سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

برنامه‌ریزی زمستانی کشور برای گاز

شنبه ۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 387846
با ورود اولین موج سرما به کشور مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافت، اما مسئولان وزارت نفت امیدوارند با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته همانند سال گذشته کمبود گاز وجود نداشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس؛ هفته گذشته به دلیل فرا رسیدن اولین موج سرما و کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در کشور مصرف گاز در بخش خانگی به ۲۲۰ میلیون متر مکعب در روز رسید که براساس آمارهای شرکت ملی گاز ایران مصرف گاز در این بخش ۳۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت.

سال گذشته به طور متوسط در روزهای سرد سال ۶۵۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید شد اما به دلیل سرمای بی‌سابقه در برخی از نقاط کشور مصرف گاز از ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز فراتر رفت به همین دلیل شرکت ملی گاز ایران مجبور شد تا محدودیت هایی برای گازرسانی به برخی از بخش ها ایجاد کند.

* کاهش عرضه گاز به نیروگاه‌ها

یک نشریه خارجی در همین زمینه گزارشی را منتشر کرده است که در آن می گوید کاهش عرضه گاز به نیروگاه‌ها منجر به سوزاندن ۳۰ میلیارد دلار سوخت مایع در این بخش شد و حتی دولت ایران تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی را از روزانه ۳۵ میلیون متر مکعب در تابستان به روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب در زمستان رساند. این امر باعث کاهش ۷.۵ میلیون تنی تولیدات پتروشیمی شد.

از سوی دیگر ایران عرضه گاز به بخش تولید سی ان جی را از روزانه ۱۹ میلیون متر مکعب در زمستان به کمترین میزان رساند که امر باعث شد مصرف بنزین به متوسط حدود ۷۰ میلیون لیتر در روز در سال گذشته برسد.

* مشکل کمبود گاز در کشور

با این وجود اما محدودیت هایی در شهرهای شمالی و غربی کشور برای مصرف گاز در بخش خانگی ایجاد شد به طوری که گاز در این مناطق با افت فشار و یا قطع گاز همراه شد.

امسال نیز رئیس جمهور و وزیر نفت بارها از افزایش تولید ۱۰۰ میلیون متر مکعبی گاز به ظرفیت کنونی خبردادند.

اما به نظر می رسد تمام این ۱۰۰ میلیوت افزایش تولید گاز در فصل زمستان به مدار نرسد و بخشی از این حجم گاز تا پایان سال ۹۳ و چه بسا تا اوایل سال ۹۴ وارد چرخه عرضه شود.

به همین دلیل حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اخیرا در گفت وگو با برخی از رسانه ها اعلام کرده است لزوم صرفه جویی در مصرف گاز برای تامین گاز مورد نیاز بخش خانگی در فصل زمستان وجود دارد اما شرایط در زمستان سال ۹۳ بهتر از سال ۹۲ خواهد بود.

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود تصریح کرده بود به احتمال زیاد تزریق گاز به میدان نفتی آغاجاری در زمستان امسال متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر منصور معظمی معاون برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری وزیر نفت اعلام کرده است برای آنکه کمبودی در عرضه گاز در بخش های مختلف ایجاد نشود برنامه جامعی را تنظمی کرده‌ایم که مشخص شود بخش های نیروگاهی و صنایع عمده و حتی تزریق گاز چه مقدار حق مصرف دارند.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید در نیمه اول سال جاری حدود ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده که هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر از دوره مشابه سال قبل است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته عرضه روزانه ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به بخش نیروگاهی در فصل زمستان در دستور کار قرار گرفته که نیروگاه ها نیز در این زمستان بدون گاز نمانند.

ایران تولید گاز خود را در زمستان گذشته از طریق تسریع بهره برداری از فاز ۱۲ پارس جنوبی ۱۲.۵ میلیون متر مکعب در روز افزایش داد. سپس تولید گاز طبیعی از این فاز را در ماه ژوئیه به ۲۵ میلیون متر مکعب در روز رساند و اعلام کرد که این رقم در زمستان به ۶۵ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *