جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۲
۷۲
استدلال عجیب آیت‌الله اصلاح‌طلبان ؛

توجیه "ربا" با "ربا" / آن‌ها که به بانکداری ربوی اشکال می‌گیرند خوب تفهیم نشده‌اند!

سه شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب: 370592
این استدلال نه چندان پیچیده که در نگاه اول درست به نظر میرسد نهایتا به این منجر می‌شود که این آیت‌الله اصلاح‌طلب بگوید اصلا امروزه در بانک‌های ما ربا مفهومی ندارد! با توجه به سخنان وی حتی میشود ربای فردی را نیز توجیه کرد.
توجیه "ربا" با "ربا" / آن‌ها که به بانکداری ربوی اشکال می‌گیرند خوب تفهیم نشده‌اند!
سرویس اقتصادی جهان نيوز: وقتی در میان عوام مردم بحث ربوی بودن سیستم بانکی به میان می آید، ذهن اکثریت معطوف به سود سپرده ها و وام های بانکی می شود؛ برخی در رد این نظریه تورم و کاهش ارزش پول در طی زمان را مطرح می کنند.

در واقع سطحی ترین دلیلی که میتوان برای منطقی بودن سود های بانکی آورد همین مثالی است که اخیرا موسوی بجنوردی در مجله تجارت تحت عنوان رد نظریه ربای بانکی آورده است؛مجله اقتصادی ای که هیچگاه نظرات مراجع و علمایی را که متعرض نظام بانکی بودند را حتی در پاورقی های خود نیاورد چه رسد آنکه در صفحه اول مجله تصویر آنها را چاپ کند.
 
وی در این مصاحبه گفته است: با توجه به تورم 40 درصدی، اگر بنده پارسال به شما یک میلیون تومان قرض دادم، امسال نباید به بنده یک میلیون تومان بدهید. امسال باید یک میلیون و 400هزار تومان بدهید.

وقتی تورم 40 درصد است، شما اگر به بنده 10 میلیون تومان قرض دهید، بگویید سال دیگر 30 درصد از شما سود می خواهم، باز هم کم است و پول واقعی را نگرفته اید.

آیت‌الله (!) موسوی بجنوردی همچنین گفته است: من به سیستم بانکی اشکال داشتم که چرا می گویید به سپرده ها سود تعلق می گیرد؟ گفتم شما چه کسی را دارید مسخره می کنید؟ آقای طیب نیا گفت، حاج آقا من هم با شما هم عقیده ام همین است که شما می‌گویید. گفتم خب حرف بزن. آن‌ها که اشکال می‌گیرند هنوز برای آن ها جا نیفتاده یا خوب تفهیم نشده است که می گویند تمام بانک های ما ربوی است. الان اصلا در بانک‌های ما ربا مفهوم ندارد. بانک های ما هیچ اشکال شرعی ندارند. بلکه مقداری ظلم می کنند به مردم. تازه پول خودشان را هم به آن ها نمی دهند.

این استدلال نه چندان پیچیده که در نگاه اول درست به نظر میرسد نهایتا به این منجر می‌شود که این آیت الله اصلاح طلب بگوید اصلا امروزه در بانک‌های ما ربا مفهومی ندارد! با توجه به سخنان وی حتی میشود ربای فردی را نیز توجیه کرد.

اما نکته بسیار پر اهمیتی که از چشم عوام جامعه و حتی آیت الله موسوی بجنوردی نیز مغفول مانده است این است که چرا ارزش پول مدام در نوسان است؟

چرا یک ملیون تومان پول همیشه ارزش ثابتی ندارد؟ اگر پارسال با یک ملیون تومان پول می‌توانستیم یک مقدار کالا بخریم چرا امسال فقط نیمی از آن مقدار کالا را با یک ملیون تومان میشود خریداری کرد؟

این کاهش قدرت خرید که به معنای کاهش ارزش پول ما است چگونه بر ما تحمیل شده است؟

ارزش کاهش یافته یک ملیون تومان پول ما اکنون در دست چه کسی است؟

اگر به مفهوم ربا بازگردیم و شکل ساده ی آن ،یعنی نزول کردن پول بپردازیم متوجه خواهیم شد که در سازو کار نزول پول به این گونه است که ما یک نیاز یک ملیون تومانی را با یک ملیون و چهارصد هزار تومان برطرف می کنیم؛ در واقع ما در حالت عادی برای برطرف کردن مشکل خود باید به مقدار یک ملیون تومان کار می کردیم اما اکنون با پول نزول کردن باید برای رفع یک نیاز یک ملیونی به اندازه یک ملیون چهارصد هزارتومان کار کنیم؛ این یعنی نزول ارزش پول و در واقع نزول ارزش زحمت ما!

در چنین جامعه ای متضرر ترین افراد،پرکار ترین افراد هستند. بدیهی است که صرف نظر از حرمت ربا چنین روابط اقتصادی به هیچ وجه عقلانی نبوده و به عدالت نمی انجامد.

اما در باب پول و آنچه ربوی بودن ذات سیستم مالی نامیده می شود چیزی شبیه به همین سازو کار فردی ربا اما در اشل سیستمی وجود دارد؛ بدین گونه که بانک هایی که اختیار چاپ پول را انحصارا در اختیار دارند در حکم ربا دهندگان با توزیع پول بدون پشتوانه،کاغذ بدون ارزشی را در اختیار متقاضیان قرار داده و در ازای آن چیزی با ارزش واقعی دریافت میکنند.

برای فهم بهتر نقش بانک ها در ربای سیستمی به شرح سازوکار آن می پردازیم؛سازوکاری که ربوی بودن آن به سادگی قابل فهم و اثبات است و نادیده گرفتن آن منجر به توجیه سود های بانکی و ربای فردی می شود.

شناخت تاریخچه مختصر پول در فهم سازوکار اسکناس های امروزی کمک بسیاری خواهد کرد. بعد از کنار گذاشته شدن شیوه مبادله کالا با کالا و روی آوردن مردم به یک کالا یا شی مشخص برای مبادله که نهایتا به پذیرفتن طلا به عنوان پول انجامید. عده ای برای سهولت مبادلات به نگه داری طلا پرداختند و به مردمی که طلا های خود را نزد آنها امانت گذاشته بودند رسید هایی تحویل میدادند که در حکم طلای مجازی بود. مردم میتوانستند با رجوع به مراکز نگه داری طلا و تحویل رسید خود ،همان مقدار طلا را تحویل بگیرند. رفته رفته دیگر آن رسید های طلا ، حکم خود طلا را پیدا کردند چرا که دیگر کمتر کسی برای دریافت طلای واقعی به آن مراکز مراجعه می کرد. همین امر باعث شد که افرادی که طلا را در اختیار داشتند بیش از موجودی طلای خود رسید صادر کنند، چرا که کسی از موجودی واقعی آنها مطلع نبود و مراجعه برای گرفتن طلای واقعی نیز کم شده بود.

واقعیت آن است که از سال 1971 رئیس جمهور وقت آمریکا بر تبدیل پذیری دلار به طلا پایان داد و از آن پس پول فیات مورد استفاده قرار گرفت. به این معنی که دلار آمریکا به عنوان ارز مرجع جهانی نه به پشتوانه طلا بلکه بدون پشتوانه چاب می شود؛ این دلار های بدون پشتوانه fiat currency نام دارند که مشابه همان رسید های بی ارزش طلایی است که در گذشته بدون اینکه طلایی به ازای آنها بوجود داشته باشد صادر می شدند. اما چاپ دلار بدون پشتوانه چه اشکالی دارد و رابطه آن با "ربا" چیست؟

مسئله اینجاست که اختیار چاپ دلار بدون هیچ محدودیتی در اختیار فدرال رزرو آمریکا قرار دارد و از آنجا که بعد از 1944 همه پول های بر اساس دلار آمریکا تعریف می شوند، فدرال رزرو میتواند هر قدر که می خواهد دلار بدون پشتوانه چاپ کند و اسکناس های بی ارزش خود را در اختیار دیگران قرار دهد اما افراد و کشور هایی که این دلار را دریافت میکنند، در ازای آن چیزی با ارزش واقعی را به آمریکا میدهند. این یعنی هر قدر که دلار بیشتری دریافت کنید کار،تلاش یا چیز دارای ارزش ذاتی بیشتری را به صاحبان دلار داده اید و در عوض چیز کم ارزش بیشتری دریافت کرده اید؛ به عبارت دیگر شما هرقدر بیشتر با پول فیاتی که آمریکا در دست دارد مبادله انجام دهید بیشتر زحمت خود را نزول داده اید و دلار های بی ارزش را انباشت کرده اید. اما ارزش واقعی دلار ها کجاست؟

ارزش واقعی پول در جیب کسانی است که طلای واقعی را در اختیار داشته و برای شما رسید های بی ارزش صادر میکنند! سرانجام جامعه ای که در آن اسکناس های بی ارزش وجود دارد چیزی جز سرانجام آن جامعه ای نیست که در آن نزول خواران و ربا دهندگان حضور دارند. در هر دو مورد افرادی که پول و طلا را در اختیار دارند پول دارتر و افراد کارگر و تولید کننده فقیر تر میشوند. ارزش اسکناس های بدون پشتوانه نه در درون آنها بلکه در دست فدرال رزرو است. اسکناس ها برخلاف طلا ارزش ذاتی و ثابتی ندارند، به همین دلیل است که ما با یک ملیون تومان پولی که امسال در اختیار داریم نمیتوانیم همان مقداری که پارسال میتوانستیم با آن خرید کنیم ،کالا بخریم. چراکه پول ایران نیز بر مبنای دلار تعریف میشود و نوسانات دلار بر ارزش پول ما اثر گذار است.

ربای اصلی ربای سازمان یافته ی دلار های بدون پشتوانه است که اثرات آن در جامعه می شود نوسان ارزش پول و کاهش روز به روز قدرت خرید. حال افرادی چون موسوی بجنوردی وقتی می خواهند ربای بانکی را توجیه کنند عذر بدتر از گناه آورده و ناآگاهانه ربای جهانی را دلیل بدون اشکال خواندن آنچه ربای بانکی نامیده می‌شود عنوان می‌کنند!

به راستی که امروزه ربا همه جوامع جهان را اسیر کرده است و صاحبان یهودی سازمان های مالی آمریکا چون فدرال رزرو هر روز بیش از قبل وقت و زحمت و ارزش کار مردم را در قبال اسکناس های بی ارزش می دزدند.

امام صادق (ع) می فرماید: «اذا اراد الله بقوم هلاکا ظهر فیهم الربا»  «هنگامى که خداوند اراده هلاکت قومى را کند، ربا در میان آنها ظاهر مى‌گردد»  با مطالعه سیستم مالی جهانی آلوده به ربای امروز میتوان به سازوکار هلاکت بار آن پی برد.

منبع: وبلاگ "ژخار"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علیرضا
به امید روزی که سیستم اقتصادی ایران اصلاح شود و فرمایشات رهبری و نخبگانی چون حسن عباسی در حوزه اقتصاد پیاده شود تا مردم طعم اقتصاد اسلامی را نیز بچشند
سعيد
يك اشكال خيلي پايه اي در اين بحث وجود دارد. تورم كه براي پول نيست، براي قيمت اجناس است. خود پول كه زياد نمي شود. از اين هم كه بگذريم، يك شرط اصلي براي درست بودن يك معامله ي شرعي، معلوم بودن قيمت جنس است. معمولاً هم وام براي لحاظ كردن دستورات اسلامي به اينصورت استفاده مي شود. يعني بانك كالايي را نقد مي خرد و به ما نسيه مي فرشود. اين معامله را نمي توان بدون قيمت گذاري جنس انجام داد. حال تورم مثبت باشد يا منفي!
سیا
تورم را نقدینگی بالا به وجود می اورد
یعنی وقتی نقدینگی زیاد شد تقاضا بالا رفته و عرضه کم خواهد شد که موجب تورم می شود
Spain
ممنون بسيار عالى و ساده توضيح داديد
یعنی چی؟
مجید مجد
United States
شما که تفهیم شدی چرا از این طرف داری میوفتی؟
حاااااااااااامد
جزییات یارانه‌های‌ مطبوعات در دولت‌ احمدی‌نژاد
باز هم از عدالت‌محوري‌هاي مهرورزانه!
بگم چی بوده ؟؟؟/
پدرحاااااااااااامد
فرزندم قرصات رو نخوردی بازم ؟
Iran, Islamic Republic of
حالا شما با اصلاح طلبي اش مخالفيد يا نظرياتش!؟
چون چندين بار گفته اي آيت اله اصلا طلب!
ميدونم انتشار نميدي ولي گفتم ديگه!
Iran, Islamic Republic of
دانشمند محترم قید فرموده اند: پول ایران بر مبنای دلار تعریف میشود و نوسانات دلار بر ارزش پول ما اثر گذار است. "
ظاهراً دانشمند مزبور علت تورم بالا و بی ارزش شدن پول ملی کشور را همه در دلار دیده اند و نقش بانک مرکزی و دولت گسترش افسار گسیخته نقدینگی و رشدهای اقتصادی پایین که در سال 1391 به منفی 6.8 درصد و در سال 1392 به منفی 4 درصد رسید و پایین بودن بهره وری و کارایی در کشور نادیده گرفته اند.
این دانشمند محترم آدرسش رو بده تا بریم پیشش تلمذ کنیم.
Turkey
شما خودت آدرس بده ما بیایم تلمذ کنیم استاد
Iran, Islamic Republic of
اگر دلیل اینکه پول ایران ارزشش به اندازه ... است این است که بر اساس دلار ارزش گذاری می شود پس چرا پول پقیه کشورها که آن هم بر اساس دلار اندازه گیری می شود دارای ارزش است.
اینگونه نیست. اکثر کشور ها به زیان ده بودن اقتصاد دلار مبنا پی برده اند

کشور های زیادی دلار را از معاملات خود حذف کرده اند.
حسن
این مطلب با زبون بی زبونی میگه مسئولین ما هم از این کارا میکنن
بنابر این تورم واقعی ما = تورم کشور+تورم دلار

و سیاستهای بانکی ما هم ادامه همان سیاستهای لیبرالی غرب است
متشکرم
Iran, Islamic Republic of
حالا چیدا کنید پرتقال فروش را
Iran, Islamic Republic of
يكي از اصلي ترين عامل تورم، سفته بازي هاي بانكها و خريد ملك، مسكن، ارز و سكه توسط بانكها و افزايش قيمت آن در بازار است.
طلبه
United Kingdom
گرچه خود این شخص و حرفهایش غلط است اما این نقدی که شما رونویسی کردید هم ، غلط می باشد . حرفاو در این جا درباره جوهره ی اصلی پول است که باید حفظ شود ( اما اشکال ربا چیز دیگری است ) .
Iran, Islamic Republic of
اگه اینطور بود، الان میبایست آمریکا بالاترین نرخ تورم رو داشته باشه
درحالی که زیره 3درصد است
دقیقا به همین دلیل است که آمریکا تورم کمتری دارد

"آمریکا تورم خود را به دیگر کشور ها صادر می کند"
واقعا ايشان متوجه است چي فرموده!!!!!!يك ميليون بدهيم يك ودويست پس بگيريم؟؟؟؟؟خداوندا !چه كسي جز يك روحاني ميتواند به اين تميزي در دين قلب وبدعت ايجاد كند؟!!!!اميدوارم اقايان متوجه عواقب ونتايج اين سخنوري هايشان باشند!
خسروی وکیل دادگستری
نظر ایشان کاملا درست است....علت افت ارزش ریال نه بخاطر بانکهاست بلکه بخاطر چاپ اسکناس بدون پشتوانه درسالهای گذشته است...زیرا اگر پول واقعا نماینده میزان معینی کالاهای 5گانه اسلامی(طلا نقره گوسفند گاو شتر پارچه)باشد ودولت مقیدباشدپول بدون پشتوانه چاپ نکند انگاه اگر یک میلیون تومان بدهی درقبال یک و چهارصد برای یکسال حتما رباست اما درحال حاضرپول چون یک میلیون نماینده یک سکه طلاست پس سال بعد هم باید پول نماینده یک سکه طلاوصول شود یعنی یک و چهارصد مشکل نویسنده این است که فکر میکند اسکناس فی ذاته دارای ارزش و مالیت است درحالیکه اسکناس فقط نوعی چک یا برات است که وزیراقتصادورییس بانک مرکزی ذیل انرا امضا میکنند تا پزداخت معادل انرابا طلا و نقره تضمین کنند...چون دولت بزرگترین مالدار است... هرگاه ارزش پول در طول سال با کالاهای شرعی که شاخص هستند ثابت ماند انگاه ربا معنا دارد...ربا به نزول مال ودریافت مال اضافه در قبال گذر زمان میگویند بدون اینکه کار و کسب روی ان صورت پذیرد در حالیکه اسکناس ریال و تومان مال نیستند بلکه اعتبار صادر کننده ان است و هرسال دولت از اعتبارش کاسته میشود...
اينكه اصل اعتبار پول حفظ نمي شود پس دليل مي شود بر دريافت اضافه اين خود عذر بدتر از گناه است.چراكه اين به مردم ارتباطي ندارد و به بي انظباطي مالي و تعهد پولي بيش از ظرفيت دولت و بانكها بستگي دارد آن هم براي نفع بيشتر. اگر اينطور است پس پول كاغذي را حذف كنند و معامله با سكه طلا صورت گيرد.تورم نوعي برداشت بدون اجازه از جيب مردم است و خود ظلم بزرگي است حال چون اين كار خلاف و ظالمانه يكي از تبعاتش اين است كه ارزش اسكناس كم مي شود پس سود پول را هم بگيرند اين يعني ظلم دو برابر.و اما بعد نظر مراجع مثل آقاي مكارم شيرازي و جوادي آملي اين است كه شيوه كنوني بانكداري كاملا ربا گونه است.
داداش دادگستر سال 92 سکه بوده 1.5 میلیون الان شده 950 هزارتومان لطف کنید به بانکها بگید در قبال 10میلیون وام پرداختی که سال 92 میشده 6.6 سکه حالا هم لطف کنن همون 6.6 سکه روبگیرن
