جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

فروش طلای خارجی با عیار غیر استاندارد

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۴۰
کد مطلب: 408455
آبان ماه سال ۹۰ بود که واردات طلای خارجی توسط مجلس شورای اسلامی ممنوع شد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، یکی از دلایل این ممنوعیت این بود که طلای کشور خام فروشی می‌شد و همین طلا در خارج از کشور فرآوری و با ارزش افزوده بالا به کشور وارد می‌شد.

لذا مجلس شورای اسلامی برای جلوگیری از بیرون رفتن ارز کشور و در راستای حمایت از جدا شدن اقتصاد از نفت واردات طلای خارجی را به کشور ممنوع کرد.

بر اساس این گزارش، با گذشته سه سال از تصویب این قانون با گشتی در بازار طلا با اوضاع دیگری مواجه می‌شویم و شاهد جولان طلای ایتالیایی،‌ سوئیسی و یا ترک در بازار هستیم.

عیار طلای خارجی غیر استاندارد است

محمد کشتی ارای رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به وجود طلای خارجی در بازار گفت: این گونه طلاها به صورت غیر قانونی به کشور وارد می‌شود.

وی افزود: در بازرسی‌های انجام شده از طلاهای خارجی مشخص شد که بسیاری از اینگونه طلاها از نظر عیار استاندارد نیستند.

کشتی آرای تصریح کرد: بازرسین ما پس از بازرسی‌های انجام شده پرونده‌های این گونه طلاها به دادسراهای ویژه ارجاع داده تا تصمیم لازم درباره آن گرفته شود.

این در حالی است که به عقیده تولید کنندگان استقبال از طلای خارجی در بازار کم نیست.

محمدی که یک تولید کننده طلا است در رابطه با میزان استقبال از طلای خارجی به باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از دلایل استقبال تنوع مدل‌ها است و این شرایط موجب شده که حتی برخی از تولید کنندگان ترجیح بدهند محصولات خود را به نام برند خارجی به فروش برسانند.

وی افزود: این در حالی است که تولیدات ایرانی نیز دارای ظرافت و کیفیت بالایی هستند.

صنعت طلا و جواهر جایگزین نفت در اقتصاد کشور

محمدولی رئیس اتحادیه تولید کنندگان و صادر کنندگان طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اهمیت توجه به صنعت طلا و جواهر گفت: باید به مجموعه تولید کنندگان طلا و جواهر یک هویت مشخص داده شود و این صنعت در کشور به رسمیت شناخته شود.

وی افزود: با هویت بخشیدن به این صنعت کمتر شاهد اینگونه مشکلات خواهیم بود.

استقبال از طلای خارجی در بازار در حالی است که حق اجرت طلای ایرانی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و اجرت طلای ترکیه ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و طلای ایتالیایی ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان است که یک حساب سرانگشتی ساده نشان می‌دهد خرید طلای خارجی به هیچ وجه به صرفه نیست.

با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالا در صنعت طلا و جواهر و در حالیکه به گفته فعالان این بخش صنعت طلا و جواهر می‌تواند جایگزین نفت در اقتصاد کشور باشد با این وجود آنچنان که باید از ظرفیت‌های این صنعت استفاده نشده امری که در سایه توجه مسئولان می‌تواند به صنعتی تاثیرگذار در اقتصاد کشور تبدیل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *