سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱۲
پاسخ "جهان نیوز" به یک سؤال؛

آیا پوتین به دنبال از بین بردن همه مخالفان بشار اسد است؟

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب: 448550
آیا پوتین به دنبال از بین بردن همه گروه های مسلح مخالف بشار اسد است یا نه؟ پاسخ به این سوال را باید هم در راهبردهای مدنظر روسیه در سوریه و هم در آرایش نظامی روسیه در آینده نزدیک جستجو کرد.
آیا پوتین به دنبال از بین بردن همه مخالفان بشار اسد است؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ حملات هوایی روسیه در حالی در سوریه آغاز شده که از همان ابتدا پرسش هایی درباره عمق و وسعت و هدف گذاری های نهایی این حضور ملموس نظامی روس ها مورد توجه قرار گرفته است.

به نظر می رسد که روس ها از آمریکایی ها در مواجهه با گروهی مانند داعش، صریح تر و راسختر هستند. این مسئله از همان مدت زمانی که روس ها برای مبارزه با داعش بیان می کنند نیز مشخص است. در حالی که آمریکایی ها از ده سال زمان برای عملیات و مبارزه علیه داعش سخن می گویند، روسیه اعلام کرده به دنبال از بین بردن گروه های تروریست در ظرف زمانی چند ماهه است. البته آمریکایی ها بنا به مقابله کامل با گروه های تروریستی در سوریه را ندارند. زیرا آنها در یک بازی دوگانه تلاش می کنند همچنان بخش هایی از گروه های تروریستی علیه اسد همچنان پابرجا بمانند. به خصوص که آمریکا به دنبال تقویت گروه های تروریستی است ـ که البته آنها را طبق معمول نیروهای میانه رو می خوانند ـ که برای جنگ نیابتی با بشار اسد به آنها نیاز دارد.

در همین حال روس ها معتقدند که بخش اعظمی از گروه های تروریستی حاضر در سوریه و به خصوص داعش از چچنی های استفاده می کنند که برای امنیت ملی روسیه به شدت خطرناک هستند. یک فرض اساسی دیگر نیز در جامعه اطلاعاتی و نظامی روسیه با توجه به طرح های آمریکا در منطقه شکل گرفته است که اگر تروریست ها در سوریه موفق بشوند، کشور بعدی مورد تهاجم دیر یا زود روسیه خواهد بود. به همین دلیل روس ها برای از بین بردن کامل گروهی مانند داعش انگیزه کافی دارند.

اما یک سوال مهم تر مطرح می شود که آیا پوتین به دنبال از بین بردن همه گروه های مسلح مخالف بشار اسد است یا نه؟ پاسخ به این سوال را باید هم در راهبردهای مدنظر روسیه در سوریه و هم در آرایش نظامی روسیه در آینده نزدیک جستجو کرد. روسیه در سه کشور لیبی، عراق و سوریه در جغرافیای خاورمیانه به صورت سنتی از دیرباز نفوذ داشته است. این سه کشور درگذشته تاحدودی لنگرگاه روسیه برای ماندن و ادامه نقش آفرینی در تحولات خارمیانه محسوب می شدند. اما پس از فروپاشی دو نظام سیاسی عراق و لیبی به دست آمریکا و متحدین غربی اش اینک روس ها سهم خاصی در این دو کشور ندارند. تنها کشور باقیمانده اینک سوریه است که روس ها به صورت طبیعی به دنبال فروپاشی نظام سیاسی آن نیستند و تلاش می کنند حتی با حضور نظامی نیز مانع از این کار بشوند. از آرایش گفتمانی و همچنین سابقه گروه های تروریستی حاضر در سوریه نیز چنین برمی آید که اگر آنها بعد از بشار اسد قرار باشد که حاکمیت سوریه را در دست بگیرند، جایی برای روسیه قائل نیستند. به همین دلیل روسیه گروه های تروریست مخالف بشار اسد را درست در نقطه مقابل منافع ملی خود در خاورمیانه می بیند. بدین ترتیب طبیعی است که خواهان نقش آفرینی آنها در آینده سوریه نباشند.

در این میان پوتین نیز به صراحت اعلام کرده است که راه مقابله با تروریست ها تقویت ارتش و نظام سوریه است. تضاد منافع و استراتژیک روس ها با این گروه های مسلح سبب شده که پوتین حتی گروه های به ظن آمریکایی ها میانه رو را نیز در جرگه خارج از گروه هایی مانند داعش نبیند.

البته این ملاحظه وجود دارد که در صورت حمله هواپیمای های روسیه به مواضع گروه های مسلح مورد حمایت آمریکا این کشور چه واکنشی نشان خواهد داد؟ به نظر می رسد که همین حضور شفاف و صریح روسیه در آسمان سوریه نشان می دهد که پوتین وارد حریمی شده که خیالش از واکنش جدی و نظامی آمریکا راحت است.

روسیه که اینک در سوریه در حال بازتعریف جدیدی از معادلات منطقه ای و بین المللی است محاسبه دقیقی از واکنش آمریکایی ها را دارد. ضمن اینکه روسیه اگر مانعی همانند داعش را از سر راه ارتش سوریه بر دارد راه را عملا برای ارتش این کشور جهت از بین بردن باقیمانده های گروه های مسلح باز کرده است. این در حالی است که عملکرد گروه های مسلح مورد حمایت غرب در سوریه به نسبت داعش بسیار ضعیف تر بوده است که نشان از انفعال، ضعف و عدم کارآمدی این گروه ها دارد. نکته دیگر اینکه بررسی آرایش نظامی روس ها نیز در آینده مشخص خواهد کرد که این کشور دقیقا در سوریه چه هدف گذاری هایی را دنبال می کند. این در حالی است که منابعی در وزارت دفاع آمریکا مدعی شدند روسیه قصد دارد در آینده ای نزدیک حملات زمینی خود را علیه تروریست ها در سوریه آغاز کند.

منابع آمریکایی در وزارت دفاع این کشور (پنتاگون)، در گفتگو با شبکه سی ان ان مدعی شدند روسیه در روزهای آتی، عملیات زمینی علیه تروریست ها در سوریه انجام خواهد داد.

این منابع ادعا کردند ارزیابی تسلیحات ارسالی از سوی روسیه به سوریه که شامل ادوات نظامی جهت جنگ های پیاده نظام است، نشانگر آن است که روسیه در آینده ای نزدیک در سوریه عملیات زمینی انجام خواهد داد.منابع مذکور مدعی شدند تسلیحات و ادوات فوق در منطقه ای بین حمص و ادلب سوریه رصد شده است.

اما جدا از میزان صحت و دقت این خبر این نکته اساسی قابل ملاحظه است که تجربه حملات هوایی به داعش نشان داده که این گروه تنها با حملات و عملیات هوایی از بین نخواهد رفت و باید همزمان با حملات هوایی، حملات زمینی را نیز پیگیری کرد. حضور و یا عدم حضور زمینی روسیه نیز در سوریه و همچنین مکان های مورد عملیات هوایی و زمینی روسیه در جغرافیای سوریه در آینده می تواند معیاری درست برای میزان و عمق هدف گذاری روس ها در برابر گروه های تروریست مخالف بشار اسد باشد. هرچند برنامه های پوتین و گام عملی او برای بازگشت به دوران اقتدار شوروی سابق و روسیه امروز مرتبا این گمانه زنی ها را تقویت می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پارمیدا سادات
Iran, Islamic Republic of
کاش پوتین رئیس جمهور ما بود... یا رئیس جمهور ما مثه پوتین بود
علی
کاش رئیس جمهور ما پوتین پاش می کرد
فکر نکنم روسیه اومده تو سوریه که داعش رو بزنه و سوریه رو تحویل ما بده. بنظر میرسه روسیه و آمریکا درباره آینده سوریه به یک توافق نسبی رسیدن. مهمترین عنصر این توافق احتمالا ابتدا حذف تروریستها و بعد تشکیل دولتی بدون اسد که روسها در آن سهم بیشتری بگیرند. یعنی آمریکاییها به دولتی با گرایشاتی روسی راضی تر هستند تا دولتی با گرایش ایرانی. البته آمریکاییها چون روسیه را در حفظ شرکای جهان سومی ناکارآمد میدونن احتمالا آینده نه چندان دور روسیه را از آن خود میدانن. حالا ما در این طرح چطور فکر میکنیم و روسها چه توافقی با ما کردند و اینکه سرنوشت تلاشهای ما برای ابقا و احیای اسد به منظور تقویت مقاومت چه خواهد شد خدا داند. اما دوستان حواسمان باشد ساده انگارانه به این موضوع و اینکه دولت ایران چقدر هماهنگی پنهان با آمریکاییها در این طرح دارد نگاه نکنیم.
Iran, Islamic Republic of
چقدرفسفرسوزوندی به اتحاد روسیه و امریکا رسیدی؟
محمود
وقتی از پشت پرده توافقات ایران و روسیه و سوریه و عراق خبر نداری لطفا اظهار نظر نکن. اگر اینطور که شما میگید صحیح بود تمام کشورهای اروپایی و آمریکا و اسرائیل و عربستان اینقدر اظهار نگرانی نمیکردندضمنا به حملات قبلی داعش در دست داشتن در دو انفجار در راه آهن مسکو و جنگ مسکو با چچن رو فراموش نکن که چچنی ها همشون وهابی اند
زدی به جدول اقای پرفسور ! اگر این تحلیلت درست بود اکنون شاهد تلاش بیشتر امریکا و انگلیس در کمک به اکراین در مبارزه با روسیه نبودیم . واردوغان داد نمیزد نیازی به گاز روسیه نداریم
Iran, Islamic Republic of
باید تاسف خورد که از اقدامات روسیه در سوریه اینگونه حمایت می شود. روسیه دنبال ازمایش کردن هواپیماها و سلاحهای خود است. روسیه برای حل بحرانهای اقتصادیش که ناشی از تحریمهای بین المللی در مورد اوکراین است اینگونه عمل می کند. روسها از کارت ایران و سوریه برای مقابله با غرب سو استفاده می کنند و حالا خواهید دید که چگونه و چه زمانی هم ایران و هم سوریه را به امریکا و غرب خواهد فروخت .روسیه و روسها بخصوص ادمی مثل پوتین بسیار خطرنام تر از امریکاییها هستند.
علیرضا قدیری
Iran, Islamic Republic of
با سلام تحلیلتون زیاد مناسب نیست ! بهتره بگید روسیه به دنبال منافع و اهداف خود است . ایجاد موازنه قدرت در جهان و منطقه خاور میانه و ایجاد دست برتر در کنش و واکنش های سیاسی جهان به عنوان یک ابرقدرت و حفظ و امنیت و پایداری موقعیت استراتژیک در منطقه مذکور جهت منافع اقتصادی رو میشه از شاخص ترین علل ورود نظامی روسیه در سوریه دونست . حالا دست بر قضا منافع استراتژیک ، سیاسی و اقتصادی روسیه همسو با اهداف اعتقادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و نهایتاً حمایت ازنظام سیاسی فعلی سوریه شده است . چندین سال است که جمهوری اسلامی ایران کمک و مشاوره مستشاری به نظام و ارتش سوریه میکنه و برو بچه های ایران زحمات زیادی کشیدند تا جنگ به مرحله ای رسیده که روسیه با اطمینان خاطر از زحمات و تلاش های سردار حاج قاسم سلیمانی و همرزمان عزیزشان متقاعد به استقرار جنگنده های خود در خاک جنگزده سوریه میشه و متقاعد به ورود به جنگی میشه که تلاش های قاسم سلیمانی این امید رو در آنها ایجاد کرده که در جنگی که وارد شدند حتما پیروز میدان خواهند بود .
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
به نظرم نزدیک ترین تحلیل و برداشت از قضیه ورود روسیه به کشور سوریه و اهدافش در سوریه همین مطلب برادرمون بود. احسنت
Romania
با اجازه می خواستم این رو هم اضافه کنم که هیچ قدرتی در منطقه بدون هماهنگی ایران نمی تونه کاری رو به سرانجام برسونه اگر هم کاری بکنه هزینه اش برایش خیلی زیاد است ذوق زدگان هم با این مشاوره شون به آمریکا واین حنائی که دست آمریکا گذاشتند خسر دنیا والآخره شدند وحالاحالاها باید پای لرزش بشینند
حمید
Iran, Islamic Republic of
کلا هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره ! اینکه روسیه دنبال امنیت ملی و منافع خودشه ، عقل همینو میگه . ایران هم دنبال امنیت و منافع ملی خودش هست . اما امریکا و کشورهای غربی بعد از سال ها آشامیدن خون ملت ها شرق و غرب و خاورمیانه و ... باز هم دست از مفت خوری بر نمیدارند . اینا دیگه خیلی عوضی هستند .
عادل
Germany
در این وسط به ایران و منافع ملی ما ایرانیان چه می رسد ؟
از خنده های آقای ظریف و شعارهای روحانی که آبی برای منافع ملی ایران گرم نشد.
مشکل ما اینست که ، دیگران وارد صحنه عمل شدند و ما تماشاچی ماندیم ، دقیقا مانند بازی فوتبال ، آنها در زمین واقعیت ها گل میزنن و می تازند ، و ما کاری بجز کف زدن ، سوت کشیدن ، فحش دادن ، هورا کشیدن و تحلیل های سیاسی و مقاله نویسی نمی کنیم.
بنظرم باید وارد زمین بازی واقعیت ها شد ، واز تماشاچی بودن خارج شویم .
...
باید وارد گود شد و الا کلاهمان پس معرکه است.