پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۱۱
جمشید پژویان تشریح کرد:

افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی در دولت یازدهم

يکشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب: 431693
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت یازدهم پاسخ دهد با چه منطقی نقدینگی را در کمتر از ۲ سال این میزان بالا برد.
افزایش ۳۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی در دولت یازدهم
به گزارش جهان به نقل از نسیم، جمشید پژویان با انتقاد از افزایش ۳۰۰هزار میلیارد تومانی نقدینگی در دولت یازدهم اظهار کرد: دولتمردان فعلی در دوران دولت قبل که خارج از گود بودند، از افزایش نقدینگی انتقاد می‌کردند و اصطلاحا «از خارج گود می‌گفتند لنگش کن»، اما در حال حاضر می‌بینیم که رشد نقدینگی و افزایش پایه پولی در این دولت شتاب بیشتری گرفته و دولتمردان در مدیریت آن ناتوان بودند.

این اقتصاددان به بی‌تاثیر بودن پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر در دولت یازدهم در روند افزایشی نقدینگی اشاره و تصریح کرد: آنها که ادعا می‌کردند پرداخت یارانه نقدی و مسکن مهر عامل ایجاد نقدینگی در جامعه است و خودشان این طرح‌ها را به تدریج کنار گذاشتند، حالا پاسخ دهند چرا باز هم نقدینگی افزایش یافته است. پژویان خاطرنشان کرد: ارزش یارانه‌ای که در حال حاضر دولت یازدهم پرداخت می‌کند، نصف ارزش یارانه دولت قبل است، بنابراین در این دولت در بخش‌های دیگری زیاده‌روی شد تا نقدینگی افزایش پیدا کند.

وی عنوان کرد: انتظار داشتم دولتمردان یازدهم که بزرگ‌ترین منتقدان دولت قبل بودند در خیلی از ابعاد اقتصاد شفاف‌تر بوده و یک برنامه اقتصادی مشخص داشته باشند، ولی این دولت در حوزه اقتصاد خیلی غیرشفاف عمل می‌کند و هیچ برنامه و بسته‌ای هم برای اقتصاد تا این لحظه ارائه نکرده است. این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی را در افزایش نقدینگی در دولت یازدهم موثر دانست و به نسیم گفت: درباره دلایل افزایش بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما می‌توان گفت این عامل تاثیر زیادی بر افزایش میزان نقدینگی گذاشته است.

پژویان به ماموریت دولت به بانک‌ها برای خرید کالاهای اساسی به‌عنوان یکی از دلایل افزایش بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی اشاره و عنوان کرد: بخشی از بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی علاوه بر اضافه برداشتی که به دلیل خرید کالاهای اساسی داشتند این است که بانک‌ها می‌خواستند وام‌های بیشتری را به مشتریان خود بدهند و با توجه به اینکه با مشکل کمبود اعتبار هم روبه‌رو هستند یکی از راه‌های جبران این کمبود اعتبار، برداشت از بانک مرکزی است که این مساله به رشد نقدینگی در کشور دامن می‌زند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفی
برنامشو باید به تو میداده آی مهندس؟!! توهم زدی ها
majid
United States
حالا که دولت برنامه اش رو به جنابعالی داده بفرما چی بوده؟
دست بردار آقای دکتر پدر مردم را با طرحهای اقتصادیتون در اوردید
نیست که دولت تدبیر، پدر مردم را ...!! دیگه بسه این همه شانتاژ! اون ها حداقل یه کاری می کردند، این ها که فقط بلدن حرف بزنن
برو بینیم بابا . درود بر سردار شریف و انقلابی، ظریف.
اگر آقای ظریف داره انقلابی عمل می کنه، روحانی هم داره با تدبیر عمل می کنه، من هم مبدع نظریه کوانتوم توی فیزیک هستم!
ناشناس
مطمئنی با وزیر روحانی هستی؟
شاید با ظریف والیبالی؟!
رشد نقدینگیو باید به درصد بیان کرد نه با عدد آقای دکتر.
فرشاد
چرا هیچ کدوم که مخالف اقای پژویان هستند جوابی به صحبت های ایشون ندارن ؟
حالا دیگه افزایش نقدینگی از نظر شما چیز خوبیه ؟
برای آقای پژویان متاسفم
آقای پژویان شما جواب خودتان را دادید، یک علت افزایش نقدینگی خرید محصولات کشاورزی بوده و علت دومش هم دادن وام که این دو مشکل هر دو از دولت قبل به دولت فعلی رسیده وقتی دولت را با انبوهی از بدهی کسری بودجه و تحریم تحویل می دهند بعدشم که قیمت نفت به نصف کاهش پیدا میکنه دولت فعلی دیگر چکار می تواند بکند، در ضمن رشد نقدینگی به ترتیب در سال های 91 ،92 و 93 - 30% 25%(بدون احتساب آمار موسسات مالی جدید) و 22% بوده این یعنی اینکه دولت فعلی علی رغم تمام مشکلات تمام تلاشش را کرده که رشد نقدینگی را تا حدی کنترل کنه و موفق بوده. در ضمن توجه شما را به عملکرد رشد نقدینگی دولت قبل در سال های ابتدایی جلب می کنم -سال 83 معادل 30.2درصد(سال پایانی دولت هشتم) رشد نقدينگي در سال هاي 84 و 85 به ترتيب به 3/34 درصد و 4/39 درصد رسيده است.
Iran, Islamic Republic of
شما که راست میگید دولت برنامه زیاد داره فقط برنامه ها تو کمد هست کلیدش هم گم شده ...