پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

رتبه جهانی تولید خودروی ایران چند است؟

دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب: 448398
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تشریح ظرفیت های اقتصادی ایران گفت: سطح جدیدی از همکاری های اقتصادی میان ایران و آلمان آغاز شده است.
به گزارش جهان به نقل از میزان، اکبر ترکان در نشست هیئت اقتصادی آلمان با مسئولان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در هتل همای تهران برگزار شد، افزود: علاوه بر مزیت های اصلی شامل موقعیت جغرافیایی و ذخایر نفت و گاز ایران ، صنعت ایران در پنج رشته دارای رتبه جهانی است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: صنایع پتروشیمی، خودرو، برق، فولاد و سیمان از جمله این صنایع هستند.

ترکان افزود: در صنعت پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه ۶۰ میلیون تن محصول وجود دارد که ۷۰ درصد آن صادراتی است وبیشتر واحدهای پتروشیمی کشور با خوراک گاز طبیعی کار می کنند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص توسعه صنعت خودرو هم گفت: ایران با تولید سالانه یک ونیم میلیون دستگاه خودرو رتبه ۱۲ را به لحاظ تولید و تعداد خودرو در جهان دارد و ظرفیت بالایی برای همکاری داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین درباره مزیت های صنعت برق ایران نیز گفت: این صنعت در همه حلقه های مرتبط دارای ظرفیت های چشمگیر است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی صنعت فولاد را از دیگر مزیت های صنعتی و اقتصادی ایران ذکر کرد و گفت: ذخایر غنی سنگ آهن و قیمت ارزان انرژی ، صنعت فولاد را به یکی از مزیت های خوب تبدیل کرده است.

مشاور عالی رئیس جمهور ادامه داد: در صنعت سیمان هم که متکی به انرژی است مزیت های صنعت فولاد وجود دارد.

ترکان با دعوت از سرمایه گذاران خارجی برای حضور در مناطق آزاد ایران گفت: این مناطق هم دارای مزیت اقتصادی و هم نزدیک به بازارهای کشورهای همسایه هستند.

وی ابراز امیدواری کرد ظرف چند ماه بتوانیم به سطح جدیدی از همکاری ها با توجه به تجربیات گذشته برسیم.

در این نشست مسئولان ارشد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به پرسش های نمایندگان شرکت های فرانسوی در خصوص فرصت های سرمایه گذاری و همکاری های اقتصادی در ایران و به ویژه مناطق آزاد پاسخ دادند.

* افزایش روابط اقتصادی با آلمان به زودی عملیاتی می شود

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، با اشاره به کاهش روابط تجاری ایران و آلمان از ۱۲ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار در دوره تحریم ابراز امیدواری کرد با اراده دو طرف حجم مبادلات تجاری به سطح بالای گذشته برسد.

محمد خزایی در نشست مشترک هیئت اقتصادی آلمان با مسئولان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در هتل همای تهران برگزار شد افزود: ‌سیاست دولت گسترش روابط اقتصادی با بسیاری از کشورهاست .

وی گفت: امید است در شرایط پس از تحریم ها که فضای همکاری های مالی و اقتصادی مناسب تر خواهد بود بتوانیم بویژه با کشورهایی که به طور سنتی و تاریخی دارای روابط اقتصادی و سیاسی بوده ایم، روابط اقتصادی به جای نخست بازگردد.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، با اشاره به خوش نامی آلمان در صنعت و فناوری های پیشرفته گفت: شرکت های آلمانی و ایرانی در دوران تحریم آسیب دیدند اما در دوره جدید با جذب منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی دنبال توسعه همکاری هستیم.

خزائی افزود: با جذب سرمایه گذاری خارجی دنبال ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور هستیم و آلمان ظرفیت خوبی برای توسعه این همکاری ها دارد.

وی اضافه کرد: قانون سرمایه گذاری مصوب ۱۲ سال قبل تسهیلت خوبی را پیش روی سرمایه گذاران گذاشته است که از جمله تضمین ریسک سرمایه گذاری در ایران از طرف دولت است.

خزائی تصریح کرد: سرمایه گذاران خارجی تا ۱۰۰ درصد می توانند در ایران سرمایه گذاری کنند و امتیازات و مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد نیز ویژه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *