سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۶
۲۲
گزارشی از ادبیات ۱۲ ماه اخیر آمریکا پس از توافق ژنو

یک سال توهین و تهدید ایران پس از 'اقدام مشترک'/ مذاکراتی که لحن آمریکا را اهانت‌آمیزتر کرد

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۲۸
کد مطلب: 391797
شاید درست‌ترین تعبیر از مذاکرات هسته‌ای و گستاخی آمریکایی‌ها را رهبر انقلاب داشتند؛ تعبیری که تصریح داشت «مذاکرات، ادبیات آمریکا را اهانت‌آمیزتر کرد».
یک سال توهین و تهدید ایران پس از
به گزارش جهان، سوم آذر یا همان ۲۴ نوامبر کم کم از راه می‌رسد. ژنو میزبان نشستی است که خیلی‌ها آنرا سرنوشت‌ساز می‌دانند؛ بالاخره بعد از حدود ۳ ماه مذاکره فشرده، سطرهای متن توافقنامه‌ای که خیلی‌ها منتظرش بودند، نهایی شد.

«توافقنامه اقدام مشترک» که در بین مردم ایران با عنوان «توافقنامه ژنو» مشهور شد، آغاز راهی بود که ایران و کشورهای ۱+۵ را در مسیر توافق نهایی قرار می داد.

ایران و کشورهای ۱+۵ متعهد شده بودند تا اقدامات را گام به گام جلو ببرند تا حواشی مساله هسته‌ای ایران برای همیشه تمام شود، اما تنها چند روز زمان نیاز بود تا برخی اظهارات عجیب یکی از اعضا، خوش‌بینی‌ها به توافق ژنو را کم کند.

توافق ژنو همه را امیدوار کرده بود اما آمریکایی‌ها به گونه ای دیگر به توافق هسته‌ای با ایران نگاه می‌کردند، همین نگاه متفاوت در اظهارات مقامات این کشور نمود عینی داشت؛ مساله ای که برخی سیاستمداران و دیپلمات ها در ایران دوست نداشتند به صورت جدی به آن نگاه کنند و هرگاه در برابر پرسش خبرنگاران برای پاسخگویی به حرف های عجیب و بعضا تهدید آمیز آمریکایی ها قرار می گرفتند تنها به جمله «این اظهارات خلاف روح توافق ژنو است» بسنده می کردند.

مقامات آمریکایی از روز ۳ آذر به بعد پیام جدیدی از توافق ژنو را برای خود تعریف کردند، پیامی که آنها تعریف کرده بودند حکایت از ضعف ایران و اثرگذاری تحریم‌ها داشت.

آنها بر اساس همین پیام در طول توافق ۶ ماهه ژنو و همچنین در مدت تمدید ۶ ماهه دوم، سعی کردند پیام خود از روح توافق ژنو را به دنیا مخابره کنند، پیامی که برخی سیاستمداران داخلی علاقه ای به شنیدن آن ندارند.

بررسی اظهار نظرهای مقامات آمریکایی در طول یک سال اخیر در آستانه ۲۴ نوامبر و تاریخ انقضای توافق ژنو نشان می دهد که اوباما رئیس جمهور آمریکا،‌ جان کری وزیر امور خارجه و وندی شرمن معاون وزیر خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی از همان روز بعد از توافق ژنو هدف دیگری جز توافق «خوب» هسته ای با ایران را دنبال می کردند.

نکته قابل تامل‌تر آنکه هرچه به روزهای نهایی مذاکرات نزدیک تر می شویم، اظهارنظرهای مقامات آمریکایی علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن تندتر و پرحجم‌تر می‌شود؛ اظهاراتی که شاید مرور آن در آستانه دور نهایی مذاکرات برای برخی دیپلمات ها مفید باشد.

در ادامه این گزارش، به بررسی برخی اظهار نظرهای مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران، توافق ژنو و همچنین توافق نهایی با کشورمان خواهیم پرداخت.

اظهارات باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پس از توافق اقدام مشترک (ژنو)
اوباما: گزینه نظامی روی میز است/ تحریم‌ها ایران را به مذاکره کشاند

۳ آذر ۹۲
اوباما پس از توافق ژنو

* «برای نخستین بار پس از یک دهه، ما برنامه اتمی ایران و بخش‌های کلیدی آن را متوقف کردیم.»

* «ایران نمی‌تواند از سانتریفیوژهای نسل آینده خود استفاده کند، اجازه راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید را نیز ندارد و تولیدات سانتریفیوژهای آن محدود خواهد شد. ایران کار بر روی راکتور پلوتونیوم خود را متوقف خواهد کرد و بازرسی‌های جدید، نظارت گسترده‌ای بر توانایی‌های اتمی این کشور خواهند داشت که به جامعه بین‌الملل اجازه می‌دهد پایبندی ایران به تعهداتش را ارزیابی کند.»

* «در برابر انجام این تعهدات (تعهدات ذکر شده در توافقنامه اقدام مشترک) توسط ایران، آمریکا و متحدانش موافقت کرده‌اند تا ضمن «ادامه شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران»، «تسهیلات محدودی» برای این کشور فراهم کنند.»

* «ما از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خودداری می‌کنیم و به دولت ایران اجازه می‌دهیم به بخشی از درآمدهای خود که بر اثر تحریم‌ها از آنها محروم شده بود، دسترسی پیدا کند.»

* «ساختار گسترده تحریم‌ها پابرجا می‌ماند و در صورتی که ایران ظرف شش ماه آینده از عمل به تعهداتش سر باز زند، ما این تسهیلات را متوقف کرده و فشار را افزایش خواهیم داد.»

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000391/n00391797-t.jpg

۱۶ آذر ۹۲

* «اگر ایران به توافق پایبند نماند تحریم ها را افزایش می دهیم و آمادگی برای گزینه نظامی هم وجود دارد.»

۲۲ بهمن ۹۲
اوباما در کنفرانس خبری مشترک با اولاند رئیس جمهور فرانسه

* «همچنان که آمریکا و فرانسه برای رسیدن به راهکاری دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران با یکدیگر همکاری کردند، در زمینه اعمال تحریم‌های موجود علیه ایران نیز با یکدیگر ‌همکاری خواهند کرد.»

* «دولت آمریکا هفته گذشته چندین شرکت را در اروپا و خاورمیانه به سبب آنچه نقض تحریم‌های ایران خوانده، جریمه کرده و در لیست سیاه قرار داد؛ این دومین بار از زمان امضای توافق ژنو بود که دولت آمریکا ‌چنین کاری می‌کرد.»

* «هرچند شرکت‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان احتمالاً مشغول بررسی زمینه‌های بازگشت به بازار ایران در صورت رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای می‌باشند؛‌ اکنون آن‌ها‌ خودشان ریسک این کار را به جان می‌خرند، زیرا درباره تحریم‌هایی که ما کنترل آن را بر عهده داریم، همچون یک تن آجر بر سرشان خراب خواهیم شد.»

۱۲ اسفند ۹۲
اوباما در مصاحبه با بلومبرگ

* «منطق تحریمها این بود که آنها را به میز مذاکره بیاورد. منطق طرح اقدام مشترک این است که پیشرفت برنامه هسته ای ایران را برای مدت مشخصی متوقف کند و اجازه دهد مذاکره کنندگان کار خود را ادامه دهند. ما ۹۵ درصد این تحریمها را حفظ می کنیم.»

* «با ادامه تحریمهای فعلی نفت در مدت اجرای طرح اقدام مشترک، پولی که ایران از دست می دهد بیشتر از آن چیزی است که از باز شدن دسترسی ایران به بخش اندکی از داراییهایش به دست می آورد.»

* «در صورتی که دیپلماسی موفقیت‌آمیز نباشد و ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد، تمام گزینه ها، از جمله اقدام نظامی، روی میز است. بر اساس طرح اقدام مشترک، اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی ایران به صفر تبدیل و سایت اراک متوقف می‌شود.»

۱۷ تیر ۹۳
یادداشت اختصاصی برای هاآرتص

* «ما در تلاش هستیم اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به تسلیحات اتمی دست پیدا نخواهد کرد. ما از طریق مذاکرات بین‌المللی فشرده در تلاش هستیم تا به صورت مسالمت‌آمیز یک تهدید بین‌المللی مهم ضد امنیت جهانی و منطقه‌ای را حل و فصل کنیم.»

* «ما به صراحت گفته‌ایم که هر گونه توافق با ایران بایستی حاوی تضمین‌هایی ملموس و آزمون‌پذیر مبنی بر این باشد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند و ما در سر تا سر این فرایند مشورت نزدیکی با اسرائیل داشته‌ایم.»

* «همزمان با نزدیک شدن به موعد مذاکرات هنوز نمی‌دانیم که آیا این مذاکرات موفق خواهند شد یا خیر؛ اما کف مطالبات ما هنوز تغییری نکرده است. ما مصمم هستیم ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز داریم و تمامی گزینه‌ها را برای نیل به این هدف روی میز نگاه داشته‌ایم.»

۲۰ تیر ۹۳
اوباما در گفت و گوی تلفنی با نتانیاهو

* «آمریکا توافقی را که تضمین نکند برنامه هسته‌ای ایران کاملا اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند نخواهد پذیرفت.»

۲ مهر ۹۳
سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان ملل

* «آمریکا راه حلی دیپلماتیک را برای مسئله هسته ای ایران دنبال می کند. این بخشی از تعهد ما برای متوقف کردن تکثیر و انتشار تسلیحات اتمی است و دنبال این هستیم که از این طریق امنیت و صلح جهان را بدون این تسلیحات تضمین کنیم.»

۱۵ آبان ۹۳
اولین سخنرانی پس از شکست در سنا

* «تحریم‌ها باعث شده است که ایران پای میز مذاکرات بیاید.»

* «اگر توافقی در کار نباشد این به دلیل سیاست آنها (ایران) است.»

* «اگر توافقی باشد، باید توافقی خوب باشد که مکانیزم‌های قابل راستی آزمایی داشته باشد تا مطمئن شویم که از آستانه هسته‌ای عبور نمی‌کنند. اگر ما توافقی داشته باشیم، مطمئنم که توافقی خواهد بود که مانع دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای خواهد شد.»

اظهارات جان کری وزیر امور خارجه پس از توافق اقدام مشترک (ژنو)
جان کری: عدم توافق بهتر از توافق بد است/ اگر به توافق نرسیم ایران مقصر است

۱۹ آذر ۹۲
جان کری در جلسه استماع سنا

* «کری ایران را به حمایت از تروریسم، حمایت از نظام سوریه و تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم کرد.»

* «این تنها یک گام اول است، و بر اساس گام آخر که آمریکا دید واضحی از آن دارد، داشتن یک نیروگاه آب سنگین برای ایران، غیرقابل قبول است و آن‌ها نمی‌توانند چنین نیروگاهی داشته باشند.»

* «باید در نظر داشت که تحریم‌ها یک هدف نیستند، بلکه ابزاری هستند برای آنکه ایران را به میز مذاکره بیاورند.»

* «تمام تحریم‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر، حمایت از تروریسم، حمایت از رژیم سوریه پابرجا خواهند ماند... تنها بخش بسیار کوچکی از تحریم‌های ایران آن هم به صورت برگشت‌پذیر حذف می‌شود... اگر ایران به تعهدات خود عمل نکند، کاهش تحریم‌ها لغو می‌شود.»

* «رئیس‌جمهور اوباما متعهد است که اگر این توافق شکست بخورد، فشارها را افزایش می‌دهد.»

* «ما مشکلات زیادی با ایرانی‌ها داریم، آن‌ها از حزب‌الله حمایت می‌کنند، آن‌ها از رژیم سوریه حمایت می‌کنند، از تروریسم حمایت می‌کنند... ما مشکلات جدی با آن‌ها داریم، اما موضوع هسته‌ای اکنون اصلی‌ترین موضوع است که برای امنیت اسرائیل و منطقه نیز دارای اهمیت است.»

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000391/nf00391797-1.jpg

۲۰ فروردین ۹۳
جان کری در کمیته روابط خارجی سنا

* «اگر مسکو و تهران در مسیر عقد این قرارداد حرکت کنند آمریکا تحریم های بیشتری را علیه تهران اعمال می کند.»

* «دولت آمریکا به ایران و روسیه در مورد این قرارداد نفتی هشدار داده و اعلام نموده که این قرارداد برهم زننده توافق هسته ای نوامبر ۲۰۱۳ است و اگر چنین قراردادی امضا شود مطمئنا با پاسخ آمریکا و افزایش تحریم های ما مواجه خواهد شد.»

* «ما به طور جدی و با چشمانی کاملا باز در حال انجام گفت‌وگوها هستیم. به همین دلیل، گرچه مذاکرات در حال انجام است، همچنان به اعمال تحریم علیه ایران ادامه می‌دهیم.»

۱۰ خرداد ۹۳
جان کری در مصاحبه با پی بی اس

* «رئیس‌جمهور با ایران وارد تعامل شده است، ما (قبلا) در مسیر برخورد قطعی قرار داشتیم، چراکه آن‌ها در حال ساخت یک سیستم هسته‌ای بودند و جهان نیز در برابر آن‌ها ایستاده بود. اما رئیس‌جمهور یک سری تحریم‌ها را اعمال کرد و این تحریم‌ها ظرفیتی ایجاد کرد که بتوان ایران را به پای میز مذاکره آورد.»

* «همه تائید می‌کنند که در این مدت ساختار تحریم‌ها یکپارچه مانده است. برنامه هسته‌ای متوقف شده و به عقب بازگردانده شده است. اکنون همچنین زمانی را که ممکن است ایران برای گریز (به سمت سلاح اتمی) نیاز داشته باشد، را افزایش داده‌ایم. این یک موفقیت است.»

۲ مهر ۹۳
جان کری در مصاحبه با سی ان ان

* «باید اطمینان یافت که توافق جامع تمام راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مسدود می‌کند.»

* «تهران باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را اثبات کند و «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.» اگر «ایران و آمریکا» به توافق برسند، جهان جایی «امن‌تر» و «بهتر» خواهد بود و خاورمیانه می‌تواند به سمت شکل‌گیری منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای حرکت کند.»

۹ آبان ۹۳
جان کری در مجله آتلانتیک

* «جهان در هفته‌های پیش روی خواهد فهمید که آیا ایران می تواند تصمیمات سخت مورد نیاز برای توافق هسته ای را اتخاذ کند یا نه.»

* «عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.»

* «ایران چهار مسیر برای دستیابی به یک بمب در پیش روی دارد: تاسیسات مخفی به نام فردو که در کوهستان پنهان شده است، تاسیسات غنی‌سازی نطنز که آشکار و غیرپنهان است، راکتور آب سنگین پلوتونیوم اراک و البته، فعالیت های پنهانی.»

* «ما تعهد داده‌ایم که هدفمان بستن تمام این مسیرهاست چنانچه اگر ایران تلاش کند به سلاح هسته‌ای دست یابد، ما باید مهلتی یک ساله برای ممانعت از آن داشته باشیم.»

اظهارات وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی پس از توافق اقدام مشترک (ژنو)
وندی شرمن: به تحریم ها علیه ایران ادامه می دهیم/ غنی سازی فعلی در ایران را قبول نداریم

۱۵ بهمن ۹۲
شرمن در جلسه استماع مجلس سنا

* «ما و کنگره هدفی مشترک داریم و آن هم جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی است. ما سخت‌ترین تحریم‌ها که هیچ‌گاه علیه هیچ کشور دیگری اعمال نشده بود، را علیه ایران اعمال کردیم... من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون بیش از چند هفته قبل به این هدف نزدیک شده‌ایم.»

* «ما توانسته‌ایم برای اولین بار در حدود یک دهه برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم و در بخش‌هایی آن را به عقب برانیم.»

* «این مذاکرات بر اساس اعتماد نیست، بلکه هر راهکار جامعی بر اساس اقدامات قابل‌ راستی‌آزمایی خواهد بود که ما و جامعه بین‌الملل را مطمئن سازد که ایران به دنبال سلاح اتمی نیست و به آن دست نمی‌یابد.»

* «ایران برای برنامه صلح‌آمیز نیازی به یک سایت زیرزمینی ندارد، ایران نیازی هم به رآکتور آب‌سنگین اراک ندارد.»

* «تمرکز ما بر حل موضوع هسته‌ای ایران باعث نشده تا ما از موضوع حقوق بشر، حمایت آن‌ها از تروریسم و مداخلاتشان در کشورهای منطقه غافل شویم.»

* «اگر ایران به تعهداتش پایبند نباشد ما همه گزینه‌ها را مطرح خواهیم داشت تا نگذاریم ایران به بمب اتمی دست پیدا کند.»

* «ما از ایران می‌خواهیم تمام زندانیان سیاسی را آزاد کند، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی را که نزدیک به سه سال است که بدون اتهام رسمی در بازداشت خانگی به سر می‌برند. ما همچنین به ثبت موارد نقض حقوق بشر در گزارش‌های سالانه حقوق بشر و آزادی مذهبی ادامه می‌دهیم تا توجهات را به نحوه رفتار دولت با مردم جلب کنیم.»

* «بحث موشک‌های بالستیک ایران هم از مواردی است که باید در توافق نهایی به آن پرداخته شود.»

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000391/nf00391797-2.jpg

۲۵ شهریور ۹۳
شرمن در جمع ۲۰۰ سفیر حاضر در واشنگتن

* «دستیابی به توافق نهایی اتمی با ایران تا زمانی که این کشور ظرفیت غنی‌سازی‌ اورانیوم خود را کاهش ندهد، ممکن نخواهد بود.»

۷ مرداد ۹۳
شرمن در کمیته روابط خارجی سنا

* «یک توافقنامه خوب، توافقنامه ای خواهد بود که راههای مختلفی را که ایران می تواند به سلاح اتمی دست پیدا کند می بندد این راهها عبارتند از: مسیر اورانیوم از طریق فعالیتهایش در نطنز و فوردو و مسیر پولوتونیوم از طریق راکتور آب سنگین اراک و همچنین مسیری پنهانی. از این رو لازم است محدودیتهای شدیدی علیه برنامه هسته ای ایران وضع شود و این برنامه به شدت محدود شود.»

* «کاهش تحریمها علیه ایران همچنان هدفمند و محدود خواهد بود به طوری که اگر نگویم هیچ، لااقل تاثیر اندکی برای التیام زخمهای عمیق اقتصادی ایران خواهد داشت.»

* «دولت اوباما به اعمال تحریمها به طور جدی و کامل ادامه خواهد داد.»

* «هر زمان که لازم باشد، چه در رابطه با کارنامه وحشتناک حقوق بشر دولت ایران، حمایت آن از تروریسم، خصومت علیه اسرائیل یا زندانیان سیاسی در ایران، در اعمال فشار بر این کشور تردید نخواهیم کرد. مذاکرات درباره یک مسئله ایجاب نمی کند که درباره مسائل دیگر سکوت کنیم.»

۱ آبان ۹۳
شرمن در مرکز مطالعات واشنگتن

* «ایران مجهز به تسلیحات هسته ای موجب افزایش عناصر غیرقابل قبول بی ثباتی و خطر در بخشی از جهان خواهد شد که هم اکنون از بی ثباتی و خطر بسیاری رنج می برد. اگر تهران چنین سلاحی داشته باشد، دیگر کشورها در منطقه ممکن است همین هدف را دنبال کنند و موجب رقابت فاجعه بار تسلیحاتی شود.»

* «کاهش بیشتر تحریم ها فقط زمانی حاصل می شود که ما بتوانیم به توافق جامع دست پیدا کنم که نگرانی های جامعه بین المللی را برطرف می کند.»

* «مقامات ایران بسیار امید دارند جهان به این نتیجه برسد که وضع موجود دست کم درباره این موضوع محوری (غنی سازی ) مورد قبول واقع شود، اما مسلما مورد قبول نمی شود اگر به این صورت بود ما هرگز نیازی به این گفتگوهای دشوار و پرزحمت نداشتیم.»

اظهارات برخی دیگر از مقامات آمریکایی پس از توافقنامه اقدام مشترک (ژنو)
مقامات آمریکایی: ایران قابل اعتماد نیست/ تنها راه اطمینان تعطیلی فعالیت های هسته ای ایران است

۶ آبان ۹۳
«هیل» پایگاه رسمی اطلاع رسانی کنگره آمریکا

* «توافقنامه دیپلماتیک همچنان یک روش مطلوب برای اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است، اما دنبال کردن توافقی که به طور کامل چنین برآمدی ندارد، تنها، دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را به تعویق می اندازد و برای امنیت ملی آمریکا نیز خطرناک است.»

* «اکثریت جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های کنگره معتقدند که از طریق تصویب تحریم‌ها می‌توانند، دست مذاکره‌کنندگان غربی را در مذاکره با ایران تقویت کنند.»

* «ایران قابل اعتماد نیست و برنامه هسته‌ای ایران باید به طور نامحدود تحت محدودیت باشد ولی مذاکره‌کنندگان بین‌المللی موافقت کرده‌اند که هرگونه توافق نهایی با ایران تاریخ انقضا داشته باشد.»

۱۵ آبان ۹۳
ایلنا روز ـ لتینن، رئیس کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا

* «تنها راه برای تأیید اینکه ایران در حال انجام فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی نیست این است که این برنامه به طور کامل تعطیل شود.»

* «بسیاری از ما در کنگره بر این باوریم که تنها توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران توافقی است که به موجب آن ایران تمامی فعالیت‌های غنی‌سازی خود را متوقف کند و با این روش ما می‌توانیم امنیت ملی خود و متحدانمان را حفظ کنیم.»

۱۲ مهر ۹۳
نامه ۳۵۴ نماینده کنگره به اوباما درباره برنامه هسته ای ایران

* «ایران در راه بازرسان آژانس انرژی اتمی سنگ اندازی می کند.»

* «توافق خوب توافقی است توافقی که بتواند مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود باید شامل روشن شدن ابعاد فعالیت های اتمی تحقیقاتی ایران در گذشته نیز بشود.»

۲۳ آبان ۹۳
سناتور مک کین جمهوری خواه

* «بسیاری از ما احساس می‌کنیم، رئیس‌جمهور به‌قدری در پی یافتن نوعی از موفقیت است که می‌خواهد توافقی را انجام دهد که از نظر بسیاری از ما بسیار خطرناک است.»

۲۳ آبان ۹۳
رابرت منندز و مارک کِرک دو سناتور آمریکایی در نامه ای به اوباما

* «توافق خوب را توافقی است که به متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بسنده نکرده و آن را از میان ببرد.»

* «این «جنون» است که آمریکا در توافق احتمالی با ایران به این کشور اجازه برخورداری از توانمندی های هسته ای بدهد.»

۱۸ آبان ۹۳
گراهام نماینده سنا

* «سنا طبق قانون حق و وظیفه دارد مانع توافق بد با ایران شود و هرگونه توافق بد دولت اوباما با ایران بر سر مساله هسته‌ای را وتو خواهد کرد.»

* «اگر توافقی بد باشد و یا به ایران اجازه غنی سازی بدهد ، این توافق یک توافق بد است ، و ما آن را به رسمیت نمی شناسیم.»

۲۵ آبان ۹۳
سخنگوی عربی زبان وزارت خارجه آمریکا

* «تاکید می‌کنم که هیچ معامله‌ای با ایران وجود ندارد.»

* «تمامی دولت‌های همسایه ای ایران موافق تحریم اقتصادی‌اش هستند، تحریمی که اقتصاد ایران کاملا نابود کرد و تاثیری بسیار در بازگشتش به مذاکرات ۵+۱ داشت.»

* «ما می‌دانیم که تهران عامل ناآرامی‌های بسیاری در میان دولت‌های منطقه شده است اما ما این کشور را از رسیدن به سلاح هسته‌ای بازداشتیم.»

* * *

بنابر این گزارش، این اظهارات همراه با چاشنی تهدید و توهین به ملت ایران هیچگاه در طول مذاکرات یک سال گذشته قطع نشد و هربار یکی از مقامات آمریکایی ماموریت پیدا می کرد تا علیه ایران و برنامه هسته کشورمان صحبت کند.

اما آمریکایی ها تنها به اظهار نظر بسنده نکردند و اقدامات عملی نیز در دستور کار آنها قرار گرفت؛ اقداماتی از جنس تحریم.

تحریم هایی که جدید بود/ مذاکراتی که لحن آمریکا را اهانت آمیز تر کرد

آمریکا تنها ۱۸ روز پس از توافق ژنو در ۲۱ آذر سال ۹۲ اعلام کرد که ۴ شرکت خارجی و ۵ نهاد ایرانی را مورد تحریم قرار داده است. انتشار این خبر مانند آب سردی بر پیکر توافقی بود که هنوز حتی راهکارهای اجرا شدن آن نیز مشخص نشده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که این تحریم ها به دلیل حمایت این شرکت ها از برنامه هسته ای ایران بوده و در واقع تحریم ها جدیدی محسوب نشده و ناقض توافق ژنو نیست؛ ادعایی که برخی در داخل کشور نیز سعی می کردند با آن همراه شوند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000391/nf00391797-3.jpg

رهبر معظم انقلاب اما در این میان نظری متفاوت با مسئولان آمریکایی و برخی سیاستمداران داخلی داشتند.

ایشان در مرداد ماه سال ۹۳ در دیدار با سفرا و مسئولان نمایندگی ها جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اشاره به مذاکرات هسته ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ و به ویژه آمریکا فرمودند: «در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان آمریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته‌ای و تجربه‌ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماس‌ها، نشست‌ها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده‌ای عاید نشد بلکه لحن آمریکایی‌ها تندتر و اهانت‌آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه‌ی بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبون‌های عمومی بیان کردند.»

ایشان در ادامه تصریح کردند: «البته مسئولان ما در نشست‌ها در جواب طلبکاری آنها، جواب‌های قوی‌تر و گاهی گزنده‌تر دادند، اما در مجموع معلوم شد مذاکره برخلاف تصورات برخی‌ها، به هیچ چیز کمک نمی‌کند. آمریکایی‌ها نه تنها دشمنی‌ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می‌گویند این تحریم‌ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه‌ی تحریم هم، فایده‌ای نداشته است.»

همه اتفاقات یکسال اخیر و تنها مرور اظهارات کینه جویانه مقامات آمریکایی ثابت می کند کسی که آن سوی میز نشسته است قابل اعتماد نیست و برداشتش از لبخندهای دیپلماتیک ضغف طرف مقابل است نه دوستی.

آمریکایی ها با اظهارات یک سال اخیر خود نشان دادند که راه حل پایان دادن به مساله هسته ای ایران را تنها در برچیده شدن آن دانسته و البته پایان مساله هسته ای را زمینه ای برای آغاز فشار در زمینه حقوق بشر و دیگر مسائل داخلی ایران می دانند.

حال در آستانه دور نهایی مذاکرات و پس از یکسال از توافق ژنو باید دید چه اتفاقی در پشت درهای بسته سالن مذاکرات خواهد افتاد؛ آیا ایران طرف مقابل را برای یک توافق «خوب» قانع می کند و یا طرف دیگر توافقی «خوب تر» را به نفع خود رقم خواهد زد.

 منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وطن فروش منافق
Iran, Islamic Republic of
دیگر کارت به استخوانمون رسیده تا کی باید شاهد باج خواهی واهانت این حرام زاده های قداره بندباشیم مغزاستخوان آدم تیرمیکشد وقتی این همه انفعال وخوش بینی بیجا وبلاهت و خضوع تحقیرآمیزدولت را دربرابراین سگ های هارنجس میبینیم آقایان غرورملی مارا جریحه دارکردین والله هرایرانی که شمه ای شرافت داشته باشداحساس ننگ و سرشکستگی میکندازاین ننگ بالاترکه دیویدکامرون درسازمان ملل ایران را آماج تهمت وفحاشی قرارمیدهداما روحانی بروبراوراتماشامیکندانالله واناالیه راجعون اما دشمنان وحشی ایران بدانند حساب این ملت از دولت جداست واگر این دولتمردان ما ازشما میترسند امربرشما مشتبه نشودو این ترس رابه قاطبه ملت تعمیم بدهید این ملت عاشورایی برای خدا وبرای اهتزاز پرچم اسلام دردنیا قیام کرده و هزینه آن را هم پرداخته وخداوند وعده داده که ان تنصرالله ینصرکم ما به وعده الهی حسن ظن داریم وهرگز زورگویی شما را تمکین نخواهیم کرد واما در اینجا سخنی با ملت شجاع ومومن ایران دارم ای ملت بزرگ این حدیث را لابدشنیده ایدکه کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته همه ما مسئولیم و فردا بایددر برابرخداجوابگوباشیم باید یک فراخوان عمومی دهیم وازآحادملت بخواهیم که یک روز رابه عنوان اعتراض به سیاست های منفعلانه دولت درعرصیه سیاست خارجی واین مذاکرات لعنتی به خیابان بیایندوباخروش ملیونی خود دولتمردان را ازخواب خرگوشی بیدارکنند چراکه عاقل ازیک سوراخ دوبارگزیده نمی شودچراازمذاکرات ده سال پیش عبرت نگیریم
توفیقی از قزوین
راستی اگر منافق و وطن فروشی نبودی چه مواضعی داشتی
هموطن
به جای توهین بگو کجاش رو اشتباه کرده؟تضارب ارا وجامعه چندصدایی وفضای باز نقدتون هم مثل بقیه شعارهای انتخابیتون ،درعمل پوچ از اب دراومده.اینم یه نمونه اش.
بهار
وطن فروشی مخصوص اونهاست که درفتنه 88با دشمن ما برای رسیدن به قدرت بستند والان هم برای کرسیهای مجلس! اقتدار هسته ای واز اون مهمتر استقلال مارو.......
كارت؟
جواب نداری ُچرا حاشیه میری؟عادتون همینه.
بساط اینها یه 9دی دیگه میخواد.
United States
والا تا اونجایی که من یادمه در زمان معجزه هزاره سوم لحن آمریکاییها از الان خیلی بدتر بود و حتی در شورای امنیت هم به خاطر انواع و اقسام دلایل بر ضد ایران تحریم صادر میکردن
اون موقع در حسرت دیدن سفیرمون بودن،حالا که تلقو تلق دیدار دوجانبه میذارن
برای حافظه پاک شده ارشیوهای اینترنتی خوب چیزیه.شرمن توی همین مدت بود که گفت ژن فریبکاری در ایرانیان ارثی است واوباما وکامرون بارها مارو تروریست خوندندو تحقیرامیز از گزینه نظامی روی میز گفتند.پارلمان اروپا برامون به اسم بیانیه یه قاونو اساسی جدید مبتنی بر به رسمیت شناختن همجنس بازان وو...کرد.
نمیتونیداین حقیقت رو بپوشونید که به خاطر اعتماد به دشمنان همیشگی ملت ما ودقیق تر بخوام بگم عشق به شش "قدرت بزرگ دنیا" ،به معنای واقعی حراج دستاوردهایی که خون شهدای هسته ای به ارمغان اورده رو ،توافق اسم میزارید.ولی اسمها! حقیقت بزک شده تسلیم رو عوض نمیکنه.اما این مردم نشون دادند که هیچوقت ذلت رو نمیپذیرند.پس باشیدتا پیمانه بعضیها پر بشه........
الن که جون در قفس شدین باهاشونم که 60تا تحریم جدید وضع کردند .همین هفته قبل دانشگاه شریف هم رفت توی لیست تحریم.چشمتون روشن.
توفیقی از قزوین
اگر لحن تندی داشتند جواب ما هم تند بود نه اینکه ما بگوییم اوباما مودب ومنطقی وجیگر است! عوامل کودتای ۲۸مرداد هم بگویند ایرانیها دی ان ایشان فریبکاری است!!!
از قدیم گفتن ان را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است! اینها که به قول خودشون کاری کرده اند کارستان! چرا نتانیاهو خبر داره ولی ظریف میگه حتی اگه استیضاح بشم هم توافق رو به مجلس نمیگم! حالا انصافا تو خودت هم باور میکنی؟!
مهدی آقائی
Australia
سلام
آقای جان کری (عمرعاص) میگه عدم توافق بهتر از یک توافق بد است.
آنوقت آقای ظریف(....) چی میگه هر توافقی بهتر از عدم توافق است فرق این دوسیاستمدار از آسمان تا
زمین است
وزیرامورخارج آمریکا برای حفظ منافع ملّیه کشورش چگونه دفاع میکند وآقای ظریف ما چگونه.
لطفا چند منفعتي كه توي سال هاي اخير برديم نام ببريد.
کدوم سالها؟
اضافه کن عراقچی هم یادش رفته قراره از حق هسته ای ما دفاع کنه !میگه تا اخرین لحظه میز مذاکره رو ترک نمیکنیم.یعنی حالا میزه که مهمه نه حق ما!
مهدی آقائی
Australia
سلام
آقای جان کری(عمرعاص) میگه عدم توافق بهتر از یک توافق بد است
اماّ آقای ظریف درجای میگه هر توافقی بهتر از عدم توافق است
وزیرامورخارجه آمریکا چطوری (که درجبهه باطل است)برای دفاع از منافع ملّی کشورش دفاع میکند.
وآقای ظریف چگونه
آیا فرق این دو سیاستمدار از زمین تا آسمان نیست
ظریف
ظریف حالابخند.بخند.بخند.ماملت ایران صبرمان زیاداست وای به روزی که نه دی دیگری بسازیم.
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تدبيره ديگه!!!!!!!!!!!!!!!!