شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۲
«یار مهربان» در جهان نیوز (۲)

ناگفته‌هایی از دو دوره حضور رهبر انقلاب در اجلاس سران جنبش عدم تعهد/ گفتند هواپیمای امام را بزنید!

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۵
کد مطلب: 421054
در شماره قبل، چهار کتاب کاربردی معرفی و در این شماره نیز به بررسی برخی کتب دیگر خواهیم پرداخت:
ناگفته‌هایی از دو دوره حضور رهبر انقلاب در اجلاس سران جنبش عدم تعهد/ گفتند هواپیمای امام را بزنید!
گروه فرهنگ جهان نيوز همزمان با افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب، تلاش دارد روزانه چند کتاب برگزیده انتشارات مختلف را با هدف آشتی مخاطبان با «یار مهربان» به آنها معرفی نماید.

در شماره قبل، چهار کتاب کاربردی معرفی و در این شماره نیز به بررسی برخی کتب دیگر خواهیم پرداخت:

«از هراره تا تهران»؛ کتابی که داشتنش به نداشتنش می‌‌ارزد

در اشاره این کتاب آمده که «شخصیت محوری کتاب» «در مبارزه، شیوه‌ای داشتند که بیشترین ضربه را به رژیم پهلوی می‌زد و کمترین سند را به دست آنها می‌داد. بین ماموران ساواک معروف شده بودند به «ماهی لیز» که نمی توان او را به تور انداخت.» شخصیت محوری کتاب کسی جز «سیدعلی حسینی خامنه‌ای» نیست که در سال‌ ۶۵ به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شده و نماینده این کشور انقلابی در جهان بوده است.

تمام مباحثی که در اشاره کتاب آمده در حقیقت پیش‌درآمدی است بر محور اصلی کتاب که در آن شخصیت اصلی نقش‌آفرینی می‌کند و شناخت او می‌تواند در درک مباحث کتاب کمک بیشتری کند.

بعد از اشاره و در فصل اول بخشی از سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در نماز جمعه سال ۶۵ آمده است. در بخش اول نکاتی از قیام عاشورای امام حسین (ع) در بیانات ایشان مطرح شده که در پایان آن خواننده با روضه سربسته رهبر انقلاب در آن سال روبرو می‌شود که چگونه یزیدیان بر طفل شیرخوار امام حسین جفا کردند.


در ادامه شرحی از سفر ایشان به «هراره» میزبان هشتمین اجلاس کشورهای عدم تعهد آمده است. روایت‌هایی که بنا به ادعای نگارندگان از دل همسفران، شاهدان و روزنامه‌های آن دوران استخراج شده و در قالب یک سفرنامه منتشر شده است.

نکته جالب توجه دیگری که در این کتاب دیده شد این بود که خواننده در مواجهه با اتفاقات و حوادث این سفر با نوعی تاریخ شفاهی نیز روبرو است و شرحی از اتفاقات جاری در دنیای آن روز را می‌بیند.

در بخشی دیگر از این کتاب به دیدارهای رهبر انقلاب در حاشیه اجلاس با سران کشورها اشاره شده و خواننده به نحوه تعامل و برخورد یک رئیس جمهور انقلابی با سران سایر کشورها پرداخته شده است. در بخش‌های بعدی کتاب به ارائه گزارش این سفر در خطبه دوم نماز جمعه سال ۶۵ اشاره شده و سپس تاثیر سخنان رهبر انقلاب در مبارزات انقلابی‌های جهان علیه امپریالیسم نشان داده شده است. در پایان نیز به حضور رهبر انقلابی جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران عدم تعهد که تهران میزبان آن است پرداخته شده و نشان داده می‌شود که این اجلاس در حالی برگزار شده که بیشترین تعداد حضور سران کشورهای جهان در ایران همین اجلاس است که نشان از دوران اوج اقتدار نظام انقلابی جمهوری اسلامی دارد.

کتاب «از هراره تا تهران» که روایتی از دو حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اجلاس سران جنبش عدم تعهد است که آن را انتشارات «موسسه فرهنگی ایمان جهادی(صهبا)» در سال ۹۳ در نمایشگاه کتاب به مخاطبان عرضه کرده است. کتابی که خواندن آن بلکه داشتن آن در قفسه کتابخانه وزنی به کتابخانه خواهد داد.

گفتند هواپیمای امام را بزنید+عکس

کتاب «غرش رعد» که روایت‌هایی از خلبانان در طول دفاع مقدس ۸ ساله بوده است و محمد معما آن را تدوین کرده از سوی نشر عماد فردا منتشر و در نمایشگاه کتاب به مخاطبان عرضه خواهد شد.

کتاب حاضر که با محوریت زندگی امیر خلبان عبدالحمید نجفی به رشته تحریر در آمده از جمله کتاب‌هایی است که اتفاقات کمتر دیده شده و یا کمتر روایت شده از زندگی خلبانان دوره ۸ سال دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.


عبدالحمید نجفی که از دوره دیده‌های ایالات متحده آمریکاست یکی از خلبانان بنام هواپیمای F ۵ است، که بعد از شهید اردستانی رکورددار پروازهای برون مرزی (۱۳۲ پرواز) طی دوران دفاع مقدس است، ایشان که از خلبانان ثابت قرارگاه رعد در دوران دفاع مقدس بود، موفق به دریافت مدال فتح در سال ۶۹ از دست مقام معظم رهبری شد.

در بخشی از این کتاب آمده است: «چهارشنبه یازدهم بهمن‌ماه ۱۳۵۷ مرا احضار کردند تا به همراه سروان شریفی‌راد یک پرواز رهگیریِ هوایی انجام بدهم. بعد از حدود یک ساعت به زمین نشستیم. صبحِ زودِ روز بعد ما را خواستند و به اتاق بریفینگ رفتیم. گفتند: «شما و سروان شریفی‌راد باید بلند شوید و وقتی هواپیمای آقای خمینی وارد ایران شد آن را رهگیری کنید و در صورت لزوم بزنید.» سریع گفتم: «من پرواز نمی‌کنم.» گفتند: «چرا؟» گفتم: «من هواپیمای سید اولاد پیغمبر را نمی‌زنم.» گفتند: «اگر سرپیچی کنی اعدامت می‌کنند.» گفتم: «هر کاری دوست دارید بکنید.»

«غرش رعد» در ۳۹۲ صفحه و با قمیت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات عماد فردا منتشر شده و در نمایشگاه کتاب تهران که از ۱۶ اردیبهشت لغایت ۲۶ اردیبهشت در مصلای تهران در حال برگزاری است به مخاطبان عرضه خواهد شد.

ارادتمندان «آقامجتبی تهرانی» خود را به نمایشگاه کتاب برسانند!

انتشارات مصابیح الهدی در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با چند اثر جدید از مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی حضور دارد که از جمله این موارد می‌توان به سه جلد از «تفسیر مبین» اشاره کرد. سلسله جلسات دروس تفسیر آیت‌الله مجتبی تهرانی همزمان با دروس اخلاق ایشان، محفل دوست‌داران معارف اهل بیت(ع) بوده است که حاصل این جلسات، تفسیر بیش از چهار و نیم جزء از قرآن کریم است.

این تفاسیر در مجموعه «نور مبین» گردآوری شده که در مجلدات گوناگون آن به سوره‌های مختلفی از قرآن کریم پرداخته شده است. در جلد نخست از این مجموعه تفسیر سوره‌های ناس، فلق، توحید، مسد، نصر و کافرون پرداخته شده و در جلد دوم به سوره‌های کوثر، ماعون، قریش، فیل، همزه، عصر و تکاثر و در جلد سوم به سوره‌های قدر، بینه، زلزال، عادیات و قارعه پرداخته شده است.


همچنین این انتشارات در این دوره نمایشگاه به عرضه چهار جلد از مجموعه «ادب الهی» پرداخته است. جلد نخست این مجموعه با محوریت تأدیب نفس، جلد دوم با مبانی تربیتی و خودسازی و دیگرسازی، جلد سوم با محوریت تربیت فرزند ز منظر دوست، آموزشی و خانوادگی، جلد چهارم با مبحث حیا و جلد پنجم با محوریت تربیت مربی منتشر شده است که البته جلد چهارم این مجموعه در نمایشگاه قرآن عرضه خواهد شد.

این انتشارات همچنین در نظر دارد تا به رونمایی از دو عنوان مذکور در نمایشگاه کتاب بپردازد که جزئیات این برنامه متعاقباً اعلام خواهد شد.

پای «بی‌خودی» هم به نمایشگاه کتاب باز شد

«بی‌خودی» عنوان اولین مجموعه غزل محمدمهدی نورقربانی است که همزمان با نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران روانه بازار نشر شده‌است. مجموعه‌ای از ۳۵ غزل که مهمترین ویژگی مشترک آن‌ها کلام روان شاعر و دوری از مغلق‌گویی‌های مرسوم در آثار شاعران تازه‌کار است.

در کنار این ویژگی نگاه توصیف‌محور نورقربانی و تلاش او در تصویرسازی از احوالات انسانی، یکی دیگر از ویژگی‌های بارز این مجموعه شعر است که لذت خواندن آن را بیش از آثار مشابه کرده است. به‌عنوان نمونه در شعر «بی‌نشانی» آمده است؛

مژه تا بر سر چشم است بهایی دارد
هر که از چشم تو افتاد به جایی نرسید
بی‌نشانی‌تر از آنم که بیابند مرا
نامه‌هایی که فرستاد به جایی نرسید
خواستم کوه برایش بکنم، دل کندم
چه کنم قبل من استاد به جایی نرسید



از این دست بازی با کلمات و توصیفات در اشعار نورقربانی به درستی مورد استفاده قرار گرفته و همین مسئله سبب گیرایی، خوش خوانی و همه فهمی این سروده‌ها شده‌است. از همین دست نمونه در شعر «روزه‌دار» می‌خوانیم؛

طاقت این مرد را دیوار می‌فهمد، فقط
جنگجویی خسته از پیکار می‌فهمد، فقط
زندگی بعد از تو را آن بی‌گناهی که تنش
نیمه جان مانده‌ست روی دار می‌فهمد، فقط
سعی کردم بهترین باشم نشد، درد مرا
غنچه‌ای پژمرده در گلزار می‌فهمد، فقط

شاعر مجموعه «بی‌خودی» که در دیباچه کتاب خود آورده‌است «انسان همیشه به فرمان قلبش در حال جنگ است؛ جنگ با تنهایی، جنگ با گرسنگی، جنگ با ناتوانی. اوست که می‌برد یا می‌بازد، بعد از این سهم پیروز، زندگی است و سهم مغلوب، شاعری» در این مجموعه شعر روایتی از این جنگیدن مدام را به تصویر درآورده است.

در همین مجموعه شعر و در غزل «شاعر» نورقربانی اینگونه حال و روز خود را روایت می‌کند؛

خنده‌های لب‌پرم بغض مرا پنهان نکرد
صبر،‌ترک عشق را بر هیچ کس آسان نکرد
طعمه بی‌ارزشی بودم، به حدی که مرا
هیچ ماهیگیری از قلاب آویزان نکرد
نان خونین خوردم از زخمی که بر دل داشتم
لذت آب خوش افسوس مرا جبران نکرد

محمدمهدی نورقربانی که دستی هم برآتش اشعار آئینی دارد در این مجموعه شعر عاشقانه‌ هم نیم نگاهی به اصول و باورهای خود داشته و ابایی از بهره‌گیری از ظرفیت‌های شعری‌اش در راستای بیان دیدگاه‌های مذهبی ندارد.

شعر «غیرمجاز» این گونه آغاز می‌شود؛

در شهر همه پنجره‌ها رو به تو باز است
عطر تو برای همه شهر نیاز است
مضمون که تو باشی شعرا خانه نشین‌اند
شعری که تو را وصف کند غیرمجاز است

و در ادامه اینگونه به پایان می‌رسد؛
محجوبی و مغروری و سنگینی و آرام
با این همه زیبایی تو مسئله‌ساز است
رحمت به عزیزی که تو را چادری‌ات کرد
این قرص قمر در دل شب چشم‌نواز است

مجموعه شعر «بی‌خودی» اگرچه نخستین کتاب منتشر شده از سروده‌های محمدمهدی نورقربانی است اما به گواه کیفیت اشعارش می‌توان گفت که او تجربه‌ سالیان را در پس سروده‌هایش دارد و چه خوب که برای به اشتراک گذاشتن اشعارش با مخاطبان خود تعجیل نکرده است.

اینگونه برخلاف سیل آثار منتشر شده از شاعران جوانی که با نخستین سروده‌های دفتر شعرشان تسلیم عطش ورود به بازار نشر می‌شوند، نورقربانی توانسته گام نخست خود در این مسیر را محکم بردارد.

مجموعه غزل «بی‌خودی» سروده محمدمهدی نورقربانی از سوی انتشار سانی در شمارگان هزار نسخه و در ۸۰ صفحه منتشر و به قیمت ۷۳۰۰ تومان در نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران عرضه شده‌است.

رونمایی از بزرگترین چالش آمریکا در نمایشگاه بیست و هشتم

کتاب «انقلاب اسلامی، بزرگترین چالش آمریکا» از مقدمه مترجم و ۵ مقاله و گفت‌وگوی دکتر مظفر اقبال تشکیل شده است. «انقلاب اسلامی؛ بزرگترین چالش آمریکا»، «نظم نوین جهانی با ظهور شرق اسلامی»، «مردم دنیا باید بترسند! (گفت‌وگو)»، «صادرات و واردات انقلاب» (گفت‌وگوی وحید جلیلی با ظفر بنگاش)، «در مسیر تحول جهان؛ نگاهی کوتاه به اندیشه و عمل دکتر کلیم صدیقی» عناوین مقالات و گفت‌وگوهای این کتاب هستند.

در بخشی از مقدمه ناشر می خوانیم:

«غرب در صدد القای انزوای ایران و مهجوریت «تفکر انقلاب اسلامی» است و بسیاری عناصر و مراکز در داخل کشور نیز مشغول دامن زدن به چنین توهمی‌اند تا انرژی درونی انقلاب برای دگرگون کردن نظام سلطه را تخلیه کنند. در این حال برخی از دلبستگان و هواداران انقلاب اسلامی که از بیرون به این دایره می‌نگرند سخت نگران آن‌اند که ما از توان بالقوه‌مان در جهان غافل شویم و به زنجیره سرسپردگان سرمایه‌داری جهانی بپیوندیم. «ظفر بنگاش» یکی از آنهاست. او در مقالات و گفتارهایش سعی دارد تا جلوه و جبروت ادبیات انقلاب اسلامی را به ما یادآوری کند.

«ظفر بنگاش» یکی از اندیشمندان برجسته اسلامی و از مدافعان انقلاب اسلامی در جهان است. وی مدیر موسسه اندیشه اسلامی معاصر (ICIT)، معاون سابق موسسه اسلامی در لندن و سردبیر سابق مجله اخبار بین المللی اسلام است که هم اکنون رئیس یک جمعیت اسلامی در تورنتوی کاناداست. یکی از آثاری که وی قبلاً ـ در سال ۱۹۸۸ ـ منتشر کرده، کتاب «قتل عام مکه و آینده حرمین» است. «قدرت در چارچوب سیره» هم از جدیدترین آثار اوست.»

کتاب «انقلاب اسلامی؛ بزرگترین چالش آمریکا» در ۸۴ صفحه رنگی با شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و به قیمت ۳۰۰۰ تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. دفتر نشر معارف در راستای معرفی آثار اندیشمندان جهان اسلام سه کتاب «راهبردهای اسلام»، «گسترش ارزشها در پرتو اسلام» و «قیام امام حسین(ع) در پرتو نص و سند» از علامه عبدالهادی الفضلی(ره)، دو کتاب «شبهات یهودی» و «خاخام شکست خورده» از علامه جعفر مرتضی عاملی و «میراث عظیم و امت خفته» از دکتر مظفر اقبال (رئیس مرکز اسلام و علوم کانادا) ترجمه و منتشر کرده است و به زودی کتابهایی از آیت‏الله سید کاظم حسینی حائری، دکتر کلیم صدیقی، دکتر مظفر اقبال، یوسف الخباز و محمد العاصی منتشر می‌کند.

این کتاب در نمایشگاه کتاب تهران در غرفه دفتر نشر معارف عرضه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یارمهربان و یاد مهربان
خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما