سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۹
۲۴

وقتی که رقابت بی‌معنی شد/ ۵ سال ریاست آیت‌الله بر خبرگان

جمعه ۹ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۰۹
کد مطلب: 388944
نوع انتخاب آیت الله بر مسند ریاست مجلس خبرگان و البته روش مدیریت و اخلاق و منش استاد اخلاق و سیاست یعنی آیت الله مهدوی کنی در حدود 5سالی که ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت، انتظارات مردم و مسئولین را از رئیس بعدی این مجلس علم محور افزایش داده است.
وقتی که رقابت بی‌معنی شد/ ۵ سال ریاست آیت‌الله بر خبرگان
سرویس سیاسی جهان نيوز - مهدی مهدیان: عصر روز ۱۴خرداد سال جاری و همزمان با بیست و پنجمین سالروز رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) برای جامعه ایران حادثه تلخی رخ داد و حضرت آیت الله مهدوی کنی، استاد اخلاق و سیاست و رئیس مجلس خبرگان رهبری بعد از شرکت در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) دچار عارضه قلبی شد و به کما رفت که موجب تأثر همگان شد.

از همان زمان بود که زمزمه هایی درباره رئیس جدید مجلس خبرگان رهبری توسط برخی از سیاسیون مطرح شد. اما به دلیل امید ملت و برخی از اطرافیان رئیس مجلس خبرگان رهبری نسبت به بهبودی حال ایشان، این زمزمه ها خیلی علنی نشد. اما بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی در هفته گذشته این زمزمه ها علنی شد و رسما اظهار نظرها و گمانه زنی های اهل سیاست کلید خورد.

بدون شک نوع انتخاب آیت الله بر مسند ریاست مجلس خبرگان و البته روش مدیریت و اخلاق و منش استاد اخلاق و سیاست یعنی آیت الله مهدوی کنی در حدود ۵سالی که ریاست مجلس خبرگان رهبری را برعهده داشت، انتظارات مردم و مسئولین را از رئیس بعدی این مجلس علم محور افزایش داده است. جایگاه رفیع علمی، اخلاقی و وجهه برتر فقاهتی و تدبیر بالای ایشان از جمله مواردی است که ایشان در سطح بسیار بالایی از آن بهره مند بودند که همین امر یکی از دلایل افزایش این انتظار است.

بعد از رحلت آیت الله مهدوی کنی و بحث صندلی خالی ریاست مجلس خبرگان رهبری، بحث ها و نظرات مختلفی درباره گزینه های ریاست این مجلس و ویژگی های آنها مطرح شد که یکی از مهمترین بحث ها توسط دلسوزان انقلاب این نکته بود که آیت الله مهدوی کنی در سال ۱۳۸۸ در آن شرایط حساسی که برای کشور رقم خورده بود، با رویکرد کاملا دلسوزانه و احساس تکلیف و تأثیرگذاری برای ریاست مجلس خبرگان رهبری و با اصرار همکاران و علاقه مندانشان، نامزدی خود را در انتخابات ریاست مجلس خبرگان اعلام کرد.

این اقدام رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری که سابقه ایشان در همه مسئولیت هایی که داشت بر همگان روشن بود و حتی مخالفین نظرات سیاسی وی هم به این آمر اذعان داشتند، که ایشان با توجه به سوابقشان به صورت کاملا غیر سیاسی و غیر رقابتی تنها به منظور تاثیرگذاری و حس زیبای مفید بودن به ریاست مجلس خبرگان ورود کرد. به همین منظور آیت الله مهدوی کنی با اکثریت آرا توسط عالمان ملت ایران در مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجلس خبرگان شد.

استاد اخلاق و سیاست که اکثر سیاسیون و مردم و حتی مخالفین سیاست های رئیس فقید مجلس خبرگان به آن معترف بودند، با اینکه در اخلاق و سیاست کم نظیر بود اما جایگاه رئیس مجلس خبرگان و فضای این مجلس را جایگاهی برای عرصه سیاست و حزب و گروه قرار نداد و رفتارش طوری بود که قانون از همه علماء مجلس خبرگان و منتخبین ملت می‌خواست.

جا دارد که این امر درس تاثیرگذاری باشد برای همه نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری و البته مسئولین مختلف کشور که اگر می خواهند به بحث ریاست مجلس خبرگان و یا مصادیق آن بپردازند، این مسئله را مد نظر داشته باشند که مجلس خبرگان رهبری و هیئت رئیسه آن جای سیاسی بازی و حزب و جناح بازی نیست؛ و اعضاء این مجلس هم به دنبال ریاست و قدرت نیستند.

واقعیتی که اکثر افرادی که در کشور به حقوق اساسی و قوانین جمهوری اسلامی ایران واقف هستند هم می دانند. ادعایی که مورد تأکید آیت الله سید احمد خاتمی، یکی از اعضاء هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری که امام جمعه تهران هم هست قرار دارد. وی معتقد است: مجلس خبرگان یك ویژگی دارد و آن این است كه كسی دنبال ریاست نیست و من در این ۱۶ سالی كه عضو مجلس خبرگان هستم، ندیدم كه كسی خود را به عنوان كاندیدا معرفی كند. به عنوان مثال آیت الله مشكینی چند دوره رئیس مجلس خبرگان بود و هر دوره می فرمودند كه مرا انتخاب نكنید، اما اعضای مجلس نه تنها ایشان را انتخاب می كردند بلكه هیچ رقیبی هم برای ایشان نبود و آیت الله مهدوی كنی هم همینطور بودند و ایشان با تحمیل و اصرار دوستان ریاست مجلس را پذیرفتند.

از طرفی مواضع و سخنان اخیر برخی از مسئولین و حتی برخی از نمایندگان مردم در مجلس خبرگان رهبری نشان می دهد خواسته و یا ناخواسته به سیاسی شدن و رقابتی شدن ریاست مجلس خبرگان دامن می زنند؛ این در حالی است که همه این مواضع و سخنرانی ها و اظهار نظرهای بعضا جنجالی در اذهان عمومی نقش می بندد و در انتخابات بعدی مجلس خبرگان که فاصله زیادی با آن نداریم مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرد، که می تواند این بررسی نتایجی را رقم بزند که این مسئولین حتی راهی به مجلس خبرگان نداشته باشند تا بتوانند در انتخابات ریاست مجلس خبرگان رهبری مشارکت کنند.

به همین منظور لازم است نمایندگان مجلس خبرگان بیش از گذشته با توجه به راه اصولی که رئیس قبلی این مجلس رفت، حتی در اظهار نظرها و موضع گیری های خود به منظور انتخاب شخصی دلسوز و تأثیرگذار دقت داشته باشند تا در اسفندماه سال جاری صندلی خالی ریاست مجلس خبرگان رهبری در فضایی کاملا منطقی و به دور از هیاهوی سیاسی و رقابتی رئیس جدید خود را بشناسد.
منبع: فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مجلس علم محور!!!!
ای کاش این مجلس کمی بیشتر فعال بود...
قابل توجه بعضی ها که ظاهرا لحظه شماری می کنن تا بیان تو رقابت رئیس شدن
معلومه که شما بیشتر از خود اعضای خبرگان نگرانید البته اینکه خط دهی نیست و البته که بعضیا دنبال و یا نگران بعضی مسایل نیستند
علی
بنظرم ریاست مجلس خبرگان فقط زیبنده حضرت ایت الله هاشمی رفسنجانی است و لا غیر!
یه دوست
آقای مهدیان می بینی حتی پای مطلب شما هم چنین نظرات جان برکفی می رسد؟؟؟
متین
احتمالا" حکم " ایت الهی " را هم خود شما به ایشان تفویض کردید !!!!!!!!!!
اصغر
درسته ایشان خبره وحدت هستند چون اصلا از هیچ کسی حمایت نمی کنند والحمدوالله که اولاد صالح هم دارند که همه به داشتن چنان فرزندانی افتخار می کنند وبه شایستگی در کشورهای اروپایی سرمایه گذاری کرده اند واز اول هم با شجاعت پشت مقام معظم رهبری ایستاده اند وفتنه گران را محکوم نمودند وهر روز همه سیاسیون را به وحدت می خوانند وبه هیچ کس هم توهین نمی کنند پس از ایشان شایسته تر چه کسی می تواند باشد
...حسابی خندیدیم!!!
هاشمی را فعلا باید تحمل کرد...
ریاست خبرگان فقط زیبنده ی اشخاص بدون حاشیه وبدورازتاثیرپذیری ازحزب وجناح ایل وتبارونزدیکان می باشد.و همّ او سرفرازی نظام ورهبریست.
ایرانی
آره خوب گفتی برازنده انسان های خنثی است که مشکلی اجاد نکنند یه وقتی
امیر
حالا شدن آیت ا...
آخه یه روزی می گفتید عالیجناب سرخ پوش ...
امیر
United States
مگه شورای ...؟
امیر
United States
ایت ا... موحدی کرمانی شایسته ریاست خبرگان هستند ...
برازنده کسیه که بصیرت امامت نمازجمعه رو نداره؟
جون هرکی دوست دارین مجلس خبرگان رو سیاسی نکنین!
خروجی های این مجلس دیگه سیاست زده نیست!
شووٓر ننه !!؟؟
على جان، جيييگرى ، خيلييم جييييگرى !!؟؟
ببينم، شما ساندويج فروشى فلان جا ندارى ؟؟؟
حتماً، مشترى ويژه ، ساندويج هم دارى ؟! خوش بحالت،،
ايكاش منم ساندويج ، فروشى داشتم ،،،،
واقعا واسه سایتتون متاسفم
حتی به روی خودتون نیاوردین که آقای هاشمی با بزرگواری تمام از کاندیداتوری کنار کشید...
رهي كمي انصاف. شمار روزتان شب نشود مگر به هر بهانه اي اقاي هاشمي را بكوبيد. ..
یاسر هاشمی
آیت اله هاشمی فقط زیبنده ی ...است که روشنی محفل ... باشد
احمد
Iran, Islamic Republic of
یکی از مشکلات جناب آقای خاتمی این است که فراموش کردنده اند آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز رئیس مجلس خبرگان بوده اند و در انتخاب آیت الله مهدوی کنی بعنوان رئیس مجلس نیز حاضر نشدند کاندیدا بشوند و آیت الله مهدوی نیز با برزگواری فرمودند این مسئولیت توسط آیت الله هاشمی به ایشان تفویض شده ...
برازنده هاشمینیست
حضرت ايت الله هاشمي رفسنحاني در انتخابات گذشته رياست مجلس خبرگان رابه ايت الله مهدوي کني تفويض فرمودند...
آقاى... هم رئيس بشه بد نيست ،
آخه برادر مهديان ،
مجلس خبركًان شأن بالاترى دارد !!!
اصلأ نكًران نباش !!

...درس بگیر

...