پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
در نشست يازدهم دفتر گفتمان انقلاب اسلامی عنوان شد:

ولایت فقیه یک ولایت مطلقه است

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۱۳
کد مطلب: 70025
ولایت فقیه یک ولایت مطلقه است
یازدهمین نشست از سلسله نشست های دفتر گفتمان انقلاب اسلامی با عنوان "جستاری در مبانی نظری ولایت فقیه" عصر سه شنبه برگزار شد. 

به گزارش جهان، "حجت الاسلام دكتر احمد جهان بزرگی" در آغاز این نشست با بهره گیری از مباحث مطرح شده پیشین پیرامون موضوع ولایت فقیه به تشریح مبانی مشروعیت حکومت اسلامی پرداخت. 

وی مفاهیمی چون مقبولیت، مشروعیت و قانونیت را از جمله معانی واژه مشروعیت دانست و اظهار داشت: صاحب نظران مکاتب مختلف، دیدگاه های متفاوتی در خصوص مشروعیت حکومت ها دارند که از آن جمله می توان به مشروعیت تکوینی، مشروعیت مردمی محض و مشروعیت تغلب اشاره کرد. 

دکتر جهان بزرگی نظریه برخی طلاب و دانشگاهیان را مرتبط با نظریه مشروعیت مجموعی دانست و گفت: این افراد معتقدند خدا حاکم مورد نظر خود را با اسم یا مشخصات به مردم معرفی کرده و تبعیت از او را بر مردم واجب دانسته است. لیکن این حاکمیت تا زمانی حقانیت دارد که مورد پذرش میزان نصف + 1 از مردم باشد. لذا ضروری است جهت اثبات این اصل، هرچند سال بکبار حکومت به رفراندوم گذاشته شود و مطابق این نظریه، مردم در حقانیت بخشی به حکومت با خدا شریک هستند.
به گفته این مدرس حوزه و دانشگاه با وجود تمامی نظرات مطرح شده آنچه مورد نظر اکثر فقها در طول تاریخ تشیع از جمله حضرت امام(ره) می باشد؛ نظریه "مشروعیت تشریعی الهی" است که بر اساس آن خدا حاکم مورد نظر را در دوران پیامبر با اسم و در عصر غیبت با مشخصات معرفی می کند و تبعیت از او بر مردم واجب است. لیکن نقش مردم در این حکومت فعلیت بخشی است و حقانیت بخش حکومت، خداست. در نتیجه لزومی به برگزاری رفراندوم جهت اثبات حقانیت حکومت نیست.

ولایت فقیه یک ولایت مطلقه است
عضو هیأت علمی پزوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه این جلسه به تشریح حدود و اختیارات حاکم اسلامی پرداخت و اظهار داشت: ولایت فقیه به معنای عام؛ شامل همه آن ولایت هایی می شود که امام معصوم(ع) برای اداره جامعه داشته است.
وی از سه ولایت تکوینی، ولایت در امور شخصی مردم و ولایت در اداره امور جامعه به عنوان اقسام ولایت امام معصوم(ع) نام برد و افزود: ولایت حاکم اسلامی بر اداره امور جامعه مشتمل بر ولایت در پذیرش، قضا، فتوا، تصرف، ولایت در تعیین موضوعات، امور حسبیه و ولایت در نظارت است.
جهان بزرگی ادامه داد: اگر افراد معتقد به این باشند که تمام اقسام نه گانه ولایت به فقیه جامع الشرایط منتقل می گردد، معتقد به ولایت مطلقه فقیه اند و در غیر اینصورت در زمره معتقدین به ولایت مقیده فقیه قرار می گیرند مانند "شیخ انصاری" که معتقد بوده است در عصر غیبت ولایت در تصرف اموال و نفوس باید تعطیل شود.
وی از قانون الهی، قانون اساسی، قوانین موضوعه، عدالت، مشورت، نصیحت و انتقاد، مصلحت جامعه و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان سازو کارهای محدود کننده ولی فقیه نام برد و تأکید کرد: با توجه به این محدودیت هاست که می توان اثبات کرد از نظر مکتب اسلام ولایت فقیه ولایتی آزاد و رها نمی باشد.
بخش پایانی سخنان حجت الاسلام جهان بزرگی به بررسی پیشینه ولایت فقیه اختصاص بیافت.
وی از پیامبر و ائمه معصوین (ع) به عنوان پایه گذاران نظری ولایت فقیه در جامعه یاد کرد و گفت: در این دوران امیرالمؤمنین علی(ع) در حالیکه خود از منصب حکومت دور بودند، چند تن از فقهای آگاه چون "سلمان" و "حذيفه" را جهت اداره امور مردم در بلاد اسلامی برگزیدند و به این ترتیب شکل عملی ولایت فقیه بر جامعه عینیت یافت.
نشست یازدهم دفتر گفتمان انقلاب اسلامی در خاتمه با اظهار نظر و پرسش حاضران همراه شد.
دكتر جهان بزرگی در پاسخ به این سؤال که فعلیت بخشی مردم به حکومت تا چه حد است اظهار داشت: در طول تاریخ و در تمامی جوامع همیشه جمیع دولت ها شامل 5 در صد موافق فعال، 5 درصد مخالف فعال و بقیه جمعیت منفعل بوده است و همواره جمعیت موافق فعال علیه جمعیت مخالف فعال، فعالیت داشته اند. خود حکومت نیز هیچگاه مقابل مخالفين صف آرایی نکرده بلکه با خلع رهبران این احزاب و ممانعت از فعالیبت آنها، عملاً بدنه گروه را منفعل نموده است. 

لازم به ذکر است دفتر گفتمان انقلاب اسلامی قصد دارد هفته آینده با همكاري بسيج دانشجويي دانشكده ادبيات، همایشی را با عنوان "انديشه اي در سرازيري" و با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه، حجج اسلام "دكتر عبدالحسین خسرو پناه" و دکتر "سيد عباس نبوي" و نيز "دكتر فياض برگزار نماید؛اين همايش كه به بررسي نظري علل وقايع پس از انتخابات مي پردازد عصر سه شنبه 21 مهر در تالار فردوسي دانشكده ادبيات دانشگاه تهران برگزار خواهد گرديد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *