورانها با قیمتهای گزافشان پاتوق ملاقاتهای خارج از چارچوب اداری مسئولان و دیپلماتها با یکدیگر شده است.

به هر حال به نظر می رسد علاوه بر نظارت ضعیف دستگاههای مربوط بر امر رستوران داری و قیمت های عرضه شده در آنها، افزایش مصرف گرایی و گرایش مردم به سمت استفاده از کالاهای لوکس و مدرن مانند صرف غذا در یک مکان آنتیک و البته برگزاری مهمانی های خود در چنین رستوران هایی در جهت خودنمایی بیشتر ،منجر به رشد قارچ گونه اینگونه رستوران ها شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حيف اون پول پول بيت المال كه صرف اين سايت ميشه
Latvia
عقده حقارت و چشم و هم چشمي يكي از بزرگترين آفات زندگي تقليدي است كه مي رود تا زندگي بخشي از مردم ايران را تباه كند. هركس ميوه انتخاب و عملكرد خودرا خواهد چيد.
نیمرو ، املت ، تخم مرغ آب پز هم دارند قیمتش چقدر است.
Iran, Islamic Republic of
و باز هم مثل همیشه کجاست این نظارت
کجاست سیستم دقیق بازرسی اسلامی
کجاست؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا این قیمتها واقعی است.مثلا ما در مملکت اسلامی زندگی می کنیم
Iran, Islamic Republic of
من به یکی از همین رستورانهای که می گویید رفتم .از لحاظ قیمت افتضاح است و از لحاظ سرویس دهی خیلی پایین .پول مفت می گیرند.
Iran, Islamic Republic of
همه این قیمت ها را به حق سرویسی که بی خود روی قیمت کل غذا می کشند اضافه کنید که بعضا تا 20 هزار تومان روی قیمت غذا می کشند.
Iran, Islamic Republic of
چه کسی پاسخگوی این همه هرج و مرج است . این موضوع نشان میدهد که هیچ ارگان و یا سازمانی جهت رسیدگی و نظارت در اینگونه امور وجود ندارند.
Iran, Islamic Republic of
باعث و بانیش کیه ؟ کی متولی فرهنگ سازی برای جامعه است ؟ مثال میاورم نظام بعد از انقلاب ترویج افزایش جمعیت رو کرد ، مگر مردم گوش نکردند مگر ما شاهد سیل جوانان دهه شصت نیستیم ... این هم مث همون است ... همین امروز تیتر شماست که نان به قیمت جهانی خواهد شد ... مگر حقوق ها جهانی است که قیمت نان جهانی است ... مگر کشاورز و کارگر و کارمند حقوق جهانی میگیرند که قیمت تولید و مصرف را هم جهانی در نطر میگیرید ... این چشم و هم چشم ها هم ریشه در مسایل فرهنگی جامعه دارد ... و لاغیر
Iran, Islamic Republic of
ما يكي از اين رستورانها را رفتيم ميدانستيم قيمتها وحشتناك است از قبل با خودمون غذا برده بوديم فقط دو تا چاي سفارش داديم وكلي فيلم و عكس گرفتيم كه بعدا" باهاش پز بديم خيلي بدبختيم درسته !!
Sweden
من در یکی از کشورهای اروپایی (سوئد) زندگی میکنم. باور کنید این قیمت ها حتی در اروپا هم که حقوق های معمولا خوبی دریافت میشود هم مشاهده نمیشود.در سوئد اغلب رستوران ها زنجیره ای بوده که در تمام کشور قیمت واحد داشته و تنظیم قیمت هم بر عهده دولت است. حتی رستوران های ایرانی هم که در این کشور دایر هستند زیر نظر دولت قرار داشته و حق اخذ قیمت های فرا تر مصوبه دولت ندارند. اما در کشور ما متاسفانه نه به کیفیت غذا نظارت می شود و نه به کمیت و قیمت واقعی آن.
Iran, Islamic Republic of
چشم مستضفین این مملکت روشن که بعضی ها حتی ماهاست در خانه شان رنگ گوشت را ندیده اند و این هم نمونه ای از مدیریت ما
United Kingdom
به نطر من اینایی که می رن اینجور جاها خیلی ندید بدید هستند. تو زندگی شون چیز مهم دیگه ای ندارن که باهاش فخر فروشی کنن همین ! آدم چشم و دل سیر ، عاقل تر از اونه که بخواد یه پرس غذای معمولی رو تو یه جای به اصطلاح شیک بخوره به ده برابر قیمت واقعیش
Iran, Islamic Republic of
چطور در مملکتی که در مناطق مختلف کودکان شان دچار سوء تغذیه هستند، این نوع غذاها با این قیمت ها از حلقوم افراد پایین می رود
(اگر تو سیر باشی و همسایه ات ...
Iran, Islamic Republic of
چرا مادرمورد هرموضوعی باید اینقدر موضعگیری کنیم؟مگه چنددرصد از مردم ماتوانایی رفتن به این رستورانها هستند؟بذارید کسانی که پول باداورده دارند برند یکم ........! ماهم هرموقع بیرون رفتیم همون لوبیا پلو یا استانبولی یا نهایتش 2سیخ جوجه کباب بال خونگیمونو درست میکنیم با بچه ها حال می کنیم که توهیچ رستورانی با بالاترین قیمتم پیدا نمیشه!!!
Iran, Islamic Republic of
اين كه جاي تعجب نداره ؟
......
تا وقتي كه آدمهايي هستند كه از اين پولهاي گزاف بدهند ، اون رستوران دار هم ازشون ميگيره.
از قديم گفتند ....
Iran, Islamic Republic of
بخورن تا بترکن! این بی خاصیت ها فقط زمانی که میخورن سر کشور و دین و نظام غرغر نمی کنن. بذار بخورن. ما هم یه فکری برای مشکلات کشور می کنیم. انشا الله که همه حلال می خورن.
Iran, Islamic Republic of
امام علی (ع)میفرماید طوری زندگی کن انگار که هیچ وقت نمیمیری و طوری با مردم رفتار کن که انگار فردا خواهی مرد.چرا فکر میکنید هر کی پولداره دزده.ما ایرانیها همیشه فکر میکنیم عدم پیشرفتمان تقصیر یکی دیگه است و یکی حقمونو خورده و هیچ وقت علت رو تو خودمون نمیبینیم.
Iran, Islamic Republic of
در حالات پیامبر اسلام(ص) آمده است که روی زمین می‏نشست و غذا می‏خورد و می‏فرمود:«انما انا عبد آکل کما یاکل العبد؛ من بنده‏ای هستم مانند غلامان غذا می‏خوردم‏».
غالبا این حدیث معروف را در باره علی(ع) شنیده ‏ایم که روزی دو پیراهن خرید یکی به چهار درهم و دیگری به سه درهم، سپس به غلامش قنبر فرمود:یکی از این دو را انتخاب کن، قنبر پیراهن چهار درهمی را انتخاب کرد و امام پیراهن سه درهمی را پوشید.
در خطبه 160 نهج البلاغه آمده است که امام(ع) در باره پیامبر اکرم(ص) چنین می‏فرماید:«و لقد کان یاکل علی الارض و یجلس جلسة العبد و یخصف بیده نعله، و یرقع بیده ثوبه و یرکب الحمار العاری و یردف خلفه؛ پیامبر اکرم(ص) روی زمین(بدون فرش) می‏نشست و غذا می‏خورد و با تواضع همچون بردگان جلوس می‏کرد و با دست‏خود کفش خویش را وصله می‏کرد و بر مرکب برهنه سوار می‏شد و حتی کسی را پشت‏سر خویش سوار می‏کرد»
Iran, Islamic Republic of
خوب به نظر من سازمان بازرسی نظارت کنه که امثال آقای........ که حقوق 800 میلیونی میگیرن وارد این رستورانها بشن چون اگه امثال ما وارد بشن و اشتباهی چیزی بخورن یه ماه نباید هیچی بخورن.
Iran, Islamic Republic of
.....درست مخالف طرز فکرتونم ولی بعضی جاهم باهم اشتراک داریم. گزارشتون منطقیه . واقعیتم داره . به جز رستوران اگه شما یسر به سفره خونه هام بزنی میبینین قیمتای نجومی میگیرن اونم به خاطر یه تفریح ساده . چرا دولت نرخ مشخص نمیزاره؟مگه یه چایی لیپتون چقدر تموم میشه که 6 تومن واسش میگیرن؟؟؟؟