داستان برا خودت گفتی ها
بهرام
علت اصلي تورم در ايران مخارج بيش از درامد دولت است كه مابه التفاوت را با چاپ اسكناس بدون پشتوانه تامين ميكند بنابر اين دولت با دست كردن در جيب ملت هزينه مخارج مازاد خود را تامين ميكند بنوعي ميتوان گفت دولت از جيب مردم دزذي ميكند
مصطفی
Finland
من یک سوال مهم دارم.سیستم بانکی چرا اصلاح نمی شود.....
جمارانی
Iran, Islamic Republic of
خورده نگیرید ایشون علم بی پایان دارد البته بنابر گفته آن پیشگو
علی
البته اين حرف آقا مربوط به نوع نگاه به پول ارتباط دارد به این معنا:
1. اگر اصل ارزش برای طلا و یا نقره (امروزه دلار بعنوان پشتوانه پول ملی) در نظر بگیریم این پول که دست مردم است در واقع به مثابه یک رسید دولتی نزد مردم است که بجای طلا و نقره دست مردم داده است تا با آن راحتت تر معامله کنند در این صورت ارزش واقعی قیمت طلاو نقره و امروزه دلار است و با بالا رفتن نرخ تورم درواقع دولت همواره باید مقداری که از ارزش پول مردم کاسته شده را جبران نماید (قیمت به روز طلا و نقره یا دلار را به مردم بدهد) لذا با تورم 30 درصدی هرساله دولت باید 30 درصد به پول ودیعه گذاشته مردم بیفزاید
2. ارزش واقعی را همان اسکناس و سکه بدانیم
اگر نظر فقیهی این باشد در این صورت چون خود اسکناس ارزش است در این صورت وقتی شخصی این پول را نزد دولت به امانت بگذارد اگر سود دریافت کند ربا خواهد بود
ولی در رویکرد اولی ربایی اتفاق نخواهد افتاد چون 30 درصد اضافه بعنوان رسیدی است که دولت در قبال افزایش ارزش طلا و نقره یا دلار به مردم می دهد
جاویدنیا
Iran, Islamic Republic of
سلام. اینکه من و شمای اصولگرا با نظرات امثال آقای بجنوردی مخالفیم، دلیل بر این نمی شود که نام ایشان را غیرمحترمانه و بدون القاب و حتی بدون پیشوندِ "آقا" به کار بریم.
عماد
آقای جاویدنیا کاملا صحیح می گن.
جهان نیوز عفت کلام داشته باش. و اینقدر به خاطر سیاسی بازی حرمت بزرگان دین رو زیر سوال نبر.
یادت باشه که : ادب مرد به ز دولت اوست . . .
بزرگان دین؟!!
از کی تا حالا آقای موسوی بجنوردی جز بزرگان دین شده اند؟!!
امان از طاغوت
Italy
همین که در جواب یه نظر علمی (ولو غلط) متلک می ندازی و آیت الله رو توی پرانتز قرار میدی و اصلاح طلب بودنشو مطرح می کنی میشه نتیجه گرفت انصاف و مروت تو کارت نیست! برو تقوا پیشه کن رفیق!
چطور میشود که بانک های ما ربوی هستند و شورای نگهبان به عنوان مرجع تطبیق قوانین و ظوابط با موازین و قواعد اسلام سکوت کرده است و این قوانین را تایید کرده است یا چطور حضرت آقا مطلبی را نفرمودند؟در صورتی که همه قبح ربا را میدانیم.بنابراین فتوای من عندی صادر نکنید و به نظرات شورای نگهبان و ولی فقیه پایبند باشید و حتما اگر اشکالی بود فقهای شورای نگهبان متذکر میشدند . شما ناخواسته نظام را به این متهم میکنید که خلاف بینات اسلام و قرآن عمل میکند
اتفاقا چند سال پیش حضرت آقا از علمای حوزه قم خواستن تا مسائل بانکداری را حل کنند. اگر یه جستجوی ساده در اینترنت بزنید متوجه خواهید شد. چرا نادانسته نظر می دهی مسلمان؟ ضمن اینکه اساس اقتصاد پول مبنا ربوی است نه فقط بانک های ما.
دانشجوی دکترای اقتصاد
این بحث کاملا یک بحث علمیه و البته ممکنه هوای نفس و طرفداری از یک جناح باعث انحراف در استدلال و به قولی استدلال تراشی بشه
به هر حال مساله به این سادگی که ایشان مطرح کردن نیست
به عنوان مثال در زمان پیامبر هم تورم وجود داشته سوال این است که چرا در آن زمان جبران به میزان کاهش ارزش پول مجاز شمرده نشده؟
درزمان پیامبر اسکناس نبوده بلکه درهم ودینارطلاونقره بوده که ذاتا ارزش داشته اند نه اعتبار...لذا در اینصورت هرچقدر تورم باشد نمیتوان برای مثلا ده سکه قرض حتی یک سکه سود گرفت وحتما ربا میشود در حالیکه اسکناس فرق میکند
جناب دانشجوي دكترا، تورمي كه الان صحبتش هست ناشي از تغيير پول واقعي كه همان سكه هاي طلا و نقره و جايگزيني اسكناس است، يعني در واقع در زمان پيامبر و تا قبل از تعريف اسكناس، پول يك ارزش واقعي داشت كه همراه تورم جامعه ارزشش بالا مي رفت و در واقع ارزشش حفظ مي شد.
دوست عزیز اون موقع معاملات با همین طلا و نقره انجام میشد که خودش معیار ارزش بود.
حسین
من کاری به آقای موسوی بجنوردی و نظریاتشان در بحث های مختلف ندارم اما به نظرم نویسنده این مطلب چندین مطلب را با هم خلط کرده و نهایتا هم نتیجه گیری درستی از موضوع نداشته است.
به نظرم بحث ارزش پول و مبنای ارزش گذاری آن فوق العاده مهم است و به همین راحتی نمیتوان هر نتیجه ای گرفت.
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر!!!! در زمانهای قدیم از جمله در زمان پیغمبر پول شامل مسکوکات طلا و نقره بوده که دارای ارزش ذاتی بودند. ارزش ذاتی یعنی اینکه خود اون طلا و نقره بکار رفته در سکه دارای ارزش بودند. اما الان پول رایج یعنی اسکناس دارای ارزش ذاتی نیست. بلکه یک تکه کاغذ است که اشکالی روی آن چاپ شده است. ارزش این ورقه کاغذ به قدرت خرید آن یا سبد کالاهایی است که می‌توان با آن خرید.
آیت الله اصلاح طلب دیگه چیه؟بنده اصولگرا هستم اقتضای اصل اصولگرایی احترام به علما است چه موافقشان باشیم وچه مخالف.
یعنی اصلاح طلبها که در جبهه خود از فقر آیت الله رنج میبرند ، به هر دری میزنن تا برای خود آیت الله بتراشند.
ایت اللهی به عمامه بزرگ و ریش بلند نیست که ...
خودت میگی علما
عالم ویژگی وخصوصیات خودشو داره
Iran, Islamic Republic of
یعنی به نظر شما فقط علما قابل احترام هستند و اگر فردی در طبقه علما جای نگرفت باید به او بی احترامی کرد.!!!!!
بساط ربا رو باید جمع کرد
به این میگن فرار به جلو . چندین سال است دادمی زنیم .....برو بابا بگی داریم میگیم
اصولگرا
خیلی ادبیات زشتی به کار برده ای رفیق !
آیت‌الله (!) موسوی بجنوردی ؟
این علامت تعجب داخل پرانتز یعنی چی؟
واقعا باعث شرم یک مسلمونه.برو تقوا پیشه کن جهان نیوز
من يه جمله دارم خواهشمندم منتشر كنيد
جملات امام در تعريف از علم اين استاد بزرگوار خونديد
ايشون از معدود كساني هستند كه هم شاگرد امام بودند هم ايت الله خويي
جهان به خاطر سياست همه چيزو زير پا گذاشتي
بعضی ها فقط مگس دور شیرینی بودند و هستند.
شاگرد امام بودن چه چیزی رو ثابت میکنه؟! همنشین امام بودن چه چیزی رو و هم خون امام بودن چه چیزی رو؟؟؟
سعيد
نظر ايشان مي تواند كاملا غلط باشد ولي با طعنه از ايت الله بودن ايشان نوشتن منصفانه نيست، ايشان زمان امام عضو شورايعالي قضايي بوده و جند سال قبل توسط صدا و سيما بعنوان فقيه ماندكار تجليل شد
مرضیه
بنده دانشجوشون بودم ایشون خیلی راحت غیبت اصولگرایان و بعضاعلمای بزرگ رو در کلاسهاشون میکردن وکلا معروف به نظریات متجددانه اند
وحید
Germany
به همین راحتی که شما غیبت ایشون رو کردید؟
عباس
به نظرم جای این بحث تخصصی اینجا نیست، الان دقیقا بفرمایید تکلیف شرعی و عرفی و قانونی مردم چیست؟
محسن شهرياري
جهان نيوز ميدوني چي نوشتي
ميدوني در باره كي اين چنين مطلب نوشتي
ايشان همان كسي است كه علمشان ته ندارد
واقعاً كه از تو بعيد كه نسبت به كسي كه علمش ته ندارد اينگونه مطلب بنويسي
بالاخره ايشان هر كه باشند باز هم پدر زن آقاي سيد حسن آقاي خميني است ديگر
پس خيلي بايد محتاطانه بنويسي كه به كسي خصوصاً بيت مكرم ايشان بر نخورد
سعید
Iran, Islamic Republic of
حتی اگر پول کاغذی نیز ملاک نباشد حرمت ربا بیشتر از اینکه به نفع نیازمندان باشد به ضرر نیازمندان می باشد. هنگامی که تشویقی برای عرضه کنندگان پول نباشد بازار عرضه پول به ضرر تقاضای پول رقم خورده و نرخ بهره بالا میرود. این چیزی جز محرومیت بیشتر متقاضیان پول نمی باشد. عرضه کنندگان پول نیز مجبورند به کنز روی بیاورند.
سياوش آقاجاني
سلام، چرا نظر حقير را منتشر نكرديد؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اقا نمیدونستیم اگه قرض دادیم باید در برگشت تورم را هم حساب کنیم.
چقدر مسخره مگه ادم قرض میده که کاسب باشه
Iran, Islamic Republic of
ما اینجا نمی خوایم مجوز چنین کاری بدیم بلکه فقط بحث تئوریکه و در این بحث ما می گوییم اگر نرخ تورم را هم بگیری تازه چیزی کاسب نشدی و در واقع همان مالی را که داده بودی پس گرفتی نه بیشتر و البته این به معنی مجوز برای چنین کاری به صورت سرخود نیست بلکه یک بحث تئوریک در خصوص عملکرد بانکهاست.
ش
چه عجب
خواهشا در این زمینه پیوسته اطلاع رسانی کنید
کربلايی
واما نظر بنده: سودی که بانکها از وام گیرندگان میگیرند ختماً ربا محسوب میشود چون آنها به قراردادی که باوام گیرنده بسته اندعمل نمیکنند وآن قراردادرا عملاً یک قرارداد سوری تلقی میکنند . چون برطبق قرارداد بانکها با وام گیرنده به نحوی شریک میشوند ، بنابراین باید درصورت ضرر شرکت نیمی از ضرر را بپردازند که هرگز تابحال چنین کاری رانکرده اند.
واما سپرده گذاران هم باپولی که در بانکها میگذارند در پروژه های مملکتی بابانکها مشارکت میکنند ، به صورت مضاربه ویک سود الالحساب میگیرند وسر هر سال هم یک
تصفیه حساب میکنند و این میشود همان مضاربه که اشکالی
هم ندارد .وشورای نگهبان هم آنرا تايید کرده.
قبول ضرر برای مشارکت در سرمایه گذاری اگر آزادانه و از روی اختیار باشد خوب است ولی عده ای هستند که اهل اقتصاد نیستند و روشهای موفق سرمایه گذاری را هم بلد نیستند و نمی خواهند ضرر کنند و اهل ریسک هم نیستند که زندگی شان را در یک سرمایه گذاری بر باد دهند اینها باید چکار کنند پولشان را در بانک می گذارند و سودی هم می گیرند و اهل بلند پروازی هم نیستند کجای این کار ربا محسوب میشود این بانکها همه در کشور جمهوری اسلامی دارند اینگونه عمل می کنند اگر اینکار ربا محسوب شود بنابر این خود دولت بزرگترین رباخوار محسوب خواهد شد که اجازه داه چنین بساطی پهن شود اتفاقا" شیوه کنونی بانکها درست و منطقی به نظر میرسد .
عمار دلدار نیاسری
Iran, Islamic Republic of
ثروت اندوزی؟قدرت طلبی؟حسادت وتنگ نظری؟عناد وستیزه جویی؟سهم خواهی؟دنیا طلبی؟کج فهمی ؟/غرور وتبختر ؟قوم وخویش وباند بازی وگروه گرایی؟کینه ورزی؟واقعا چه مسائل ودلایلی است که انسان می خواهد خلاف جریان اب شنا کند؟
France
در یکی دو قرن اخیر که پول کاغذی رواج عالمگیر پیدا کرد بحران های پولی و مالی هم رایج شد. باید طلا و نقره را حداقل برای مدتی دوباره ملاک قرار داد تا اوضاع سر و سامان یافته و بعد درباره پول تصمیم گرفت. البته در جهان سوم به دلیل ضعف بنیه اقتصادی و وابستگی به اقتصاد بین المللی این کار دشوار است و نیاز به شجاعت جمعی تعدادی از کشورهای در حال توسعه و قدرتهای در حال ظهور دارد.
منطق آیت الله بجنوردی کاملا" صحیح است و منطبق با واقعیتهای روز / وقتی ارزش پول کم میشود نمیتوان جبران کسری ارزش پول را ربا نامید این کار را کسانی می کنند که میخواهند به سرمایه داران کمک کنند امروز تجار و کارخانه داران و ملاکان بزرگ همه بحث ربا را پیش کشیده اند چرا؟ برای اینکه میخواهند پول و نقدینگی مردم را تحت عنوان تسهیلات از بانکها بگیرند و کاهش ارزش آن را هم ندهند و امورات خود را با پول مردم رونق دهند و سر مردم بینوا کلاه بگذارند / واقعا" آقای بجنوردی اصل ماجرا را متوجه شده اند که تحت عنوان مبارزه با ربا چه کسانی دنبال چپاول سپرده های مردم هستند /
حامد
آقای بجنوردی تودانشگاهها معروفن به اهل تسامح وتساهل در احکام وفتاوای عجیب وغریب بخصوص درباب حجاب و...اگه کسی بخواد این آقاروبهتربشناسه خوبه یه سری به کلاسای درسشون بزنه
روزبه
جهان نيوز عزيز
براى سايت وزينى مثل شما زشت است كه به خاطر اختلاف نظر سياسى لغت ايت الله را با پرانتز و علامت تعجب قبل از اسم اقاى موسوى بجنوردى بياوريد
من با مرام سياسى شما مخالفم ولى هميشه به وب سايت شما سر ميزنم
شما و خودم را به انصاف و تقوى نصيحت مى كنم
چرا برنامه راز استاد عباسی را سانسور کردید؟!!! از شما بعیده
Finland
مگرقوانین کشور و از جمله قوانین بانکی در مجلس تصویب و در شورای نگهبان مورد تایید قرار نمیگیرند پس اگر ربایی باشد قانونی است که مورد تایید چند فقیه قرار گرفته
راه حل مشکل بسیار ساده ،قانونی، شفاف و محکم است:
قانونی تصویب شود تا بانکها موقع سپرده گذاری مردم و موقع باز پرداخت پول مردم، ارزش پول دریافتی یا پرداختی را با سکه حساب کنند.
علاوه بر مشکل ربا یک مشکل دیگر در جامعه ما این است که عدهای با روابط آنچنانی و پارتی بازی وامهای کلان میگیرند و یا پس نمی دهند یا وقتی ارزش واقعی پول از بین رفت پس می دهند.
برای رفع مشکل ربا و مشکل وامهای کلان بهتر است بانکها طبق قانون (باید تصویب شود) موظف شوند هم دریافت و هم پرداخت خود را با قیمت سکه بهار آزادی در آن روز و لحظه تطبیق دهند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
ارزش پول ايران در زمان احمدي نژاد سقوط كرد ويك سوم پول جهان شد در ضمن همين طرفداران احمدي نژاد تا چند سال پيش از سود هاي بانكي به شدت طرفداري ميكردند چه شد كه الآن ميگويند ربا است
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام
البته مشهور فقهاء ربا و بهره را یکی می دانند. و گروهی از فقهاء شیعی و سنی نیز قیدهایی وارد کرده اند. مبنای آن بر تعریف پول است و تحولی که بر پول گذشته است. اکثر فقهاء معتقدند که پول فعلی نیز مانند پول طلا و نقره مثلی می باشد اما برخی دیگر معتقدند که پول فعلی قیمی است تفاوت این دو نگرش موجب تفاوت در فتوی می شود. آقای موسوی بجنوردی از آن دسته از فقهیانی است که بر خلاف نظر مشهور فقهاء معتقد است پول فعلی قیمی است.
در ضمن این بحث رنگ سیاسی ندارد تا تعبیری مانند آیه الله اصلاح طلبان نوشته شود.
موفق باشید.
محمدرضا یوسفی