پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲

نقش توافق با ایران بر قدرت دلار

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 420695
یک پایگاه آمریکایی طی گزارشی نوشت: دلار آمریکا به نحو خطرناکی در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان رایج ترین ارز جهانی است و توافق هسته ای با ایران می تواند این روند را تسریع کند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، پایگاه آمریکایی پاتریوت پست طی گزارشی نوشت: دلار آمریکا به نحو خطرناکی در حال از دست دادن جایگاه خود به عنوان رایج ترین ارز جهانی است و توافق هسته ای با ایران می تواند این روند را تسریع کند.

در سال های گذشته مطالب زیادی در مورد ریسک های ناشی از افول جایگاه دلار در نتیجه انباشت بدهی ها و چاپ پول بی رویه نوشته شده است. به محض اینکه دلار جایگاه خود را به عنوان رایج ترین ارز جهان از دست بدهد، شهروندان آمریکایی شاهد کاهش ناگهانی سطح استانداردهای زندگی خود خواهند بود.

بدتر اینکه افول دلار موجب ایجاد یک بحران مالی جدید خواهد شد که بحران مالی سال ۲۰۰۸ در مقابل آن یک پدیده کوچک و کم اهمیت است.
این گزارش افزود: کسی نمی داند اگر روزی مثلا یوان چین به ارز رایج جهانی تبدیل شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. مهمترین شریک تجاری عربستان در حال حاضر چین است، کشوری که مخالف باقی ماندن دلار در جایگاه ارز رایج جهانی است. عربستان نیز رهبری اوپک را بر عهده دارد و اکنون از ناحیه توافق احتمالی اوباما با ایران تهدید می شود.

همچنین تولید نفت شیل با کاهش قیمت نفت به اوپک آسیب زده و در عین حال آمریکا را بی نیاز از نفت اوپک ساخته است.
فهم اینکه چگونه دلار به ارز رایج جهانی تبدیل شد، برای درک ریسک هایی که ما امروز با آنها مواجه هستیم ضروری است. زمانی که نیکسون رئیس جمهوری وقت آمریکا قابلیت تبدیل دلار به طلا را در اوت ۱۹۷۱ به حالت تعلیق در آورد، اقدامات احتیاطی منفی فوری ای در بازارهای ارز جهان صورت گرفت.

این اقدام به نحو موثری به ثبات نسبی حاکم بر رژیم ارزی برتون وودزی دارای پشتوانه طلا پایان داد و موجب بی ثباتی ارزش ارزهای جهانی گردید. این در کنار تاثیرات تورمی تحریم نفتی اعراب موجب تضعیف شدید دلار شد.

در سال ۱۹۷۳، نیکسون در تلاش برای احیای ثبات از دست رفته، هنری کسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا را برای مذاکره به عربستان اعزام کرد. دو طرف توافق کردند که نفت به دلار قیمت گذاری شود و در عوض آمریکا تعهد کند از میادین نفتی عربستان محافظت نماید. این توافق منجر به تبعیت دیگر اعضای اوپک از قیمت گذاری به دلار شد و این رویه به تدریج به بازار کالاهای دیگر نیز سرایت کرد.

اما در طی ۵ سال گذشته همه چیز در سکوت خبری در حال تغییر بوده و موافقتنامه های بین المللی ارزی و تجاری ای برای عدم استفاده از دلار در حال انعقاد بوده است.

رشد اقتصادی چین موجب شده که این کشور نه تنها با دشمنان آمریکا نظیر روسیه بلکه با کشورهای متحد آمریکا نظیر آلمان، برزیل، استرالیا، هند، ژاپن، آفریقای جنوبی، عربستان امارات نیز موافقتنامه های تجارت غیردلاری امضا کند.

کشورهای متحد آمریکا در منطقه که از سیاست های اوباما (در نزدیکی به ایران) سرخورده شده اند، در حال بحث برای ایجاد توافقات امنیتی تسلیحات هسته ای بین خودشان هستند. این کشورها چه بسا در آینده ای نزدیک تصمیم به انعقاد مواقتنامه هایی برای تجارت نفت با ارزهایی غیر از دلار بگیرند.
اگر آمریکا اقدام به انعقاد توافقی هسته ای با ایران نماید، دوستان آمریکا را که نقشی اساسی در تبدیل دلار به ارز رایج جهانی داشتند، خواهد رنجاند، اقدامی که ریسک آن آنقدر بالاست که ارزش امتحان کردن ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *