سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱

«خط امامی» با گذشت ۲۶ سال از رحلت امام، کیست؟

چهارشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۶
کد مطلب: 425951
وی سال گذشته هم چنین موضوع موافقت امام با حذف مرگ بر آمریکا را مطرح کرد. این ادعا در حالی مطرح شد که امام تا لحظات پایانی عمر شریفشان با تبیین اظلام آمریکا بر مردم از مخالفت با این رژیم دست برنداشتند.
به گزارش جهان، در طول سالهای پس از رحلت امام خمینی (ره) همیشه برخی جریانها و مشخصا جریان چپ آن روز که بعدها در قالب اصلاح طلبی روی کارآمد تلاش کرده است تا با قرائت های التقاطی از امام ایشان را مصادره به مطلوب کند.
 
اگرچه این جریان در برهه ای به طور علنی از «به موزه بردن امام دلها» صحبت کرد، اما در سالهای بعد تلاش نمود با برداشت کاریکاتوری از شخصیت امام ذوابعاد و پیرجماران ایشان را برای دستیابی به مقاصد خود مورد سوء استفاده قرار دهد.
 
از سویی دیگر جریان دیگری نیز در همه این سالها وجود داشته است که امام را به دو امام کارکردی و غیرکارکردی تقسیم کرده و معتقداست که باید «امامی که راهگشای جامعه ما است را به صورت فعال در فضای رسانه ای مطرح کنیم».
 
این اظهار نظر یکی از اعضای بیت امام این سوال را در اذهان ایجاد کرده است که خدای نکرده «امامی که راهگشا نبوده هم وجود دارد یا خیر؟»
 
این نوع نگاه را در برخی دیگر از افراد می توان دید. در تقسیم امام به دو امام و تفسیر به نفع از امام خود ساخته برای شرایط فعلی سوء استفاده کردن، کاری است که این روزها برخی به طور جدی آن را دنبال می کنند.
 
هاشمی رفسنجانی که در گفتن خاطرات و تحریف بعضی از وقایع دوران امام سابقه دارد، اخیرا با ارائه خاطراتی مغایر با رفتار و ویژگی های مشخص و روشن امام برای رفتارهای فعلی خود توجیه می سازد.
 
وی اخیرا گفته است: «بعدها امام گفته است که جام زهر برای وی شیرین شد». این ادعا که نه با خاطرات نزدیک ترین منسوبین به ام از جمله حجت الاسلام سید احمد خمینی و حجت الاسلام توسلی مغایرت دارد، تلاشی برای ساخت چهره ای دیپلمات و غیرانقلابی از امام امت و برداشت به نفع جریان سیاسی حاکم فعلی از امام است.
 
وی سال گذشته هم چنین موضوع موافقت امام با حذف مرگ بر آمریکا را مطرح کرد. این ادعا در حالی مطرح شد که امام تا لحظات پایانی عمر شریفشان با تبیین اظلام آمریکا بر مردم از مخالفت با این رژیم دست برنداشتند.
 
یکی از اتفاقاتی که در دوران پس از امام باعث شد تا حرفهای خط امامی های مدعی در حد شعار بماند مواردی از پایبنید آنان به حفظ نظام است که مورد خدشه است. با اینکه امام راحل بارها و بارها بر ذکر این نکته تاکید داشته اند که«حفظ نظام اوجب واجبات است» . اما اصلاح طلبان و مدعیان خط امام با این مسئله چطور مواجهه کردند. در دو فتنه 78 و 88 که اولی به فاصله ده سال از فوت امام و دیگری پس از بیست سال از رحلت ایشان اتفاق افتاد آزمونی برای خط امامی ها بود که نتوانستند از آن موفق بیرون بیایند.
 
در سال78، این جریان با تمسک به گروههای برانداز در تلاش بود به ولایت فقیه که یادگار امام امت بود، ضربه بزند، حال آنکه وقایعی ساختگی را بهانه کرد و بی محابا جریان برانداز را تقویت کرد. یکی از مدعیان این جریان در آن سالها گفته بود که «اصلاح طلبی امام را به موزه خواهد برد» رییس دولت اصلاحات در مقابل این ادعا سکوت کرد ودیگر اعضای این جریان اظهار نظری در این باره نکردند.
 
شعارهای ضد دین، غیر انسانی خواندن قصاص، حمله به عزاداری های مذهبی، حمله به مسئله ولایت، تمسخر شرع مقدس، ادعای تظاهرات علیه خدا، زیر سوال بردن عصمت ائمه سلام الله علیهم و ... اتفاقاتی بود که امام درباره همه آنها حکم مشخص دارد و نظر روشن. اما جماعت اصلاح طلب با ادعای خط امام دقیقا مخالف وی عمل کردند.
 
در فتنه88، صف پیکار صریح تر شد و جریان برانداز جمهوریت و اسلامیت نظام را هدف گرفت.
 
جریان اصلاح طلب این بار با علم بر آراء امام درباره جمهوریت نظام و اهمیت آن به این موضوع توجه نکرد و به انتخاب سال88 مردم تاخت و با 8ماه اردو کشی خیابانی تلاش کرد تا جمهوریت که یکی از یادگارهای امام راحل بود را زیر سوال ببرد.
 
جریان اصلاح طلب هم چنین با بی توجهی به تاکید امام به موضوع اسلامیت نظام شعارهای اصیل انقلاب از جمله «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و گرامیداشت روز قدس را زیر سول برد و با طرح «استقلال، آزادی جمهوری ایرانی» و «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» به مقابله با آرمان های امام پرداخت.
 
این گروه هم چنین فجایع 6دی 88 روز عاشورا را رقم زد و با هتاکی به عزاداری های عاشورا و امام حسین(ع) حرمت این روز را شکست.
 
به نظر می رسد پس از گذشت 26 سال از رحلت امام عزیز هنوز مواضع روشن و مشخص ایشان توسط گروهی معلوم الحال مصادره و تحریف می شود. با آنکه امام در خط آخر وصیتنامه خویش تاکید کردند: اکنون که من حاضرم، بعض نسبتهاى بى‏واقعیت به من داده مى‏شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود؛ لهذا عرض مى‏کنم آنچه به من نسبت داده شده یا مى‏شود مورد تصدیق نیست، مگر آنکه صداى من یا خط و امضاى من باشد، با تصدیق کارشناسان؛ یا در سیماى جمهورى اسلامى چیزى گفته باشم.
منبع:پارس نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *