شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲۵
۱۰۴

ملک عبدالله، درگذشت/ «سلمان» پادشاه و «مقرن» ولیعهد شدند/ قیمت نفت افزایش یافت

+زندگینامه
جمعه ۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 403351
تلویزیون رسمی عربستان سعودی با قطع برنامه‌های خود از مرگ پادشاه عربستان سعودی خبر داد.
ملک عبدالله، درگذشت/ «سلمان» پادشاه و «مقرن» ولیعهد شدند/ قیمت نفت افزایش یافت
به گزارش جهان، تلویزیون رسمی عربستان سعودی اعلام کرد دفتر پادشاه عربستان سعودی در بیانیه ای اعلام کرد ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در ساعت یک بامداد (به وقت محلی) امروز جمعه درگذشت.

براساس این بیانیه، شاهزاده سلمان ولیعهد نیز به عنوان پادشاه جدید معرفی و با وی بیعت شد.

علاوه بر این، شاهزاده مقرن نیز به عنوان ولیعهد جدید اعلام شد.

برپایه این گزارش ،‌ شبکه های تلویزیون رسمی عربستان سعودی برنامه های عادی خود را قطع کرده و در حال پخش زیرنویس خبر مرگ عبدالله بن عبدالعزیز هستند.

شبکه خبر تلویزیون رسمی عربستان سعودی نیز به طور مرتب بیانیه دفتر پادشاهی این کشور درباره درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز و معرفی شاهزاده سلمان به عنوان پادشاه جدید را پخش می کند.

در همین حال بی‌بی‌سی اعلام کرد که مقام‌های عربستان سعودی تایید کرده اند که ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور در سن ۹۰ سالگی درگذشته است.

اعلام خبر مرگ پادشاه عربستان سعودی در نخستین ساعات روز جمعه از تلویزیون رسمی این کشور صورت گرفت.

ملک عبدالله در چند هفته اخیر به علت ابتلا به عفونت ریه در بیمارستان بستری بود. او در سال ۲۰۰۵ و پس از مرگ برادرش، ملک فهد، پادشاه عربستان سعودی شد.

«خبرگزاری رویترز» نیز خبر داد ، خبر مرگ «عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» قبلا بارها به صورت شایعه مطرح می شد اما اینبار با اعلام اخبار مرگ وی از تلویزیون دولتی عربستان به شایعات پایان داد.

رویترز افزود : « ملک عبدالله» ۹۰ ساله برای نزدیک به ۱۰ سال حکومت عربستان سعودی را پس از مرگ برادرش «ملک فهد» در سال ۲۰۰۵ بر عهده داشت.

هنوز جزئیات بیشتری از مراسم دفن پادشاه عربستان منتشر نشده ولی گزارش شده است که پس از نماز عصر امروز- جمعه- نماز میت بر ملک عبدالله بن عبدالعزیز در مسجد «جامع ترکی بن عبدالله» در «ریاض» پایتخت عربستان اقامه می‌شود.

درگذشت پادشاه عربستان قیمت نفت را افزایش داد

در پی درگذشت عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، روز جمعه قیمت نفت در بازارهایی آسیایی بیش از یک دلار افزایش یافت.

به گزارش جهان، ایرنا به نقل از رویترز خبر داد: قرارداد مربوط به معاملات نفت خام آمریکا در غرب تگزاس برای تحویل ماه مارس روز جمعه با یک دلار و ۴۵ سنت افزایس، به۴۷.۷۶ دلار رسید.

عربستان سعودی سحرگاه امروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که عبدالله بن عبدالعزیز ساعت یک بامداد جمعه درگذشت و امیر سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد، به عنوان پادشاه جدید سعودی معرفی شد.همچنین پادشاه جدید نیز شاهزاده مقرن را به عنوان ولیعهد عربستان معرفی کرد.

عربستان سعودی از اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود و و نخستین صادرکننده نفت در جهان است.

بهای نفت از ژوئن(خرداد-تیر) سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت که مهمترین دلیل آن عرضه بیش از حد از سوی تولیدکنندگان است. البته این وضع با افزایش تولید نفت آمریکا تشدید شده است.

۱۲ کشور عضو اوپک که یک سوم نیاز جهانی نفت را تامین می کنند آخر ماه نوامبر(آذرماه) تصمیم گرفتند سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه ای خود در روز را برای ۶ ماه آینده حفظ کنند.

عبدالله بن عبدالعزیز

ملک عبدالله از سال ١٩٨٢ میلادی ولیعهد عربستان شد، وی از سال ١٩٩٥ و پس از بیماری و زمین گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست داشت، اما نهایتا با مرگ ملک فهد در سال ۲۰۰۵ رسما به عنوان پادشاه انتخاب شد. وی با وجودی که از نزدیک به سه سال پیش دچار بیماری‌های متعددی است، تاکنون در سمت پادشاه عربستان باقی مانده است.

وی همچنین ریاست هیات وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده دار بوده است. سلطان بن عبدالعزیز و نایف بن عبدالعزیز دو تن از ولیعهدهای وی قبل از رسیدن به آرزوی خود یعنی پادشاهی عربستان، از دنیا رفته اند و هم اکنون سلمان بن عبدالعزیز که وی نیز به بیماری آلزایمر مبتلا است، ولیعهد عربستان است.

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان کیست؟

پس از مرگ شاهزاده «سلطان بن عبدالعزیز» در اکتبر ۲۰۱۱ و نیز مرگ شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز» در ژوئن ۲۰۱۲ که ولیعهدهای سابق عربستان سعودی بودند، سلمان بن عبدالعزیز به ولیعهد این کشور معرفی شد.

سلمان بن عبدالعزیز اولین ولیعهد عربستان است که قبل از رسیدن به پادشاهی برای وی جانشینی تعیین شد. در اواخر ماه مارس ۲۰۱۴ «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه متوفی عربستان در حکمی، شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز را به عنوان جانشین ولیعهد انتخاب کرد و براساس این حکم، مقرن به عنوان ولیعهد و جانشین ملک سلمان مورد بیعت قرار می‌گیرد و همزمان با شاهزاده سلمان به عنوان شاه این کشور بیعت انجام می‌شود.

سلمان بن عبدالعزیز یکی از مهم‌ترین ارکان خاندان سلطنتی، امین اسرار و مشاور شخصی پادشاه بود.

پادشاه جدید عربستان که متولد در سال ۱۹۳۵ میلادی است، بیست و پنجمین فرزند «عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود» موسس خاندان سلطنتی سعودی است.

ملک سلمان حیات سیاسی خود را در سال ۱۹۵۴ به عنوان امیر منطقه ریاض که در آن زمان جانشین برادرش «نایف بن عبدالعزیز» بود، آغاز کرد. سپس یک سال پس از آن رسما امیر ریاض شد تا اینکه در سال ۱۹۶۰ از این سمت استعفا داد.

«سعود بن عبدالعزیز» پادشاه وقت عربستان سعودی در سال ۱۹۶۳ با صدور حکمی بار دیگر شاهزاده سلمان را به عنوان امیر منطقه ریاض معرفی کرد.

براساس حکم دیوان پادشاهی عربستان سعودی، شاهزاده سلمان در سال ۲۰۱۱ وزیر دفاع این کشور شد.

پس از مرگ نایف بن عبدالعزیز، ولیعهد اسبق عربستان سعودی، دیوان پادشاهی در حکمی شاهزاده سلمان را با حفظ سمت قبلی در وزارت دفاع، به عنوان ولیعهد و معاون رئیس هیئت وزیران انتخاب کرد.

سلمان تاکنون ۳ بار ازدواج کرده است و ۱۳ فرزند دارد.

مشکلات جسمانی ملک سلمان در سن ۷۹ سالگی بروز کرد طوری که گفته می‌شود وی به دلیل بیماری «آلزایمر» قادر به اداره حکومت نیست.

کشمکش و نزاع در خاندان حاکم

به عقیده ناظران سیاسی مشکل اصلی در مورد موضوع ولیعهدی و اختلافات شدید بر سر آن بین خاندان حاکم است.

تعیین ولیعهد یا برکناری او از جمله اختیارات پادشاه است، از همین رو امیر سلمان یا همان ولیعهد کنونی می‌تواند امیر مقرن را که اکنون جانشین ولیعهد است عزل کرده و شخص دیگری را که مناسب این پست می‌داند، تعیین کند.

همچنین این احتمال وجود دارد که امیر سلمان، فرزندش امیرمحمد که رئیس دفترش است، به ولیعهدی برگزیند که در این صورت بسیاری از کسانی که به این پست چشم طمع دارند، خشمگین خواهند شد، یکی از این افراد "متعب‌بن عبدالله" وزیر گارد ملی پسر ملک عبدالله و امیر محمدبن نایف فرزند ولیعهد سابق و وزیر کشور است.

فراز و فرود قدرت در خاندان حاکم عربستان +آمار جالب از آل سعود

اقلیت ۷ هزار نفری خاندان آل سعود نزدیک به ربع قرن است که با قدرت سرنیزه حاکمیت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی اکثریت ۲۵ میلیونی عربستان را در دست گرفته‌اند.

آل سعود نام خاندان سلطنتی حاکم بر کشور عربستان است که از اواسط قرن هجدهم میلادی و توسط عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل به حکومت در عربستان سعودی دست یافت و تاکنون بر این کشور حکومت می کنند.

خاندان آل سعود منسوب به سعود بن محمد بن مقرن که از ۱۷۳۵ میلادی بر بخشی از شبه جزیره عربستان حکومت کرده‌ و اکنون نیز نام خود را به کشور عربستان تحمیل کرده است. گسترش نفوذ سیاسی - اقتصادی این خاندان از قرن هجدهم تاکنون می‌توان به سه دوره تقسیم کرد:

۱- تاسیس دولت آل سعود در درعیه تا چیرگی مصریان
۲- بازگشت به قدرت تا استیلای ابن رشید بر نجد
۳- چیرگی ابن سعود بر ریاض و آغاز دوران نوین فرمانروایی آل سعود

تاریخچه حاکمیت سعودی ها در عربستان

حکومت عربستان سعودی در سال ۱۷۵۰ به وسیله محمد ابن سعود(۱۷۳۵-۱۷۶۶ ) پایه‌ریزی شد. پس از وی عبد العزیز بن سعود (۱۷۶۶-۱۸۰۳) با پشتیبانی شیخ محمد بن عبدالوهاب شهر ریاض را به تصرف درآورد. در عهد عبدالعزیز، عسر، تهامه، حجاز ، عمان ، احساء ، قطیف ، زیاره ، بحرین ، وادی الدواسر خرج ، محمل وشم ، سدیر ، قصیم ، شمر، مجمعه، منیح ، بیشه ، رنیه ، و ترابه تحت تصرّف مذهب وهابی درآمد. او پس از غلبه برهمه قبایل این سرزمین توانست سلسله پادشاهی "آل سعود " را بنیان گذارد. مبانی دولت سعودی‌ها در دوره های مختلف حاکمیت بر عربستان ضرب شمشیر و سوار شدن بر موج تعلیمات یک روحانی متعصب واپسگرا به نام محمد بن عبدالوهاب بود که در منطقه عیینه عربستان رشد کرد. انگلستان نیز با حمایت تمام قد از این ائتلاف و پوشش گذاشتن بر قتل عام مردم عربستان منجر به تشکیل خاندانی شد که به مرور زمان بر گرده مردم بخش عمده ای از شبه جزیره عربستان سوار شده و منافع اقتصادی و سیاسی و امنیتی خود را دنبال کردند.

کسانی که پس از عبد العزیز بن سعود با در اختیار گرفتن قدرت به دنبال تداوم حاکمیت خاندان آل سعود بودند، عبارتند از:

• سعود بن عبدالعزیز۱۸۰۳-۱۸۱۴ (او فتوحات وهابیان را در شبه جزیره تا خلیج فارس ادامه داد.(

• ابراهیم بن سعود۱۸۱۴-۱۸۱۸ (در زمان وی عربستان از مصر شکست خورد و طوسون پاشا فرمانده سپاه ، مکه را فتح کرد اما نتوانست در مدینه پیشروی کند و به قاهره بازگشت . پس از طوسون پاشا برادرش ، ابراهیم پاشا نجد را تصرّف کرد و خود را به درعیه رسانده و پایتخت آل سعود را به محاصره درآورد و مقاومت وهابیان را بار دیگر در هم شکست.)

• عبدالله بن مسعود ۱۸۱۴-۱۸۱۸ (دوران حکومت وی اوج نفوذ فرهنگ اروپا در عربستان بود تا این که شکست خورده و به دستور ابراهیم پاشا محکوم به اعدام شد.)

• مشاری بن سعود۱۸۱۹-۱۸۲۰ ( اولین تلاش در زمینهٔ برپایی مجدّد حکومت آل سعود توسط مشاری بن سعود بود.)

• ترکی بن عبدالله۱۸۲۱-۱۸۳۴ ( او ریاض را به تصرف خود در آورد)

• مشاری بن عبدالرحمن مشاری۱۸۳۴( وی تنها۴۰ روز حکومت کرد.)

• فیصل بن ترکی۱۸۳۴-۱۸۳۸ (وی تشکیل حکومت دوم آل سعود را اعلام نمود).

• خالد بن سعود۱۸۴۲-۱۸۴۳ (او کسی بوده که اعراب بر وی شوریده و او را از ریاض بیرون کردند.)

• عبدالله بن ثنیان ۱۸۴۳-۱۸۶۵ (در دوران حکومت او مصر ارتش خود را از عربستان فراخواند.)

• فیصل بن ترکی۱۸۶۵-۱۸۷۱

• عبدالله بن فصیل۱۸۷۱-۱۸۷۴ ( او با همدستی قبیلهٔ عجمان و سعود به منطقه احساء حمله و آنجا را متصرف شد.)

• سعود بن فیصل۱۸۷۵-۱۸۸۷ (او با حمله به قطیف آنجا را به فتوحات سعودی افزود، بعد از وی چند حاکم دیگر در مدت زمان های کوتاه روی کار آمدند، اما نهایتا دوره دوم حاکمیت آل سعود با شکست از حکومت آل رشید به پایان رسید.

اسامی پادشاهان دولت سوم سعودی

عبدالعزیز بن عبدالرحمن۱۹۰۲-۱۹۵۳ موسس دولت سوم سعودی در عربستان است، وی که در سال ۱۹۲۲ میلادی در ۲۰ سالگی به ریاض حمله کرده و آنجا را تحت تسلط خود گرفت، ۵۱ سال در عربستان حکومت کرد و با اتکا به انگلیس جنایت های زیادی در این کشور انجام داد.

عبدالعزیز موسس خاندان سعودی وصیت کرد که تا زمانی که فرزندان وی زنده هستند، حاکمیت خاندان سعودی به نسل های بعدی منتقل نشود.

طبق وصیت عبدالعزیز ولیعهدی به پسر بزرگتر و کوچکتر از شاه بر می‌گردد، مگر آنکه خود فرد بزرگتر از آن امتناع کند. در آن صورت به پسر بزرگتر بعدی می رسد. در پادشاهی ملک عبدالله پس از مرگ سلطان بن عبدالعزیز (ولیعهد) به ترتیب عبدالرحمن، طلال و ترکی برادران بزرگتر بودند که در نوبت ولیعهدی بودند، اما علیرغم این وصیت پس از مرگ سلطان، نایف بن عبدالعزیز ولیعهد شد و پس از مرگ او نیز سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد شد.

حاکمان دوره حکومت جدید خاندان آل سعود بر ریاض به این شرح است:

عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل : ۱۹۰۲ تا ۱۹۵۳
سعود بن عبدالعزیز: ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۴
فیصل بن عبدالعزیز: ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۵
خالد بن عبدالعزیز: ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۲
فهد بن عبد العزیز ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۵
عبدالله بن عبدالعزیز: ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵

شمار دقیق همسران و فرزندان عبدالعزیز نامعلوم است. گفته می‌شود که او ۱۷ تا ۲۲ همسر قانونی و ۳۷ تا ۴۸ پسر داشته ‌است. وی همسران خود را از بین خانواده‌هایی انتخاب می‌کرد که قصد جلب حمایت آن‌ها را از حکومت خود داشت. تعداد دختران او به درستی مشخص نیست و در برخی منابع ۲۱۵ نفر برآورد شده‌ است. تعداد پسران او را نیز تا ۱۵۰ نفر ذکر کرده‌اند.

گریه موسس خاندان سعودی در برابر نماینده انگلیس

هارولد دیکسون وکیل وقت سیاسی انگلیس در بحرین که در یکی از دیدارهای پرسی کاکس نماینده ارشد بریتانیا در عراق به عنوان مشاور و مترجم کاکس حضور داشت، در کتاب خاطرات خود می‌نویسد: در روز ششم مذاکرات در العقیر آقای پرسی کاکس صبر خود را از دست داد و عبدالعزیز بن سعود را به انجام اقدامات بچگانه در زمینه پیشنهاد مرزی عشایری بین عراق و نجد متهم کرد. وی عربی را به خوبی بلد نبود، به همین علت من آن را ترجمه کردم. برای من عجیب بود که می‌دیدم سلطان نجد از سوی نماینده ارشد دولت انگلیس مانند یک شاگرد ضعیف و ذلیل مورد توبیخ قرار می‌گیرد . کاکس با لحنی قاطع به ابن سعود گفت که خود وی بدون توجه به هر اعتراضی مرزها را مشخص خواهد کرد.

در این لحظه بود که عبدالعزیز به التماس و اظهار دوستی با کاکس افتاد و و با لحنی خفت‌بار و ملتمسانه گفت: حضرت‌عالی پدر و مادر من هستی. غیرممکن است که من لطف شما را فراموش کنم. شما دست من را گرفتید و پرورش دادید و مرا بالا بردید. با یک اشاره و دستور شما من حتی حاضرم از همه کشورم چشم‌پوشی کنم. در این هنگام کاکس خودکار قرمز را برداشت و مرز شبه جزیره عربستان را رسم کرد و نقاط مختلف آن از خلیج ‌فارس تا شرق اردن را توضیح داد.

هارولد دیکسون در ادامه روایت خود از این نشست می نویسد: حدود ساعت ۹ عصر بود، من از این مناظره متعجب بودم، اما عبدالعزیز بن آل سعود بار دیگر درخواست دیدار با پرسی کاکسی را کرد، من نیز با او همراه شدم، دیدم که ابن سعود به تنهایی در مرکز خیمه اش ایستاده است. او با دیدن ما مضطرب شد.

مدتی بعد با ناراحتی شروع به حرف زدن کرد و گفت: ای دوست من نیمی از مملکت من را گرفتید و بهتر است که بقیه آن را هم بگیرید. مرا رها کن تا به تبعیدگاه بروم، لحظاتی بعد این مرد با جثه بزرگی که داشت و با ناراحتی در برابر ما ایستاده بود، به صورت ناگهانی شروع به گریه کرد.

عبدالله بن عبدالعزیز:

ملک عبدالله بن عبدالعزیز بن عبدالرحمن بن فیصل بن ترکی بن عبدالله بن محمد بن سعود معروف به ملک عبدالله در سال ۱۹۲۴ در ریاض یه دنیا آمد. عبدالله بن عبدالعزیز ششمین پادشاه دولت سعودی و پنجمین نفر از فرزندان عبدالعزیز است که به پادشاهی رسیده است. عبدالله دهمین فرزند عبدالعزیز آل سعود است، وی از سال ١٩٧٥ به عنوان معاون دوم نخست وزیر در کشورش خدمت کرده است. این سمت در عربستان به جانشین ولیعهد تعلق می‌گیرد.

ملک عبدالله از سال ١٩٨٢ میلادی ولیعهد عربستان شد، وی از سال ١٩٩٥ و پس از بیماری و زمین گیر شدن ملک فهد عملاً تمامی اختیارات یک پادشاه را در دست داشت، اما نهایتا با مرگ ملک فهد در سال ۲۰۰۵ رسما به عنوان پادشاه انتخاب شد. وی با وجودی که از نزدیک به سه سال پیش دچار بیماری‌های متعددی است، تاکنون در سمت پادشاه عربستان باقی مانده است. وی همچنین ریاست هیات وزیران و فرماندهی گارد ملی عربستان سعودی را نیز عهده دار بوده است. سلطان بن عبدالعزیز و نایف بن عبدالعزیز دو تن از ولیعهدهای وی قبل از رسیدن به آرزوی خود یعنی پادشاهی عربستان، از دنیا رفته اند و هم اکنون سلمان بن عبدالعزیز که وی نیز به بیماری آلزایمر مبتلا است، ولیعهد عربستان است.

همان طور که گفته شد آمار دقیقی از تعداد زنان، دختران و پسران ملک عبدالله وجود ندارد، اما اسامی تعدادی از آن ها در زیر ذکر شده است:

زنان :
۱- حصه بنت عبدالله ال سعود
۲- منیره بنت محمد بن عبدالعزیز آل الشیخ
۳- منیره بنت محمد بن عبدالله العطیشان
۴- نوره بنت عجمی المنیخر
۵-سلطانه بنت عبدالعزیز بن الأحمد السدیری
۶- عایده فستق
۷- حصه بنت طراد الشعلان
۸- مشاعل بنت بندر بن فیصل الدویش
۹- تاضی بنت مشعان الفیصل الجربا
۱۰- ملکه بنت سعود بن زید الجربا الشمری
۱۱-طریفه الفیصل الحمود آل رشید
۱۲- هیفاء بنت مهنا بن عبدالرحمن آل مهنا
۱۳- حصه بنت مانع بن جمعه
۱۴- العنود دحام البخیت الفایز بنی صخر
۱۵- بینه بنت محمد بن نایف الحثلین
۱۶-عمشاء بنت خلیل بن قرمله
۱۷-نوره بنت لافی الشریم
۱۸- موضی بنت محمد بن فلاح آل مجفل
۱۹- شیخه بنت فهد العبود
پسران:
۱- متعب اول
۲-خالد
۳-متعب دوم
۴- عبدالعزیز
۵-فیصل
۶- مشعل
۷-ترکی
۸-سعود
۹- منصور
۱۰- محمد
۱۱-ماجد
۱۲-سعد
۱۳- مشهور
۱۴-بدر
۱۵-بندر
۱۶- سلطان

دختران:
۱- فهده
۲- نایفه
۳- نوف
۴-عالیه
۵-عادله
۶- صیته
۷-سیفه
۸-ساره
۹-هیفاء
۱۰-سحر
۱۱-مها
۱۲-هلا
۱۳-جواهر
۱۴-ریم
۱۵- بسمه
۱۶-عریب
۱۷-الهنوف
۱۸- مضاوی
۱۹- سحاب
۲۰-شعاله

آمار جالب از خاندان آل سعود و شاه عربستان

• در عربستان ۷ هزار نفر عضو خاندان آل سعود، به تمامی کشور و بیش از ۲۵ میلیون ساکن آن حکمرانی می‌کنند. این گروه علاوه بر در دست ‌داشتن تمامی امور حساس کشور، ثروت‌های نجومی حاصل از فروش نفت و گاز و تمامی امور کشور را بدون حضور هر گونه نهاد انتخابی و یا نظارت مردمی در اختیار خود گرفته‌اند. ثروت خاندان سعودی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

• بر اساس سندی که ویکی لیکس آن را منتشر کرده است، فرزندان عبد العزیز بن سعود ماهانه مبلغ معادل ۲۷۰ هزار دلار از خزانه دولتی دریافت می کنند،‌ هم چنین دادن دختر به شاهزادگان آل سعود برای ازدواج به عنوان هدیه نیز بسیار مرسوم است. در این میان نوه ها ۲۷ هزار دلار، فرزندان نوه ها ۱۳ هزار دلار و دیگر منسوبین تا ۸ هزار دلار دریافت می کنند. خاندان سلطنتی سعودی سالانه دو میلیارد دلار از بودجه ۴۰ میلیارد دلاری این کشور را خرج می‌کنند. ویکی لیکس همچنین از تصرف و فروش زمین ها و منابع دولتی و ملی عربستان توسط آل سعود بدون ضوابط و مقررات قانونی خبر داده است.

• هم اکنون در کشور عربستان بیش از ۲۵۰ شرکت آمریکایی مشغول به فعالیت هستند که اکثر قراردادهای منعقده در حوزه‌های تسلیحات و برق و گاز و نفت و صنعت آهن و پتروشیمی را به خود اختصاص می‌دهند و در این میان شرکت آرامکو در واقع بازوی اجرایی دولت آمریکا در عرصه اقتصادی در عربستان است و بیش از هرچیز چون اختاپوسی می‌ماند که جدای از بخش نفت و گاز بر دیگر بخش‌های اقتصادی عربستان چنگ انداخته است.

• صرف نظر از نفت، آمریکا نبض اقتصاد کشور عربستان سعودی را درست دارد، بگونه‌ای که آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد که ۳۰ درصد واردات کالاهای اقتصادی مورد نیاز عربستان از آمریکا تامین می‌شود، درحالی که این نسبت در خصوص خریدهای تسلیحاتی به حدود ۷۰ درصد می‌رسد.

• "ولید بن طلال" شاهزاده ۵۶ ساله عربستانی از جمله ثروتمندترین افراد در این کشور به شمار می رود. بر اساس آمار مجله فوربس وی بیست و ششمین مرد ثروتمند جهان است.این شاهزاده به همراه همسر و فرزندانش در قصری در شهر ریاض زندگی می کند که ۳۲۰ اتاق و دیوارهایی از مرمر ایتالیایی دارد. این قصر با داشتن سه سالن و استخر مجزا، زمینهای تنیس، ۲۵۰ پنجزه بزرگ، یک سالن سینما و ۵ آشپزخانه مجلل ظرفیت پذیرایی از ۲۰۰۰ مهمان را در آن واحد دارد. این در حالی است که پارکینگ خودروهای وی مجهز به ۲۰۰ خودروی لوکس و آخرین مدل از جمله رولز رویس، فراری و لامبورگینی است.

• به نوشته ویکی لیکس در زمانی که تولید روزانه نفت عربستان هشت میلیون بشکه بود، تنها شش تن از امرای سعودی کنترل فروش روزانه یک میلیون بشکه از آن را در اختیار داشته اند که با توجه به بهای فروش نفت، این کار ثروتی معادل ۱۲۰ میلیون دلار در روز نصیب آنان می کند.

• شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که رژیم صهیونیستی از سالها پیش بخشی از خاک عربستان سعودی را به تصرف خود درآورده، بی‌آن‌که حتی مردم این کشور از این موضوع مطلع باشند. این در حالی ‌است که آل ‌سعود نیز هیچ اقدامی برای باز پس گرفتن آن از خود نشان دهد. دو جزیره "تیران" و "صنافیر" این کشور سال‌هاست در اشغال رژیم صهیونیستی قرار دارد و هیچ یک از مجامع عربی و جهانی از آن سخنی به میان نمی آورند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این مصیبت عظمارا از صمیم قلب به خاندان ...، از شاهزاده دزد گرفته تا ملکه ساندویچ خور تسلیت عرض می کنم و امیدوارم ان شاء الله غم آخرشون باشه.
البته منظور از غم اخرشون باشه اینه که هموشون سقط شن که دیگه غم نبینن!!!!!! انشاء الله تعالی زودتر به جهنم واصل شن
مهدی
پیشنهاد میکنم حاج آقا برای عرض تسلیت و شرکت در مراسم به گور سپردن این ملعون ابن ملعون خائن الحرمین و بانی جنایات بسیار به عربستان برود و در غم آل یهود و فرزندان شیطان شریک شود .
مهراوه
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی شما شهادت جهادمغنیه و سردارسپاه الله دادی را تسلیت نگفتیدحالا مرگ یک سگ نجس را تسلیت عرض میکنی
مستانه
Iran, Islamic Republic of
لعنت بی کران خداوندی برملک عبدالله خداوندا تورا به امام زمان قسم میدهیم این سگ صهیونیست ها را به عذاب بی کران و ابدی گرفتارکن
طلب مغفرت یادتون نره نماز شب اول قبر !!!!!!
هرچند درست نیست آدم تو مرگ کسی خوشحالی کنه هرچند کافر هم باشه ، ولی الان باید از این آدم بپرسیم می ارزید عمرتو که به یک قرن رسیده بودو صرف ظلم و ستم به مسلمانان اطرافت از ایران و افغانستان و پاکستان و بحرین گرفته تا مردم عربستان و عراق ، لبنان و سوریه و یمن بکنی ؟
سرور
انشاالله هر چه زودتر برادران عزیز با هم باشند!
این مصیبت عظمارا از صمیم قلب به... از ... گرفته تا... ساندویچخور تسلیت عرض می کنم ...
آخخخ عذاب شدنش دیدن داره ها کاش میشد عذاب شدنش رو تماشا کرد
آره راست میگی مخصوصا وقتی ازش میپرسن من ربک من امامک احتمالا فوری میگع امریکا و اوباما
بنده خدا
خدا لعنتش کند.
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی با چه استدلالی و با چه حقی با چه منطقی با چه توجیهی خبرمرگ کفتارخونخوارعربستان که درسوریه و عراق و لبنان و بحرین حمام خون راه انداخته را تسلیت گفتی ملت نه دی را چه شده کجاست ملت نه دی کجاست ملت ولایتمدار و انقلابی
United States
تیتر صحیح برای این خبر / ملک عبدالله به درک واصل شد .
مهدی
بهتر بنویسید عبد الشیطان به جهنم واصل شد
منتظر
افرین
قاتل مسلمین، دوست صهیونیسمها به درک واصل شد
احتمالآ الان با آریل شارون محشور شده
سجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد
برادران،سگ رفت و گرگ آمد.پندار باطلی ست که فکر می کردند با مرگ ملک عبد الله ظهور فرا میرسه.تا ریشه ی ظلم و ستم رو حدالمقدور نخشکانیم،شرایط برای ظهور مهیا نمیشه
هیچ کس نگفته با مرگ ملک عبدالله ظهور فرامیرسه بلکه در روایات مژده ظهور و نزدیک شدن آن داده شده است.
البته در مورد عبدالله که در روایات اومده اولا نمیشه همینجوری با ملک عبدالله تطبیقش داد. ثانیا معلوم هم نیست با ظهور چقدر فاصله داشته باشه
یه نفر
Iran, Islamic Republic of
یکی از نشانه های ظهوره
علی
خبر آمد خبری در راه است ...
علی
مرگ این موجود ، اینقدر اهمیت ندارد که تیتر اول را به جای پیام مهم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا و بازتابهای آن، به مردن او با آن کارنامه مشعشع! اختصاص دهید.
پیام رهبر انقلاب حتما خیلی مهمتر است اما بیش از 24 ساعت از انتشار آن می گذرد و جهان هم انصافا خوب پوشش داد اون خبر رو.
مرگ این موجود ستمگر هم مهم است خیلی مهم است. اتفاقات مهمی با مرگ این ظالم در منطقه رخ خواهد داد.
حران
Iran, Islamic Republic of
درگذشت!؟!!؟!؟!
به درک واصل شد
گوربه گور شد
به جهنم رفت
نه دیگه
اگر اینجوری تیتر بزنند که میرن پیش وطن امروز
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک
پورغلام
اللّهم العن اوّل ظالم ظلم حقّ محمّد و آل محمّد و آخر تابع له علی ذالک. ...
اللّهم العنهم جمیعاً
خدا عذابش رو زیاد کنه
به امید ظهور حضرت مهدی (عج)
سینا
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر و امید ته دلش این است ...
نکته سنج
برخیز زخواب خوش اذان نزدیک است
صبح فرج اماممان نزدیک است
معلوم شد از هلاک عبدالشیطان
پابوسی صاحب الزمان نزدیک است
ان شاءالله
علی
سلام

احسنت بسیار زیباست
مریم
تبریک تبریک تبریک خدا را صد ها هزران شکر که این وهابی به درک واصل شد
این چه تیتریه؟!!!! در گذشت؟!!! بگو به جهنم رفت!
لعنت تو روح خبیثش
آتیش تو گورش
معلوم نیست چند روزه به درک واصل شده گذاشتن امروزو اعلام کردن که بگن جمعه سقط شده
حالا وقتشه که جواب پس بده
جواب همه خونهایی رو که باعث ریختنشون شده
جواب همه ضربه هایی که به اسلام زده
جواب همه بی حرمتی هایی که به مقدسات کرده
جواب خونهایی که به دل میوه دل پیغمبر صلی الله علیه و آله؛ امام زمان ارواحنا فداه کرده
حالا وقتشه که همه برای ملک عبدالله ملعون خبیث لعنت دوبل بفرستیم
هر جا هستی بگو لعنت به ملک عبدالله
لعنت دوبل؟؟؟
یکی
United States
به درک واصل شد می خوا م ببینم ظریف چه میکنه.
حتما عزای اربابشو گرفته این امریکائی خبیث بهائی وطنفروش
احتمالا پیام تسلیت میدن بخصوص حاج آقا خاطره
منتظر
با نهایت تاسف و تالم و ناراحتی تسلیت فرمودند!!!!!!!!!!!!!!
منتظر
الحمدلله از به درک واصل شدن این ملعون خبیث و قاتل صهیونیسم
دمت گرم
لعنت به روحش
خدای را شکر
هرکس مرگ عبدالله پادشاه عربستان که پس از برادرش که نام حیوان دارد به قدرت میرسد را به ما بگوید مژده ظهور را به او میگویم

منتظر پنچ حکومت چند ماه و چند روزه باشید
خوشحاااااال
United States
...رفت به جهنم
...
حسین
این اتفاق تلخ را اول از همه به ... تسلیت میگیم!!!
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر بالاخره خبر مرگش اومد
بهنام
نوزده تا زن داشت ؟!

...
تازه 19 تاشو دارن میگن
ای باباآخه چه اشکالی داره شماها چرا گیر دادین به این موضوع.... اصلا کیه که زن نخواد ؟؟؟ من خودم به شخصا دوست دارم زن زیادی داشته باشم آیا کسی مشکلی داره ؟؟؟ مشکل ما با ایشون درباره تعداد زنانشون نیس یه چیز دیگس
به درك
ولایتمدار منتظر
Romania
تبریک میگم بلاخره شد چیزی که منتظرش بودیم
از این لطف خداوند مهربونم ممنونم
شمارش معکوس
این ضایعه را به حامی فتنه گران ... تسلیت عرض می نمایم
حاج آقا خاطره هم تسلیت گفت!!!!!!!!!!!!
بی نام
Iran, Islamic Republic of
انشالا حکومتشون نابود شه بزن کف قشنگه رو.
کف. کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف کف۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰
زوحش شاد و یادش در جهنم گرامی
مرسی خیلی بانمک بود کلی خندیدیم عزیز
اللهم عجل لولیک الفرج.
خدا ترا نیامرزد با این نظرت! تو آنقدر بی بصیرت هستی که خون شیعیان را که بدست این آل طاغوت ریخته میشود نمی بینی!
رضا یاراحمدی
چه مبارک سحری مرد ملک عبدالله

جمعه ی خوش خبری، مرد ملک عبدالله

شاد باشید که این ... آل سعود

عاقبت مثل ... مرد ملک عبدالله
شاد باشيد كه اين فتنه گر آل سعود
عاقبت مثل فهد مرد ملك عبدالله
خوب بيد
هاشمی ناراحت شده
اسم زنهاشو یادش مونده بود
دوست دارم یه عالمه زن داشته باشم مشکلی هست ؟؟کیه که نخواد زن نداشته باااااااااااااااااااشه اونم زیاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اهواه چند تازن داشته
1- حصه بنت عبدالله ال سعود
۲- منیره بنت محمد بن عبدالعزیز آل الشیخ
۳- منیره بنت محمد بن عبدالله العطیشان
۴- نوره بنت عجمی المنیخر
۵-سلطانه بنت عبدالعزیز بن الأحمد السدیری
۶- عایده فستق
۷- حصه بنت طراد الشعلان
۸- مشاعل بنت بندر بن فیصل الدویش
۹- تاضی بنت مشعان الفیصل الجربا
۱۰- ملکه بنت سعود بن زید الجربا الشمری
۱۱-طریفه الفیصل الحمود آل رشید
۱۲- هیفاء بنت مهنا بن عبدالرحمن آل مهنا
۱۳- حصه بنت مانع بن جمعه
۱۴- العنود دحام البخیت الفایز بنی صخر
۱۵- بینه بنت محمد بن نایف الحثلین
۱۶-عمشاء بنت خلیل بن قرمله
۱۷-نوره بنت لافی الشریم
۱۸- موضی بنت محمد بن فلاح آل مجفل
۱۹- شیخه بنت فهد العبود
به اقای هاشمی تسلیت عرض می کنیم به خاطر از دست دادن این یار عزیز
از یه وهابی ضد شیعه چه توقع دیگه ای داری؟!
حامد
الحمدالله رب العالمین.به امید نابودی همه کفار وستمگران.
عزیزی
بعد از شکایت از وطن امروز احتمالا .... از عزرائیل هم شکایت کند چرا باعث مرگ این کفتار پیر شد.
مرگ این کفتار پیر که دستش تا مرفق به خون شیعیان مظلوم آلوده بود را به امام زمان ومردم ایران وهمه مظلومان در سوریه لبنان فلسطین وعراق تبریک می گویم به امید خدا افول دولت نحس وهابی نزدیک است اللهم عجل لولیک الفرج
الحمدالله
... عزادار شد و صاحب عزا
خدا همه نسلشونو منقرض کنه
اما شنیدم چند تا از دختراش...مردم رو به ریختن تو خیابون ترغیب کردن البته زندانی شدن
یکی اونطوری به مردم میگه بریزید تو خیابون یک هم ...
یا للعجب که تفاوت از زمین تا آسمان است
سلام
فقط یه چیزی برام سؤاله! چه طوری می خوان تو قبر جاش بدن اون هیکل خوک کثیفو؟!!
مهدی
اطلاعات کامل و بسیار خوبی است . از زحمات شما سپاسگزارم
به درک
کاظم
شکر خدا يکى از دشمنان اسلام به درک واصل شد جهنم سزاى اعمال اين شياطين.
است
سیددلسوخته
با سلام این مصیبت عظممی را خدمت عالیجناب هاشی رفسنجانی و خاندان مکرمش تبریک و تهنیت عرض مینمایم
Russian Federation
بره به جهنم
لعنت به خودش و نسل خبیثش
ان شاء الله خبر مرگ اربابای خبیث ترش رو بشنویم
مخصوصا کفتار پیری مثل مادر شیطان:ملکه ی خبیث بریتانیا
mohamad
خدا لعنتش کنه
بهترین تیتر: عبدالشیطان به درک واصل شد
زهره
خدایا شکرت ....
mahdi
Latvia
اینجاتو مازندران داره بارون رحمت می باره فک کنم عرشی ها هم خوشحال شدند
ناشناس
United States
بهتر خدا را شکر
Iran, Islamic Republic of
الهم عجل لولیک الفرج
امام صادق در حدیثی فرمودند:هرکس مرگ عبدالله را تضمین کند من ظهور را برای او ضمانت میکنم.
امیر
خوش به حال جهنم چه گوشت و دمبه ای چنگش افتاد !!!!!!!!!

جهنم مبارکت باشه ملک عبدالله جان خوش بگذره !!!!!!!!!!!!!! ایشالا اونجا همنشین دوستان عزیزت شارون ، اسحاق رابین و موشه دایان بشی .
امشب چه آذین بندی میکنن جهنم را !!!!!!!
کریمی
باید به رفسنجانی و فائزه هاشمی تسلیت گفت
مجید
مرگ ملک عبدالشیطان یک یاداوری برای همه اونهایی که دنیا رو با آخرت ترجیح میدن. اوان وطن فروشانی که با امید به شیطان بزرگ و کوچک از توکل به خدا دل بریدند ببینند که آخر عاقبت همه مرگ است و پاسخگویی در پیشگاه خدا.
پس تا دیر نشده بخود بیایید تا مردم بعد از مرگ شما چنین شادی نکنند و به هم تبریک نگویند بلکه رخت عزا بپوشند و ناراحت شوند.
اینو به اونهایی میگم که خون مردم رو توشیشه کردند و حالا دارند کشور فروشی و دین فروشی میکنند.
منتظر
اللهم اشغل الظالمین بالظالمین؛خدا با اولین ظالمین به اهل بیت علیهما سلام محشورش کنه،باید مقدمات ظهور رو فراهم کنیم،خداوند با هیچ امتی عقد اخوت نبسته باید تلاش کرد. انشاءالله
منجي
حالا بنشينيم و ببينيم شیطان و قدرت های پوشالی اش چه دست و پایی می زنن

اندکي صبر سحر نزديک است ...

بچه ها حالا وقتشه اگه 40 تا صبح دعاي عهد رو نخونديد بجنبيد تا ازياران امام زمان عج بشيم
رمضان
United Kingdom
متاسفانه با مرگ این گور به گور شده رییس جمهور و سخنگوی وزرات امور خارجه کشور خودمان پیام تسلیت و همدردی اعلام کردند و از طرفی وزیر امور خارجه فردا به ریاض می رود واقعا از این همه ظلم و جنایت علیه ملت ایرا ن وشیعیان انجام دادند عار ندارند. واقعا" متاسفم برای این دولت.
حسن
Romania
به جهنم.
ان شاله عربستان متلاشی ومقدمه ظهورفراهم شود
الحمدلله ان شااله اختلاف بینشان بیافتدوکشورشان متلاشی شود
الهی شکر که این جولسومه فساد و تباهی سقط شد و به مریدانش همچون ابن مرجانه و یزید و معاویه پیوست .الله اکبر .این خبر خوش را به تمامی مسلمانان تبریک عرض می نمایم .
mehdi
یا امام زمان بیا،سربازانت منتظر قدومتن،الهم عجل الویک الفرج
KFC BACK
ای وای دوستان اینطوری نگین قلبم ریش شد ایشون جوون مرگ شدن ...خوب نیس پشت سر جوون مردم اینطور حرف بزنین حالا بره ببینه عذاب شراب خواری و این همه جنایتو .... و ببینه بچه های معصوم فلسطینو که کشته شدن والان در بهشت یا جهنم برزخی هستن به سوالات خدا و اون بچه ها جواب بده که چرا به عنوان یه مسلمان حمایتشون نکرد که هیچ با قاتلاشون هم نشست به شراب خواری و رقص و....در حالی که بچه شش ماهه.......
سامان نبیره
من نه خوشحالم نه ناراحت حالا چرا بعضیا ناراحت میشن ازمرگ ایشون بابا 90 سالش بود من هنوز 23 سالمه جای نبیره ایشون هسم ده بیس تا موی سفید تو ریش و موهای سرمه خب چیه آخه دیگه تا کی میخواست به رنگرزی ادامه بده دیگه بس بود شما حوصله پیرمرد 90ساله رو ببین ... دیگه جوان مرگ نشده که ...من فک نکنم مخاطبان محترم منظور بدی داشته باشن
حسین
کامل منطقی است امابهدرک واصل شد
RELAX BoY
ای بابا تو زنده بودنش چه گلی به سرمون زد که بعد از مردنش بزنه نه این که وقتی زنده بود خیلی ازش بهره بردیم حالا بیاین فیض ببریم چطوره؟؟خخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
سگ مرده