سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳۵
۶۵

بازخوانی 40 امتیاز و ضعف احمدی نژاد برای شناخت نامزد اصلح ریاست جمهوری

سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 278540
در این نوشتار سعی شده نقاط قوت و ضعف در کنار یکدیگر دیده شوند و بیشتر آنها مستند به رضایت و یا عدم رضایت ولی فقیه در طول بیش از 7 سال گذشته بیان شود تا از اظهار نظر و قضاوت شخصی نیز بدور باشد؛ گرچه این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که هرچه به پایان عمر دولت احمدی نژاد نزدیک شده ایم از تمجیدها کاسته و به انتقادها افزوده شده است.
بازخوانی 40 امتیاز و ضعف احمدی نژاد برای شناخت نامزد اصلح ریاست جمهوری

سرویس سیاسی جهان ـ مالک شریعتی
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در فراز پایانی سخنرانی مهم نوروزی خویش در حرم مطهر رضوی (ع) درباره ویژگیهای نامزد اصلح انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، عبارتی کوتاه اما بسیار پرمحتوا و عمیق بیان داشتند که نیازمند تدقیق و تبیین است: «آنچه ما برای رئیس‌جمهور آینده نیاز داریم، عبارت است از امتیازاتی كه امروز وجود دارد، منهای ضعفهائی كه وجود دارد.»

لذا ضروری است نقاط قوت و ضعف رئیس جمهور کنونی برشمرده شود تا مردم بهتر بتوانند نسبت به انتخاب اصلح اقدام نمایند. اما پیش از آن باید توجه کرد که همین بیان کوتاه رهبری نشان دهنده آن است که رئیس جمهور کنونی برخلاف نظر اهل افراط یا تفریط، از نقاط قوت و ضعف در کنار یکدیگر برخوردار است و نباید درباره اش غلو کرد و بی عیبش نامید و نباید بی انصافی و سیاه نمایی نمود. رهبر معظم انقلاب شهریور ۸۷ در دیدار هیات دولت در این باره فرمودند: «خب بله، ضعف هست. هر دولتى بالاخره ضعف دارد؛ انسانها ضعف دارند ديگر؛ ضعفها را بگويند، قوّتها را بگويند. جمع‌بندىِ كار يك دولت، آن وقتى است كه ضعفها و قوّتها را منصفانه پهلوى همديگر قرار بدهند؛ آن وقت ميشود جمع‌بندى كرد.» لذا در این نوشتار هم سعی شده نقاط قوت و ضعف در کنار یکدیگر دیده شوند و بیشتر آنها مستند به رضایت و یا عدم رضایت ولی فقیه در طول بیش از ۷ سال گذشته بیان شود تا از اظهار نظر و قضاوت شخصی نیز بدور باشد؛ گرچه این واقعیت را نمی توان نادیده گرفت که هرچه به پایان عمر دولت احمدی نژاد نزدیک شده ایم از تمجیدها کاسته و به انتقادها افزوده شده است. 

الف) امتیازات
دکتر احمدی نژادی در حکم تنفیذ سال ۸۴ رهبر معظم انقلاب «شخصيتی انقلابی و دانشمند، مديری شايسته و كارآزموده، دارای سوابق مجاهدت صادقانه در صحنه‌های گوناگون، دارای سخن صريح، قاطع و صادقانه و متعهد به خدمتگزاری، رفع محروميت و مبارزه با فساد و دارای لحن افتخارآميز در پايبندی به اسلام و آرمان‌های انقلاب همراه با منش مردمی و ساده‌زيستی» خوانده شد و در حکم تنفیذ سال ۸۸ با اندکی کاهش در تعاریف رهبری‍ «مردی شجاع، سختكوش و هوشمند» لقب گرفت. اما این ویژگیها به اضافه سایر صفات در موارد مختلف از سوی رهبری به شرح ذیل بیان شده:

۱. كارهاى وسيع عمرانى انجام گرفته بخصوص در مناطق دوردست
۲. پيشرفتهاى چشمگير در زمينه‌‌ى علم و فناورى (برجسته بودن انرژی هسته ای در سالهای قبل)
۳. ارتقاء جايگاه كشور در عرصه‌‌ى سياست خارجى و مسائل بين‌‌المللى
۴. افتخار به انقلابيگرى و برجسته شدن ارزشهاى انقلاب در دولت نهم و دولت دهم تا امروز
۵. ساده‌‌زيستى و دور بودن از تجمل
۶. استكبارستيزى (در سال ۸۷ هم از روحيه‌ى تهاجم در مقابله‌ى با زورگويان بين‌المللى تقدیر شده است)
۷. تلاش دولت در جهت ارتباط مستقیم با مردم
۸. پركارى، پشتكار و خسته نشدن
۹. روحیه و نشاط جوانی: یکی از امتیازات ذاتی رئیس جمهور کنونی ـ که طبق فرمایش نوروزی رهبری باید در رئیس جمهور بعدی نیز وجود داشته باشد ـ جوانی و پرتحرکی است. این خصیصه در بیان ویژگیهای نامزد اصلح قبل از انتخابات نهم ریاست جمهوری وجود داشت و اکنون نیز مورد تاکید دوباره قرار گرفت. رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریور ۸۶ در سومین دیدار با هیات دولت احمدی نژاد بر اهمیت این مساله تاکید فرمودند: «شماها بحمداللَّه اغلب جوانيد و داراى نشاط و نيروى جوانى هستيد. از اين فرصت حداكثر استفاده را بكنيد؛ قواى جوانى، حوصله‌ى جوانى، روح ابتكار و روح جسارت و بلندپروازى‌اى كه در جوان هست را در خدمت اين اهداف عالى قرار بدهيد و خسته نشويد.» 

۱۰. شعار عدالت طلبی: رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدار با هیات دولت دهم چنین

دکتر احمدی نژادی در حکم تنفیذ سال ۸۴ رهبر معظم انقلاب «شخصيتی انقلابی و دانشمند، مديری شايسته و كارآزموده، دارای سوابق مجاهدت صادقانه در صحنه‌های گوناگون، دارای سخن صريح، قاطع و صادقانه و متعهد به خدمتگزاری، رفع محروميت و مبارزه با فساد و دارای لحن افتخارآميز در پايبندی به اسلام و آرمان‌های انقلاب همراه با منش مردمی و ساده‌زيستی» خوانده شد و در حکم تنفیذ سال ۸۸ با اندکی کاهش در تعاریف رهبری‍ «مردی شجاع، سختكوش و هوشمند» لقب گرفت
فرمودند: «شما رويكرد عدالت داشتيد. از مسئله‌‌‌‌‌‌ى عدالت دست برنداريد؛ اين قضيه‌‌‌‌‌‌ى عدالت را دنبال كنيد... عدالت را اولاً بايد تعريف كنيد... مشخص كنيد كه اين عدالتى كه ميخواهيم به آن برسيم، چيست... عدالت فقط عدالت در مسائل اقتصادى نيست... اين هدفمند كردن يارانه‌‌‌‌‌‌ها كه مطرح شده، واقعاً يك امر مهمى است... در عدالت، هم عقلانيت بايستى مورد توجه باشد، هم معنويت... اگر معنويت با عدالت همراه نباشد، عدالت ميشود يك شعار توخالى. خيلى‌‌‌‌‌‌ها حرف عدالت را ميزنند، اما چون معنويت و آن نگاه معنوى نيست، بيشتر جنبه‌‌‌‌‌‌ى سياسى و شكلى پيدا ميكند. دوم، عقلانيت. اگر عقلانيت در عدالت نباشد، گاهى اوقات عدالت به ضد خودش تبديل ميشود.» 

۱۱. شجاعت و قاطعيت: در سومین دیدار هیات دولت نهم با مقام معظم رهبری، ایشان شجاعت و قاطعیت دولت را با ذکر مثال سهمیه بندی بنزین تحسین فرمودند: «كار بزرگى كه شما براى سهميه‌بندى بنزين انجام داديد... يا بقيه‌ى اقدامهايى كه شده، حاكى از شجاعت و قاطعيت اين دولت است.» 

۱۲. روحيه‌ى تحول‌گرايى و نوآورى و اصلاح: مقام معظم رهبری شهریور ۸۶ در سومین دیدار با هیات دولت فرمودند: «تغييراتى كه در ساخت عمومى تشكيلات دستگاه و دولت داده مى‌شود... اصلاح واقعاً همينهاست كه انسان بيايد و در جهت صلاح، بخشهاى مختلف را نگاه كند و ساختها را به‌طور اساسى تغيير بدهد و دگرگون كند.» 

۱۳. تمرکز زدایی و سفرهای استانی: رهبر حکیم انقلاب اسلامی شهریور ۸۵ در دیدار با هیات دولت فرمودند: «مردم به اين وعده‌ها و به اين سفرهاى استانىِ پُربركت، حقيقتاً اميد بسته‌اند؛ كوشش كنيد اين اميدها برآورده شود... تمركززدايى است كه جزوِ شعارهاى اين دولت است و شعار بسيار درستى هم هست؛ منتها مشخص كنيد اين تمركززدايى چطورى است؛ مدل مشخصى لازم دارد... حتماً به خصوصيات اقليمى و قومى در اين تمركززداييها و واگذارى مسئوليت به استانها توجه بكنيد

همچنین ایشان در دیدار سال بعد به طور ویژه از سفرهای استانی دولت تمجید کردند: «اين مسئله‌ى سفرهاى استانى خيلى مهم است. اين كارى كه آقايان بر دوش گرفتيد و راه افتاديد و رفتيد و همه‌جاى كشور را زير پا گذاشتيد و با مردم تماس گرفتيد و از نزديك درد دلهاى مردم را ـ كه از زبان مسؤولينشان، ائمه‌ى جمعه‌شان و افراد شاخصشان گفته مى‌شود ـ شنيديد، خيلى به‌نظر من خوب است. بنده خودم سالهاست در مسائل اجرائى و غير اجرائى اين كشور هستم؛ اما وقتى به يك منطقه‌اى مسافرت مى‌كنم و برمى‌گردم، معلومات من نسبت به آن منطقه چند برابر معلوماتى مى‌شود كه انسان از روى كاغذ و در گزارشها و به‌طور كلى مى‌بيند... چطور ممكن است كسى اين را انكار كند يا درباره‌اش ترديد كند يا در فائده و سود او تشكيك كند؟» 

۱۴. سرعت عمل: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دومین دیدار هیات دولت نهم با ایشان فرمودند: «من تأكيد مي كنم، اين سرعت عملى كه در رفتار دولت مشاهده ميشود، چيز ممدوحى است؛ اما مراقب باشيد اين سرعت عمل، شكل شتابزدگى به خودش نگيرد؛ يعنى هميشه با دقت همراه باشد.» 

۱۵. برخی کارهای خوب اقتصادی: رهبر معظم انقلاب در دیدار دوم خود با هیات دولت نهم به این مقولات اشاره تصریحی داشتند: «كارهاى خوبى كه در زمينه‌ى اقتصاد انجام گرفته - مثل اين سهام عدالت، ادامه‌ى طرحهاى نيمه تمام، نوع عدالت در ارائه‌ى تسهيلات بانكى، صندوق مهر رضا و امثال اينها. محتوا و فوايد اين كارها را با شكل صحيح براى مردم بيان كنيد.» 

۱۶. مقابله با روند غرب‌باورى و غرب‌زدگى و گرايش‌هاى سكولاريستى: مقام معظم رهبری در آخرین دیدار با هیات دولت نهم، در این باره فرمودند: «روند غرب‌باورى و غرب‌زدگى را كه متأسفانه داشت در بدنه‌ى مجموعه‌هاى دولتى نفوذ مي كرد، متوقف كرديد... گرايش‌هاى سكولاريستى كه متأسفانه باز داشت در بدنه‌ى مجموعه‌ى مديران كشور نفوذ مى‌كرد جلويش گرفته شد.» 

ب) نقاط ضعف
۱. عدم شناخت درست پدیده «بیداری اسلامی»؛ این مساله البته به طور غیرصریح بیان شده ولی باتوجه به اصرار مکرر رئیس جمهور بر عبارت «بیداری انسانی» بر وی مصداق دارد. 

۲. مشکلات مربوط به معيشت قشرهاى متوسط و ضعيف جامعه، مسئله‌‌ى گرانى و كاهش قدرت خريد مردم به علت افزایش نقدينگى ناشی از کارهای عمرانی دیربازده، مسکن مهر و ... ضمن توليد کم كالا در داخل يا واردات به شكل نادرست 

۳. عدم مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی (این تذکر را مقام معظم رهبری در ۲۹ بهمن ۹۱ باصراحت بیشتری بیان داشتند) 

۴. عدم توجه کافی به تولید ملی خصوصا در واحدهای تولیدی متوسط و کوچک. این انتقاد قبلا
یکی از امتیازات ذاتی رئیس جمهور کنونی ـ که طبق فرمایش نوروزی رهبری باید در رئیس جمهور بعدی نیز وجود داشته باشد ـ جوانی و پرتحرکی است. این خصیصه در بیان ویژگیهای نامزد اصلح قبل از انتخابات نهم ریاست جمهوری وجود داشت و اکنون نیز مورد تاکید دوباره قرار گرفت
هم در سال ۹۰ اینگونه مطرح شده بود: «من در زمينه‌ى كمك به توليد سؤال دارم. حالا آقايان در گزارش گفتند؛ ليكن آن چيزى كه مصوبه‌ى قانونى بود براى كمك به توليد، تحقق پيدا نكرده.» 

۵. عدم مدیریت صحیح منابع ارزی به دلیل عدم قطعیت تصمیمات دولت و اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بعضا متضاد هم. 

۶. عدم توجه به مسئله‌‌ى وحدت و انسجام ملى (گلایه شدید رهبری: اينقدر اين قضيه را تكرار كرديم كه كأنه الفاظ دارد خاصيتهاى خودش را در افاده‌‌ى معنا از دست ميدهد). در دیدار سال ۸۶ هیات دولت با رهبری نیز ایشان به این مقوله با عبارت لزوم تعامل دولت با سایر قوا پرداخته بودند. 

۷. تقصيرها را گردن دیگران انداختن (اينكه بگوئيم آقا ما ميخواهيم فلان كار را بكنيم، نميگذارند؛ يا فلان كار را كرديم، جلويش را گرفتند؛ يا فلان تصميم را گرفتيم، اقدام نكردند، اين را كسى قبول نميكند

۸. کم توجهی به مقوله فرهنگ از یک سو و یا تصویب بودجه های کلان به اسم فرهنگ و هزینه کردن در جای دیگر (این گلایه در اینجا کمرنگ مطرح شد اما قبلا نیز در دیدار هیات دولت وقتی گزارش فرهنگی داده نشد، مقام معظم رهبری فرهنگ را مظلوم دانستند.) 

۹. عدم تحقق برخی وعده های قطعی که توقعات مردم را بالا می برد. شهریور ۸۷ در دیدار هیات دولت با رهبری، ایشان به موردی در این زمینه تصریح نمودند: «در همان اوائل رياست جمهورى آقاى دكتر احمدى‌نژاد، به ايشان گفتم كه اين مورد ـ يك مورد خاصى است كه نميخواهم اسم بياورم و قبل از دولت ايشان تصميم‌گيرى شده بود ـ ممكن است برايتان مشكلات درست كند، بيائيد صاف و روشن به مردم و به همان مسئولين بگوئيد آقا، اين كار را ما نمي توانيم انجام بدهيم! از شما قبول مي كنند. البته ايشان مصلحت ندانستند و آن كار را نكردند؛ بنده هم الزامى و اجبارى نگفته بودم، پيشنهاد كردم. من عقيده‌ام اين است اگر چنانچه يك كارى را نمي توانيد انجام بدهيد... صاف برويد بگوئيدآقا! ما اين را تصميم گرفتيم، حالا متأسفانه نميشود انجام بدهيم. اين بهتر است از اينكه كار انجام نگيرد.». متاسفانه برخی وعده های بزرگ و شاید غیرعملی دولت (باغ شهر و غیره) همچنان روی زمین است و اجرای برخی دیگر (یک میلیون نوزادان و غیره) هم پس از چندی متوقف شده اند. 

۱۰. ضعف در ولایت پذیری و ولایتمداری: در یکشنبه سیاه مجلس نهم آنچه بیش از سایرین مورد تذکر و عتاب رهبری قرار گرفت، رفتار خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق آقای احمدی نژاد در طرح اتهامی اثبات نشده با پخش فیلمی مخفیانه بود. اما ریشه این اتفاق به عدم توجه وی به تذکر قبلی رهبری بود که کشاندن اختلاف به میان مردم برای استفاده از احساسات آنها را خیانت خوانده بودند. نظیر این اتفاق در گذشته هم رخ داده بود؛ تاخیر در لغو معاون اولی مشایی و تاخیر در پذیرش ابقای وزیر اطلاعات؛ تکرار مکرر عبارت «انتخابات و انتخاب آزاد» خصوصا پس از هشدار رهبری نظیر سخنرانی ۲۲ بهمن احمدی نژاد، نمونه دیگری از ولایتمداری ناقص رئیس جمهور کنونی است که در بعدی باید کامل باشد. 

۱۱. کم توجهی به قانون: رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با هیات دولت نهم نسبت به عدم رعایت برخی قوانین تذکرات مهمی بیان داشتد: «قانون را اهميت بدهيد. قانون ـ وقتى كه با ساز و كار قانون اساسى پيش رفت ـ حتميت و جزميت پيدا ميكند. ممكن است همان مجلس يا دولت يا ديگران مقدماتى فراهم كنند كه آن قانون عوض بشود ـ با طرحهايى كه در مجلس مى‌آيد، با لوايحى كه دولت ميدهد، با تصميم‌سازيهايى كه در بخشهاى مختلف انجام ميگيرد ـ عيبى ندارد؛ اگر قانون نقص دارد، ضعف دارد و غلط است، عوض بشود؛ اما تا مادامى كه قانون، قانون است، حتماً بايستى به آن عمل بشود و به آن اهميت داده بشود. من اين را تأكيد مى‌كنم... ممكن است يك چيزى را شما معتقد باشيد كه روال قانونى‌اش درست طى نشده، يا متصدى اين كار قوه‌ى مجريه نيست؛ وقتى كه قانون مجلس ـ با همان ساز و كار قانون اساسى ـ به دولت ابلاغ شد، قوه‌ى مجريه بايد آن را قانون بداند. حالا اگر چنانچه ضعف يا چيز ديگرى وجود دارد، عواملِ ديگرى وجود دارد كه اگر قانون مشكلاتى دارد، بايستى آن را از بين ببرند؛ چه در خود مجلس، چه در شوراى نگهبان و از اين قبيل. به قانون اهميت بدهيد.» 

متاسفانه یکی از مهمترین اشکالات دولت احمدی نژاد تاکنون عدم اجرای برخی قوانین غیرمنطبق
در یکشنبه سیاه مجلس نهم آنچه بیش از سایرین مورد تذکر و عتاب رهبری قرار گرفت، رفتار خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق آقای احمدی نژاد در طرح اتهامی اثبات نشده با پخش فیلمی مخفیانه بود. اما ریشه این اتفاق به عدم توجه وی به تذکر قبلی رهبری بود که کشاندن اختلاف به میان مردم برای استفاده از احساسات آنها را خیانت خوانده بودند. نظیر این اتفاق در گذشته هم رخ داده بود؛ تاخیر در لغو معاون اولی مشایی و تاخیر در پذیرش ابقای وزیر اطلاعات؛ تکرار مکرر عبارت «انتخابات و انتخاب آزاد» خصوصا پس از هشدار رهبری نظیر سخنرانی ۲۲ بهمن احمدی نژاد، نمونه دیگری از ولایتمداری ناقص رئیس جمهور کنونی است که در بعدی باید کامل باشد
بر خواسته دولت بوده است که چند بار هم شخص رئیس جمهور نسبت به آن تصریح نمود. تعدد موارد عدم اجرای برخی مصوبات مجلس ـ چه در مجلس هفتم و چه بعد از آن ـ کار را به جایی رساند که رهبری ناگزیر از تشکیل هیات رفع اختلاف قوا شدند ولی همچنان هم اخبار زیادی از ابلاغ برخی قوانین مصوب توسط رئیس مجلس به جای رئیس جمهور یا اعلام خلاف قانون بودن برخی مصوبات هیات دولت توسط رئیس مجلس یا دیوان عدالت اداری منتشر می شود. 

۱۲. غلیظ کردن ادبیات دینی بدون مابازای عملی: مقام معظم رهبری در دیدار شهریور ۸۴ با هیات دولت نسبت به این مساله هشدار جدی دادند: «اين ما را، هم به رياكارى مى‌كشاند و هم رياكارى را در بين مردم تشويق مى‌كند. اين‌كه ادبيات دينى تقويت شود، من با آن هيچ مخالفتى ندارم؛ ولى بايد مابازا داشته باشد. بيش از آنچه در رفتارمان اسلامى عمل مى‌كنيم، در زبان و اظهار و تظاهراتمان نخواهيم خود را جلوه دهيم.» 

اما متاسفانه این مساله به طور بارز در ادبیات آقای احمدی نژاد مشهود بوده و هست. استفاده دائمی و بیش از اندازه وی از الفاظ ولایت، انسان کامل، مهدویت، اخلاق و ... به طور جدی در تعارض آشکار با این توصیه بوده است. 

۱۳. کم توجهی به نظرات علما و مراجع: رهبر حکیم انقلاب اسلامی شهریور ۸۸ در دیدار هیات دولت فرمودند: «نصيحت علماى دينى را قدر بدانيد، مغتنم بشماريد. گاهى علماى دين، بزرگان دين، مراجع حتّى، نصايحى مي كنند، درباره‌‌‌‌‌‌ى مسائلى توصيه‌‌‌‌‌‌هائى مي كنند؛ اين را مغتنم بشمريد؛ اينها را حمل بر محبت و علاقه‌‌‌‌‌‌مندى بكنيد. ما ميدانيم، آقايان، بزرگان علمائى كه هستند... يك وقت توصيه‌‌‌‌‌‌اى مي كنند، از روى علاقه‌‌‌‌‌‌مندى است، از روى دلسوزى است؛ اينها را خيلى بايد قدر دانست.» 

اما کم توجهی های متعدد به نظرات علما و مراجع ـ با توجیه کفایت نظرات ولی فقیه ـ و اتفاقاتی نظیر اصرار بر حضور زنان در ورزشگاهها، تعابیر و تعاریف عجیب و غریب در مورد مشایی، طرح مساله رجعت چاوز و ... خلاف نظر رهبری بوده است. 

۱۴. عدول از جهت گیری اولیه اصولگرایی: رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریور ۸۵ در دیدار هیات دولت، ضمن برشمردن شاخصهای اصولگرایی، دولت احمدی نژاد را اصولگرا دانستند و نسبت به عدول از این تلقی در جامعه هشدار جدی دادند: «اين دولت به عنوان يك دولت «اصولگرا» شناخته شده و رفتار و تلاشى هم كه تا امروز نشان داده و آنچه در عمل و قولش منعكس شده، همين اصولگرايى را نشان ميدهد... اگر خداى نكرده طورى بشود كه نتوانيم آنچه را كه مردم درباره‌ى مجموعه‌مان تصور ميكنند، آن را تحقق ببخشيم، خسارت بزرگ خواهد بود و به اين جريان و جهت‌گيرى حتماً ضربه وارد خواهد آمد. آن وقت اميرالمؤمنين فرمود: «و لقلّ ما شى‌ء ادبر ثمّ اقبل»؛ موجى كه برگشت و رفت، ديگر خيلى آسان اين طرف نمي آيد و برنمي گردد. خون دلها بايد خورد و زحمتها بايد كشيد تا اينكه باز براى اقبال و توجهى كه امروز وجود دارد، زمينه فراهم شود.» 

متاسفانه باید گفت دولت احمدی نژاد این اواخر هم در رفتار و هم در گفتار از اصولگرایی فاصله گرفته است. تنها نگاهی گذرا به مواضع متعدد روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت در این باره، خصوصا یادداشت صفحه۲ در تاریخ ۱۹ آذر ۹۱، عمق انحراف را به خوبی نشان می دهد: «یکی از انتقادات به آقای احمدی نژاد این است که چرا پس از انتخابات سال ۸۴ در قامت یک رئیس جمهور اصولگرا ظاهر شد.» 

۱۵. میدان دادن به هوای نفس گروهی و اطرافیان مساله دار: مقام معظم رهبری شهریور ۸۵ در دیدار هیات دولت نسبت به مراقبت از هواهای نفسانی خصوصا هوای نفس گروهی اینچنین هشدار دادند: «مراقب باشيد حركت، اظهارنظر و حرف، انتساب به يك جريان، به يك باند و به يك گروه را پيش نياورد، كه اگر اين‌طور شود، هواى نفس تقريباً انفكاك‌ناپذير است. هواى نفس گروهى هم مثل هواى نفس شخصى است؛ آن هم همين‌طور است. هواى نفس گروهى هم انسان را بى‌حساب و كتاب به اين طرف و آن طرف ميكشاند و از خرد و جاده‌ى مستقيم منحرف ميكند.» 

این هشدار البته جدی گرفته نشد، ماجراهای دوستی با مردم اسرائیل، ادغام سازمان حج در گردشگری و ... پیش آمد و کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمان لغو معاون اولی مشایی شخصا با این موضوع برخورد جدی کردند و در ماجرای برکناری وزیر اطلاعات و خانه نشینی ۱۱ روزه احمدی نژاد هم جمله ای کوتاه اما بسیار تاریخی بیان نمودند: «تا من زنده هستم، تا من مسئوليت دارم، به حول و قوه‌ى الهى نخواهم گذاشت اين حركت عظيم ملت به سوى آرمانها ذره‌اى منحرف شود.» 

جالب اینجاست که ایشان در اولین دیدار با هیات دولت نهم در شهریور ۸۴ نسبت به خطر انحراف اینگونه هشدار داده بودند: «خيلى از ماها نيت‌هايمان خوب است و با نيتِ خوب وارد مى‌شويم؛ اما نمى‌توانيم اين نيت را نگه داريم؛ اين نيت در اثناى راه به موانعى برخورد مى‌كند؛ سايش پيدا مى‌كند؛ كمرنگ و ضعيف مى‌شود و احياناً يك جاذبه‌ى قوىِ معارضى دل را - كه جايگاه نيت، دل است - به سوى خودش جذب مى‌كند؛ يك وقت نگاه مى‌كنيد،
رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریور ۸۵ در دیدار هیات دولت، ضمن برشمردن شاخصهای اصولگرایی، دولت احمدی نژاد را اصولگرا دانستند و نسبت به عدول از این تلقی در جامعه هشدار جدی دادند... تنها نگاهی گذرا به مواضع متعدد روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت در این باره، خصوصا یادداشت صفحه۲ در تاریخ ۱۹ آذر ۹۱، عمق انحراف را به خوبی نشان می دهد: «یکی از انتقادات به آقای احمدی نژاد این است که چرا پس از انتخابات سال ۸۴ در قامت یک رئیس جمهور اصولگرا ظاهر شد.»
مى‌بينيد اصلاً نيت رفت؛ نيت يك چيز ديگر شده؛ آن وقت راه انسان عوض مى‌شود.
» 

۱۶. حاشیه سازی ها در دولت: مقام معظم رهبری شهریور ۸۷ در دیدار با هیات دولت بر لزوم پرهیز از قرار دادن دولت در موضع اتهام نیز تاکید فرمودند: «بهانه هم دست ديگران ندهيد. من مى‌بينم متأسفانه گاهى بهانه‌هايى هم از طرف خودِ شما داده ميشود كه اين را هم بايستى توجه كنيد كه بهانه هم دست ديگران ندهيد؛ مراقبت كنيد؛ حزم كنيد. و گفت: «اتّقوا من مواضع التّهم» براى خودتان و براى دولت مسئله درست نكنيد.» 

همچنین ایشان شهریور ۹۰ در دیدار با هیات دولت فرمودند: «سعى كنيد دچار حاشيه‌سازى‌هاى مسئله‌دار نشويد... شايسته و سزاوار نيست كه حواشى‌اى به وجود بيايد؛ حالا چه حواشى‌اى كه خود شما گاهى اوقات بى‌توجه به وجود مى‌آوريد، چه آنهائى كه ديگران به وجود مى‌آورند و شما هم تسليم آنها مي شويد.» و بعد به یکی از مصادیق آن یعنی ایرانی گری پرداختند: «در زمينه‌ى علاقه‌ى به ايران، علاقه‌ى به كشور و گرايش به ايران... روى ايرانِ بعد از اسلام تكيه شود... اگر كسى ميخواهد از ايران و ايرانى‌گرى حمايت كند، خب، ايران دوران اسلامى، هم مدون‌تر است، هم مستندتر است، هم قابل قبول‌تر است، هم جلوى چشم است؛ كتابش جلوى چشم است، معمارى‌اش جلوى چشم است، نشانه‌هاى علمى‌اش جلوى چشم است؛ تاريخش تدوين‌شده و روشن است.» اما متاسفانه تا همین اواخر هم تاکید بر ایران قبل از اسلام، کوروش، عدد ۲۵۰۰ و ... در دولت به چشم می خورد. 

۱۷. دخالت دولت در انتخابات: در جریان انتخابات شوراهای شهر سوم، گروهی از نزدیکان رئیس جمهور مجموعه ای را تشکیل دادند و به عرصه انتخابات ورود کردند و همزمان زمزمه های دخالت دولت برای در دست گرفتن شوراها و تعیین شهردار به گوش می رسید. در جلسه ۱۸ مهرماه ۸۵ مقام معظم رهبری با کارگزاران نظام، ایشان در این باره فرمودند: «نيروهاى دولتى كلا در مسائل انتخابات، نبايد دخالت بكنند؛ بگذارند مردم و گروهها در تهيه‌ى فهرستهاى نامزدهاى انتخاباتى آزاد باشند. مسئولان دولتى و كسانى كه دستشان به كارهاى اجرايى بند هست، اينها هيچ دخالتى نكنند و بگذارند مردم خودشان اين كارها را انجام بدهند؛ يعنى شخصيتهاىِ اشخاصِ مسئول دولتى در نتايج انتخابات اثر نگذارد. بگذاريد تبليغ بكنند و مردم با رقابت آماده، عمل بكنند.» 

این تذکر عام که به مناسبت شوراها بیان شد برای سایر انتخابات هم مصداق دارد؛ از جمله در شرایط کنونی که رئیس جمهور به صراحت شعار انتخاباتی طیف نزدیک به خود را در سخنرانی ۲۲ بهمن و پیام نوروزی تکرار و بعد توجیه می کند. 

۱۸. شتابزدگی: رهبر معظم انقلاب هم در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری سال ۸۴ و هم در دیدار سال بعد با هیات دولت، رئیس جمهور را از شتابزدگی پرهیز دادند: «سرعت را با دقت همراه كنيد. سرعت غير از شتابزدگى است؛ شتابزدگى بد است... مواظب باشيد در تصميم‌گيريها و نوع كارها، شتابزدگى پيش نيايد و دست‌پاچه‌مان نكنند.» 

اما متاسفانه آقای احمدی نژاد در بسیاری از تصمیمات خود به آن دچار شد؛ ادغام شتابزده وزارتخانه ها، اجرای هدفمندی یارانه ها خارج از شیب ملایم ۵ ساله مصوب مجلس، اصرار بر اجرایی کردن فاز دوم بدون پیش بینی الزامات آن، عزل و نصبهای پرشتاب و ... . 

۱۹. عدم توجه کافی به عقل جمعی و تدبیر در کنار پرکاری: همچنانکه در سخنرانی نوروزی امسال رهبر معظم انقلاب بر «پایبندی به عقل جمعی و تدبیر» تاکید ویژه ای شده است، در سفر پربرکت مقام معظم رهبری به خراسان شمالی نیز، ایشان در دیدار نخبگان، برگزیدگان و مسئولان به بحث کار مضاعف اشاره کرده و فرمودند: «كار مضاعف در پركاری خلاصه نمی‌شود، بلكه به معنای كار كیفی، دقیق، برنامه‌ریزی شده، كارشناسی شده، مستمر، پیگیر و همراه با مشورت است.» 

متاسفانه باید گفت حلقه تصمیم گیری رئیس جمهور کنونی بسیار بسته و محدود است و چندان مشورتی با دیگران و کارشناسان خبره گرفته نمی شود. اعلام برخی تصمیمات خلق الساعه و نادرست که به فاصله چند روز اصلاح می گردد ـ نظیر حساب پس انداز سکه در بانک رفاه، اعطای ۱ میلیون تومان به نوزادان، قیمت گذاری های متعدد ارز، طرح اولیه پیش فروش سکه و ... از این قبیل است. 

۲۰. موازی کاری در دولت خصوصا در سیاست خارجی: رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار شهریور ۸۹ با هیات دولت در این باره فرمودند: «در دولت نبايد كارهاى موازى انجام بگيرد. كار موازى چند عيب دارد: اولاً هزينه‌ى انسانى زيادى بيجا مصرف ميشود، ثانياً هزينه‌ى مالى زيادى مصرف ميشود، ثالثاً تناقض در تصميم‌گيرى‌ها به وجود مى‌آيد و رابعاً از همه بالاتر، مسئوليت لوث ميشود.» اما متاسفانه موازی کاری
ماجراهای دوستی با مردم اسرائیل، ادغام سازمان حج در گردشگری و ... پیش آمد و کار به جایی رسید که رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمان لغو معاون اولی مشایی شخصا با این موضوع برخورد جدی کردند و در ماجرای برکناری وزیر اطلاعات و خانه نشینی ۱۱ روزه احمدی نژاد هم جمله ای کوتاه اما بسیار تاریخی بیان نمودند: «تا من زنده هستم، تا من مسئوليت دارم، به حول و قوه‌ى الهى نخواهم گذاشت اين حركت عظيم ملت به سوى آرمانها ذره‌اى منحرف شود.»
در دولت بارها دیده شد و خصوصا در سیاست خارجی ـ از نصب نمایندگان ویژه تا فعالیتهای به اسم دبیرخانه جنبش عدم تعهد ـ به صورت ویژه انجام گرفته و می گیرد. 

۲۱. ارتباط ضعیف با نخبگان: مقام معظم رهبری در دیدار شهریور ۸۶ با هیات دولت چنین تذکر دادند: «مسئله‌ى تعامل با نخبگان (را) من مكرراً هم به شماها گفته‌ام و هم با آقاى رئيس‌جمهور مكرر صحبت شده... از نخبگان استفاده كنيد. نخبگان كشور زيادند و در اين جمع و جمعهاى مرتبط با اين جمع هم منحصر نمى‌شوند. ما انصافاً آدمهاى نخبه در كشور كم نداريم؛ در دانشگاهها هستند، در محيطهاى كارى و تحقيقاتى هستند. گاهى كه انسان با افراد نخبه برخورد مى‌كند، مى‌فهمد كه همه هم آماده و مشتاقند و دلشان مى‌خواهد كمك كنند؛ جويا و خواهان اينها باشيد. البته اين بايد در عمل نشان داده بشود تا نخبگان بيايند و خودشان را عرضه كنند كه يك مسئله‌ى مهمى است.» اما با تاسف باید گفت علیرغم شعارهای داده شده تاکنون، ارتباط دولت احمدی نژاد با نخبگان جامعه بسیار ضعیف بوده است و تنها به همان جمع هایی محدود شده است که از نظر رهبری منحصر در آنها نیست. 

۲۲. ضعف سعه صدر و نقدپذیری: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سومین دیدار خود با دولت نهم در این باره چنین توصیه فرمودند: «از انتقاد هم اصلاً عصبانى نشويد... مطلقاً حالت عصبانيت و بى‌تابى نبايد به شما دست بدهد. شما از همان انتقاد ـ ولو غيرخيرخواهانه باشد ـ استقبال كنيد؛ چون گاهى در انتقادهاى خصمانه هم حقايقى وجود دارد كه انتقاد كننده از روى خيرخواهى نمى‌گويد، اما انتقادش واقعى است؛ چه برسد آن كسانى كه از روى خيرخواهى از شما انتقاد مى‌كنند.» 

متاسفانه کارنامه احمدی نژاد در این باره ضعیف است. تجربه ثابت کرده که او از انتقاد با سعه صدر استقبال نکرده است. منتقد درون دولت بدون کمترین ملاحظه ای برکنار شده و منتقدین خارج از دولت نیز با برخورد تند او و دوستانش مواجه شده اند. 

۲۳. ضعف بودجه تحقیقات: شهریور ۸۶ در دیدار هیات دولت با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان نسبت به ضعف بودجه تحقیقات کشور شدیدا گلایه فرمودند: «بودجه‌ى تحقيقات هم حقيقتاً يكى از آن نقاط ضعف ماست. من گاهى كه با دانشگاهيها و اساتيد و مسؤولين بخشهاى علمى كشور مواجه مى‌شوم، اين مسأله‌ى بودجه تحقيقات را مطرح مى‌كنند. سه، چهار سال است كه مرتب به ما گفته‌اند بناست به سه درصد بودجه برسد؛ اما حالا مثلاً با شش دهم درصد يا هفت دهم درصد داريم پيش مى‌رويم و كار مى‌كنيم! واقعاً خيلى كم است. همه‌اش وعده مى‌دهند آقا بهتر خواهد شد و نمى‌دانم چه خواهد شد؛ اثرى هم ديده نمى‌شود. بودجه‌ى تحقيقات را حقيقتاً زياد كنيد؛ به جاهاى ديگر فشار بياوريد، ولى اين را پيش ببريد.» 

۲۴. عدم نظارت صحیح بر زيرمجموعه: رهبر حکیم انقلاب شهریور ۸۷ در دیدار با هیات دولت نسبت به این مساله چنین فرمودند: «نظارت بر زيرمجموعه هم خيلى مهم است... اگر چنانچه شما غفلت كرديد، ممكن است در همان بخشى كه غفلت كرده‌ايد نابسامانى انجام بگيرد. مجموعه‌هاى انسانى مثل ماشين نيستند كه انسان يك دكمه‌اى را بزند و اين ماشين به خودى خود شروع كند به كار كردن. مجموعه‌هاى انسانى مجموعه‌هايى از اراده‌ها، فكرها، نظرها، سليقه‌ها و خواهشهاى نفسانى صحيح و غلط هستند. خب، اين چيزى را كه شما تصميم گرفتيد، تدبير كرديد و بناست در مجموعه‌ى شما انجام بگيرد، ممكن است يكجا با يك مانعى از همين خواهشها و فكرها و سليقه‌ها و اراده‌هاى گوناگون برخورد بكند و متوقف بشود... خب، بايد اين مانع را برطرف كنيد. اين نميشود مگر با نظارت... خود آقاى رئيس‌جمهور هم همين جور. البته نظارت رئيس‌جمهور نسبت به وزرا، با استقلال وزرا در كارشان نبايد تنافى پيدا كند. چون وزرا مسئوليت قانونى دارند و از مجلس رأى اعتماد گرفته‌اند و بايد استقلال داشته باشند.» 

متاسفانه آقای رئیس جمهور در این باره دچار افراط و تفریط شد. از یک سو کابینه را خط قرمز و مبرا از نظارت و برخورد با تخلف اعلام کرد، اما از سوی دیگر با هر کس در زیرمجموعه اش از وزیر گرفته (مانند وزاری خارجه، ارشاد، اطلاعات و بهداشت سابق) تا سطوح پائین تر با کمترین انتقاد و اختلاف تندترین برخوردها را صورت داده است. 

نکته1 - نقاط امتیاز در 8 مورد نخست و نقاط ضعف ۹ مورد اول این فهرست را‍‍ رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با اعضای هیات دولت در شهریورماه ۹۱ بیان داشتند و از آن جهت مهم است که جمع بندی نظرات رهبری درباره دولت در آخرین دیدار دولت احمدی نژاد با ایشان در آن بیان شده است.
نکته2 - در این ارزیابی تلاش شده تا با انصاف به ویژگی های مثبت و منفی توجه شود، نظرات تکمیلی خوانندگان مورد استقبال خواهد بود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمدی
تشکر میکنم
انصافا جامع بود اگرچه کمی طولانی ولی خیلی استفاده کردم
البته برخی ویژگیها را در سالهای اول تعریف شده بود ولی نهایتا معلوم شد امتیازی نبوده است مثلا همین روحیه مبارزه با فساد اقتصادی که در حکم تنفیذ84 آمده و در 91 آقا گفتند همش شعار بوده
با شما موافق نیستم. ضمنا بند 22 از نتقادات "ضعف سعه صدر و نقدپذیری" هم درست نیست چون این ضعف به طور کلی پوشش داده شد مثلا در جریان اون خبرنگار خبرگزاری مهر (اون خانومه) که یک بیانیه سرتاپا غلط غلوط خوند احمدی نژاد خیلی با منطق و صبوری برخورد کرد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً تمام بیانیه آن خانم درست بود احمدی نژاد پاسخی نداشت بدهد
دارا
Iran, Islamic Republic of
شاید مهمترین نقطه ضعف احمدی نژاد به عنوان یک مدیر اجرایی سطح بالا استفاده از نیروهای ضعیف و ناکارآمد در سطوح بالا مثل وزراتخانه هاست. مثلا یک آدمی که روزنامه نگار بوده میشه وزیر ارشاد و یا یک آدمی که رئیس بیمارستان یک شهرستان بوده میشه وزیر بهداشت
بعد هم هر تغییری داده و وزیر بعدی از قبلی ضعیفتر بوده تا حالا
وزیر بهداشت خانم دستحردی کم کار کردند یا وزیر راه شهر سازی نگاه کنید بعد قضاوت کنید
احسان
Iran, Islamic Republic of
خوب بود ولی به نظرم در بیان نقاط قوت به کلیات بسنده شده بود ولی در بیان نقاط ضعف به ریزه کاریها هم پرداخته شده بود و این انصاف نبود در ضمن بعضی از نقاط ضعف هم تکراری بود و اینکه از سخنان رهبر نمی شد این استنباط را کرد مثل مورد دخالت در انتخابات که با سخنان رهبر در حرم رضوی متناقض بود
مهران م
گزارش مصفانه ای بود!
و خدشه ناپذیر، مستند به کلام آقا!
محمدرضا
بسیارجامع وبصیرت بخش بودممنون
عسگري
انصافا عالي بود انشا... با فرامين رهبري رييس جمهور آينده بتواند نقاط قوت را تقويت و نقاط ضعف را به فرصت تبديل كند.
تمام امتيازاتي كه براي اين دولت برشمردين درست ولي خروجي مهم است كه همه خروجيهاي اين دولت منفي ميباشد واين است وضع امروز كشور گراني بيكاري تورم و......
تحریم ها در این دولت بی سابقه بوده ومجلس ضعیف باعث کندی در روند دولت شد
Iran, Islamic Republic of
کل ضعفها در چهار تا خلاصه بود ولی با شگرد ... ان را افزایش دادید ان هم 99 در صد این ضعفها را باندهای راست و چپ دارند و یک درصد نقاط قوتش را ندارند
امین
زحمت کشیدید
اما دو نکته: 1- در مورد نقاط مثبت سخنان رهبری رو آوردید، خوبه، البته در سال 91 هم رهبری نقاط مثبت فراوانی گفتند ولی ظاهرا شما میخواهید با زیرکی ثابت کنید دولت دهم با نهم فرق زیادی در جهت منفی داره!
2- در مورد نقاط منفی شما همه تذکرات رهبری رو آوردید مثلا رهبری در سال 84 در جلسات اول تذکر دادند مراقب باشید این جوری عمل نکنید و اونوقت شما اینها رو جزو نقاط منفی آوردید!!!! و یه چیز دیگه اینکه اکثر نقاط منفی ساخته ذهن دوستان است نه اون چیزی که رهبری نقاط منفی شمردند.
خب نوشته آقا تذکر دادن و هشدار دادن که اینجوری نشین! بعدا گوش نکردن و همون طور شدن اگر این نکته منفی و ضعف نیست پس چیه؟
امین
اینجوری شدن؟؟ رهبری میگه یا مخالفان؟
ببین امین جان!
آقا گفتن مراقب باشید حاشیه درست نکنید! دولت تا دلت بخواد حاشیه درست کرد مثل همین ماجرای اخیر چاوز و رجعت و ... / این ضعفه یا قوت؟؟؟؟!!!!!
مصطفی
جهان نیوز عزیز
اینکه حضرت اق سال 84 یه نصیحتی بکنند و بعد شما بنا به تشخیص خودتان آن را به یه ماجرای چند سال بعد ارتباط دهید خارج از انصاف است.
توجه داشته باشید که متاسفانه بعضی از نقاط ضعفی که شما گفتید نظر شخصی شماست که با زیرکی به سخنان چند سال قبل رهبری پیوند داده اید
من بی انصافی ندیدم / البته جهت گیری جهان نیوز نسبت به دولت انتقادی بوده که در مطلب هم مشخصه / اما ضعف و قوت را کنار هم آورده/ بعد هم وقتی آقا تذکر دادند که مواظب باشید مثلا ایران بعد از اسلام را ترویج کنید یا مراقب باشید شما اصولگرایید و بعدا دولت هم ایران کوروش را ترویج می کنه هم صراحتا میگه من اصولگرا نیستم کجاش زیرکیه؟؟؟؟!!!
mostafa
در مورد نقاط ضعف شماره و 15 14 شما عدم وابسته گی دولت به جریان اصولگرایی را نقطه ضعف دولت دانسته اید و در در پاراگراف بعدی این سخن رهبری که«مراقب باشيد حركت، اظهارنظر و حرف، انتساب به يك جريان، به يك باند و به يك گروه را پيش نياورد، كه اگر اين‌طور شود، هواى نفس تقريباً انفكاك‌ناپذير است» را آورده اید که کاملا با هم متضاد است....
Iran, Islamic Republic of
اصلا متضاد نیست
آقا گفتن شما اصولگرا هستید ولی روزنامه دولت میگه نیستیم
آقا گفتن باندی کار نکنید همه میدانند باند محدود اطراف رئیس جمهور کیان
بله كه رويكرد منفي داشته اين مسلم هستش كه احم
ي نژاد ٨٤-٨٨با احمدي نژاد٨٨-٩٢خيلي فرق داره
سرباز جوان
واقعا مقاله خوبی بود، انصافا جای اینطور مقالات در خبرگزاری ها خالی ست. باید مباحث و خبرها را به این سمت برد نه خبرهای حاشیه دار و بی ارزش.
جادارد که تک تک این نقاط ضعف و قوت بصورت دقیقتر و نیز مسائلی از این دست بررسی و موشکافی شود و گفتمان سازی گردد همان چیزی که رهبر معظم انقلاب انتظار آن را از یک رسانه و نیز نخبگان دارد.
مهدی
دکتر دوستت داریم
خسته نباش
Iran, Islamic Republic of
بی توجهی به وضع فرهنگ را (بالاخص حجاب) خیلی کمرنگ گفتید ، در تهران واقعا قشر مذهبی از افتضاحات مانکنهای بدحجاب در فشارند ، خیلی ها هم که متزلزل هستند با این فشارها از پا درمیان و به گناه می افتند و شاید برای همیشه راه زندگیشون کج بشه
داداش بی حجابی و وضعیت مذهبی به حوزه ها و سازمان تبلیغات وهزاران دستگاه دینی ربط داره ...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد می کنم مستند نقص ظاهر رو حتما ببین تا متوجه بشی که نظر آقا و همینطور نظر احمدی نژاد در مورد حجاب چیه.
حسن ابوالقاسمی
بنظرم ضعف عمده اقای احمدی نژاد این است که خیلی وقتها ایشان شعور و عقل مخاطبین را نادیده گرفتاند
مهدي
Iran, Islamic Republic of
در كل تعداد ضعف ها اختلاف چشمگيري با نقاط قوت داره!!! خدا عاقبت خيري نصيب همه ما كنه
mr hamed
اگر چه شاید این پیام رو درج نکنید ولی ...
انصاف خوب چیزی است که من و شما نداریم 24 ضعف رو در برابر 16 حسن! میشد محاسن رو بیشتر و یا نقاط ضعف رو ترکیب کرد تا عدد بدست آمده نزدیک هم باشه این طوری کمی غرض ورزیه، بار روانی داره ...
سید حسام الدین
هیچ کسی احمدی نژاد نمی شود
خدایی کارش درسته
محمد
شما مثل گاو 9 من شيرده را شنيدي؟
هرکسی در اظهار نظر و ارائه نقاط منفی آزاده
یکی هم تحلیلگر شما
چیز خاصی نیست که
رضا
... بسیاری از جملات حضرت آقا را که استناد نکات منفی قرار داده اید برداشت شخصی شماست . در حالی که حقیقت چیز دیگری است . حضرت آقا وقتی فرمودند تا وقتی من هستم اجازه منحرف شدن نمی دهم خطابشان به کسانی بود که این دولت را منحرف می دانستند و می دانند. دو سال بیشتر است منحرف می دانید این دولت را در حالی که حضرت آقا یکبار این لقب را به کار نبرده اند . ..
رسول مبینی لنگرودی
احسنت به محقق ونگارنده.سایت عزیز جهان اینه.. .باید در این راستا وهدف پیش رفت بخصوص لذت بردم که این تحلیل ونوشته مزین به سخنان اقاست ..درضمن حقیقتا منصفانه بودوراه رسم برشمردن نقاط ضعف وقوت کاملا عادلانه بود چرا که ابتدا به نقاط قوت پرداخته شده بودوبعد به نقاط ضعف از طرفی دولت نهم انصافا عملکرد مثبت تری نسبت به دولت دهم داشت.
ابوالفضل
شما خودتونو چی خیال فرض کردین که دارین نقاط ضعف و قوت رئیس جمهور رو اعلام می کنید
محمد
مشكلي داره
خدا رو كه نقد نكرده!
Iran, Islamic Republic of
کامنت هایی که به نفع شما نباشد راحذف می کنید
Iran, Islamic Republic of
تنها چیزی که دیده نشد انصاف بود!!بعضی از نظردهندگان عزیز انصافاً خوب ودقیق به این ایراد پی بردند فقط امیدوارم آنهاهم ازحب وبغض وتعلق خاطر به دولت ننوشته باشند
حسن
باسلام.نفس نوشتن اینچنین مقالاتی بد نیست ولی نکته مهم اینجاست که به نقاط ضعف بیشتر وبیشتر از نقاط قوت پرداخته شده است که دور از انصاف است.
حسینی
Iran, Islamic Republic of
باسلام
عالی بود ممنونم
منفرد
Iran, Islamic Republic of
من مورد "ادب در گفتار " را هم به نکات منفی اضافه می کنم. متاسفانه ایشان گاها از ادبیاتی که در شان آن جایگاه نیست استفاده می کنند که فتح باب برای افراد مستعد دیگر در این زمینه فراهم اورده است ...!
Iran, Islamic Republic of
افزایش حقوق کارمندان نباید کمتر از 30 درصد باشد.
شریفی
بسمه تعالی
با اینکه موافقتی با بسیاری از کارهای اقای احمدی نژاد بویژه از ابتدای دولت دهم ندارم لیکن گزارش تهیه شده را جهتدار میدانم که در مواردی ناقض دو قسمت گزارش میباشد. و شاید بهتر بود که در مقایسه با دولتهای قبلی نیز کاری صورت میگرفت تا به عینه فرمایش رهبری در خصوص بهترین دولت ایران تاکنون مشخص میگردید. ضمن اینکه وزن نقاط مثپبت و منفی هرگز به تعداد نمیباشد بلکه هر یک به تنهایی از نظر کم و کیف در مقوله تاثیرات آن بر کل جامعه باید سنجیده شود.
mohamad
خداخیرخیرتون بده
Iran, Islamic Republic of
کار جالبیه نقاط قوت هاو ضعف ها رو گفتن اما کاش می شد نظرات عادلانه ای که مردم درمورد نقاط ضعف و قوت آقای احمدی نژاد هم دارند گفته بشه .
Iran, Islamic Republic of
داستان توهم و خرافه گرایی مثل قضیه هاله نور را نیاوردید ها!
Iran, Islamic Republic of
درسته ولی متن را مستند به بیانات و تذکرات آقا نوشتن و آقا راجع به این مورد حرفی نزدن
همیشه انتقاد باید در همین سبک و سطح و بالاتر از این باشد حتی. جدای از درستی و غلطی آن جالب بود. چون کارشناسی و منطقی بود.
عباس
کاری ارزشمند است که در راستای ولایت پذیری انجام شود اگر به صدر اسلام مراجعه شود کم نبودند کسانی که جانفشانی ها کردند وقلمرو اسلامی را توسعه دادند ولی چون تحت امر ولی امر نبودند امروز ما به کارهای آنان مدال نمیدهیم .
Iran, Islamic Republic of
یک تحلیل شخصی:
نقاط قوت احمدی نزاد:شعارهایش
ننقاط ضعف احمدی نزاد:عملش
احمد
طرفداران احمدی منصفانه تر فکر کنند
صادق
Iran, Islamic Republic of
نمیخوام بگم این مقاله کاملا قابل تاییده، اما مقاله جالب و قابل تاملی بود. حداقل تجربه ای از جمع بندی گزینه ها در تحلیلها بود.
کمال
باور کنید تحریم بانک مرکزی تو هر دولتی روی میداد فلج میشد اما بازم این دولت بود تونست وایسته مطمن باشید احمدی نزاد محبوبتر از گذشته است
علی
با سلام
خدمت همه دوستان
یه نکته جا مونده عزیزان
این نقاط قوت و ضعفی که نام بردید یه مشکل داشت
شما انتظارات خودتون رو از حکومت ( مجلس -قوه قضائیه -قوه مجریه ) را همه رو به پای دولت ( قوه مجریه ) ریختید در حالیکه مبارزه با فساد وظیفه کیه ( قوه قضائیه ) و شما متوجه نشدید اجرای قوانین ناقص توسط قوه مجریه ( ضعف مجلس ) توی همین مجلس بود که برا خودشون حقوق مادام العمر وضع کردند و ...
لطفا انصاف داشته باشید به خدا میسپارم
لیست مفسدان اقتصادی چند ساله دست رئیس قوه قضائیه است چیکار کرد ( شعار ندهید )
سید
ارزیابی ونقد جامع ودقیقی است ودور از هوای نفس بوده است
مسعود
Iran, Islamic Republic of
از نشتار بسيار صحيح و بجاي شما كه گاها براي خود ما نيز يادآوري را دارد بسيار ممنونم. و ذكر تنها يك نكته آنهم اينكه در تمامي مسايل و مشكلات اجتماعي، سياسي و ... بايد به رهبر خود اقتدا كنيم چرا كه تاكنون تمامي فرمايشات ايشان صحيح بوده است. كلام ايشان براي بنده حجت است و بس.
رضا
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده دولت آقای احمدی نژاد هم ضعف های بزرگی داشت و هم موارد قوت زیادی داشت...
ولی روی هم رفته ایشان پاشون رو از گلیمشون درازتر کردند چون به جاهایی و مواردی وارد شدند که ربطی به ایشون نداشت ...
اگر ایشون تمام وقتشون رو صرف خدمتگذاری به این ملت شریف می کردند دوست داشتنی تر بودند ولی با ورود به مسائل بعضاً فقهی ، قانون گذاری ، یا قضایی و ... خودشون رو خراب کردند...
دعا می کنیم که انشاالله رئیس جمهور بعدی رو مردم با بصیرت بیشتر نسبت به نظرات مقام معظم رهبری که همیشه مشکل گشا بوده است انتخاب کنند.
یادمون باشد کسی رو می خواهیم انتخاب کنیم که نماینده 75 میلیون نفر ایرانی با شعور است...
موفق باشیم همگی...
مرتضی فعال
نهادهای فرهنگی وظیفشونه جواب بدهند نه اینکه بگن "ربطی به ایشون(به مردم)نداشت" "پاتو از گلیمت درازتر کردی" این بدترین برخورد فرهنگیه ،این کودتای فرهنگیه .
فدايي امام سيدعلي
"ضعف در ولایت پذیری و ولایتمداری" مهم ترين و بدترين ضعف احمدي نژاد هست چون اگر ولايتمدار بود و به حرف هاي آقا گوش مي داد كارش به اينجا نمي كشيد و ما در نرخ ارز مشكل پيدا نمي كرديم
كسي بايد براي رياست جمهوري بياد كه به دنبال ثروت نباشه كه بعد از هشت سال همه ي خيابان هاي تهران رو به اسم آقا زاده هاش بزنه
مي فهمين منظورمو ديگه نه؟؟؟!!!! 
مرتضی فعال
تو چه فدایی‌ای هستی که اسم نداری ؟
نکنه نظر امنیتی دادی ؟
شما در رابطه با قوتها تفسیر نکردید ولی درمورد ضعفهای عمدتا خود ساخته تفسیر کرده اید که نشانه بی طرفی وباانصافی شما نیست
از قبلش هم حدس میزدم که نقاط منفی که خواهید نوشت از تعداد قوتها بیشتر باشه
نامزد اصلح شما در این هشت سال چه گلی به سر ملت گذاشت؟
احمد
با سلام
1- ای کاش نویشنده مطلب و گردآورنده آن، زحمت کشیده و خودش یکبار مطالب لیست شده را می خواند و متوجه تناقض نوشتن ها می شد.
مثلا اولین نقطه ضعف بیان شده ، مساله فهم موضوع بیداری اسلامی است.
اولا شما در پایان مقاله نوشته اید که 9 نکته ضعف از سخنان رهبری در شهریور91 گرفته شده که الان این موضوع بیداری اسلامی در کجا از طرف رهبری به دولتی ها تذکر داده شده؟
دوما، واژه بیداری انسانی در خصوص کشورهای اروپایی و آمریکایی بکار رفته و بارها رئیس جمهور محترم از واژه بیداری اسلامی نیز استفاده کرده اند از جمله حضور در اجلاس مکه و یا سفر به مصر و غیره و این بیان مطلب توسط سایت شما، بی انصافانه و غیرمستدل است.
سوما، وقتی بارها در نقاط امتیاز مساله استکبار ستیزی، مقابله با تفکر غرب باورانه و سکولاریستی را در امتیازات دولت و رئیس جمهور بیان داشته اید، دیگر چسباندن مخالفت رئیس جمهور با بیداری اسلامی، یک تناقض است.
و حرف آخر اینکه سخنان هر فرد و هر مجموعه ای بایستی بصورت کامل و جامع مورد ارزیابی قرار گیرد و نه به یک مورد سخنرانی اکتفا نمودن چرا که گاه آن شخص سخنران نسبت به زمان و مکان و مستمعین، مجبور به بیان به نحوی است و معذوریتهایی داشته و نگاهش باید طوری دیگر باشد.
بعبارتی، احمدی نزاد فردی است معقول و باهوش و بایستی از این صفات لقب گرفته از طرف رهبر انقلاب استفاده بجا بنماید.
2- برخی مطالب یاد شده در قسمت نقاط منفی، نقاط ضعف در نگاه کلان به یک مجموعه هست و نمی توان آنرا بر رفتار یک فرد حمل نمود. اگر شما بخواهید بدین نحو مثلا رهبر معظم انقلاب را مورد ارزیابی قرار بدهید، حتما در بسیاری از جاها از جمله مجموعه ای مانند آستان قدس، قوه قضائیه، بنیادهایی مانند 15 خرداد و مستضعفان و غیره را دارای نواقص و کم کاری ها و کارنامه های منفی متعددی خواهید یافت که این کوتاهی ها و کم کاریها به هیچ وجه متوجه شخص رهبر انقلاب نبوده و خود حضرت آقا در دیدار با نخبگاندر آذر88 نیز به این مهم تاکیدکردند که نصب شدن افراد از ناحیه بنده هرگز به معنای بدون ضعف و نقد بودن آن مجموعه نیست.
در نتیجه، اشکالاتی که بواسطه ارتباطات بخش های متعدد حاکمیت با یکدیگر در کار مجموعه دولت حاصل می شود به هیچ وجه نقطه ضعف یک شخص بعنوان رئیس جمهور بحساب نمی آید و شما در واقع بایستی در بیان نقاط قوت و ضعف، به این مهم توجه کنید.
همین سایت شما، بارها موازی کاری در عرصه های گوناگونکشور را به نقد کشیده و خود همین پدیده، مشکلات متعددی را در مدیریت یک پارچه کشور ایجاد می کند.
3- قصد بنده این نیست که تمام نکات لیست شده را به بررسی بگذارم و نکات کلی بیان شده می تواند شکل مطلب سایت جهان نیوز را تغییر دهد.
یکی از اشکالات دیگر قسمت مربوط به نکات منفی، استناد به سخنان آقا در سالهای دوره دولت نهم هست که بعنوان توصیه هایی مطرح و خیلی از این موارد که به مجموعه دولت و نه شخص رئیس جمهور بازگشت می کرده، مرتفع شده ولی کماکان بعنوان نقطه منفی بیان شده مثل مقوله فرهنگ.

انتقادات رهبر انقلاب در خصوص مقوله فرهنگ تنها متوجه دولت نبوده و کل دستگاه های مسئول از جمله دولت را متوجه این مهم در سالهای دولت نهم کرده بودند.
4- در برخی از نقاط منفی لیست شده مثل شتابزدگی و یا عدم توجه به عقل جمعی، متاسفانه نویسنده محترم سخنان رهبری را منقطع و بازهم با تاریخ مربوط به دوره نهم بیان کرده. مثلا رهبر انقلاب در رمضان 85 و در دیدار با دانشجویان به همین اشکال شتابزدگی وارد شده به اقدامات دولت پاسخ می دهند و می گویند من تعجب می کنم که شما دانشجویان این شایعات را نسبت به دولت باور می کنید.
و یا سخنان آقا در خصوص استفاده از خرد جمعی، فقط متوجه مسئولان دولتی نیست که شما مثلا کارمضاعف و وآزه پرکاری را گرفته و آنرا به تذکر نسبت به دولت متصل کرده اید.
این بی انصافی و ظلم است.
5- به مساله دخالت دولت در انتخابات با استناد به سخنانی از حضرت آقا در سال 85 بعنوان یک نقطه منفی دیگر اشاره کرده اید. اولا اگر به آن سخنان حضرت آقا مراجعه شود، ابتدا آقا در خصوص دخالت نیروهای نظامی در انتخابات پرداخته و بعد این تذکر را داده اند بماند که بازهم این مساله مربوط به سال 85 هست و اگر شما مطالب نزدیکتری داشتید، چرا آنها را ندادید. به هر حال از 85 تا به امروز کلی انتخابات برگزار شده!
البته چقدر خوب بود اون قسمت دخالت نیروهای نظامی اش را هم می اوردید!
6- در بند 16 به حاشیه سازی دولت اشاره کرده و سخنانی را از آقا می آوردید.
نکته خوبی است ولی این جملات آقا نیز ادامه داشته و آقا می فرمایند من می بینم که عده ای بدنبال لجن مال کردن شما و دولتتان در همین رسانه ها هستند. در واقع موضوع حاشیه سازی با موضوع اتقوا من مواضع تهم دو چیز مجزا هست.
اینکه عده ای همچون همین سایت جهان نیوز بدنبال لجن مال کردن بوده و هستن چیزی است مجزا با مقوله اتقوا من مواضع تهم.
خوب بود این سخنان آقا را نیز کامل می اوردید!
7- در بند 15 به هوای نفس گروهی اشاره می کنید و بعد به سخنان آقا در خصوص ماجرای 11 روزه.
واقعا اینجا هم بی انصافی کردید. کاش سخنان آقا در دیدار با مردم فارس را که دقیقا در وسعت آن ایام بقول شما 11 روزه و در اصل 9 روزه اتفاق افتاد می آوردید که آقا صریحا این مساله حاکمیت دوگانه را حرفی سست و بی اساس می خوانند و اینکه عده ای می گویند رئیس جمهور به حرف رهبری نمی کند را سست و بی اساس خواندند و حال شما اینچنین مغالطه کرده اید!
نوسینده مطلب اصلاح کند و اینطور ظلم نکند و شرط انصاف این است که به این مطالب درست و جامع پرداخته شود. اگر قصد و غرض نقد مساله 11 روزه است، خوب کامل مطلب آورده شود.
یا اگر به موضوع دوستی مردم اسرائیل پرداخته می شود، آقا بعد از 3 ماه جار و جنجال رسانه ها به مساله ورود کردند و هر دو طرف دعوا را توبیخ کردند و گفتند که مشی این دولت ضد اسرائیلی است ولی خوب نویسنده که هدفش زدن مشایی است، باید اینطوری به موضوع بپردازد!!!
8 - مثلا نوشتید موازی کاری در سیاست خارجه یک ضعف احمدی نژاد است!
واقعا امروز در مقوله سیاست خارجه ما شما موازی کاری کلان را مشاهده نمی کنید که البته همه آنها نیز جنبه قانونی دارد.
مثلا اقدامات سپاه قدس یا سفرهای رئیس مجلس به کشورهای دیگر و نشست با مسئولین اجرایی آن و یا برخی شخصیتها از طرف رهبر انقلاب.
در واقع این اشکالی که شما مطرح کردید، درست است ولی متوجه یک شخص نیست بلکه جنبه عمومی دارد که باید برایش چاره اندیشید و البته وقتی روحیه حاکم بر دستگاه خارجی به اذعان خود شما و رهبر انقلاب روحیه ای انقلابی و اسلامی است، ریخت و پاشهای حاشیه ای قبل اغماض است.
9 - گفته اید ضعف در نقد پذیری دارند!
این دیگر بی انصافی است. اگر کسی نقد کنند، الزاما نقد او صحیح و لازم الاجرا هست و یا اگر نقدی صحیح باشد، همه شرایط برای اجرای آن مهیا هست؟!
اولا به این دولت علاوه بر تخریبهای داخلی و خارجی، اهانتهای بسیار و توهینها و فحاشی های متعددی صورت گرفت که یک نمونه آن اقدامات برخی مداحان بود. چه برخوردی با آنها شد؟!
آیا این دولت در جلسات پرسش و پاسخ دانشجویی مثل آن مراسم آتش زدن تصویر دکتر و یا خیلی جاها اعم از نشریات روزنامه ها و غیره مورد عنایت قرار نگرفت و در مقابل چه کرد؟
چقدر به رئیس دولت و اطرافیان او اهانت و نسبتها و تهمتهای دروغ داده شد و نه تنها مدعی العموم در دستگاه قضا ورود نکرد بلکه خود دولتی ها هم صبوری کردند!
شما یا نمی دانید یا خود را به ندانستن زدید. مثلا در همین قم، رئیس مجمع تشخیص مصلحت سخنرانی کرد و چند طلبه در جلسه اعتراض کردند و بعد همین طلبه ها علاوه بر اخراج از حوزه و هزار بلای دیگر از قم تبعید شدند. یادتان نیست!
یا واقعا چند روزنامه علیه رئیس جمهور در جناح های مختلف از نقد تا تخریب و دادن نسبتهای دروغ در طی این سالها مشغول بوده و در مقابل چند روزنامه و سایت از او حمایت کرده؟!

در دولت خاتمی از رئیس دولت تا آخرین لحظات چند ده روزنامه و چند ده حزب رسمی که امروز هم وجود دارند دفاع می کرده و تنها چند حزب و روزنامه در قضایای فتنه 88، بسته شدند . احمدی نژاد کجا چنین دار و دسته ای را براه انداخت؟!

10 - در قسمت بند 24 یک دروغ بزرگ دیگری بیان کردید و اینکه احمدی نژاد کابینه را خط قرمز و مبرا از نظارت و برخورد با تخلف اعلام کرده است.

این سخن رئیس جمهور می باشد که شما با تحریف و تغییر در آن، چنین نتیجه ای را گرفته اید:
(موضع ما سكوت است، اما اگر بخواهند ادامه دهند و به بهانه‌هاي گوناگون همكاران من را دركابينه متهم بكنند، اينجا من وظيفة قانوني، اخلاقي و ملي دارم كه بايستم و از همكارن خودم دركابينه دفاع كنم.

در واقع كابينه خط قرمزي است كه اگر بخواهند به آنجا دست‌اندازي كنند، من بايد وظايف قانوني خودم را انجام دهم. اين حتماً به كشور آسيب خواهد زد.

اميدوارم به خاطر مطامع سياسي ادامه ندهند. فضاي كشور بايد فضاي با نشاط، كار، همدلي و دلسوزي باشد. )

رئیس جمهور کابینه را خط قرمز از پیگیری و برخورد با تخلف اعلام نکرده بلکه کابینه را در آن ایام که بحث جن و جنگیری اوج گرفته بود و همه نوع تهمت به دولتی ها زده شد، خط قرمز در قبال تهمتها اعلام کرده...
در واقع رئیس جمهور برای حفظ کشور هشدار داد که اگر بخواهید به این تهمت پراکنی ها بپردازید، اقدام قانونی خواهم کرد.

انشا الله خدا عاقبت امورمان را بخیر کند و در این عصری که همین رسانه ها با بکارگیری تاکتیکهای جنگ نرم به تکه تکه کردن مخالف و یا رقیب خود می چردازند، هداست شوند.

...

موفق باشید
مجید
وای به حال کسایی که با برجسته کردن نقاط منفی بهترین دولت را به حاشیه بردند