پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۲
۱۰

اظهارات رئیس کمیته صیانت درباره پشت‌پرده حادثه تبریز

علیپور: مقامات مجموعه ورزشی یادگار امام تبریز پاسخگو باشند
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۵
کد مطلب: 423098
رئیس کمیته صیانت از لیگ گفت: اتفاقات بازی با نفت و تراکتورسازی مهندسی‌نشده نبود و مقامات مجموعه ورزشی یادگار امام تبریز پاسخگو باشند.
اظهارات  رئیس کمیته صیانت درباره پشت‌پرده حادثه تبریز
به گزارش جهان، تیم فوتبال تراکتورسازی در حالی که در یک قدمی قهرمانی در لیگ برتر قرار داشت با تساوی ۳ بر ۳ مقابل نفت تهران به نائب‌قهرمانی رسید. آنهم در شرایطی که در بازی آخر نتوانست پیروزی ۳ بر ۱ خود را حفظ کند تا به قهرمانی لیگ برتر برسد. با این حال اتفاقات حاشیه‌ای زیادی در پایان مسابقه رخ داد که باعث حاشیه‌سازی شد و شائبه‌های فراوانی را دامن زد و بازار شایعه داغ شد.

حجت‌الاسلام علیرضا علیپور با فارس در مورد وقایع این مسابقه گفت‌وگویی انجام داده است که در زیر می‌خوانید.

- نظر شما در مورد اتفاقاتی که در هفته پایانی لیگ رخ داد، چیست؟

سازمان لیگ بارها اعلام کرد که در هفته‌های پایانی بالاترین کنترل و مراقبت‌های ویژه را انجام میدهد زیرا رقابت در صدر و انتهای جدول بسیار داغ بود. برخی تیم‌ها برای قهرمانی و کسب سهمیه می‌جنگیدند و برخی برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کردند. ما تلاش کردیم امنیت روانی باشگاه‌ها را به طور یکسان برقرار کنیم تا آنها از ناحیه مقامات رسمی مسابقات در سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال احساس آرامش داشته باشند.

- اما ظاهرا این اتفاق رخ نداده است؟

چرا رخ داده. ما هدف‌مان را تا آخر پیگیری کردیم. افراد کارشناسی که فوتبال را تخصصی‌تر دنبال می‌کنند می‌دانند که سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تمام تلاش خود را برای برگزاری خوب مسابقات انجام دادند. البته باید توجه داشت که سپاهان در ۳ هفته آخر مسابقات با چه تیم‌هایی مسابقه داشت و تیم‌های تراکتور و نفت در ۳ هفته پایانی با کدام رقبا باید بازی می‌کردند. با این حال شانس تیم‌های نفت و تراکتورسازی در هفته پایانی لیگ برای قهرمانی بیشتر از سپاهان بود. به همین دلیل هم سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مقامات عالیرتبه خود را به تبریز فرستادند زیرا احتمال قهرمانی در تبریز بیشتر بود. هم نفت و هم تراکتور شانس داشتند. علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال،‌رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، رئیس روابط عمومی سازمان لیگ در تبریز حضور داشتند. گروه دیگری هم به اصفهان رفته بودند که البته آنها نیز تصور می‌کردند شانس قهرمانی سپاهان کمتر است.

- با این حال تراکتورسازی قهرمانی را از دست داد و اتفاقاتی در تبریز رخ داد که خوشایند نبود.

اگر دقت کرده باشید سازمان لیگ تلاش کرد حتی مسابقه اصفهان و تبریز در رأس ساعت مقرر و بدون تأخیر برگزار شود. ما بالاترین سطح کنترل نظارت را داشتیم. با هماهنگی‌های مسئولان سازمان لیگ هر دو مسابقه همزمان آغاز شد و همه چیز هم خوب بود اما آنها که اکنون صحبت از مسائل پشت پرده می‌کنند بهتر است که در مورد مسائل فوتبال کارشناسانه اظهار نظر کنند. سپاهان در هفته‌های پایانی بازی‌های راحت‌تری داشتند و پیروز شد. محرم نویدکیا هم که یک بازی‌ساز خوب است به تیم برگشته بود ولی بازی‌های تراکتور و نفت سخت‌تر بود. از سوی دیگر باید گفت که تراکتورسازی در مسابقه با گسترش‌فولادتبریز قهرمانی را از دست داد. اگر آنها در آن بازی پیروز می‌شدند راه قهرمانی‌شان هموارتر شده بود. از سوی دیگر مسئولان تراکتورسازی مدیریت میدانی خوبی نداشتند آنها در بازی با نفت ۳ بر ۱ از حریف پیش بودند اما نتوانستند این برتری را حفظ کنند.

- این حرف درست اما چرا بلندگوی ورزشگاه نتیجه را اشتباه اعلام کرد و از قهرمانی تراکتورسازی سخن گفت؟

من به عنوان یک مقام مسئول می‌گویم بلندگوی ورزشگاه در اختیار چه کسی است؟ بلندگوی ورزشگاه زیر نظر روابط عمومی مجموعه ورزشگاه است که این ورزشگاه هم مدیریتی مستقل دارد. با این حال طبق آئین‌نامه بلندگوی ورزشگاه حق ندارد به جز تعویض‌ها و زنندگان گل مسئله دیگری را اعلام کند. صحبت‌های دیگری که از بلندگو اعلام می‌شود چه خیر مقدم به افراد و چه مسائل دیگر حرف‌های غیرمسئولانه است.

- اما ظاهرا نماینده سازمان لیگ نتیجه را به بلندگوی ورزشگاه اعلام کرده است.

اصلا این طور نیست. گزارش نماینده سازمان لیگ هم‌اکنون روی میز من است. من آن را خوانده‌ام. شمس این مسئله را تکذیب کرده که او نتیجه مسابقه را اعلام کرده است. او فقط مجاز است تعویض‌ها و گلزن‌ها را به بلندگو بگوید و همین کار را هم کرده است نه بیشتر. بنابراین مقامات مسئول آذربایجان شرقی و تبریز به شکل خاص باید پاسخگو باشند. اینکه چه کسی نتیجه را به آنها گفته و روابط عمومی و گوینده ورزشگاه با هماهنگی چه کسی این صحبت‌ها را مطرح کرده است. حراست وزارت ورزش پیگیری این مسئله است و حسنی‌خو رئیس محترم حراست وزارت ورزش نیز در مصاحبه با خبرگزاری‌ها این مسئله را عنوان کرد. با این حال ما از مسئولان آذربایجان شرقی گلایه‌مندیم زیرا نتوانستند مسائل میدانی را خوب مدیریت کنند و صادقانه با تماشاگران برخورد نشد و برخی از تماشاگران احساس کردند با احساسات آنها بازی شده و خبرهای خلاف واقع به آنها گفته شده است.

- یعنی سازمان لیگ هیچ دخالتی در این وقایع نداشت؟

سازمان لیگ به عنوان برگزارکننده مسابقه در بالاترین استاندارد مسابقه را برگزار کرد. اما اینکه چه کسی خبر تساوی سپاهان را به تونی اولیویرا، منصوریان و یا قنبرزاده داده را ما نمی‌دانیم. آنها می‌توانستند از عوامل ارتباطی خود به خوبی در جریان مسابقه اصفهان قرار بگیرند.

- اما کانال‌های ارتباطی ظاهرا با ورزشگاه قطع شده بود؟

هیچ کسی مسئله قطع ارتباط را تائید نکرده است. آن شب حدود ۹۰ هزار نفر در ورزشگاه حضور داشتند بنابراین طبیعی است که آنتن‌دهی موبایل با مشکل مواجه شود. باز هم می‌گویم مقامات مسئول مجموعه ورزشی مسائل را به خوبی مدیریت نکردند و ما به عنوان سازمان لیگ از این مسئله گلایه‌مندیم.

- حتی برخی شایعه کرده بودند که بنا به دلایل غیرفوتبالی نمی‌خواستند تراکتورسازی قهرمان شود.
اصلا اینگونه نیست. چرا تساوی دو تیم تراکتورسازی و نفت را به مسائل غیرفوتبالی ربط می‌دهند. اگر یکی از این دو تیم برنده می‌شد قهرمان بود ضمن اینکه سپاهان با توجه به اینکه در لیگ قهرمانان آسیا حضور نداشت بازیکنانش سرحال‌تر از نفت و تراکتورسازی بودند. پس بهتر است که منصفانه‌تر قضاوت و اظهار نظر کنند. اتفاقات مسابقه نفت و تراکتورسازی به هیچ عنوان مهندسی‌شده نبود. باید مناسبات میدانی بهتر مدیریت می‌شد. تراکتورسازی می‌توانست پیروزی ۳ بر ۱ خود را حفظ کند و قهرمان شود. این مسائل چگونه می‌توانست مدیریت شده باشد. این شایعه‌ها کار معاندین نظام جمهوری اسلامی است.

- اما دارا غزنوی عضو هیأت مدیره باشگاه تراکتورسازی در گفت‌وگو با یک خبرگزاری ادعا کرده اتفاقات مهندسی‌شده بود.
اگر چنین حرفی را زده باشد صحبتش کاملا غیرمنطقی و غیرکارشناسی است. آیا تساوی تراکتورسازی با گسترش‌فولاد هم مهندسی‌شده بود؟‌



رئیس هیأت فوتبال استان آذربایجان شرقی:
فغانی نتوانست بازی را مدیریت کند/ پیگیری می‌کنیم چه کسی شایعه را در ورزشگاه پخش کرد


همچنین جواد ششگلانی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص اتفاقات دیدار تیم‌های تراکتورسازی و نفت اظهار داشت: ما همه شرایط را فراهم کرده بودیم تا بازی به خوبی برگزار شود اما یکسری اتفاقات در حین بازی و پس از اتمام رقم خورد که باعث به وجود آمدن حواشی شد. به نظرم در جریان بازی فغانی نتوانست بازی را به خوبی مدیریت کند هر چند که او از جمله داوران خوب آسیاست اما هر جایی شرایط خاص خودش را دارد که باید مدیریت ویژه‌ای در نظر گرفت.

وی ادامه داد:‌ زمانی که وقت اضافه اعلام شد پس از گذشت ۴ دقیقه در حالی که ۲ دقیقه به اتمام بازی باقی مانده بود از روی سکوها خبر تساوی تیم‌های سپاهان و سایپا مخابره شد و بازیکنان نیمکت‌نشینی تراکتورسازی هم بدون استعلام منتظر اتمام بازی بودند و پس از آن هم وارد زمین شدند و خوشحالی خود را آغاز کردند. طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم پسر تونی از روی سکوها این موضوع را گفته اما پیگیر این مسئله هستیم تا ببینیم سرمنشا این شایعه از کجا به وجود آمد.

رئیس هیأت فوتبال استان آذربایجان شرقی در خصوص اینکه چرا از بلندگوی ورزشگاه اعلام شد که نتیجه دیدار سپاهان و سایپا ۲ بر ۲ شده و تراکتورسازی عنوان قهرمانی را کسب کرده، گفت: به هیچ عنوان از بلندگوی ورزشگاه خبر قهرمانی تراکتورسازی و یا نتیجه تساوی دیدار سپاهان و سایپا اعلام نشد بلکه هنگامی که هواداران داخل زمین آمده بودند از بلندگوی ورزشگاه اعلام شد طرفداران اجازه بدهند مراسم انتخاب بهترین بازیکن برگزار شود چرا که یکی از شرکت‌ها قرار بود بهترین بازیکن میدان را انتخاب کند.

ششگلانی در مورد اینکه گزارشگران رادیو و تلویزیون هم خبر قهرمانی تراکتور را اعلام کردند، گفت: من دقایق پایان بازی را از تلویزیون تماشا کردم و دیدم که گزارشگر بازی چندین بار قهرمانی سپاهان را تاکید کرد و به آنها تبریک گفت. او هم خبر نداشت که چرا تبریزی‌ها در زمین خوشحالی می‌کنند. به هر حال این اتفاقات به خاطر رفتار غیرحرفه‌ای بود که از طرف باشگاه صورت گرفت در حالی که آنها می‌توانستند با استعلامی ساده از نتیجه بازی سپاهان و سایپا باخبر شوند و اینگونه اتفاقات رخ ندهد.

وی در مورد اینکه خسارت وارده بر ورزشگاه یادگار امام (ره) چقدر بوده، یادآور شد: شیشه‌ای شکسته‌ نشده فقط خسارت بر صندلی‌ها وارد شده که در حال حاضر برآورد خسارت وارده را انجام می‌دهند. چند مصدوم سرپایی هم داشتیم که در همان جا اورژانس آنها را مداوا کرد و خدا را شکر حادثه دیگری در روز جمعه رخ نداد.

مدیرعامل مخابرات استان آذربایجان‌شرقی:
تکذیب ادعای قطع ارتباط مخابراتی در ورزشگاه یادگار امام؛ ۳۶ هزار تماس برقرار شد


به گزارش بانک ورزش، برنامه ورزشی این هفته شبکه سهند هم به بررسی مسایل بازی تراکتورسازی و نفت تهران اختصاص داشت که در بخشی از این برنامه مدیرعامل شرکت مخابرات استان آذربایجان شرقی روی خط آمد و با قاطعانه‌ترین شکل ممکن شایعه قطع ارتباطات تلفنی و رادیویی در ورشگاه یادگار امام را تکذیب کرد کرد.

فرقانی گفت: «ما روز جمعه ۳ دستگاه بی‌تی‌اس ثابت و دو دستگاه پرتابل در ورزشگاه داشتیم. خوشبختانه بررسی‌های بعدازظهر یکشنبه نشان داد هیچگونه قطعی مخابراتی در این روز وجود نداشت. اسناد مخابرات در این مورد کاملا معتبر و قابل عرضه است. با این حال ترافیک مکالمه باعث شده برخی تماس‌ها برقرار نشود و برای مردم سوءتفاهم به وجود بیاید. بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۳۶ هزار تماس تلفنی در طول بازی و بعد از مسابقه در محل ورزشگاه انجام شده که پرینت تمام آنها قابل مشاهده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سران فتنه هم می گفتند : چون ما اول نشدیم پس تقلب شده است
فيلم تراکتوري ها
Iran, Islamic Republic of
بنظر من اتفاقات از طرف باشگاه تراکتور مهندسي شده است و بايد جريمه اي براي اين باشگاه که با احساسات تماشاچي هاي خود بازي کرده در نظر گرفته شود و تنها بازي که امکان وجود حتي تباني نيز وجود دارد و مهندسي شده مي توان ديد بازي استقلال با تراکتور مي باشد خواهشمند است مسئولان آن بازي را بررسي کنند و نتيجه را به هواداران اعلام کنند.
اينا همش فيلميه که باشگاه تراکتور را انداخته و خودشون مي دونن که اگر تهاجمي بازي مي کردند بايد به پلي اف آسيا مي رفتند و نائب قهرماني را هم نداشتند و نفت قهرمان ليگ مي بود بهر حال خيلي بازي کثيفي بود که سر تماشاچي خود درآوردند.
مردم می دانند
Iran, Islamic Republic of
در کدام یک قدمی پیروزی اگر همون وقت محاسبه نشده رو محاسبه کرده بودند که نفت گل چهارمم زده بود
الف.
Iran, Islamic Republic of
حالا این برنامه ریزی برنامه ریزی که ازش یاد می کنید چی بووود؟
تنها چیزی که ازش یاد کردید برگزاری همزمان بازی ها بود که این کاملا طبیعی است و کار وِیژه ای نبود.
شما حتی بلند گوی ورزشگاه را در اختیار نداشتید؟
حاضرین در ورزشگاه اصفهان، علاوه بر دیدن بازی سپاهان، به صورت مستقیم بازی تراکتور سازی را هم با مانیتور ورزشگاه می دیدند. شما در تبریز چه کار کردید؟!
مثل روز روشن بود که هم سر نفت کلاه گذاشتند هم سر تراختوریهای بدبخت از اخراج آندو معلوم بود کاسه ای زیر نیم کاسه است تا تیم اصفهانی نامرد قهرمان بشه گه به قبر پدر متولیان فوتبال ایران
قوی فکر پیشکسوت فوتبال
Iran, Islamic Republic of
وقتتی تیمی از داوری چندین بار ضربه خورده و در حساس ترین دیدارش که منجر به قهرمانی خواهد شد نامه نوشته و خواسته که فغانی را داور مسابقه حساسش نزارند و کمیته بی شرف داوران اونو داور میزاره و بازیکن کلیدی تیم به ناحق اخراج میشه و پنالت تراکتور سگ خور میشه. همه اینها برنامه ریزی شده نیست؟ اگر آندو اخراج نمی شد مطمئن باشید تراکتور نفت را هم مثل استقلال چوبله پوبلش می کرد.
Iran, Islamic Republic of
10 دقیقه آخر تراکتور واداده بود و به دنبال اتلاف وقت بود چون اگر بازی می کرد قطعا می باخت و این نفت بود که قهرمان می شد . خوشبختانه بازی در تبریز بود و همه ورزشگاه و تماشاچی ها طرفدار تراکتور بودند .این بازی را هم خودشون درآوردند تا آبروریزی نشه
سعید
نود این هفته واقعا دیدنی است. توصیه می کنم از دستش ندهید!!
علی
Iran, Islamic Republic of
تا زمانی که دارو دسته ی ... دور بریاش بر سازمان نا حرفه ای لیگ بدتر ما مثل اختاپوس چسبیده اند فوتبال ما هرگونه زشتی و بداخلاقی ها رو خواهد دید و تلخ تر هم خواهد شد.