پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۵
۳۲

علت آلودگی هوای تهران فاش شد +سند

سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۸
کد مطلب: 391850
نتیجه آزمایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل درباره انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی. علت بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت را روشن می‌کند.
علت آلودگی هوای تهران فاش شد +سند
به گزارش جهان، در حالی که رئیس سازمان محیط زیست از افزایش تعداد روزهای سالم در تهران به‌علت توقف استفاده از بنزین پتروشیمی (ریفرمیت) و استفاده از بنزین یورو۴ خبر می‌دهد، آغاز فصل سرد خلاف این گفته را تأیید می‌کند؛ چرا که دوباره شاهد بازگشت روزهای ناسالم به پایتخت هستیم و این بار افزایش آلایندگی هوا حکایتی دیگر دارد؛ حکایت بنزین‌های وارداتی که اگرچه به‌ظاهر استاندارد یورو۴ را دارند اما برای افزایش اکتان آن از فلزات سنگینی مانند ام.ام.تی. استفاده می‌شود، ماده‌ای که علاوه بر اثرات تخریبی بر مبدل‌های کاتالیستی و تجهیزات احتراق خودروها، غلظت آلاینده‌های ذرات معلق ٬ منواکسیدکربن و اکسید نیتروژن را به‌میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در یکی از نشست‌های کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که درباره کیفیت بنزین وارداتی برگزار شد، سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد: بنزین وارداتی حاوی فلزات سنگین و ممنوعه مانند ام.ام.تی. است. البته شاهرخ خسروانی؛ قائم‌مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است که احتمال دارد تنها یکی از ده محموله‌ای که از نیمه تیرماه به کشور وارد شده است، حاوی فلزات ممنوعه باشد.
جلیل سالاری؛ قائم‌مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش گفته است: با توجه به اینکه بنزین تولید داخل فاقد ام.ام.تی. و فلزات سنگین است و همیشه بنزین داخلی تست خوردگی را پاس کرده است، مشخص می‌شود که بنزین بی‌کیفیت وارداتی در تهران توزیع می‌شود. از سوی دیگر بالا بودن گام بنزین توزیعی نشان می‌دهد که این فرآورده حامی ام.ام.تی.، فروسین و الکل است.

بر این اساس خبرگزاری تسنیم، نتیجه آزمایش‌های اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل (SAE ۲۰۰۲-۰۱-۲۸۹۴) در خصوص انتشار آلاینده‌های بنزین حاوی ام.ام.تی. (متیل سیکلوپنتادنیل منگنز تری‌کربنیل) را منتشر می‌کند تا علت سیاه شدن آسمان تهران مشخص شود.

خلاصه نتیجه پایش اتحادیه تولیدکنندگان اتومبیل به‌روی خودرویی که سوخت فاقد ام.ام.تی. و دارای ام.ام.تی. استفاده کرده به‌شرح ذیل است:

۱ ــ ذرات از ۲.۵ به ۳.۴۵ gr/mi را به‌میزان ۳۸ درصد و ذرات معلق از ۰.۰۵۵ به ۰.۱۲ gr/mi را به‌میزان ۱۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

۲ ــ افزایش ۱۳۰درصدی انتشار منواکسید کربن از اگزوز خروجی خودروها
۳ ــ افزایش ۱۴۳درصدی NOX (اکسیدهای نیتروژن) ناشی از احتراق سوخت در موتور

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کمی آشنا
هر دو از باغ بری می رسد
علی
هردم ازاین...
عجله نکن زنگ تفریح است.
مشت ولگدوکشیده خورده ازدیویدکامرون
هر فردی که در اثر این هوای آلوده فوت کند مسئولیت آن علاوه بر ابتکار وزنگنه متوجه رئیس دولت است و نص صریح قرآن به ما میگوید اگرکسی انسان بیگناهی رابکشد گویی همه بشریت را کشته است آقای روحانی هر ظلم واجحافی که وزرای شما به این ملت کنند پای شماهم نوشته میشود بترس ازآن جهنمی که دلسوزان نظام و انقلاب را به آن حواله میدادی
Iran, Islamic Republic of
ابتكاره ديگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تدبير همين است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحاني مچكريم!!!!!!!!!!!!!
پروفسور بالتازار
Iran, Islamic Republic of
اییییی که گفتی یعنی چه؟؟؟؟؟؟؟
United States
منم هیچی نوفهمم مثل شما
سال هاست که هوای تهران شده آینهی دق
آدمیزاد
Colombia
اگر بعضیها!! کمتر قلیان و سیگار بکشند هم قدرت فهم شان بالا تر میرود هم آلودگی هوا کمتر میشود.
لطفا معانی این تصاویر را هم بیان کنید.
حقگو
فقط از اتفاقات بهره برداری سیاسی میشه!!!!! سلامتی مردم تنها چیزیه که مورد غفلته!!1
بنزین فعلی هرچی که هست از بنزین فاجعه‌ی پتروشیمی خیلی بهتره!
از کجا میدونی ؟
درویش
برای صدمین بار, پتروشیمی بنزین نمی تونه بسازه فقط ریفرمیت میسازه و برای صد هزارمین بار , اون به اصطلاح بنزین توهمانه پتروشیمی مد نظر شما هرگز در تهران توزیع نشده. به خدا این دوتا مطلب ساده رو اگر با این همه تکرار به بادمجون گفته بودیم ملتفت شده بود.
احمدی نژاد کجایی بیا بنزین پتروشیمی رو دوباره بیار. واقعا چقدر حیف بودی تو، اگه الان تو بودی دیگه حداقل آلاینده ها اینقدر زیاد نشده بود. تو کجایی؟ دور بعدی ریاست جمهوری اگه تایید صلاحیت شدی حتما بیا. دلمون برات تنگ شده.
علی
Iran, Islamic Republic of
دم خروس...
فکر میکنید برای سیاسیونی که آقازاده هاشون تو کشورای غربی درس میخونن و هوای اونجارو میخورن مهمه؟ احزاب آلوده بخاطر پول و سود صدها میلیاردی از واردات به مردم خودشونم رحم نمیکنن آمار سرطان داره رکورد میشکنه
مومن واقعی
بنزین تهران به طور کامل از پالایشگاه اراک تامین می شده که بنزین یورو4 تولید می کند. واحد بنزین سازی پالایشگاه اراک حدود دو هفته است که دچار مشکل شده و ظرفیت آن نصف شده. بنابراین بنزین تهران از جاهای دیگر تامین می شود و مسبب آلودگی هوای تهران همین امر است.
باید نهادی باشه که تهمت زنندگان به تولید داخل ونیز وارد کنندگان بی وجدان رو پای محاکمه بکشه.
محسن
Iran, Islamic Republic of
ببخشیدا اگه بنزین تولید داخل استفاده شود پس:
1- به چه طریق جیب همسر محترم خانم ابتکار پر شود؟
2- از چه طریق آقای زنگنه کرسنت ها و استات اویل ها به وجود آورد؟
3- به چه طریق روی آقای احمدی نژاد کم شده و افتخار تولید بنزین داخل در زمان دولت ایشان را از بین ببرند؟
و قص علی هذا
ناشناس
دیگه تورو خدا اسم احمدی نژاد رو نیارید....
علمدار
محسن جان ؛ آفرین زدی به خال پسر .
هوای تهران امسال خیلی آلوده تر از سالهای قبل است امیدواریم که خانم ابتکار و محیط زیست در این مورد پاسخگوی افکار عمومی باشند.
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقا شما چرا حرف می زنی مرجع ذیصلاح خانم ابتکار است و ایشان گفتند بنزین تولید داخل آلوده کننده است اون کارشناس معروفشون هم تایید کردن شما بی صلاحیتا حرف نزنین فهمیدین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مریم
Iran, Islamic Republic of
تا کی میخواهد تناقض حرفا ادامه داشته باشه تا حالا که میگفتن به خاطر دولت قبلی
الان دیگه چه بهانه ای دارند که همه چیز دستشون امسال فقط 14 روز هوای سالم داشتیم یعنی فاجعه بابا دلتون به حال بچه ها بسوزه گناه دارن تا کی بچه من اذیت بشه بخاطر حرفای بیخود شماها
یه فکر بکنید به جای اینکه همش امار بدین
pars
Iran, Islamic Republic of
نه که تو دولتهای قبلی از بس هوا خوب بود داشتیم خفه می شدیم...
آدمیزاد
Colombia
حتی با بهترین بنزین هم با شمار انبوه خودرو در تهران آلودگی هوا حل نمیشود ، راه حل > کاهش شمار خودروها کاهش تولید خودرو .
الان یکی میاد میگه کار دولت قبله ..
به خدا قبول کردیم که احمدی نژاد کشور را گل و بلبل تحویل داده این قدر از ایشون حمایت نکنین.
یک کارشناس محیط زیست
آلودگی هوای تهران کار یک نفر نیست که یک نفر بتونه حلش کنه!
1- موتورخونه ها از آبان تا بهار 24ساعته کار میکنند و گاز کشنده و سرطانزای اکسید نیتروژن تولید میکنند.
2- ترافیک باعث 5 برابر شدن زمان سفر داخل شهر و احتراق ناقص اتومبیل و تولید آلاینده های بیشتر میشه.
3- سوخت نامناسب آلایندگی خودرو و موتور رو شدیدتر می کنه
4- خودروهای فرسوده دیزلی هم باعث افزایش ترافیک و گازهای خطرناک اکسید گوگرد می شوند.
5- کاهش درختان و فضای سبز در زمستان تصفیه هوا رو کاهش می ده.
6- شهرداری با فروش تراکم بیش از حد (فروش هوای پاک و آسمان آبی من و شما) هم جلوی جریان هوا رو می گیره و هم بر شدت آلایندگی موتورخونه ها و ترافیک اضافه می کنه!
7- وارونگی هوا و متراکم شدن دود به ویژه در مناطق 1 و 2
8- خودمون هم هوای همدیگه رو نداریم!!!
Javid
اقاجان راه حل فقط و فقط در تكميل حمل و نقل عمومى هست يعنى مثل همه جاى دنيا ، اما من و تو زمانى سوار تاكسي و اتوبوس ميشيم كه از سر كوچه تا اولين ايستگاه نهايتا ١٥٠ متر راه باشه و نهايتا ٢ دقيقه منتظر بمانيم أين يعنى أضافه كردن ٢٣٠٠٠ دستگاه اتوبوس و ١٠٠٠٠٠ تاكسى كه با بودجه ٤ ميليارد دلار قابل انجام هست ضمنا أين كار حداقل دويست هزار شغل مفيد و جديد هم ايجاد ميكند مترو هم با يك سرمايه 2 ميلياردى تكميل ميشه يعنى جمعا ٦ ميليارد كه نصفش را در غالب ١٠٠٠ شركت داخلى خود مردم سرمايه گذارى ميكنند