پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

مشاور روحانی درباره قیمت نفت کیست؟

يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 402398
قیمت نفت در بازار جهانی به روند نزولی خود ادامه می‌دهد و تاکنون به سطح قیمت‌های قابل تاملی رسیده است؛ قیمت‌هایی که می‌تواند بودجه هر کشور تولیدکننده نفتی را تحت‌ تاثیر قرار دهد و آن را با کسری بودجه مواجه کند.
به گزارش جهان به نقل از نسیم، هم‌اکنون قیمت نفت اوپک ۴۳ دلار است و این در حالی است که بودجه امسال دولت با نفت ۱۰۰ دلار بسته شده است. پیشنهاد دولت برای قیمت نفت در لایحه بودجه سال آینده نیز ۷۲ دلار است. این رقم نشان می‌دهد که در حال حاضر قیمت واقعی نفت در بازار، فاصله حدود ۳۰ دلاری با قیمت نفت در لایحه بودجه نشان می‌دهد و در صورتی که این روند منفی قیمت نفت در بازار جهانی ادامه داشته باشد، در صورت تصویب لایحه بودجه با رقم نفت ۷۲ دلاری، احتمال کسری بودجه تشدید می‌شود.

اگرچه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی معتقد است که متوسط قیمت نفت در سال آینده ۸۰ دلار خواهد بود. این اعتقاد نوبخت از پیش‌بینی‌هایی نشات می‌گیرد که برخی از صاحب‌نظران اقتصادی داشته‌اند. به گفته وی، «تعدادی از صاحب‌نظران نیز پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نفت به‌ طور متوسط در سال آینده ۸۰ دلار خواهد بود و حتی در تحلیلی که در مبالغ بودجه عربستان آمده، گفته می‌شود که این کشور بودجه‌اش را با نفت ۸۰ دلار بسته است.»

اما در حالی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به بازار نفت در سال آینده خوشبین است که گروهی دیگر از اعضای هیأت دولت این نگاه را ندارند. این مسئله نشان می‌دهد که اعضای کابینه روحانی، از انسجام فکری یکسانی برخوردار نیستند و تناقض در گفته‌ها در رابطه با پیش‌بینی‌ها درباره قیمت نفت زیاد است. علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به تازگی از بررسی سناریوهای مختلف از جمله نفت ۴۰ دلاری به منظور کنترل چالش های بین‌المللی بر اقتصاد ایران خبر داده است. وی درباره پیش‌بینی‌ها برای قیمت نفت گفته که «تردیدهای زیادی در مورد این‌که نفت تا چه زمانی می‌تواند در قیمت پایین بماند، وجود دارد؛ بعضی‌ها می‌گویند با یک وقفه، قیمت‌ها دوباره شروع به افزایش می‌کند و بین ۶۰ تا ۷۰ دلار تثبیت می‌شود و بعضی هم نظرات دیگری دارند.»

از سوی دیگر، وزیر نفت اعلام کرده است که «هیچ کس نمی‌تواند قیمت نفت را پیش‌بینی کند؛ به خصوص اینکه عامل سیاسی هم در آن دخیل است.»

بیژن زنگنه حتی برخلاف نوبخت معتقد است که «کاهش قیمت نفت، موقتی نخواهد بود.» وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که پیش‌بینی می‌کنید کاهش قیمت نفت تا کجا پیش می‌رود؟ عنوان کرده است؛ «از لحاظ سیاسی پاسخی برای آن نمی‌دانم، اما از لحاظ اقتصادی این کاهش قیمت مدت زمانی طول خواهد کشید.»

مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور نیز در هفته دوم دی‌ماه امسال و در نشست خبری کنفرانس اقتصاد ایران اعلام کرد «سال ۹۴ با کاهش فروش نفت مواجه خواهیم بود.» این گفته نیلی نشان می‌دهد که وی آنچنان خوشبین به افزایش قیمت نفت در سال آینده تا سطح ۸۰ دلار نیست. وی حتی در اظهارات خود تأکید داشته است؛ «اگر جمع‌بندی‌ها مبنی بر ادامه کاهش قیمت نفت باشد، باید پیش‌بینی‌های لازم هم صورت گیرد.»

در حال حاضر نگاه‌های متفاوتی نسبت به آینده قیمت نفت وجود دارد، اما به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور نگاهی مشابه محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دارد. شاهد امر نیز سخنان اخیر رئیس‌جمهور در جمع مردم استان بوشهر است. وی در حالی که عنوان می‌کرد آن‌هایی که کاهش قیمت نفت را علیه برخی از کشورها طراحی کرده‌اند، پشیمان خواهند شد، تأکید داشت: «تداوم کاهش بهای نفت ادامه نمی‌یابد.»

به گزارش نسیم، نوبخت سال گذشته نیز از تعیین قیمت پایه ۱۰۰ دلاری برای نفت در لایحه بودجه ۱۳۹۳ حمایت کرده بود و آن را کارشناسی می‌دانست، اما از تابستان امسال قیمت نفت به کمتر از ۱۰۰ دلار و حتی ۵۰ دلار سقوط کرد.

با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور بیش از این‌که به افزایش قیمت نفت در سال آینده خوشبین باشد، باید هشدارها و نگرانی‌هایی که از افت قیمت نفت وجود دارد، جدی بگیرد؛ چراکه همان‌ که کاهش قیمت نفت به کمتر از ۴۵ دلار قابل پیش‌بینی نبود، به همان اندازه هم احتمال کاهش قیمت نفت به کمتر از ۴۰ دلار هم وجود دارد و این موضوع در بودجه سال آینده باید مورد توجه قرار گیرد تا سطح اطمینان تحقق ارقام بودجه نیز بالا رود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *