جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۱۲

'منتظر سقوط قیمت نفت باشید'

شنبه ۸ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 393641
نماینده سابق ایران در اوپک با تشریح علت عدم کاهش سطح تولید نفت اوپک در نشست اخیر وزرای نفت و انرژی این سازمان گفت: باید منتظر سقوط قیمت نفت خام بود.
به گزارش جهان، سید محمدعلی خطیبی طباطبایی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این که تصمیم وزرای نفت و انرژی عضو اوپک مبنی بر ثبات سطح تولید نف خام این سازمان، ادامه کاهش قیمت نفت را در پی خواهد داشت گفت: باتوجه به خبرهایی که قبل از نشست وزرای نفت و انرژی منتشر ‌شد، این تصمیم قابل پیش‌بینی بود.

وی با اظهار این که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس پیش از این اعلام کرده بودند که تصمیمی مبنی بر کاهش تولید ندارند و با این هدف به نشست آمده بودند که هیچ کاهش تولیدی را نپذیرند گفت: با توجه به اینکه تصمیمات اوپک با اجماع صورت می‌گیرد، تقاضای برخی از اعضا برای کاهش تولید عملی نشد.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: این کشورها معتقدند که کاهش تولید نفت خام باید از سوی کشورهای غیرعضو صورت گیرد. در واقع آنها منتظر هستند که قیمت‌ها به حدی برسد که تولید برای کشورهای نفتی غیر اوپک غیر اقتصادی شود. اینگونه آنها مجبور خواهند شد که تولید خود را کاهش دهند.

خطیبی ادامه داد: اما این موضوع بعید به نظر می‌رسد؛ چراکه در یک دوره‌ای که قیمت نفت کاهش یافت، بحثی مطرح شد مبنی بر اینکه، قیمت نفت را تا حدی کاهش دهند تا تولیدکنندگان غیر اوپک از بازار خارج شود. اما در شرایطی که قیمت‌ها به زیر ۱۰ دلار رسید، غیر اوپک از بازار خارج نشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا همچنان به قدرت اوپک در بازار نفت معتقد هستید گفت: همه اعضای اوپک حتی کشورهایی که بیش از سهمیه خود تولید می‌کنند، خواهان افزایش قیمت‌ها و بازگشت ثبات به بازار نفت هستند اما بر روی روش‌های رسیدن به این خواسته توافق وجود ندارد؛ برخی از اعضا معتقدند که کاهش تولید باید توسط اوپک انجام شود ولی برخی دیگر تأکید دارند که غیر اوپک باید تولید خود را کاهش دهد.

وی افزود: من همچنان معتقدم که اوپک توان تأثیرگذاری بر روی بازار نفت را دارد، در گذشته نیز از این توان به دفعات استفاده شده است. اما این که کی و چگونه از این توان استفاده شود، مشخص نیست. در واقع بین اعضا اختلاف وجود دارد که هم اکنون از این توان استفاده شود یا نه.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دبير جاد
Iran, Islamic Republic of
نگراني نداره
هر وقت مشکل پيدا کرديم پول هاي کرسنت رو مي ريم مي گيريم
به نظر من که دولتیا از دستی واسه جبران کاهش قیمت نفت کاری نکردن ...
Iran, Islamic Republic of
بزرگترين خيانت كار جهان به مسلمانان و بزرگتري حامي كفار و يهود و غرب در قرن اخير . رژيم ننگين و نكبت آل سقوط يهودي تبار است و بس
احسان
مگر ما در رابطه با فروش نفت باکشوری خاصی داریم اکر نه به جای مفت فروشی نفت راسا تولید را کم کنیم تا بعد از یهبود وضع بازار تازه اکردولت مردان صحبت های حضرت اقا را میگرفتند امروز دچار هول ولا نمی شدند راستی اقایان انگار شما عربها رانمی شناسید مخصوصا سعودیها را اینها رفقای خاندان هاشمی هستند از کجا می دانید شاید این خط را انها داده باشند
حالا چرا شما خوشحال هستید؟؟؟؟؟؟؟
طرفدار جلیلی
کسی خوشحال نیست دوست عزیز
حالا بنزين هم ارزون ميشه ؟يا بنزين رو از آب درست ميكنن كه آنهم به علت خشكسالي فعلا ارزون نخواهدشد!!!
مهیار
هر کس با خداست خدا با اوست.
وقتی نگاهمان به دست دشمن و گرفتن ذلیلانه 4 میلیارد دلار پول خودمون باشه اینجوری میشه که هنوز اون 4 میلیارد رو نگرفته بالای 8 میلیارد رو باید مفت از دست بدیم. چوب خدا صدا نداره.
اون وقت میگن چرا در دوره احمدی نژاد نفت گرون شد. احمدی نژاد با همه خرابی هاش پیش آمریکا و انگلیس و 5+1 گردن خم نکرد بیشترین بارش ها و بیشترین پولهای نفتی هم در همون دوره به دستش اومد. جالبه از همون وقتی که در مقابله با حرف رهبری خونه نشینی کرد هم گویا این عنایت ها از دولت او گرفته شدند.به آمارها نگاه کنید متوجه میشید چی میگم.
علی
سلام تیتر شما خیلی جالب نیست.قیمت نفت سقوط کند ذوق ندارد این کشور من وشماست مردم همین سرزینیم .بیشتر فکر کنید
ناصر
Iran, Islamic Republic of
کسی خوشحال نیست ولی این مدیریت ضعیف در دوره اصلاحات هم بود نفت را مفت به حراج گذاشتند و متاسفانه از روزی که دوباره سر کار باز گشتند و خود را ژنرال نفتی نامیدند همون آش و همون کاسه و همون مدیریت ....
Iran, Islamic Republic of
درسته
محمد
اون زمان که 140 دلار شد چی ؟ صداشو در نیوردین کشیدین بالا حالا که اومد پایین از همون اسکونت 140 دلاریا جبرانش کنین ... شما که خوب بلدین کلاه به کلاه کنین ... ملتم سرکار نزارین