پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۵
۲۴

‫محل مشکوک برای آمریکا، طویله بود!

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب: 437093
رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد شدید از جنایات رژیم اشغالگر قدس فجایع رخ داده در فلسطین را عجیب و غریب توصیف کرد.
‫محل مشکوک برای آمریکا، طویله بود!
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) ۱۴ مردادماه در مراسم روز بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و اعطای دومین جایزه حقوق بشر اسلامی که در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، با اشاره به احساس ضرورت درباره تدوین اصولی جهت ممانعت از جنگ پس از جنگ جهانی دوم گفت: علاوه بر مسئله جنگ‌ها در غرب مسئله بردگی و محرومیت زنان از حقوق خود نیز مطرح بود.

وی با یادآوری تلاش‌های منجر به تحرک مسلمانان در زمینه تصویب سند حقوق بشر اسلامی اظهار داشت: مهمترین نقش این سند مشخص نبودن نحوه مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است چرا که اگر این حق را جزو حقوق ملت‌ها می‌دانیم در این سند چیزی راجع به آن نمی‌بینیم. هر چند در کل یک حرکت رو به جلوست.

لاریجانی با تأکید بر ضرورت ارزیابی اطلاعیه حقوق بشر جهانی پس از ۶۰ سال گفت: امروز نمی‌شود گفت که خشونت و جنگ از گذشته کمتر شده است چرا که در دهه اخیر در عراق، مصر، لیبی، افغانستان و سوریه شاهد خشونت‌ها و لشکرکشی‌های بسیار بوده‌ایم که در هیچکدام اصول حقوق بشری رعایت نشده است.

وی با استناد به ماده ۳ اطلاعیه حقوق بشر که می‌گوید زنان و کودکان باید در جریان جنگ‌ها از خشونت مصون بمانند، خاطرنشان کرد: آیا این اصل امروز در یمن که مورد تهاجم یک کشور اسلامی قرار گرفته است رعایت می‌شود؟ شنیدم هواپیماهای سعودی ۱۴۰۰ بار مساجد، بازارها و مناطق مسکونی یمن را بمباران کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ همان‌هایی که در تدوین سند حقوق بشر اسلامی نقش داشتند اقدام به جنگی کردند که این اصول را در آن رعایت نمی‌کنند.

وی سوزاندن کودک فلسطینی توسط صهیونیست‌ها را مورد اشاره قرار داد و افزود: آمریکایی‌ها افتخار می‌کنند که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند و امنیت آن را امنیت خود می‌دانند؛ رژیمی که دست به ترورهای بسیار زده است و مبنای آن ضدیت با حقوق بشر است.

لاریجانی موضوع شنود دولت آمریکا از دولتمردان اروپایی را یادآور شد و گفت: وقتی از صدراعظم یک کشور شنود می‌کنند آیا به مردم معمولی رحم خواهند کرد؟

وی از سازمان یافته شدن خشونت در دهه‌های اخیر سخن گفت و با اشاره به اینکه در ساحت‌‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی برداشتی از حقوق بشر دیده نمی‌شود، گفت: اطلاعیه حقوق بشر همه ساحات حقوق طبیعی از جمله حق معنویت و تکامل اخلاقی را در بر نمی‌گیرد، در حوزه اقتصاد سود بیشتر را مبنای حق می‌داند که موجب تعارضات می‌شود چرا که عدالت را از آن گرفته‌اند و یا در حوزه اجتماعی لذت بیشتر مبنا قرار گرفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه سیاسی هم که «واقعیات» یعنی اصل بر قدرت است، در نتیجه حقوق انسان در ساحت سیاسی مبنا پیدا نکرد.

وی در ادامه به موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: پایه بحث هسته‌ای ایران که ۱۲ سال است در آن مشاجره می‌کنند چه بود؟ آیا ایران حق استفاده از فناوری صلح آمیز هسته‌ای را نداشت؟ وقتی ما عضو NPTشدیم از این حق برخوردار شدیم و در مذاکرات نیز این حقوق ما را تأیید کردند اما از زمان مذاکرات سعدآباد تا امروز ایران را تحریک کرده و مشکل ایجاد کردند چرا که اساس کارشان قدرت بود و می‌گفتند که ما نگرانیم، به همین دلیل شما از حقوق هسته‌ای خود استفاده نکنید؛ کجای این حرف با حقوق بشر سازگار است؟

لاریجانی با اشاره به حمله آمریکا به عراق بر مبنای گزارش‌هایی که ادعا می کردند درباره تولید سلاح هسته‌ای در مناطقی از عراق به آنها می‌رسیده است، گفت: آمریکایی‌ها بدون تصویب شورای امنیت و به این علت که خود را برای قدرت می‌دانستند به عراق حمله کردند و دو سه کشور نیز همراه آنها جیغ کشیدند.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی تنها کشوری بود که از ملت عراق در این زمینه حمایت کرد،‌ ادامه داد: در دیداری از آقای جلال طالبانی رئیس‌جمهور سابق عراق پرسیدم این آدرس‌هایی که آقای کالین پاول وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره محل تولید سلاح اتمی در عراق پیش از حمله به این کشور می‌داد را بررسی کردید؟ که وی پاسخ گفت، ما بررسی کردیم و یک مورد آن طویله‌ای در منطقه کردستان عراق بود که به آن بهانه به آن حمله کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سند حقوق بشر اسلامی نیز تحرک به وجود نیاورده است هر چند که موارد مهمی در آن قید شده است که دولت‌های اسلامی باید به آن تمسک کنند.

وی از ضرورت ایجاد وفاق میان ملل اسلامی سخن گفت و با اشاره به اینکه ارتقای سطح فکری در شکل‌گیری انقلاب‌های اخیر در کشورهای مسلمان مؤثر بوده است، اظهار داشت:‌ گام برداشتن ملت‌های مسلمان در مسیر حقوق بشر باید تبدیل به یک خواسته عمومی شود؛ در ساحت کشورهای اسلامی این حمیت را نمی‌بینیم اما اگر در نتیجه این انقلاب‌ها ما بر روی حقوق بشر اسلامی کار کنیم آن وقت تغییرات اساسی رخ می‌دهد.

لاریجانی یکی از ارکان تغییر را مشارکت مردم در سرنوشت سیاسی خود برشمرد و گفت: وقتی یک نفر سه دهه رئیس‌جمهور یک کشور است خب این طبیعی نیست؛ ما که رئیس‌جمهوری دو دوره در کشورمان مسئولیت دارد خدا خدا می‌کنیم که زودتر دوره‌اش به سر آید تا یک تنوعی ایجاد شود!

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ابراز امیدواری کرد که تلاش‌های دست‌اندرکاران در زمینه حقوق بشر اسلامی در جمهوری اسلامی ایران به ثمر برسد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جناب لاریجانی شما هم سیاست باز شده‌اید.... بنده که دیگر به شما رأی نخواهم داد
ببخشید سیاسیت مدار اگه سیاسیت باز نباشه پس باید چی باشه؟؟؟
مثل اینه بگی چون مسی فوتبالیست حرفه ای شده من دیگه قبولش ندارم باید همیشه اماتور بمونه
اشتباهی منفی دادم
شیطونک0915
کنایه به بشار اسد‬!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
به امریکایی ها و کالین پاول کنایه گفته کجایید جهانیهاااااااااااااا!!!!!!!!!!!!!!
بشار که چندین ساله رئیس جمهوره!
شیطونک0915
ها اخرشو گفتید!!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره به امریکا مرگ بگیم یا دم کدخدا رو ببینیم؟
ایرانی
مامردم میگیم ولی آقایون میرن صفا و پیاده روی و... آره عمو!!!! مرگ گفتن باما و... با سران
حامد
بشار 17-18 سال است که رییس جمهور سوریه است نه سی سال. پس این کنایه به بشار برنمی گردد
نابغه تو بگو ...کیو میگه ؟؟؟؟؟؟؟!تو منطقه کیو داریم ؟!
ملت
اقای محترم شما که اینطور زیر بم اخلاق وتاریخ دشمن رو میدونید ،چطور همگان را به بستن چشمشون وپذیرفتن فله ای توافق با شیطانِ دشمن ما، دعوت میکنید.ونسخه """ نگــــــــــــــــــــران نباشیــــــــــــد""" تجویز میکنید؟؟؟؟؟!
"وقتی یک نفر سه دهه رئیس‌جمهور یک کشور است خب این طبیعی نیست". یعنی چی این حرف؟! مگه تو انتخابات سوریه نزدیک به 89 درصد مردم به بشار اسد رای ندادند. وقتی مردم یک کشور خودشون بشار اسد رو به عنوان بهترین گزینه انتخاب کردند شما چه کاره اید که خواهان ایجاد تنوع براشون باشید. نکنه می خواهید بگید که تو انتخابات سوریه هم تقلب شده. اقای لاریجانی اگه خیلی دلتون می خواد مردم ایران هم یک تنوعی داشته باشند لطف کنید در انتخابات بعدی مجلس شرکت نکنید.
کیک از مردم
احسنت به اون نکته سنجیت.عالی گفتی .
.این همه وزیر ووکیل داریم که سی وپنج ساله است همیشه در راس بوده اند اینو نشانه ژنرالی بودن خودشون میدونند ! ولی به دیگران که میرسه ....
نازک بین
اونی که نیاز به تنوع داره ریاست مجلس ایرانه
Iran, Islamic Republic of
وقتی مبانی علم سیاست را نمی‌دانی باید هم برایت عادی باشد که بشار اسد صدبار با رای مردم رییس جمهور می‌شود. حرجی بر شما نیست. راحت باشید.
بابا متخصص علم سیاست! دکتر! فیلسوف! پرفسور!.
نمی دونم چرا بعضیا فکر می کنند خودشون، همفکرانشون و طرفدارانشون عالم دهر اند و بقیه هیچی نمی دونند.
ببخشید "پروفسور" رو اشتباهی نوشتم "پرفسور". :)
نطری ندارید که 10 سال 15 سال و بیشتر داریم می ریم زیر نظر شورای نا امنی ملل متحد و آژانس؟
احتیاجی به تنوع نیست؟
ملت خسته ایران
ما که رئیس‌جمهوری دو دوره در کشورمان مسئولیت دارد خدا خدا می‌کنیم که زودتر دوره‌اش به سر آید تا یک تنوعی ایجاد شود........بالاخره بعد از مدتها با لاریجانی در یک مسئله اتفاق نظر پیدا کردیم.خود شما سه دوره است رئیس مجلس هستید وما هم از این شیوه یکنواخت مجلس واداره اش توسط شما خسته شدیم ،لطفا کنار بکشید.
از اینکه بالاخره یه درد مشترک پیدا کردیم خوشحالم.
مردم از ناکارامدی افراد خسته میشوند نه از خود افراد!لباس که نیست بگی دم به دقیقه عوضش میکنم.ادم خوب مثل قالی دستباف با رنگ اصیل گیاهی میمونه ،هر قدر پابخوره ،درخشش بیشتر مردم رو جذب میکنه.ادم بد مثل فرش ماشینیه ،بعد از مدتی ،دل ادمو میزنه.حالا کیا در این لیستها جای میگیرند؟
سرور
وی گفته "ما که رئیس‌جمهوری دو دوره در کشورمان مسئولیت دارد خدا خدا می‌کنیم که زودتر دوره‌اش به سر آید"
در عوض ما هم خدا راشکر می کنیم او رییس جمهور نشد و دیگر نخواهد شد.درضمن رییس جمهور فعلی محبوب وی احتیاجی به خدا خدا ندارد چون یک دوره ای خواهد بود.
روحانی به احتمال 85٪ یک دوره ای خواهد بود.
مدقق
جناب لاریجانی
شما چند سال است رئیس مجلس هستید و هنوز هم می خواهید بمانید؟!!!!
لم تقولون مالا تفعلون
بصیر
آفرین به این دقت ...