جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

نگاهی به پرفروش‌ترین کتاب‌های سال ۹۲

يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب: 352240
تلاش کرده‌ایم با مراجعه به چهار کتاب‌فروشی مطرح و معروف تهران و جمع‌آوری لیست بیشترین فروش سالانه آن‌ها، به سی کتاب برتر مجموع این چهار کتاب‌فروشی برسیم.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم کتاب‌فروشی‌های مختلف تهران با توجه به جهت‌گیری‌های مختلف فرهنگی خودشان کتاب‌های مدنظر خود را به مخاطبین عرضه می‌کنند. ممکن است در یک کتاب‌فروشی هیچ اثری از پرفروش‌ترین آثار نویسندگان ایرانی در حوزه دفاع مقدس نباشد اما در کتابخانه‌ای دیگر بسیار به آن کتاب‌ها ضریب توجه بالایی داده شده باشد.

تلاش کرده‌ایم با مراجعه به چهار کتاب‌فروشی کتابستان، کافه کراسه، کیهان و پاتوق کتاب که از کتاب‌فروشی‌های مطرح و معروف تهران بوده و جمع‌آوری لیست بیشترین فروش سالانه آنها، به سی کتاب برتر مجموع این چهار کتاب‌فروشی برسیم، که به‌شرح ذیل است.

لازم به ذکر است ردیف قرارگیری کتاب‌ها به‌معنی فروش بیشتر آنها در مقابل دیگر کتاب‌ها نبوده و فقط به آمار تقریبی اعلام‌شده از طرف کتاب‌فروشی‌ها دقت شده است و همچنین تعداد قابل توجهی از کتاب‌های اعلام شده بین این کتاب‌فروشی‌ها از نظر فروش یکسان بوده‌اند.

۱- نامیرا / صادق کرمیار / انتشارات کتاب نیستان

کرمیار در مورد این کتاب می‌گوید: مقام معظم رهبری فرمودند که اگر فتنه اخیر را می‌خواهید بشناسید، این کتاب را بخوانید. این کتاب را که من سال ۱۳۸۸ یا سال ۱۳۸۹ ننوشتم، سال ۱۳۸۰ نوشتم. این نشان می‌دهد که واقعه کوفه و واقعه کربلا در طول تاریخ استمرار دارد.

۲- لشگر خوبان (خاطرات مهدی قلی‌رضایی) / معصومه سپهری / انتشارات سوره مهر

لشکر خوبان اسم کتاب نیست؛ اسم لشکر شهید مهدی باکری است. لشکر ۳۱ عاشورا هنوز هم هست. جایی در شهر تبریز پادگانی دارد و در کشاکش مأموریت‌های قرارگاه حمزه ـ شمال غرب ـ حسابی فعال است.

۳- گریه‌های امپراطور / فاضل نظری / انتشارات سوره مهر

این کتاب در سال‌های گذشته عنوان کتاب سال شعر جوان ایران را به دست آورده است و در سالی که گذشت نیز یکی از پرفروش‌ترین‌های انتشارات سوره مهر بود.

۴- ضد / فاضل نظری / انتشارات سوره مهر

جدیدترین کتاب فاضل نظری که در نمایشگاه کتاب سال ۹۲ رونمایی شده و بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفت در طول این مدت بارها تجدید چاپ شده و به فروش بالایی دست پیدا کرده است.

۵- سلام بر ابراهیم / گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی / انتشارات پیام آزادی

«سلام بر ابراهیم» کتاب خاطرات زندگی شهید مفقود الاثر «ابراهیم هادی» است که در قالب خاطرات نگاشته و منتشر شده است. کتاب از ۶۹ خاطره حاصل از مصاحبه با خانواده و یاران و دوستان این شهید بزرگوار است که نگارنده اثر را در جمع‌آوری چنین مجموعه‌ای یاری کرده‌اند.

۶- مجموعه کامل اشعار قیصر امین‌پور / قیصر امین‌پور / انتشارات مروارید

امین‌پور در سال ۱۳۵۸، از جمله شاعرانی بود که در شکل‌گیری و استمرار فعالیت‌های واحد شعر حوزه هنری تا سال ۶۶ تأثیرگذار بود. وی طی این دوران مسئولیت صفحه شعر ِ هفته‌نامه سروش را به‌عهده داشت و اولین مجموعه شعر خود را در سال ۶۳ منتشر کرد. قیصر امین‌پور، تدریس در دانشگاه را در سال ۱۳۶۷ و در دانشگاه الزهرا(ع) آغاز کرد و سپس در سال ۶۹ در دانشگاه تهران مشغول تدریس شد. وی در سال ۱۳۸۶ بر اثر بیماری کلیه و قلب دار فانی را وداع گفت.

۷- مطلع عشق / محمدجواد حاج‌علی‌اکبری / انتشارات انقلاب اسلامی

کتاب "مطلع عشق" مجموعه‌ای است از پندها و نصایح رهبر معظم انقلاب به زوجهای جوانی که توفیق یافته‌اند پیوند زناشویی خود را با آهنگ کلام ایشان آغاز نمایند و در آغاز زندگی از سرچشمه فیض و حکمت آن عالم عارف بهره گیرند. این پندها و نصیحت‌ها که در پس و پیش خواندن خطبه عقد ایراد شده است آمیخته‌ای است از حکمت‌های نظری و عملی که به‌زبانی ساده و شیرین بیان شده است.

۸- به خود آ / جواد محدثی / انتشارات جهاد دانشگاهی

به خودآ خلاصه شده چهل حدیث حضرت امام خمینی(ره) توسط آقای جواد محدثی می‌باشد. در خلاصه این کتاب ادبیات حضرت امام هیچ تغییری ننموده و فقط عبارات سنگین و دشوار آن حذف گردیده است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این کتاب چیدمان متون کتاب در قاب دایره‌ای شکل می‌باشد که زیبایی خاصی به کتاب داده است. از دیگر ویژگی‌های این کتاب ارزشمند تصویرسازی آن بر اساس آیات قرآن و روایات می‌باشد.

۹- یوسرائیل و صهیوناکراسی / سیدهاشم میرلوحی / انتشارات نشر معارف

بعضی از آمریکایی‌ها با ارائه اسناد، مدارک و دلایل متقن اظهار می‌دارند که آمریکا در چنگال جهودان صهیونیست است و در حقیقت دموکراسی در آمریکا حاکم نیست، بلکه زایناکراسی و یا صهیوناکراسی یعنی سلطه صهیونیسم بر مردم حاکم است و آمریکا در سیطره جهودان صهیونیست می‌باشد. نگارنده تلاش کرده است در این کتاب، در آمارها و تحلیل‌ها و همچنین برای اثبات مدعای خویش از منابع آمریکایی و صهیونیستی استفاده کند تا هیچ جای اما و اگر و حرفی را برای آنان باقی نگذارد و به هیچ وجه از منابع و مآخذ جمهوری اسلامی ایران، بهره‌ای در نگارش این کتاب نبرده است.

۱۰- شهید علم (شهید شهریاری)/ دفتر مطالعات جبهه فرهنگی/ انتشارات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی

«شهید علم» برای اولین بار به‌مناسبت اولین سالگرد شهادت دکتر شهریاری در محرم سال ۱۳۹۰ با نام «دانشمند عاشورایی» به چاپ رسیده بود. این کتاب ۱۲۰ صفحه­‌ای روایت ۱۰۰ خاطره متفاوت از دوره‌­های مختلف زندگی شهید است که توسط بستگان، دوستان، همکاران و شاگردان شهید بیان شده است. همچنین در انتهای کتاب تصاویری از دکتر مجید شهریاری آورده شده است.

۱۱- خانواده / مؤسسه جهادی / انتشارات صهبا

دیدگاه‌های منحصر به فرد حضرت آقا در نوع نگاه ایشان به زن و نقش او در خانواده و ارائه دادن الگوی جامع خانوادۀ اسلامی برای جوامع بشری در این کتاب باعث شده است تا مخاطب آن، فقط زوج‌های جوان نباشند و هرکس می‌خواهد خانواده‌ای تشکیل دهد، یا تشکیل داده و در ابتدای راه است، یا سال‌هاست که زندگی مشترک را شروع کرده و اکنون در فکر زندگی مشترک فرزندان است، می‌تواند مخاطب آن باشد.

۱۲- چی شد چادری شدم / عالیا نراقی / انتشارات نوای دانش

کتاب «چی شد چادری شدم؟» منتخبی از خاطرات اولین فراخوان وبلاگی «من و چادرم» است و توسط عالیا نراقی عراقی گرد آمده است

۱۳- خاکهای نرم کوشک / سعید عاکف / انتشارات ملک اعظم

این کتاب خاطرات همسر و دوستان عبدالحسین برونسی را درباره وی نقل می‌کند. این کتاب به پرفروش‌ترین کتاب در زمینه جنگ ایران و عراق تبدیل شده است. در ۲۶ خرداد ۱۳۸۵، مقام معظم رهبری در سخنانی به تعریف و تمجید از این کتاب پرداخت.

۱۴- هنر رضایت از زندگی / عباس پسندیده / انتشارات نشر معارف

رضایت‌مندی از زندگی، از جمله دغدغه‌هایی است که انسان‌ها در کل زندگی با آن درگیر هستند. صاحب‌نظران علوم انسانی و اندیشمندان، غالباً فرمول‌هایی برای رضایت‌مندی انسان از زندگی ارائه کرده‌اند اما امتیاز آنچه تحت عنوان «هنر رضایت از زندگی» منتشر شده است این است که مسئله را از دیدگاه آیات و احادیث، بررسی نموده است.

۱۵- راز رسانه / نادر طالب‌زاده / انتشارات نشر معارف

درباره «رسانه‌»، رأی‌ها و نظریه‌های زیادی مطرح شده است، از بحث درباره ماهیت رسانه گرفته تا سیاست‌گذاری رسانه و تا تکنیک‌های تأثیرگذاری رسانه‌ای و مهار‌ت‌های رسانه‌ای. اما عمده آرا مربوط به اندیشمندانی است که مشغول به مطالعه و تأمل درباره رسانه هستند و کمتر در حوزه‌های عملی رسانه فعالیت می‌کنند. «نادر طالب‌زاده» از معدود اندیشمندان حوزه رسانه است، که فعالیت‌های زیادی در کار رسانه‌ای نیز دارد. از این جهت مطالعه این اثر می‌تواند زاویه دید متفاوتی نسبت به رسانه‌ ایجاد کند.

۱۶- فتح خون / سیدمرتضی آوینی / انتشارات نشر واحه

میان کتاب‌های بسیاری که درباره واقعه عظیم کربلا نگاشته شده‌اند، اندک هستند کتاب‌هایی که نویسندگانشان کوشیده‌اند علاوه بر ابراز شیفتگی و بیان عظمت واقعه و مظلومیت سیدالشهدا(ع) و یارانش‌، نقبی به حقیقت ماجرا بزنند و در حد توان خود، پرده از راز بزرگ کربلا بردارند. «فتح خون‌» سیدمرتضی آوینی از این معدود کتاب‌ها است.

۱۷- مثل شاخه‌های گیلاس / محمدرضا رنجبر / انتشارات مؤسسه نشر شهر

این کتاب تذکر اخلاقی را از مسیر بیان تمثیل و مثل جست‌وجو می‌کند و چنان‌که از کوتاهی متنها پیداست، مؤلف فرهیخته و خوش‌ذوق آن، با مخاطب پرمشغله امروز بسیار کوتاه و گزیده سخن می‌گوید. مجموعه حاضر، برای مخاطبان آشنا با گفتار حجت السلام محمدرضا رنجبر، این لطف را دارد که مجموعه‌ای از تمثیل‌های زیبای اخلاقی را در ظاهری زیبا و آراسته می‌خوانند و می‌تواند برای شما لحظات شیرین با خدا بودن را به ارمغان بیاورد.

۱۸- کمی دیرتر / سیدمهدی شجاعی / انتشارات کتاب نیستان

رمان "کمی دیرتر" یکی از آثار جدید استاد سیدمهدی شجاعی می‌باشد. این رمان با بیانی زیبا و به‌گفته نویسنده تا حدی عریان به آسیب شناسی مبحث انتظار فرج می‌پردازد.

۱۹- لحظه‌های انقلاب / سیدمحمود گلاب‌دره‌ای / انتشارات عصر داستان

«لحظه‌های انقلاب» با تسلط تاریخی دقیقی نوشته شده که در آن گرماگرم مبارزه عجیب به نظر می‌رسد. نویسنده از هر فرصتی برای برگشت به گذشته استفاده می‌کند و بارها به مسیر طولانی مبارزه مردم ایران نظر می‌افکند. از تحریم تنباکو تا بیست و هشت مرداد را به‌دفعات مرور می‌کند و اشتباهات قبلی را برمی‌شمرد و از نهایت دل آرزو می‌کند که این بار آن اشتباهات تکرار نشوند.

۲۰- نورالدین پسر ایران (خاطرات سیدنورالدین عافی) / معصومه سپهری / انتشارات سوره مهر

کتاب «نورالدین پسر ایران» خاطرات نورالدین عافی از هشتاد ماه حضور در جبهه است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار کتاب شد. در آخرین روزهای بهمن سال ۱۳۹۰ بود که دست‌نوشته رهبر انقلاب روی این کتاب منتشر شد و باعث نایابی اثر هم شد.

۲۱- خط امام / محمدحسین همتی‌نژاد / انتشارات ساطع

کتاب خط امام شامل ۱۰ فصل می‌باشد، که در ایام الله دهه فجر هرشب یک فصل از آن به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. در مقدمه هریک از فصول کتاب، یک گزارش تاریخی مختصر براساس مصاحبه با اساتید فن به‌انضمام خواهد آمد که نقش تبیین موقعیت تاریخی و مسائل مرتبط با محتوا را، خواهد داشت.

۲۲- سیدعزیز / حمید داوودآبادی / نشر یازهرا

این کتاب حاصل ساعت‌ها گفت‌و‌گوی اختصاصی «حمید داودآبادی» با دبیرکل حزب‌الله لبنان است که در آن سیدحسن نصرالله، زوایای ناگفتهٔ زندگی خود را بازگو کرده است. بسیاری از خاطرات و گفته‌های منتشر شده در این کتاب، برای اولین بار است که ذکر می‌شوند.

۲۳- مسئولیت و سازندگی / علی صفایی حائری / انتشارات لیلة القدر

کتاب مسئولیت و سازندگی، اولین کتاب استاد می‌باشد و جالب است بدانیم ایشان این کتاب را در سنین جوانی (حدود ۲۰سالگی) به رشته تحریر درآورده‌اند؛ یعنی در عنفوان جوانی و شاید شما با خواندن این کتاب به ذهنتان خطور کند که نویسنده کتاب فردی ۴۰-۵۰ ساله است و این نشان از درک والای استاد و فهم عمیق ایشان پیرامون مسائل تربیتی دارد.

۲۴- تبار انحراف / مهدی طائب / انتشارات مؤسسه فرهنگی ولاء منتظر(عج)

این کتاب فوق‌العاده جذاب، تحقیقی است با موضوع دشمن‏‌شناسی با محوریت یهود‏شناسی و در یک مجموعه پژوهشی به نقش و فعالیت‌های یهود برای ضربه زدن به غیریهود می‌پردازد. این کتاب که جلد اول مجموعه تبار انحراف است به دشمن شناسی تاریخی از آفرینش تا ختم نبوت اختصاص دارد. سرفصل‌های مهم کتاب: آغاز تاریخ بنی‌اسرائیل، نخستین سازمان بنی‌اسرائیل، عصر حاکمت موسی(ع)، انحطاط بنی‌اسرائیل، کشتن پیامبران، یهود و عصر بعثت، تروریسم تاریخی یهود، از مدینه تا قدس، شهادت رسول‌الله و... .

۲۵- رسائل بندگی / حاج‌آقا مجتبی تهرانی / انتشارات مؤسسه فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی

مجموعه «رسائل بندگی»، شامل بحث‌هایی در زمینه رابطه انسان با خداست. این مجموعه شامل سخنرانی‌های پنج سال اخیر، یعنی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ حاج آقا مجتبی تهرانی در طول ماه‌های مبارک رمضان است. بحث‌های مطرح‌شده در این پنج سال، در پنج عنوان کلی «قلب»، «حب به خدا»، «شوق و انس به خدا»، «شهود و لقای خدا» و «آداب خلوت خدا» است که در پنج جلد به چاپ می‌رسند.

۲۶- امپراطور عشق / بهزاد بهزادپور / انتشارات کتاب نیستان

داستان این نمایشنامه به سال عام‌الفیل و پس از نابودی سپاه ابرهه بازمی‌گردد و داستان خانواده‌ای را از قبیله‌ای به‌نام خثعم بیان می‌کند که چهل سال قبل از ظهور اسلام در حوالی مکه زندگی می‌کرده‌اند. مرد و زنی است به‌نام رباح و حمامه که ساکن این قبیله هستند و مرد در حالی که غلام یکی از ثروتمندان قبیله‌ای است که زن در آن ساکن است سرانجام با وی ازدواج کرده و... .

۲۷- سقای آب و ادب / سیدمهدی شجاعی / انتشارات کتاب نیستان

کتاب در رابطه با زندگانی حضرت عباس علیه السلام از زاویه دید نویسنده و به‌صورت داستانی نوشته شده است، به‌طور خاص روایت داستان با محوریت وقایع عاشورا و رابطه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) انجام می‌شود اما بسیاری از وقایع از زاویه دید هنری نویسنده روایت شده‌اند و از این حیث ارزش اثر به‌عنوان سند تاریخی چندان نمی‌تواند مورد تکیه قرار بگیرد اما نوع نگاه نویسنده برای خواننده تأثیرگذار و زیبا خواهد بود.

۲۸- دختر شینا (خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان) / بهناز ضرابی‌زاده / انتشارات سوره مهر

«دختر شینا»، روایت خاطرات قدم‌خیر محمدی کنعان، همسر سردار شهید ستار ابراهیمی از شهدای برجسته استان همدان است که در عملیات والفجر۸ به شهادت رسید. قدم‌خیر محمدی کنعان در حالی که تنها ۲۲ سال داشت همسرش به شهادت رسید و از آن زمان و با وجود ۵ فرزند، ازدواج نکرد و به‌تنهایی فرزندانش را بزرگ کرد.

۲۹- دختران به عفاف روی می‌آورند / وندی شلیت و نانسی دموس / انتشارات نشر معارف

«دختران به عفاف روی می‌آورند» نوشته وندی شلیت و نانسی دموس به‌همت اداره مطالعات زنان و خانواده معاونت پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ترجمه شده است. این کتاب در سه فصل تنظیم شده است که بخش اول آن ترجمه و تلخیص کتاب «girls Gone mild» نوشته خانم وندی شلیت است که در سال ۲۰۰۷ میلادی در آمریکا منتشر شده است. بخش دوم آن هم ترجمه و تلخیص کتاب «زن‌آگاه شدن در دنیای نفسانی» نوشته خانم نانسی لی دموس و ترجمه پریسا پورعلمداری است که در سال ۲۰۰۳ در آمریکا منتشر شده است.

۳۰- شهید فرهنگ (شهید آوینی) / یاسر عسگری / انتشارات نشر معارف

این کتاب روایت ۱۵۱ خاطره متفاوت از دوره‌‏های مختلف زندگی سید شهیدان اهل قلم است که توسط بستگان، دوستان، همکاران، همراهان و همفکران شهید بیان شده است. اولین ویژگی خاص این کتاب نسبت به بقیه کتاب‌های مشابه، تنوع و تکثر خاطرات از این شخصیت برجسته و نظریه‌‏پرداز فرهنگی است و دوم اینکه خاطرات زندگی این شهید از زبان افراد و شخصیت‏‌های مختلفی بیان شده است که هرکدام روایتگر وجوه مختلفی از حیات این شهید را بیان کرده‏‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *