جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سند توسعه دریایی کشور در مراحل نهایی

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 435798
قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: سند توسعه دریایی کشور در مراحل نهایی تدوین است و در جلسه‌ای تا دو هفته آینده این سند برای اصلاح نهایی و ابلاغ از سوی رئیس جمهور در دستور کار قرار می‌گیرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، منصور کبگانیان قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه شصت و پنجمین جلسه این ستاد در جمع خبرنگاران گفت: گزارش از پیشرفت تدوین سند جامع توسعه دریایی کشور در این جلسه مطرح شد، این سند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه تاکنون اسناد ملی خوبی را در ابعاد مختلف حوزه علم و فناوری به تصویب رسانده‌ایم، اظهار داشت: برخی از این اسناد در اقتصاد دانش بنیان، نقش کلیدی داشتند، سند گیاهان دارویی و سلول‌های بنیادی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور بررسی شده است که اهمیت بسیاری دارند.

کبگانیان ادامه داد: برخی از اسناد مانند سند هوافضا جنبه‌های راهبردی و استراتژیک مهمی داشتند و سند جامع توسعه دریایی کشور نیز هر دو خصوصیت مهم را دارد، دریاها و اقیانوس‌هایی که کشور ما قابلیت استفاده از آن‌ها را دارد نه تنها در حوزه راهبردی، استراتژیک و دفاعی بلکه در رابطه با منابع سرشار غذایی، اقتصادی و تجاری نیز کاربرد دارند.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور عنوان کرد: این سند ارزش بسیاری دارد و بیش از دو سال است که بر روی آن کار می‌شود، در جلسه امروز نیز یک تاریخ از تدوین سند ارایه شد.

وی با اشاره به آغاز کار تدوین سند توسعه دریایی گفت: این سند با مطالبه مقام معظم رهبری آغاز شد زمانی که فرمانده نیروی دریایی و سایر مسئولان در خدمت ایشان بودند، مقام معظم رهبری مطالبه‌ای داشتند مبنی براینکه دراین حوزه برنامه جدی شود. برهمین اساس قبل از سال ۹۲ مسئولان نیروی دریایی از شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین سند را درخواست کردند و جلسه‌ای با حضور فرمانده نیروی دریایی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

وی اضافه کرد: تیرماه سال ۹۲ بود که ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به صورت مکتوب به معاونت علمی ریاست جمهوری ماموریت داد که با دعوت از دستگاه‌ها این سند را تدوین کنند بیش از ۱۵ تا ۱۶ دستگاه، سازمان و وزارتخانه در تدوین این سند دخیل بودند.

کبگانیان ادامه داد: اکنون در مراحل نهایی سند هستیم ولی قبل از اینکه نسخه نهایی را ارائه دهیم، مسئله‌ای را باید درنظر بگیریم و آن هم انتقاد یا پیشنهاد اصلاحی که وزیر راه و شهرسازی و بخشی از سازمان بنادر و کشتیرانی به بخش‌هایی از سند داشتند. البته مطالبی که برای این سند تهیه شده است مشترک است همه مدافع این سند هستند ولی آخوندی نامه‌ای به رئیس جمهور داد و رئیس جمهور نیز به شورا پیشنهاد داد که در صورت امکان مطالب پیشنهادی وزارت راه در سند مدنظر قرار بگیرد.

وی گفت: در جلسه امروز مطالب آماده شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مطالب آماده شده از سوی وزارت راه و شهر سازی در دو سند توضیح داده شد و بخش‌هایی که به ظاهر برسر آن اختلاف‌هایی وجود داشت، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با حضور اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور، معاونت علمی و وزارت راه و شهر سازی در جلسه‌ای تا دو هفته آینده، تلفیق دو سند انجام شود و ما شاهد یک سند پیشنهادی باشیم که برای اصلاح نهایی و نهایی سازی و ابلاغ از سوی رئیس جمهور در دستور کار قرارگیرد.

به گفته وی دستور دوم این جلسه، مطالبه‌ای بود که مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید در ماه مبارک رمضان مطرح کردند، ایشان در این ملاقات محبت فرمودند و تایید مجددی بر نقشه جامع علمی کشور داشتند. یک انتقاد و یا گلایه را تذکر دادند و فرمودند عزیزانی که به استان‌ها و دانشگاه‌ها می روند به وِیژه اساتید و و دانشجویان شناخت درستی از نقشه جامع علمی کشور ندارند اسم نقشه جامع علمی کشور را خیلی‌ها شنیده‌اند ولی از محتوای درون سند که نقشه راه ما است اطلاعی ندارند این درحالی است که همه باید از محتوای نقشه مطلع باشند و تاکید داشتند مسائل موجود در نقشه به گفتمان ملی تبدیل شود.

وی افزود: در این جلسه، بیانات مقام معظم رهبری مطرح شده و موضوع آسیب شناسی و پیشنهادات اولیه ارائه شد.

کبگانیان گفت: مقررشد برای جلسه بعدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در بخش گفتمان سازی تجربیات خود را ارائه دهد، ستاری خواست که زمانی را برای استفاده تجربیات معاونت علمی در گفتمان سازی اختصاص دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *