جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مفهوم پیچ تاریخی در فرمایشات رهبر انقلاب

جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۹
کد مطلب: 275796
مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) مفهوم پیچ تاریخی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب را تبیین و تاکید کرد که مقبولیت خواص و نخبگان جامعه در گرو ولایت مداری است.
به گزارش جهان به نفل از رسا، منوچهر محمدی، مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) روز جمعه در سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا که در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد به تبیین مفهوم پیچ تاریخی در فرمایشات رهبر معظم انقلاب پرداخت.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی

وی افزود: دستاوردهای انقلاب اسلامی در چهار سطح ملی، منطقه‌ای، جهانی و تاریخی قابل مشاهده است که در سطح ملی نظام جمهوری اسلامی شامل چهار عرصه فرهنگی، سیاسی و حقوقی، اقتصادی و نظامی است.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به این که نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست به دو صورت داخلی و خارجی تقسیم می‌شود، اظهار داشت: سیاست در بخش داخلی بر پایه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تبیین شده و در بخش خارجی هم بر پایه نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی استوار است.

محمدی خاطرنشان کرد: منابع قدرت هر کشوری به نیروی نظامی، اسلحه و مهمات است ولی منابع قدرت در جمهوری اسلامی ایران بر 10 اصل تبیین شده است که تکیه بر عنایات الهی در سه مرحله «نشان‌دادن راه،امداد غیبی و تمین پیروزی»، تکیه بر توده‌های مردم(مستضعفین) و پیروی از ولایت فقیه برخی از این منابع هستند.

وی نابودی ترس از مرگ و آمادگی برای شهادت، تبدیل تهدیدات به فرصت‌ها و داشتن فرصت و زمان، تبدیل عوامل بالقوه به بالفعل، تحمیل اراده ها بر دشمن، مقاومت و پایداری و سازش پذیری از موارد دیگر منابع درت در جمهوری اسلامی عنوان کرد.

برخورداری جمهوری اسلامی ایران از یک جامعه ولایی

مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که جمهوری اسلامی ایران از یک جامعه ولایی برخوردار است، گفت: این جامعه ولایی از سه عنصر امت ولایتمدار، مکتب ولایی و رهبری ولایی تشکیل و همین امر سبب شده است تا مردم همه چیز را با ولایت بسنجند.

وی ادامه داد: در زمان رهبری امام خمینی(ره) 17 کودتا در ایران رخ داد که اگر یک مورد از این  کودتاها در کشور دیگری اتفاق می‌افتاد نظام آن کشور سقوط می‌کرد ولی به برکت ولایت فقیه کشور ما همه این 17کودتا را پشت سر گذاشت و راه خود را ادامه داد.

مقبولیت خواص و نخبگان در گرو ولایت‌مداری

محمدی با اشاره به این‌که خواص و نخبگان تا زمانی مشروعیت و مقبولیت دارند که در قالب نظام و جامعه ولایی باشند، افزود: از ابتدا هم چنین بوده و در حال حاضر هم چنین است که هر کس با ولایت ذره‌ای زاویه بگیرد سقوط خواهد کرد و متأسفانه برخی خواص را مشاهده می‌کنیم که زاویه پیدا کرده‌اند و حرف‌های جدیدی می‌زنند و دنبال حرکات غیرمعمولی هستند.

وی دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح منطقه‌ای‌را در سه چارچوب ایران اسلامی، جهان تشیع و جهان اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: ایران اسلامی نقطه شروع و مرکزیت فرآیند انقلاب اسلامی بود و جهان تشیع هم با مواردی همچون خروج از حاشیه و ورود به مرکز، گرایش بیشتر به تشیع، جهانی شدن گفتمان شیعه شامل «شهادت، عدالت و مردم سالاری»، خروج از حالت محافظه کارانه و برخورداری از روحیه انقلابی برخی دیگر از دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح منطقه‌ای بود.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به این‌که انقلاب اسلامی در چارچوب جهان اسلام در سطح منطقه‌ای هم دستاوردهایی را داشته است، تصریح کرد: بازگشت به خویشتن خویش، ظهور نهضت های آزادی‌بخش اسلامی و  بیداری اسلامی از این دستاوردها بوده است.

وجوه تشابه انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی

وی در ادامه به وجوه تشابه میان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی پرداخت و افزود: جنبش توده ای و مردمی، نقش برجسته جوانان، مشارکت فعال زنان، حرکت غیر مسلحانه، برخورد برادرانه به نیروهای مسلح و ضدیت با نظام سلطه برخی از وجوه تشابه میان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی است.

محمدی  مواردی همچون اتفاق نظر در سقوط نظام، بهره برداری از نمادهای مذهبی، مقابله با هرنوع مانع فکری و مذهبی، بهره برداری از آخرین فن آوری ارتباطات و عدم سازش و مخالفت با سازشکار را از دیگر وجوه تشابه میان انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی عنوان کرد و گفت: تمام این وجوه تشابه به برکت انقلاب اسلامی ایرن به وجود آمده است.

وی دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح جهانی را چنین دانست که نظام جهانی در برخورد با سلطه به دو اردوگاه سلطه‌گران و سلطه‌ستیزان تقسیم شده است که نظام سلطه‌گران شامل دولت ایالات متحده آمریکا در رأس، دول اروپایی، دول پیشرفته همراه با غرب، دول در حال توسعه تحت نفوذ غرب و دول اسلامی تحت نفوذ غرب می‌شود.

مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نظام سلطه‌ستیزان را هم شامل ایران اسلامی در رأس، جهان تشیع، جهان اسلام، ملت‌های غیرمسلمان در کشورهای در حال توسعه و  توده‌های مردم در جهان توسعه یافته غرب دانست.

وی با اشاره به این‌که دستاوردهای انقلاب اسلامی در سطح تاریخی هم بسیار مؤثر بوده است، اظهار داشت: سطح تاریخی از چهار قرن قدیم، وسطی، معاصر و جدید تشکیل شده است که در قرن قدیم دو امپراتوری روم در غرب و امپراتوری ایران در شرق حکومت می‌کردند که هر دو بسیار سلطه‌گر و ظالم بودند و در این زمان رشد اندیشمندان غربی بسیار بود در حالی که در شرق هیچ اندیشمند و دانشمندی وجود نداشت.

محمدی افزود: در پیچ تاریخی اول این دو ابر قدرت غرب و شرق بعثت پیامبر اکرم در سال 622 میلادی شکل گرفت که سبب تغییر زیادی در این قرن شد و آغازگر قرن دیگری با نام قرون وسطی شد که در این قرن هم دو امپراتوری واتیکان در غرب و امپراتوری عثمانی در شرق به قدرت رسیدند و این دو امپراتوری هم ظلم بسیاری به مردم و به ویژه تشیع روا داشتند و این در حالی بود که علم از غرب به شرق منتقل شد و عفول علم در غرب بود به نوعی که خود غربی همم این قرن را قرن خاموشی می‌دانند.

وی با بیان این‌که پیچ تاریخی دوم در سال 1648 میلادی و با ظهور رنسانس روی داد، گفت: با ظهور رنسانش بشریت نفس راحتی از ظلم‌های بسیار امپراتوران واتیکان و عثمانی کشیدند و جهان وارد مرحله جدیدی به نام قرون معاصر شد.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی خاطرنشان کرد: در قرون معاصر هم دو امپراتوری آمریکا در غرب و شوروی در شرق روی کار آمدند که در دوره غربیان با تلاش‌های بسیار و روی اوردن به جنگ سخت و نرم موفق شدند تا امپراتوری شرق را تجزیه کنند و به کشورهای کوچک تبدیل کنند و قدرت خود را تثبیت کندد که هنوز هم اثرات این قدرت‌طلبی و زورگویی‌ها قابل مشاهده است.

وی با اشاره به این‌که پیچ سوم تاریخی از سال 1979 میلادی و با ظهور انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت، افزود: در این پیچ تاریخی که در شرق روی داد انقلاب اسلامی علم را در دست گرفته و روز به روز با پیشرفت حرکت کرد و با نفوذ فرهنگی و دینی که در ملل مختلف ایجاد کرد به عنوان یک ابرقدرت شرقی مطرح شد.

ما آمریکا را زیر پا خواهیم گذاشت

محمدی با بیان این که آمریکا و شوروی در این دوران از ذرات‌خانه هایی برخوردار بودند که توان داشتند 20 بار دنیا را تخریب کنند، ابراز داشت: با این حال امام خمینی0ره) می‌فرمود ما امریکا را زیر پا خواهیم گذاشت و آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، ما تکیه‌مان به قدرتی است که خیلی بالاتر از این‌هاست و در دنیای مادی این حرف‌های امام حرف‌های جدیدی بود.

وی خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دنیا را متفاوت کرد و با این پیچ تاریخی که با انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) صورت گرفت امپراتوری شوروی از بین رفت و امپراطوری آمریکا هم روز به روز به سقوط نزدیک می‌شود.

مدیر گروه علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این‌که در حال حاضر در آمریکا 40 میلیون نفر گرسنه هستند و نزدیک به 10 میلیون نفر هم کارتون‌خواب‌اند، گفت: 33 نهضت استقلال‌طلبانه در آمریکا وجود دارد و نیمی از ملت آمریکا انگلیسی نمی‌دانند، یعنی نه از لحاظ زبان، قومیت، ملیت و مذهب هیچ وجه مشترکی در امریکا وجود ندارد.

رهبری رهبر معظم انقلاب پا به پای امام خمینی(ره)

وی با اشاره به این که در پیچ تاریخی اول جهان که با بعثت پیامبر(ص) صورت گرفت، انحراف در حکومت ایجاد شد و حکومت در دست افرادی افتاد که هیچ سنخیتی با پیامبر و دین نداشتند، افزود: در پیچ سوم تاریخی چنین نشد و بعد از رحلت امام خمینی(ره) نه تنها هیچ‌گونه انحرافی در حکومت و رهبری انقلاب به وجود نیامد بلکه رهبر معظم انقلاب روز به روز عالمانه‌تر و برنامه‌ریزتر سکان انقلاب را به دست گرفته و توانسته است پا جای پای حضرت امام(ره) بگذارد.

محمدی اظهار داشت: در پیچ تاریخی سوم علم و دانش در ایران رونق جالب توجهی پیدا کرد و ایران توانست با نفوذ فرهنگی و دینی خود در ملل جهان به عنوان یک ابرقدرت مطرح و سبب شود مردم مسلمان و بیشتر جهانیان علیه ظلم و استبداد به پا خیزند و موج بیداری اسلامی در منطقه طنین‌انداز شود.

تضمین انقلاب اسلامی تا پانصد سال آینده

وی با بیان این که قرون جدید بسیار طولانی خواهد شد و یقینا این مسیر انقلاب به سمت قله حرکت می کند، تصریح کرد: این حرکت به سمت قله به طور یقین تا پانصد سال آینده تضمین است و یقینا اوج این قله در انتظار است و این پرچم انقلاب به دست مبارک امام زمان(عج) خواهد رسید.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی افزود: 30 سال چیزی نیست بلکه ما در حال پیشرفت هستیم و تا زمانی که تمام استکبار به زانو در نیاید از پا نخواهیم نشست و باید با قدرت تمام در برابر ناملایمات و سختی‌ها بایستیم و باید مراقب و هوشیار باشیم.

اهمیت بسیار انتخابات سال آینده

وی انتخابات سال آینده را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: مردم باید با حضور خود دشمنان را ناامید کنند و آنها را به سمت سقوط راهی سازند و امید داشته باشند که جهان آینده نور گرم و تابناک اسلام را در پناه انقلاب اسلامی تجربه خواهد کرد.
https://jahannews.com/vdcdnk0x9yt0556.2a2y.html
jahannews.com/vdcdnk0x9yt0556.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *