پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲۲
۵۷
چرا در مناظره‌ها از گران شدن دلار دفاع نکردید؟!

این است معجزه دولت راستگویان/ فقط یک دقیقه سکوت!

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۱۸
کد مطلب: 316097
اظهارات غیرمترقبه رئیس بانک مرکزی در دفاع از افزایش نرخ دلار با شگفتی مخاطبان رسانه‌ها مواجه شده است.
این است معجزه دولت راستگویان/ فقط یک دقیقه سکوت!
به گزارش جهان به نقل از کیهان، ولی‌الله سیف اخیرا در صبحانه کاری با اتاق بازرگانی گفته بود کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و خوشبینی افراد باعث کاهش نرخ شده؛ نرخ ارز منطق خاص خود را دارد و کاهش بیشتر آن از سوی دیگر تاثیرات منفی را دربر دارد؛ بنابراین دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ ارز در بازار وجود ندارد و کاهش بیشتر قیمت دلار منطقی نیست.

انتشار این سخنان با واکنش‌های اعتراضی در رسانه‌ها مواجه شده است. از جمله برخی از شهروندان با گذاشتن کامنت‌ها و دیدگاه‌های خود به خبر مذکور در سایت‌ها واکنش نشان داده‌اند. به عنوان مثال در سایت جهان‌نیوز ذیل خبر سخنان «سیف» این کامنت‌ها به چشم می‌خورد: تا اون موقع که احمدی‌نژاد بود که بالا رفتن نرخ ارز فاجعه بود و بحران ملی! حالا که نیست آقایان میگن نرخ دلار نباید پایین بیاید/ دو تا سوال از ایشون داشتم؛ چه‌قدر حقوق می‌گیرن و به دلار می‌گیرن یا ریال/ فقط یک سوال: آقای رئیس‌جمهور! فکر می‌کنید اگر در مناظره‌ها می‌گفتید اعتقاد به دلار 3 هزار تومانی دارید، رأی می‌آوردید؟ (دیگه داری وارد جایی میشی که نباید بشی‌ها دادا!)/ اظهارنظر دقیق یک کارشناس اقتصادی با در نظر گرفتن همه جوانب (شما از آمریکا چطور می‌توانید همه جوانب اقتصادی داخل کشور را تشخیص بدهید آقای دلاری؟)/ به نظرم باید بین چند موضوع اعتدال برقرار گردد: اول اینکه چرا احمدی‌نژاد اگر این حرف را میزد مجرم بود؟ دوم اینکه پس معیشت و تورم و شعارهای انتخاباتی چه می‌شود/ به نظر من فاتحه این دولت با این طرز تفکر اقتصادی خوانده شد و دولت تدبیر و امید رسما اعلام کرد دولت ناامیدی است. مگر این که روحانی سریعا تیم اقتصادیش از نوبخت و سیف و طیب‌نیا را شجاعانه عوض کند با این تیم اقتصادی همه مردم ناامیدی از بهبود شرایط پیدا کردند/ انتخابات باید تکرار شود (جالب‌ترین نظر بود)/ من به آقای روحانی رأی دادم و انتظار دارم پس از بازگشت از سفر تکلیف ایشان را یکسره کند./

همچنین در برخی دیگر از کامنت‌های مخاطبان تصریح شده است: این برخلاف شعار انتخاباتی دولت بود که می‌گفتند دولت نباید در بازار دخالت کند حالا به هر دلیلی که باشد/ آقای سیف از این سخنان بهره می‌برد و دارای بنگاه اقتصادی هست؟/ به عنوان کسی که به آقای روحانی رای داده‌ام از آقای سیف میخواهم که هرچه زودتر این اظهارات را پس بگیرند و نیامده برای دولت دردسر درست نکنند/ نظری ندارم، فقط یک دقیقه سکوت!/ دولت راستگویان! ابتدا به کاهش ارزش پول ملی حمله می‌کند و سپس از آن دفاع می‌کنند! این است معجزه دولت راستگویان؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
اظهارات ایشون حساب شده بود چرا که اگه نرخ دلار یک دفعه پایین بیاید تولید کنندگان ورشکست می شدند این کاهش ها باید تدریجی باشد !
عبدالله
United States
پس مصرف کننده که من بیچاره با حقوق بازنشستگی ریالی هستم چه کنم؟
Iran, Islamic Republic of
اون موقعی که دلار یک دفعه قله ها را فتح می کرد ومردم بدبخت نمی توانستن حتی خرج یومیه رو در بیارن مشکلی نبود چون به نفع دولت و صادر کنندگان بود ولی حالا که دلار می آد پایین به ضرر جامعه است ! اصلا دلار پایین نیاد حقوق مردم رو هم مثل دلار ببرید بالا اونوقت هیچ کس هیچ حرفی نمی زنه ؟
عجب دنیایی شده ها!!! وقتی نوبت خودشونه میگن نیازی نیست دلار بیاد پایین چون همه ور شکست میشن!!ولی تا میرسن به بقیه میگن دلار بالا همه رو ورشکست میکنه..وا عجبااااااااااااا
Iran, Islamic Republic of
شما اونوقت که لار بالا رفت چی می گفتی؟؟؟ هااااااااااا؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
پس پرتقال فروش پیدا شد.
حضرات برای دشمنی با احمدی نژاد همه توان خودشون و یاران اکبر را بکار گرفتن تا بازار را بهم بریزن حالا هم اگر دلار بیاد پایین یاران اکبر متضرر میشوند.
نتیجه چی؟
نتیجه اینکه رای که گرفتیم به اول و آخر مردم
عارف
Iran, Islamic Republic of
شما منظور را نفهمیدی. سیف گفته که دیگر پایین نیاید . نه اینکه یواش یواش پایین بیاید!!!
Iran, Islamic Republic of
شما تازه فهمیدید ؟ چرا همین فرمایشات را در زمان اقای احمدی نژاد نمیکردید و ان را فاجعه ملی مینامیدید اما اکنون ان را سیاست و هوشمندی دولت نام میبرید مگر تبلیعات انتخاباتی اقای روحانی را فراموش کرده اید ؟ نه اقا اینها همه حرفه مسله اینجاست که خود اقایون دلارها را جمع کردند و اکون نمیخواهند ارزان شود ؟ اگر یادت باشد در دولت دهم گفته شد مافیای اقتصادی در جهت تخریب اقتصاد وارد عمل شده و حالا این مافیای اقتصادی جریان امور را در دست گرفته وای به حال مردم ایران
چطور اون موقع که یه دفعه بالا میرفت و کمر مصرف کننده شکست کسی دلش به حال مصرف کننده نسوخت حالا که میرفت کمی از سنگینی این بار روی دوش تولید کننده باشه (هر چند تولید کننده ها در ایران اونقدر راه میانبر بلدند که باری روی دوششون اضافه نمیشه) همه صداشون در اومد. اونایی که فکر میکردن با انتخاب روحانی قیمت دلار کاهش پیدا میکنه حالا باید جوابگو باشند.
Iran, Islamic Republic of
حالا از كجا فهميديد يكباره ميخواد بياد پايين كه خدايي نكرده حضرات ورشكسته شوند؟در ضمن آقاي سيف ميتوانست از كاهش منطقي صحبت كنه و نه اينكه كف قيمت دلار رو 3000 تومان اعلام كنه و قاطعانه بگه جلوي كاهش دلار را خواهد گرفت!!ببينيد در اين جمله كه از زبان يك مسئول ارشد دولتي و مالي دولت به زبان جاري ميشه چه اثرات زيانباري نهفته است كه در صورت تكرار مشكلات اساسي بوجود خواهد آورد؟در ضمن هرگونه نظر در خصوص ارز و سياستهاي ارزي قبل از طرح بايد در شوراي پول و اعتبار مطرح شود و در صورت تاييد عنوان گردد آيا آقاي سيف اين كار را انجام داد؟زماني كه دلار از 1200 تومان 3600 تومان شد آيا اين آقايان توليد كننده كه انبارهاشون مملو از كالا بود دلشان به حال مردم بدبخت سوخت؟ميدانند كه بر ما حقوق بگيران چه گذشت و سفره خانواده مان چقدر كوچك شد؟برنج هندي با ارز 1200 تومان وارد شده كيسه اي 14000 هزار تومان را 50000 هزار به ما فروختند و از عرضه با قيمت مبتني بر ارز 1200 خودداري كردند و گفتند اگر اينگونه عمل كنيم ارزش داراييمان پايين خواهد آمد!!ميگفتند اگر طلا ميخريديم چند برابر بود لذا به اندازه افزايش قيمت طلا روي اجناس وارداتي و توليدي خواهيم كشيد!همه يك شبه مولتي ميلياردر شدند و حالا كه ميخواد ارز 300 تومان بياد پايين ورشكسته ميشوند؟بس كنيد اين مردم فريبي را بس كنيد اين ناجوانمردي را.به خداي احد و واحد برخي از اين توليد كنندگان و تجار متقلب و متخلف خيانتي به مردم كردند كه چند برابر تحريم ها بر زندگي و معيشت ملت اثرگذار بود .
Iran, Islamic Republic of
يك چيز من بگويم
يكي از دوستام مي گفت يه صبحانه با بازار خوردن حق 70ميليون نفر را ناديده گرفتن خيلي حرف ها
انصافا بچه 4 ساله من هم ميدونه كه نبايد چنين حرفي رو زد كه آقاي سيف زده.....در هر صورت شايد بنگاهشون داشته ضرر ميداده!!!.........رانت سياسي ،اقتصادي واطلاعاتي كه ميگن دقيقا همينه.....
باباجان نشسته‌اند با كلفتان روزگار صبحانه‌اي خورده‌اند كه خيلي كاري بوده و بادگلوهايش بيرون ميزند كساني هم كه عليه احمدي نژاد شلتاق ميكردن حالاحالاها بايد اين نسيمهاي وزيده از اين قوم و قبيله را تنفس كنند و "اميد" به "اعتدال" در بادهاي صادره در مراحل بعدي هضم نداشته باشند
و خداوند آروغ را آفريد براي استعمال از سرِسيري.
پس آنگاه گروهي چه بجا از اين نعمت استفاده كردند و گروهي رسم استفاده از آن را فرانگرفتند كه از زيانكاران شدند.
شعر
شكم زندان باد است اي خردمند
ندارد هيچ عاقل، باد در بند
چو باد اندر شكم پيچد فرو هل
كه باد اندر شكم باريست مشكل
سعدي رحمةالله عليه
صفا
آخه خیلی ازاین بالا رفتن بخاطر دستهای پشت پرده بود در حالی که تحریمها لغو نشده پائین آمد. اگر همچنان پائین می آمد آبروریزی بود که مردم میفهمیدند چه خبر بوده بنابراین باید ترمز پائین آمدن کشیده میشد والا اگر این یک روند طبیعی بود نباید پائین آمدن توقف می یافت پس حکایتی دهشتناک از پشت پرده میکند که در این کشور زمین میزنند و بالا میبرند کسانی تمام شرافتشان همین است و بس اینان وحوش اقتصادیند.
Iran, Islamic Republic of
فرق دو رئیس بانک مرکزی (بهمنی و سیف)

بهمنی : تلاش برای پایین آمدن نرخ ارز ولی نرخ ارز بالا می رفت...
سیف : تلاش برای بالا ماندن نرخ ارز وقتی نرخ ارز پایین می آید...

شما هم می توانید مشابهات و اختلاف های دیگری را نیز بیان کنید.
براذر عزیز جمشید بسم اله دولت جدید مشخص شد !!!!!!!!!!!!!
ای شیطون
بالا بودن قیمت دلار به نفع کسانی است که در سال گذشته دلارها را از بازار جمع کردند نکنه شیطون تو هم آره؟؟؟؟
مبینی
برادر بیشتر مطالعه کن که بسیاری از اقتصاددانان نیز همین نظر آقای سیف رو دارن.
Iran, Islamic Republic of
شاید نظر اقتصاددانها همین باشه. البته برخی شون ولی نکته اینجاست که چرا گران شدن دلار رو چماق کردن توی سر دولت قبل زدن و گفتن فاجعه شده و دارایی های مردم یک سوم شد. اما حالا می گن کار درستی است.؟!؟
وحید
United States
عزیز من بالارفتن قیمت یک چیزه و ثابت موندن چیز دیگه؛ هم بالارفتن یکدقعه ای و هم پائین آمدن یکدفعه ای به اقتصاد ضربه می زنه؛ مهم ثباته
کدام اقتصاد و کدام اقتصاددانش؟؟؟ واقعا عجیبه ها.... هنوز تحریم هست و دلار یهو اومد پایین؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
بیشتر کارگزاران و دلالان ارز نظر ایشون رو دارند نه اقتصاددانان
شیخی
Iran, Islamic Republic of
بهترین راه حل دولت کنار گذاشتن جناب آقای سیف از بانک مرکزی است
حسین
وقتی دلارنیادپایین وعده های آقای روحانی قطعاً محقق نمیشه.من باورندارم به مردم دروغ گفته باشن و4سال سرکارباشیم
باورش سخته ولی چاره ای جز باور نداریم... 4 سال سر کاریم... 4 سال پرضرر که دستاوردهای گذته رو هم میترسیم ازبین ببره
رضا
آقای احمدی نژاد چنان کارهایی کرده که دیگر اشتباه کسی به چشم نمیاد خدا رو شکر سنگ تمام گذاشت
موسوی - اصفهان
Iran, Islamic Republic of
پس توکلی کجاست که میگفت دولت دروغ میگوید و یارانه را از مازاد قیمت ارز میدهد
اگر همه مواضع ضد دولت دهم را بررسی کنید متوجه میشوید که احمدی نژاد بنده خدا راست میگفت و خیلی مواضع سیاسی بود
حمید
United States
بنده از تهران کامنت اظهار نطر دقیق و کارشناسی را کذاشتم و یک کارشناس اقتصادی هستم ولی نمیدانم جرا پرچم امریکا را برای من گذاشتنند و انتخاب برجم کجای این سایت است !!!‌ ضمنا دلار ارزان و غیر واقعی تحدید کننده تولید و صاردات کشور و تشدید بیکاری است نمونه آن دلار ارزان احمدی نزادی و فاجعه های بعدی آن بود در ( این کامنت هم نمیدانم کجا باید برجم ایران یا کشور دیگری را انتخاب کرد گویا سایت براساس نظر موافق و مخالف خود برجم را انتخاب میکند )
غح - ط
بالاخره احمدی نژاد دلاررا ارزان کرد یا گران ؟!!!
محسن
Iran, Islamic Republic of
VIN زدی استاد!
Iran, Islamic Republic of
احتمالا با فيلترشكني چيزي هستي، واسه همين آي پي عوض ميشه و آي پي آمريكا ميشه
Iran, Islamic Republic of
اظهارات سیف داماد ....ربطی به اقای روحانی ندارد ...
بخشید ما فکر میکردیم سیف را آقای روحانی انتخاب کرده است نگو که خود سرانه رفته رئیس بانک مرکزی شده عجب روزگاری شده
دست آقاي ناطق درد نكند كه با ممانعت از كناره گيري دكتر ولايتي هم اصالت خود را نشان دادو موجب انسجام در يكپارچگي اصولگرايان و پيروزي اصلاح طلبان شد و هم آب و روغن به آسياب خود و خانواده هزارفاميل ريخت. دلم براي مقام معظم رهبري مي سوزد كه چه خون دلي از اين افراد اسلام نما مي خورد. چه تناسبي بين بالا رفتن دلار در زمان احمدي نژاد و اين دولت با اين معما كه آيا كسي از اين سفره بهره مند مي شود؟ اگر جواب مثبت است بايد به آقايان بگويم كه هنوز خيلي زمان داريد براي اين بهره مندي به اين عجله چرا؟
Iran, Islamic Republic of
استعفای سیف به نفع مردم است.
نوسانات دلار و سکه کار همین آقایان بود ببینید از وقتی که سر کار اومدن فقط همین دو موضوع بالا و پایین شده و دیگر هیچ یعنی بیچاره احمدی نژاد از این دستهای کثیف میگفت ولی همه خواب بودیم مسکن مهر چی شد ؟
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
واقعا حق گفتی .
امیر عباس
مردم زود متوجه میشوند . نه سیف و نه سیاست های اجرایی این دولت تعییر خواهد کرد بلکه این نظر مردم است که ظرف کمتر از سه ماه در مورد دولت جدید تغییر کرده وانرا دنبال رو سیاستهای هاشمی رفسنجانی میدانند وامید به اتخابات سال 96 دارند تا اشتباه خود را جبران کنند البته برای جلوگیری از تحمل خسارت بیشتر در انتخابات اتی مجلس نمایندگان مخالف اندیشه حاکم رابه مجلس خواهند فرستاد
مهدي
به نظرم اقاي سيف بايد استعفا بدهد در غير اينصورت شايسته است رييس جمهور ايشان را تعويض نمايند ،فكر نكنم هيچ اقتصادداني در اين شرايط كه مردم هستند و تازه داشتند خوشحال مي شدند اين حرف را مي رد
شهروند
Iran, Islamic Republic of
ایشان ....میباشد چون سیف خوشحالی 75000000نفر به غصه وناراحتی تبدیل کرده
تازه اول دولت راستگویان بدتر مشود
Iran, Islamic Republic of
ثروتمندا هميشه طرف خودشونند
چه تو وال استريت چه تو ايران؟
این حرف ایشون باعث تاسف واقعا!!ایشون اگه نمیتونه قیمت دلارو پایین بیاره به جای این حرف استعفا بدن بهتره!!!
ایشان اگر چند بیمار خاص در اطراف خود داشتند که از پرداخت هزینه ی دارو عاجز بودند یا هزاران مورد مشابه دیگر آن وقت می فهمیدند که افزایش نرخ ارز از هزار تومان به سه هزار تومان چه فاجعه ای را بر ملت ایران تحمیل کرده است.
البته باید نگران دلارهای انباشته کسانی باشند که با قصد ضربه زدن به دولت دهم در منازلشان تلنبار کرده اند.
Iran, Islamic Republic of
سیف بسوی استعفاء برود , بسود ملت ایران است.
حسین
United Kingdom
به نطر من این حرف خیلی اشتباه هست پایین اومدن دلار به نفع قشر ضعیف هست و همه مسؤلان باید تلاش کنند که نرخ دلار پایین تر بیاید
جهان عزیز لطفا یک مرتبه هم که شده خودت تحلیل داشته باش نه کیهان
مهدی
Iran, Islamic Republic of
8 سال مردم بزرگترین دروغها را شنیدند و شما دم برنیاوردید.حالا هم که فقط دنبال مچ گیری از دولت عاقلان و اندیشمندان هستید بدانید حنایتان رنگی ندارد
علی
با سلام خدمت دوستان گرامی وعاقل وبالغ.کسانیکه به امید برگشت قیمتها رای دادند.در طی 34سال چه زمانی نرخهای افزایش یافته به حالت قبل بر گشته ؟از انسانهای هوشیار امروزی بعیده که حرف کاهش قیمت بزنند.اگه با این هدف رای داده شده که باید گفت هنوز در زمان عصر حجر هستید.پس فعلا سازگاری ایجاد کنید.با بی پولی و پولداری
رضا
Iran, Islamic Republic of
وقتیکه تولیدکنندگان داخلی بادلار 1200تومانی تولید کردن وبا دلار4000 به بالا به حقوق بگیران ریالی فروختند! کسی نبود بگه مصرف کننده گناه داره زیره فشار تورم تا آقایون یواش یواش قیمت هارو ببرن بالا که حالا پائین اومدن یک دفعه دلار باعث ورشکستگی شون میشه.
Iran, Islamic Republic of
بابا دولت به دلار پول در میاره و به ریال حقوق میده پس دلار بیاد پایین یکدفعه درآمد ریالی دولت کم شده و کسری بودجه پیش میاد !!
حاج قریب
United States
هنوز خیلی مونده که دولت تدبیر و امید خودشو نشون بده! روزی خواهد آمد که احمدی نژاد افسانه خواهد بود....مفهوم راستگویی کم کم روشن میشه!
رسول
ادم باید با استدلال و منطق سخن بگه با های و هوی و نیز پیش کشیدن ریس جمهور قبلی و سخنان انتخاباتی ریس جمهور فعلی تنها صورت مسیله را پاک کرده و موضوع مورد بحث به صورت شفاف روشن نمیشه که چرا عده ای ناراحت از گفته های اقای سیف هستند و سخنان و عملکرد ایشان را باعث پایین نیومدن دلار میدانند و عده ای که نسبت به گروه مقابل ازجمعیت کمتری برخوردار هستن نیز موافق اقای سیف و تز ایشان/به عقیده بنده اگر واقعیت را بخواهیم قیمت درست دلار چیزی در همین حدود هست حالا نوسان 100تا200 تومان بالا و پایین دلیل هم به نظر من از این قراره که در 6سال از دولت گذشته دولت از رشد سالانه دلار جلوگیری کرد وبا تزریق پول حاصل از فروش نفت به بازار به نوعی میخواست دلار را از اعتبار بندازه و حتی ریس دولت چند مرتبه اعلام کرد که نفت را با پولی غیر از دلار هم به فروش میرساند اگر خریداران نفت از ما بخواهند.تا دوسال پیش و قبل از تحریم جواب داده و دولت قیمت را تو یه نقطه ای نگه داشته بود اما با تحریمها و سخت شدن بازگشت پول فروش نفت به کشور دست دولت بسته و دیگه توان مقابله با دلار را نداشت دلار هم که تو این چند سال رشدی نکرده بوتو عرض جند ماه رشد 6ساله اش را جبران و چه بسا بیشتر از حدش هم رشد کرده باشد اما ارزش 1دلار تو همین حدود است/لازم به یاداوری است که من نه تاجر نه کارخانه دار ونه حتی جیزی دارم که با قیمت بالای دلار سود ببرم و با اومدن پایینش دچار زیان گردم/خیلی دوست دارم دلار 1500بشه ولی واقعیت تا رویا خیلی فاصله داره
تفکر احمدی نژاددر همه زمینه ها شکست خورد اگر اینطور نمیشد شما با این ملت بیچاره چه میکردید!!!!
به نقل از کیهان امروز
دکتر محمدابراهیم یاوری استاد دانشگاه شهید بهشتی در نامه‌ای انتقادی نوشت: بزرگواران اقتصاددان، اقتصاد خوانده و غیراقتصادی که دست بر قضا و به دست سرنوشت از زمره ژنرال‌های دولت تدبیر و امید شده‌اید! دقت داشته باشید که کوچکترین حرف و اعلام موضع شما چه از نوع سنجیده و چه از نوع نسنجیده آن می‌تواند اقتصاد کشور را دچار نوسانات سهمگینی کند.
وی می‌نویسد: شما که بیشتر از بنده و بسیاری از همکاران بنده، معتقد به اقتصاد آزاد و باز گذاشتن دست عوامل اقتصادی بازار هستید؛ پس دلیل مداخله‌های بجا و نابجا در مورد نرخ ارز برای چه منظور صورت می‌گیرد؟
اینکه به محض اینکه اقتصاد داخلی ما شاهد افزایش ارزش پول ملی می‌شود و کاهش نرخ دلار نوید اصلاح قیمت‌ها را می‌دهد، چرا بعضی از این ژنرال‌ها به مذاق‌شان خوش نمی‌آید و بلافاصله وارد میدان می‌شوند و با ارائه تئوری‌های من درآوردی نوید افزایش مجدد قیمت‌های غیرواقعی ارز را می‌دهند؟
یاوری نوشت: اگر خدای ناکرده منافع شخصی، حزبی و یا گروهی ایجاب می‌کند که در پی افزایش نرخ ارز باشید بهانه دیگری دست و پا کنید چون شرط لازم جهش صادراتی، اصلاح ساختارهای نابود شده تولید است؛ تولیدی که گل سرسبد آن خودروهای غیراستاندارد می‌باشد و تا روزی که صنعت و تولید ما صنایع خودروسازی را با همه پشتیبانی‌های منطقی و غیرمنطقی تحمل می‌کند و از بابت حفظ غیرعقلایی این صنعت ده‌ها هزار بیمار را روانه گورستان و ده‌ها هزار انسان سالم را روانه بیمارستان می‌کند نشان می‌دهد که هیچ هدف جدی برای این اصلاح وجود ندارد و قطعا به دنبال جهش صادراتی بودن در حد قصه و داستان باقی خواهد ماند.
میثم
Iran, Islamic Republic of
بابا این بیچاره یه شکری خورد. ترکوندنیش .
هنوزم بیارنش ÷ایین اجناس بیاد ÷ایین بخدا کششش نداریم رییس بانک وضعش تو÷ه مردمی میشناسم که برای شب نان خشک هم ندارن مسولین شما باید فردای قیامت ودر قبر جواب ÷س بدین شب در خانه با غذااهای رنگارنگ اماغافل از همسایه وهم وطنان گرسنه اقای رییس بانک مرکزی بیا برو ببین مردم در چه حالی هستن دست مردم را بگیرید دعای خیر مظلوم وفقیر بیمه خودت وخانواده ات میشود البته ببخشید اگر ناراحت کردم کسی رو ولی واقعیت جامعه است