پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

صندوق‌بین‌المللی‌پول: تورم ایران کم می‌شود

مشروح گزارش صندوق بین‌المللی پول از ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران
جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 325493
صندوق بین‌المللی پول با بررسی ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۳، از ۲ برابر شدن رشد نقدینگی ایران، ثبات تولید گاز به‌رغم تحریم‌ها، رتبه چهارمی منطقه از نظر کفایت ذخایر ارزی برای واردات و نصف شدن تراز حساب‌های جاری ایران خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارشی موسوم به «چشم انداز اقتصاد منطقه ای: خاورمیانه و آسیای مرکزی» به بررسی وضعیت اقتصادی ۳۰کشور منطقه در سال ۲۰۱۳ میلادی و چشم انداز اقتصادهای این منطقه در سال ۲۰۱۴ پرداخته است.


* خروج بخش غیرنفتی اقتصاد ایران از رکود در سال ۲۰۱۴

بر اساس این گزارش متوسط رشد اقتصادی ۳۰ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی در سال ۲۰۱۳ برابر با ۲.۳ درصد خواهد بود و ایران رشد منفی ۱.۵ درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد.

متوسط رشد اقتصادی کشورهای نفتی منطقه نیز ۱.۹ درصد برآورد شده است. اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ رشد منفی ۱.۹ درصدی را تجربه کرده بود.

بخش غیرنفتی ایران با رشد منفی ۱.۲ درصدی در سال ۲۰۱۳ مواجه خواهد شد. این رقم برای سال قبل منفی ۰.۹ درصد اعلام شده است. انتظار می رود متوسط رشد بخش غیرنفتی کشورهای نفتی منطقه از ۴.۴ درصد در سال ۲۰۱۲ به ۳.۵ درصد در سال جاری میلادی برسد.

بخش نفتی ایران نیز که به دلیل تحریم ها در سال ۲۰۱۲ رشد منفی ۱۱.۹ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۱۳ نیز رشد منفی ۴.۶ درصدی خواهد داشت.

رشد بخش نفتی منطقه نیز اگرچه در سال ۲۰۱۲ مثبت بوده و به ۴.۳ درصد رسیده اما انتظار می رود در سال جاری منفی شود و به منفی ۱.۱ درصد برسد.

صندوق بین المللی پول وضعیت اقتصاد ایران برای سال آینده میلادی را که کمتر از ۲ ماه دیگر آغاز می شود بهتر از سال ۲۰۱۳ دانسته و پیش بینی کرده است اقتصاد ایران پس از دو سال رکود در این سال دوباره وارد رشد و رونق شود و رشد ۱.۳ درصدی را تجربه کند. رشد اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی برای سال ۲۰۱۴ نیز ۳.۶ درصد پیش بینی شده است.

بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی بخش نفتی ایران در سال ۲۰۱۴ همچنان در رکود می ماند اما بخش غیرنفتی از رکود خارج شده و به رشد می رسد. رشد بخش نفتی ایران در سال ۲۰۱۴ بالغ بر منفی ۲ درصد و رشد بخش غیر نفتی ایران در این سال مثبت ۱.۵ درصد پیش بینی شده است. این ارقام برای کشورهای نفتی منطقه به ترتیب ۱.۸ درصد و ۴.۵ درصد پیش بینی شده است.

*کاهش ۳۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۳/ تولید گاز در پی تحریم‌ها کم نشد

به گزارش تسنیم صندوق بین المللی پول کاهش تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۳ را ۳۰۰ هزار بشکه در روز برآورد کرده است. ایران که در سال گذشته میلادی ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود در سال ۲۰۱۳ متوسط تولید نفت این کشور به ۲.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می یابد. در سال ۲۰۱۲ نیز به دلیل تحریم ها تولید نفت ایران ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته بود.

تولید گاز ایران در اثر تحریم ها نه تنها کاهش نیافته بلکه در سال ۲۰۱۲ افزایش یافته و انتظار می رود در سال جاری میلادی نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل باقی بماند. ایران در سال ۲۰۱۱ معادل انرژی ۳.۱ میلیون بشکه در روز نفت، گاز تولید کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۲ به ۳.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته و انتظار می رود طی سال جاری نیز در همین رقم باقی بماند.

صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است تولید نفت ایران در سال ۲۰۱۴ نیز ۱۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به امسال کاهش یابد و به ۲.۴ میلیون بشکه در روز برسد. در عین حال تولید گاز ایران تغییری نمی کند و در سطح معادل ۳.۲ میلیون بشکه در روز نفت باقی می ماند.

کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۵.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند و انتظار می رود این رقم در سال جاری به ۲۵.۳ و در سال ۲۰۱۴ به ۲۶ میلیون بشکه در روز برسد. تولید گاز منطقه از معادل ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز نفت در سال ۲۰۱۲ به ۱۲.۴ میلیون بشکه در روز طی امسال و ۱۲.۶ میلیون بشکه در روز طی سال آینده می رسد.

* نرخ تورم ایران امسال ۴۲.۳،‌ سال آینده ۲۹ درصد

بر اساس این گزارش افزایش قابل ملاحظه تورم یکی از ویژگی های اقتصاد ایران طی سال های اخیر بوده است. متوسط نرخ تورم ایران در سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بالغ بر ۱۵.۸ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۱ تورم ایران ۲۱.۵ درصد شده،‌ و در سال ۲۰۱۲ به ۳۰.۵ درصد افزایش یافت. انتظار می رود نرخ تورم ایران در سال جاری میلادی به ۴۲.۳ درصد افزایش یابد.

متوسط نرخ تورم در منطقه طی سال ۲۰۱۲ نیز به ۱۱.۲ درصد رسید که انتظار می رود این رقم طی سال جاری به ۱۲.۸ درصد افزایش یابد. متوسط نرخ تورم در کشورهای نفتی منطقه نیز از ۱۲.۱ درصد به ۱۵.۱ درصد افزایش خواهد یافت.

صندوق بین المللی پول نرخ تورم ایران برای سال آینده میلادی را که از دی ماه آغاز می شود ۲۹ درصد پیش بینی کرده است که نسبت به سال جاری افت خواهد داشت. نرخ تورم کشورهای منطقه برای سال ۲۰۱۴ نیز ۱۰.۴ درصد پیش بینی شده است.

* کفایت ذخایر ارزی ایران برای واردات ۱۴ ماه/ رتبه چهارم منطقه برای ایران است

صندوق بین المللی پول رقمی در مورد ذخایر ارزی کشورهای منطقه منتشر نکرده اما اعلام کرده ذخایر ارز و طلای کشورهای منطقه در سال ۲۰۱۳ برای تامین هزینه ۱۳.۴ ماه واردات این کشورها کفایت می کند. این رقم برای کشورهای نفتی منطقه ۱۶ ماه برآورد شده است.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران نیز برای تامین هزینه واردات به مدت ۱۴.۸ ماه کفایت می کند که بالاتر از متوسط منطقه است. پیش بینی شده است مدت تامین هزینه واردات ایران در سال ۲۰۱۴ از محل ذخایر ارزی به ۱۲.۹ ماه کاهش یابد. این رقم برای کل منطقه ۱۳.۴ درصد پیش بینی شده که نسبت به امسال تغییری نخواهد داشت.

ایران از نظر توانایی ذخایر ارزی در تامین واردات رتبه چهارم را در میان ۳۰ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی دارد. بالاترین رقم با ۳۷.۷ ماه مربوط به عربستان است و پس از این کشور، الجزایر با ۳۶.۲ ماه در رتبه دوم و لیبی با ۲۶.۲ ماه در رتبه سوم قرار گرفته اند.

* افزایش ۲ برابری رشد نقدینگی در ایران/ ایران رکورددار منطقه شد

صندوق بین المللی پول از بیش از ۲ برابر شدن رشد نقدینگی در ایران طی سال جاری میلادی نسبت به سال قبل خبر داده است.

بر اساس این گزارش در حالی که رشد نقدینگی در ایران طی سال گذشته میلادی بالغ بر ۲۱.۶ درصد بود امسال این رقم به ۴۶.۲ درصد افزایش می یابد. متوسط رشد نقدینگی در ایران طی سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بالغ بر ۲۶.۶ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۱ نیز رشد نقدینگی ایران ۱۹.۴ درصد است.

متوسط رشد نقدینگی در منطقه در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۱۲.۹ درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال جاری به ۱۷.۲ درصد افزایش یابد. متوسط رشد نقدینگی برای کشورهای نفتی منطقه نیز از ۱۳.۲ درصد در سال گذشته به ۱۸ درصد طی امسال می رسد.

پیش بینی شده است رشد نقدینگی در ایران طی سال ۲۰۱۴ کاهش یابد و به ۲۵.۶ درصد برسد. این رقم برای منطقه ۱۳.۳ درصد و برای کشورهای نفتی ۱۲.۸ درصد پیش بینی شده است.

بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول بالاترین رشد نقدینگی در منطقه طی سال جاری میلادی به ایران اختصاص دارد. ترکمنستان با رشد نقدینگی ۲۹.۵ درصدی، و آذربایجان با ۲۶.۶ درصدی به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.

* تراز حساب های جاری ایران امسال نصف، ۲۰۱۴ یک دوازدهم می‌شود

تراز حساب های جاری نیز یکی از شاخص های دیگری است که صندوق بین المللی پول در گزارش منطقه ای خود به آن پرداخته است.

بر اساس این گزارش تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال قبل به کمتر از نصف می رسد. تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۲۷.۲ میلیارد دلار بوده که انتظار می رود این رقم در پایان سال ۲۰۱۳ به ۱۱.۹ میلیارد دلار برسد. تراز حساب های جاری ایران در سال ۲۰۱۱ به رکورد ۵۹.۴ میلیارد دلار رسیده بود.

تراز حساب های جاری منطقه نیز از ۴۱۷.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۳۱۵.۹ میلیارد دلار در سال جاری کاهش می یابد. تراز حساب های جاری کشورهای نفتی منطقه نیز از ۴۶۲.۶ میلیارد دلار به ۳۵۴.۶ میلیارد دلار کاهش پیدا می کند.

پیش بینی شده است تراز حساب های جاری ایران در سال آینده میلادی تنها به ۱ میلیارد دلار برسد. این رقم برای کشورهای منطقه ۲۹۹.۶ میلیارد دلار و برای کشورهای نفتی ۳۲۹.۲ میلیارد دلار پیش بینی شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *