جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱۸
آیا اسلام بدون ایران گم می شود؟

میزگرد سالک و پارسانیا درباره مکتبِ مشائی

سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۰۶:۴۰
کد مطلب: 128744
میزگرد سالک و پارسانیا درباره مکتبِ مشائی
سرویس سیاسی جهان-حجت الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و حجت الاسلام حمید پارسانیا استاد دانشگاه  در میزگردی در برنامه "بدون خط خوردگی" رادیو گفت وگو به بررسی مکتب جدید التاسیس ایران پرداختند که خلاصه آن در ادامه می آید.

رادیو گفت و گو: بحث پیرامون مکتب اسلام و ایران انتقادات فراوانی ایجاد کرده است. در این باره با حجت الاسلام احمد سالک سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت و گو می کنیم .آقای سالک نظر شما را درباره اظهارات اخیر می شنویم.

سالک: بحثی مطرح شد, تحت عنوان مکتب ایران و مکتب اسلام و پرداختن به معرفی مکتب ایران به جای مکتب اسلام. این بحث به مسائل مهمی مرتبط است. نکته اول اینکه انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره)مبتنی بر تجربه ارزشهای دینی و قرآنی است. نکته دوم تکیه حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری و همه علما بر اسلام ناب است.تلاش همه علما از تاریخ صدر اسلام تا الان به تبعیت از پیغمبر اکرم(ص) و ائمه هدی(ص), حاکم کردن دین خدا در بین مردم است. و برای دفاع از مکتب اسلام ما شاهدیم که کتابهای فراوان نوشته شده, بسیاری از علما و بزرگان ما در پای اسلام و تبعیت از رهبران دینی به شهادت رسیدند. جمع بندی من از این مطلب این است که تاریخ پر است از دفاع از اسلام ناب و انقلاب اسلامی ما که پای اسلام ایستاده اند . اسلام برای هدایت بشریت از گمراهی و ضلالت امده است. اگربه اوایل انقلاب توجه کنیم نهضت آزادی و جریانات دیگر فریاد زدند که جمهوری اسلامی بدون اسلام ,جمهوری ایرانی. یا فریاد زدند جمهوری دموکراتیک اسلامی, یا جمهوری اسلامی دموکراتیک و حضرت امام (ره ) فرمودند, جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد. امام پای اسلام ایستاده اند ملت به پشتوانه این حرکت در دفاع از اسلام فرزندان خودشان را تقدیم کردند. صحبت از مکتب ایران  می شود و بعد هم توجیه می کنند که نظر آقایان ناسیونالیسم ایرانی نبوده, بلکه بحث عشق است و عشق است و عشق. مگر در اسلام عشق نیست؟ مگر در اسلام علاقه و محبت قلبی نسبت به مبانی اسلامی نیست که ما امروز یک خط فکری جداگانه ای بدهیم. من احساس می کنم که بحث ساختارگرایی و پسا ساختارگرایی مطرح است. قویترین ساختار را در نظام حکومتی, ما در سطح دنیا داریم. به دلیل اینکه مبانی ما دینی است, رهبری داریم, . پسا ساختارگرایی این گونه القا می کند که حکومت منهای رهبری, منهای دین, منهای مسائل دیگر. بحث ایران است و ایران است و ایران. افتخار ما این است که انقلاب اسلامی با پشتوانه تاریخی وسیعی که در ایران است و در این نقطه از جهان به رهبری یک روحانی بزرگواری مثل حضرت امام(ره) سازمان یافت. افتخار ایران به اسلام است. این ایران است که کلمه اسلام پشت آن می آید لرزه بر اندام استکبار جهانی می اندازد. من یک جمله ای اینجا اضافه کنم, بعد از صحبتهایی که آقایان کردند , اولین شبکه وهابیت در عربستان سعودی توسط یکی از علمای وهابی استفاده کاملی از این صحبت ها کرد و فریاد زد که ما 30 سال است می گوییم ایران برای ایران دارد کار می کند سخن از اسلام و شیعه و اینها نیست, یکی از مقامات حکومتی راجع به ایران صحبت کرده و بحث اسلام ندارد و می گوید از این پس مکتب ایران مطرح است به جای مکتب اسلام و این نکته، نکته نگران کننده ای است, خوراکی شد برای دشمنان اسلام و باید هر کسی محدوده حرکت خود را بشناسد. ایشان 7 مسئولیت دارند الحمدا...  من نمی دانم چگونه تقسیم کار کردند که به این نوع نظریه پردازی ها هم هراز چندگاهی می پردازند و مشکلاتی را درست می کنند. همه علما ناراحت هستند. یک دغدغه ای برای متدینین روی این مسئله درست می شود و سوالاتی مطرح می شود.

رادیو گفت و گو: آقای پارسا نیا یکی از انتقاداتی که مطرح است این است که اسلام یک دین جهان شمول است و به یک قوم یا نژاد خاصی تعلق ندارد. برای تبیین این موضوع باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

پارسا نیا: اسلام به عنوان یک حقیقت یک برنامه زندگی که متن اراده تشریعی خداوند است، در مقام خود عنایت و لطف و هدایت الهی است . اما این مسئله اگر بخواهد در عرصه زندگی تحقق یابد , قاعدتاً انسانها نقش دارند ، زیرا انسان است که باید ایمان بیاورد ودر مسیر تحقق و واقعیت بخشیدن آن عمل می کند. حالا در سطح زندگی فردی و شخصی, افرادی که ایمان می آورند, تعبیر قرآن این است که اینها منتی بر اصل و حقیقت اسلام ندارند, چون اسلام را اینها خلق نمی کنند بلکه اسلام را اینها می پذیرند. گاهی هم از حوزه فرد فراتر رفته و به عرصه فرهنگ می رسد , قاعدتاً قوم و جامعه ای که به اسلام میگروند, مسیر حضور اسلام در عرصه فرهنگ می شوند. این هم از ناحیه این سنت الهی است که خداوند به لحاظ تکوینی اراده کرده که اراده تشریعی او از مسیر اراده انسانها باشد و پس از تحقق به عرصه تاریخ بیاید.

رادیو گفت و گو: چقدر حضور اسلام در این رابطه تأثیرگذار بوده؟

پارسانیا: حیات امت و هویت جامعه ایران از طریق ایمان آن به اسلام و حقیقت است.جامعه ایران با گرویدن به اسلام و ایمانی که آورد, مجرای این شد که اسلام به عرصه تاریخ بشری حضور به هم برساند. این نکته را شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی بیان کردند.

رادیو گفت و گو: آقای سالک ابتدا معتقد بودند که ایران تأثیر زیادی در نشر اسلام داشته نظر شما را می شنویم.

سالک: اگر به تاریخ اسلام بازگردیم از صدر اسلام ما شخصیت بزرگواری را مثل حضرت سلمان داریم. که از ایران حرکت کرده و به پیغمبر اکرم(ص) پیوسته و سابقه طولانی در این جهت دارد و پیغمبر اکرم(ص) هم عنایت ویژه ای به این بزرگوار داشتند. بعد از آن علماء بزرگواری داشتیم که اینها دنباله روی حرکت اسلام بودند. راویانی داشتیم که احادیث بزرگان و اهل بیت(ع) را نقل می کردند و همه این شخصیت ها در قرون مختلف تا زمان امام حسن عسگری(ع) و حضرت مهدی (عج) حضور داشتند . ایرانی ها از استعداد فوق العاده ای برخوردارند ، شعرا ,ادبا ، ,شخصیت ها و فقها و راویان بزرگوار,کسانی بودند که اسلام را به جاهای دیگر و نقاط دیگر گسترش دادند و این فرهنگ عظیم را در سطح کشورهای مختلف به اشکال مختلف منتشر کردند. این سابقه عظیم و این اعتبار بسیار مهم را با توجه به انقلاب اسلامی و نقش اساسی و کلیدی حضرت امام(ره) در قرن حاضر, به گونه ای است که گسترش دهنده فرهنگ اسلام ناب که محوریت و تجلی آن در یک حکومت دینی است, در کنار حکومت هایی که در جهان مطرح هستند, چنان قدرتی را بوجود آورده که امروزه ابتکار عمل دست اسلام است آن هم در ایران , در دست رهبری علما و بزرگان است. این ظلم بزرگی است که ما بیاییم این را کنار بزنیم, و برویم سراغ مسائل ملی و جغرافیایی سیاسی. این کار صحیحی نیست و این ظلمی است که به اسلام, ملت مسلمان در ایران خواهد شد. لذا باید دفاع کرد از اصل اسلام. این مسئله تجلی حدیث ثقلین است, قرآن و عترت. این دو از هم جدا شدنی نیستند. استاد قرآن اهل بیت، راسخون در علم هستند. عالمان هستند و قرآن هم مشخص است, قانون الهی است. کلام نورانی حضرت حق است. این دو با هم هستند. بنابراین در شرایط کنونی که دشمنان و استکبار تلاش می کند دین را ابزار کند,مسجد و محراب را ابزار کند,آقای مایکل برانت می گوید روحانیت و عاشورا و اینها را باید گرفت و انحرافی ایجاد کرد. تلاش استکبار بر این مبنا است که یک حکومت منهای دین,منهای اسلام مطرح باشد. با تمام رشد فرقه و شبه عرفانهای نوینی که بواسطه جنگ نرم درجامعه مطرح است ، صحیح نیست که یک مقامی در نظام ما بیاید و با صراحت بگوید یک خط انحرافی دیگر را مطرح کند. البته بعید می دانم ملت ایران و مردم و علما اجازه دهند.

رادیو گفت و گو: آقای سالک مقام مسئولی که اشاره کردید، ما به صورت کتبی هم از ایشان دعوت کردیم که در برنامه ما حضور یابند متأسفانه حاضر نشدند.

سالک: من می خواهم مطلبم را جمع بندی کنم. اینکه موضوع علم قرآن و اسلام انسان است. یعنی شریعت اسلام واخلاق اسلام در جهت سیر کمالات و کسب ملکات اخلاقی و مسائل تعالی علمی و دینی و غیره است. موضوع خاک و جغرافیا نیست. بحث خاک و جغرافیا و کشور, نعمتهای الهی است در اختیار انسانی که اشرف مخلوقات است با قید تدین.

رادیو گفت و گو: اقای سالک اشاره به این موضوع داشتید که ملت ایران قبل از اینکه به حمایت از ایران بپردازد از اسلام تبعیت و حمایت کرده است. به نظر شما هرگونه اظهار نظر جهت تقسیم بندی اسلام در کشورها نمی تواند منجربه سوءاستفاده فرقه هایی مثل وهابیت شود؟

سالک: طرح مطالبی که جامعه اسلامی را فرقه فرقه کند خیانت است آن هم به ملت مسلمان شهید داده ایرانی و این موضوع به هیچ وجه قابل تحمل نیست.در حالی که تمام دشمنان از زمین و آسمان منتظر چنین سوژه هایی هستند که علیه اسلام به جریان بیاندازد. کما اینکه از صحبتهای این آقا همین استفاده را وهابی ها در شبکه عربستان کردند در شب گذشته و ما شاهد آن همه بی ادبی آنها بودیم و توهین هایی که کردند. لذا صحیح نیست. اینکه ایشان به عنوان یک مقام مسئول و در تریبون رسمی جمهوری اسلامی آن هم در جمع یک عده ایرانی که برخی از آنها هم ضد انقلاب بودند و به ایران آمدند,  صحبتهایی کنند که اسلام را زیر سوال ببرند و خواسته وهابیت و دیگران مطرح شود این جای نگرانی است.

رادیو گفت و گو: خیلی ممنون. آقای پارسا نیا اگر اظهار نظری درباره صحبتهای آقای سالک دارید بفرمایید.

پارسا نیا:  وقتی ما یک حرفی را می زنیم مخصوصاً که اگر یک موقعیت اجتماعی هم داشته باشیم,آن حرف صرف نظر از اینکه حقیقت است یا باطل است, یک بازتابهای تاریخی و اجتماعی و سیاسی نسبت به محیط خودش دارد. باید آن شناخته شود و با منطق خودش بحث شود. به هر حال امروز بحث انقلاب اسلامی ایران است و نقشی که ایرانیان در احیای تفکر اسلامی از یک سو,بیداری اسلامی از یک طرف و بلکه احیای معنویت در جهان امروز داشته و دارند.بدون شک در این حرکتی که رخ داده, قدرت انقلاب ما روی بعد اسلامی آن و پیوندی است که با جهان اسلام دارد. این یک حرکت استراتژیک و مسئله استراتژیک برای ماست. یعنی انقلاب اسلامی ایران اگر منزوی شود, اولاً چندان قدرتی نخواهد بود,یعنی به سرعت سرکوب خواهد شد,و از اهداف خودش هم دور خواهد شد. یعنی قوت و قدرت ما در پیوندی است که با جهان اسلام و امت اسلامی داریم. در تقابل جهانی که با استکبار جهانی وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چرا آقای پارسانیا انگار یه جوری ترسیدند و طوری حرف زده اند که به اصطلاح نه سیخ بسوزد و نه کباب.
Iran, Islamic Republic of
چقدر آقای سالک زیبا صحبت کرده اند.ما انتظار داریم رییس جمهور هم موضعی بگیرد.
Iran, Islamic Republic of
برای این دولت متاسفم که دل وهابی ها را شاد کرد.
Iran, Islamic Republic of
آقای مشایی حرف همان افرادی را می زند که می گفتند جمهوری ایرانی و یا انقلاب ایرانی.
Iran, Islamic Republic of
آقای مشایی شما اصلا برای جنگ به جبهه رفتید .اصلا نظر شهدا را در رابطه با چرایی ادامه مبارزه می دانید .اکثر قریب به اتفاق شهدا در وصیت نامه هایشان تصریح کردند که برای رضای خدا و بقای اسلام به جبهه رفتند.شما با این حرفهایتان خون شهدا را پایمال و دل خانواده هایشان را شکستید.باید پاسخگوی باشید .ملت اجازه بیان این تفکرات انحرافی را به شما نمی دهد.
Iran, Islamic Republic of
مقام رهبری به احمدی نژاد گفتند که حرفهای مشایی علما را ناراحت و طرفدارانتان را سزرخورده می کند.ک......
Iran, Islamic Republic of
صراحت آقای سالک در دفاع از انقلاب ستودنی است...
Iran, Islamic Republic of
به نظر من بر خلاف برخی از مسئولین و نخبگان جامعه که حرف های دو پهلو می زنند حجت الاسلام سالک موضع گیری مشخص و روشنی را در خصوص مسایل روز دارند. در حال حاضر ما به این گونه صراحت گویی نیاز داریم و بهتر است این گفتگو ها و مناظره ها با حضور ایشان باشد.
با تشکر
Iran, Islamic Republic of
ديگر اين حرف مشايي كه ارزش گفتگو ندارد، توهمات ذهني اين آقا هم كه با تفكرات شونيستي فروغي يهودي زاده و نوچه هاي يهودي زاده اش اين هماني دارد. كسي كه بالاخره در ميراث باستاني است ناگزير از اين تناقض بين تاريخ 1400 ساله با تاريخ 2500 ساله ايران است. عدم رعايت توازن ميان اين دو تاريخ باعث اين توهمات نابخشودني جناب مشايي است. اگر اين را نيز توجيه فرماييد قضيه دوستي با اسرايل، موضوع رقص آوردن با قرآن با آن فرم هاي فانتزي، برگزاري آثار ايران باستان و تحقير و عظمت اسلام، عدم توانايي مديريت انبيا، پس بيراه نبافيد و بيراه سخن نرانيد
Iran, Islamic Republic of
آقایان این یک نوع سوء استفاده از عوام الناس درجهت مردمی نشان دادن ....می باشد!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من هم پاسخ صریح سالک در دفاع از انقلاب و اسلام جای تقدیر دارد...
Iran, Islamic Republic of
بله که گم میشود. صد در صد گم میشود. شما به اسلام کشورهای عرب میگین اسلام؟ اسلام ناب فقط تو ایرانه و بس
Iran, Islamic Republic of
ما همون اندازه که مسلمان هستیم همان اندازه هم ایرانی هستیم
Iran, Islamic Republic of
حیات وعظمت وعزت ایران به وجود مکتب مقدس اسلام عزیز است وبه خاطر احیای همین ارزشهای اسلامی بود که رئیس جمهور را انتخاب کردیم وانشاءا...که ایشان نیز به مردم احترام خواهند گذاشت وافرادی راکه چنین پندارهای اشتباهی دارندکنار می نهند
Iran, Islamic Republic of
قبلا هم هشدار داده بودم.
یه نگاهی به کامنتها بیاندازید. .......(دانسته یا نادانسته) داره سبب یک تفرقه بزرگ بین مردم می شه. یعنی با بیان این مسایل مردم را حساس می کنه که اولویت با ایرانه یا اسلام (که اصلا طرح موضوع غلط است). ایران هر چه داره بخاطر اسلام عزیزه و اسلام اکنون مبلغ و مروجی مثل ایران نداره. اگر این آقا جاهله توصیه می کنیم سکوت کنه واگر آگاهانه داره تفرقه افکنی می کنه باید توسط رییس جمهور ساکت بشه.
رییس جمهور هم تکلیفش را با این آقا روشن کنه. ما هنوز مزخرفاتی مثل قرائت جدید از دین و ... از یادمان نرفته. هشدار می دهم که صبر دلسوزان اسلام و ایران اسلامی هم اندازه ای داره.
Iran, Islamic Republic of
بابا به خدا ما نسبت به ایرانی بودن خودمون هم تعصب داریم واقعا این هجمه علیه آقای مشایی به حق نیست.
Iran, Islamic Republic of
ميبينم كه آقاي مشايي همه قشري مذهبان راعصباني كرده .
Iran, Islamic Republic of
خوشحالم که ماهيت آقاي مشايي و برخي ديگر براي طرفداران بي بصيرت شناسايي شدند.
اميدوارم شما هم ، کم کم منظور آقا از بصيرت را درک کنيد...