جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ترس از دیه وزندان مانع درمان بیماران بدحال

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 435699
دبیر علمی انجمن جراحان عمومی ایران، اظهارداشت: پزشکان جراح از ترس زندان، تن به درمان بیماران حادثه دیده و صعب العلاج نمی دهند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر پرویز دریایی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل دست و پا گیر بودن قانون ها بعضا شاهدیم فردی دچار تروما شده و وضعش وخیم است ولی هموطنان تلاشی برای رساندن او به بیمارستان نمی کنند، گفت: ما باید نواقص قانون را در این مورد بر طرف کنیم تا هر هموطنی که مصدومی را در این حال دید سریعا او را به بیمارستان منتقل کند.

وی با عنوان این مطلب که سه چیز در مرگ و میر بسیار پررنگ است، افزود: اولین علت مرگ و میر در ایران تروما و آسیب رسیدگی در اثر حوادث است که در راس آن تصادفات، سیل، زلزله، آتش سوزی و اتفاقاتی که در کارخانه ها می افتد قرار دارد. دومین عامل مرگ و میر بیماری‌های قلبی و عروق و سومین عامل سرطان است.

دبیر انجمن علمی جراحان عمومی ایران با بیان اینکه انگیزه ما مدیریت درمانی بحران اعم از تمام مسائلی است که می تواند ایجاد بحران کند چه تصادف باشد چه صنایع و چه وضعیت جوی و چه جنگ و ... گفت: سعی کردیم حوادث و آثار آن را روی اعضای بدن در طول کنگره زیر ذره بین ببریم و مورد بحث قرار دهیم.

وی افزود: در حوادث رانندگی چند نوع اتفاق می افتد. یکی از آنها این است که خود اتومبیل و اجزای آن چون فرمان، شیشه، بدنه و... به بدن آسیب برساند.

دریایی با بیان اینکه تروماها به دودسته تقسیم بندی می شوند عنوان کرد: دسته اول ضربه های کند است که مشخص نیست به کجا آسیب می رسانند و محل دقیق اصابت مشخص نیست. آسیب به کبد، طحال و ریه از این جمله است.

دبیر انجمن علمی جراحان عمومی ایران افزود: دسته دوم آسیب های نفوذی هستند و یک جسم به بدن بیمار وارد می شود که نقطه اصابت اینها معلوم است.

وی با تاکید بر اینکه در محل حادثه مهم ترین عامل حضور یک پزشک و درمانگر است اظهار کرد: به همین دلیل توصیه می‌کنیم در کارخانه‌ها، جاده ها و آتش سوزی ها حتما پزشک حضور داشته باشد.

دریایی ادامه داد: ما مصدومان را بر اساس وخامت حالشان دسته بندی می کنیم. پزشک در مواقع اورژانسی باید با سرعت بالاتری تصمیم بگیرد تا زمانی که حال عمومی مصدوم مناسب تر است.

دبیر علمی انجمن جراحان عمومی ایران با بیان اینکه مهم ترین نکته کنترل و باز نگه داشتن راه های تنفسی و بعد راه های عروقی و خونی است گفت: در حال حاضر مدت زمان رساندن مصدومان تصادفات به مراکز درمانی کوتاهتر شده و به وسیله هلی کوپتر بیمار را سریع تر به بیمارستان می رسانند.

وی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل دست و پا گیر بودن قوانین بعضا شاهدیم که فردی دچار تروما شده و وضعش وخیم است ولی هموطنان تلاشی برای رساندن او به بیمارستان نمی کنند.

دریایی افزود: ما باید نواقص قانون را در این مورد بر طرف کنیم تا هر هموطنی که مصدومی را در این حال دید سریعا او را به بیمارستان منتقل کند و این را برای خود یک وظیفه بداند.

دبیر انجمن علمی جراحان عمومی ایران با اشاره به اینکه یک سری قوانین دست و پاگیر در این زمینه وجود دارد، گفت: همچنین یک سری شکایت های بی مورد به پزشکی قانونی هست که پزشک در واقع هیچگونه محکومیتی ندارد ولی اینکه مبادا پزشک به علت شکایت علاوه بر پرداخت دیه ۲۰۰ ملیونی ۶ سال به زندان بیافتد رعب و وحشت برای پزشکان ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به همین خاطر پزشکان تن به درمان بیماران حادثه دیده صعب العلاج نمی دهند و لازم است روی این موضوع کار شود.

دهمین کنگره سالیانه انجمن علمی جراحان عمومی ایران از ۲۱ تا ۲۳ مرداد ماه جاری در سالن همایش های بین المللی رازی تهران برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *