سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲

«ویدئو چک» در جلسه استیضاح وزیر علوم

پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 376299
استیضاح فرجی‌دانا در نوع خود، یکی از منحصربه‌فردترین نمونه‌های استیضاح در تاریخ پس از انقلاب بود؛ نه از نظر محتوایی، بلکه بیشتر به لحاظ شکلی.
به گزارش جهان به نقل از جام جم، استفاده شگفت آور از فناوری های نوین از چند روز قبل از استیضاح ، با گرم شدن بازار رقابت خبری موافقان و مخالفان وزیر علوم کلید خورد و بهره بردن از انواع روش های فیسبوکی، توییتری، وایبری، تلگرامی، اینستاگرامی و... در تائید و تکذیب خبرها، نشان از آن داشت که در دو سوی این ماجرا، استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی حرف اول را می زند.

اما اوج این انقلاب ارتباطی، دیروز در صحن علنی مجلس رقم خورد، آنجا که بهارستانی ها در رقابت با یکدیگر دست به پخش فیلم و کلیپ زدند و تا آنجا در استفاده از محتوای شبکه های بی. بی. سی، صدای آمریکا و... پیش رفتند که رئیس مجلس مانع پخش کامل یکی از این فیلم ها شد.

هرچند باید ایده استفاده از فیلم در منازعات سیاسی در بهارستان را به نام محمود احمدی نژاد نوشت، اما در جلسه دیروز نه از کیفیت پایین فیلم، مانند آنچه رئیس جمهور سابق پخش کرد خبری بود و نه از سر هم کردن عکس ها به سان روایت تصویری یکی از نمایندگان از ساپورت پوشی در تهران؛ بلکه در این جلسه کلیپ هایی حرفه ای و مستندهایی با کیفیت بالا پخش شد.

مجلس دیروز حتی تبحر خود را در استفاده از فناوری های نوین در مدیریت جلسه نیز به نمایش گذاشت و با استفاده از تکنیک والیبالی «ویدئوچک»، نسبت به بازبینی در اظهارات یکی از نمایندگان مخالف وزیر اقدام و ادعای وی درباره استفاده رئیس جمهور از بورسیه را رد کرد.

شاید اگر استفاده از این تکنیک در مجلس فراگیر شود، برخی نمایندگان باید بیشتر مراقب نطق های آتشین شان باشند.

اما این فقط نمایندگان نبودند که دیروز با استفاده از انواع فیلم و کلیپ تلاش می کردند گذشته وزیر را به یاد آورده و نسبت به بازخوانی اظهارات گذشته او و فضایی که در دانشگاه به وجود آمده، اقدام کنند، بلکه از آن سو وزیر علوم نیز درست مانند کلاس های درس، اسلاید به دست وارد مجلس شد و دفاعیه خود را با استفاده از پاورپوینت های وزارتی، اصطلاحا پرزنت کرد، هرچند گویا این نمودارهای پاورپوینتی در مقابل فیلم ها و کلیپ هایی با آهنگ های غمناک پس زمینه، چنان که باید تاثیرگذار نبود.

به این ترتیب با نگاهی به راه یافتن فناوری های نوین ارتباطی به صحن مجلس، به نظر می رسد نامزدهای دوره بعدی انتخابات پارلمانی از هم اکنون باید توانمندی خود برای استفاده حرفه ای از پاورپوینت و نرم افزارهای پخش فیلم و نمایش عکس و ساخت تیزر، بالا ببرند، زیرا گویا دیگر دوره «دو دو» گفتن و «احسنت» گفتن ها به سر آمده و بهارستان در حال گذار به عصر ارتباطی جدیدی است؛ دورانی که جلسات داغ استیضاح به شکوفایی آن کمک کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نکته جالبی بود.ممنون.
همچین میگی نوین انگار... خوب فیلم و کلیپ کجاش نوینه آخه؟