پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گزارش‌فائو از وضعیت غذا وکشاورزی جهان

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب: 387198
فائو گزارش "وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴ " را با محوریت کشاورزی خانوادگی منتشر کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، تازه ترین گزارش «وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴» که توسط سازمان خواربار و کشاروزی ملل متحد (فائو) منتشر شد، نشان می دهد که بالغ بر ۹۰ درصد از مجموع ۵۷۰ میلیون قطعه زمین کشاورزی در جهان توسط خانواده های کشاورز مدیریت و نگهداری می شوند.

این گزارش به راهکارهایی در خصوص کاهش فقر و تحقق پایداری زیست محیطی از طریق کشاوزی خانوادگی که هم اکنون بالغ بر ۸۰ درصد غذای مورد نیاز جهان را تولید می کند، پرداخته است.

به گزارش دفتر نمایندگی فائو در تهران، "خوزه گرازیانو داسیلوا" مدیر کل فائو در مقدمه گزارش وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴ بر نقش حیاتی کشاورزی خانوادگی تاکید داشته و آن را به عنوان راهکاری برای مقابله با بحران گرسنگی که هم اکنون افزون بر ۸۰۰ میلیون نفر در جهان را تحت شعاع خود قرار داده است، می پردازد.

خانواده های کشاورز هم اکنون متولی تقریبا ۷۵ درصد از منابع کشاورزی جهان محسوب می شوند که از این منظر نقش بسیار مهمی را در ارتقاء پایداری منابع طبیعی و زیست محیطی ایفا می کنند.

گزارش فائو، اطلاعات غنی و جدیدی در خصوص مزارع خانوادگی که اکثر آنها کوچک هستند، ارائه کرده است. بر اساس این گزارش، بالغ بر ۸۴ درصد مزارع جهان کمتر از دو هکتار مساحت دارند. با این وجود وسعت مزارع از تنوع بالایی برخوردار بوده، به طوری که مزارع بزرگتر از ۵۰ هکتار که شامل مزارع خانوادگی نیز می شود، دو سوم مساحت اراضی کشاوزی جهان را به خود اختصاص داده اند.

بنا بر این گزارش در کشورهای با سطح درآمد بالا و یا متوسط رو به بالا، مزارع بزرگ مسئولیت تولید سهم قابل توجهی از محصولات کشاروزی را بر عهده دارند، حال آنکه در کشورهای با سطح درآمد پایین و یا متوسط رو به پایین، مزارع با قطع کوچک یا متوسط بخش قابل توجهی از اراضی کشاورزی را اشغال کرده و تولید کننده بیشترین میزان محصولات غذایی به شمار می آیند.

شایان ذکر است، متن کامل گزارش وضعیت غذا و کشاورزی جهان در سال ۲۰۱۴ در وبسایت رسمی فائو به آدرس http://www.fao.org/publications/sofa/۲۰۱۴/en قابل دسترسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *