سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱
۳۶
یک تذکر مهم؛

همکلاسی‌های افغانی امسال بچه‌های ما

يکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 246158
امسال دولت به بعضی از افغان های مهاجر در ایران کارت اقامت و پاسپورت داده است و خیلی از مهاجران غیرقانونی هم کشور را ترک می کنند. یعنی از اول امسال خیلی از مهاجرین افغان حضورشان در ایران قانونی است و با اجازه رسمی دولت در ایران هستند.
سرویس اجتماعی جهان نيوز - کیوان صائمی:  
1.    اینکه طی چه فرآیندهای سیاسی و اجتماعی و تاریخی  بیش از هشتاد سال است که مردم افغانستان یک روز خوش ندیده اند زیاد به بحث ما مربوط نیست و اینکه چه اتفاقی افتاد که واژه افغانی تبدیل به یک ناسزا در فرهنگ ایرانی هایی شد که سابقه هیچ گونه نژادپرستی ای در طول تاریخ نداشته اند هم همین طور. 

اما این  که باور کنیم همه انسان ها به صرف انسان بودن حق و حقوقی دارند چرا. این هم به ما مربوط می شود که خوب فکر کنیم و ببینیم کجای کارمان ایراد داشته است که دچار این ایراد وحشتناک اخلاقی شدیم: با دیدن یک افغان حس خوبی بهمان دست نمی دهد. قبول کنید که واقعا وحشتناک است و بی اعتنایی به این قضیه از خودش هم وحشتناک تر...

2.  امسال دولت به بعضی از افغان های مهاجر در ایران کارت اقامت و پاسپورت داده است و خیلی از مهاجران غیرقانونی هم کشور را ترک می کنند. یعنی از اول  امسال خیلی از مهاجرین افغان حضورشان در ایران قانونی است و با اجازه رسمی دولت در ایران هستند.

این یعنی اینکه خیلی از بچه های افغان امسال می توانند در مدرسه های ایرانی ثبت نام کنند و بعد از تقریبا چند سال در به دری از حق انسانی و مسلم تحصیل کردن بهره ببرند. البته که با  یک فرق منطقی: آنها باید هزینه تمام شده تحصیل خودشان را در اول سال یکجا بپردازند.

بر حسب آمارهای غیررسمی تقریبا یک میلیون مهاجر افغان در سراسر کشور ما وجود دارد و این یعنی اینکه احتمال اینکه هر کدام از بچه های ما خواهران و برادران کوچک ما یک همکلاسی افغانی داشته باشند به شدت بالاست .

3.     بدهکاریم به همه افغانی هایی که همه این سال ها به جرم زیستن در کشوری که اگر پنجاه سال پیش  هیئت حاکمه وقت انگلیسی خط کش شان را کمی عقب تر می گرفتند الان جزئی از کشور خود ما بودند، تحقیر شده اند، مورد تبعیض قرار گرفته اند و در حالی که بار سخت تحمل یک تاریخ پر از درد را به دوش می کشیده اند اینجا یعنی در کشور ما هم درد کشیده اند. از رفتار همه ماهایی که ظاهرا فکر می کردیم خط های جغرافیای خیلی مهمتر از اصول انسانیت و اصول دین رحمانی مان هستند.

به سابقه طولانی به شدت تحسین شده ایرانی ها در طول تاریخ فکر می کنم مهمان نوازی و تحویل گرفتان غریبه ها و مظلوم ها و درمانده ها به سخنان امام خمینی(ره) در آغاز مهاجرت افغان ها به ایران : "...و همینطور مهمان هایی که داریم، خوب افغانی هستند، مسلمان هستند یا فرض کنید که عراقی هستند بیچاره ها را از خانه های شان دور کردند، مال شان را بردند، خودشان را فرستادند اینجا، خوب باید چه کرد با این‌ها؟ نباید این‌ها را پذیرایی کرد؟ ما مسلمانیم، آنها هم مسلمانند، ما باید از آن ها پذیرایی کنیم، خدمت کنیم به آنها و این دولت است که دارد این کارها را می کند".

4.    باید به بچه هایمان یاد دهیم که  امسال مراقب باشند. از خودمان شروع کنیم با این گزاره ساده  که "همه این بچه های افغانی که قرار است در کنار ما درس بخوانند انسان هایی هستند که هیچ فرقی با ما ندارند" دقیقا هیچ فرقی. و چه قدر هم حساس شده اند روی نگاه های ما حرف های ما روی جدا افتاده حس کردن هایشان روی همه چیزهایی که همه بچه های این سن و سال را به سختی و تلخی آزار می دهد.

مراقب باشیم که آزارشان ندهیم و بچه هایمان آزارشان ندهند خارج از اندازه تحملشان تا به حال رنج کشیده اند...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کسی که دولت به این سختی بهش اقامت داده را دیگر ایرانی حساب میکنیم . بیایند و خوش آمدند . کسی هم کاری بهشون نداره ، فرقی هم ندارند . مثل خودمون هستند
ممنون از نگارنده این متن
کاملاً انسانی و اسلامی است خصوصاً اینکه اکثر این افغانی های عزیز شیعه هستند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
اینکه افغانستان جزیی از ایران بوده و با معاهده ننگین پاریس از ایران جدا شده یک واقعیت تاریخی انکار ناپذیر است. ولی ما الان با شرایط فعلی شاهدیم که ادامه حضور افاغنه در ایران به صلاح نیست.
1- در هر کشوری آمار بالای مهاجرین باعث افزایش نا امنی و جرایم میشه چون احتمال شناساییشون کمه و از طرف دیگه در حال حاضر تفاوت فرهنگ اجتماعی بین ایران و افغانستان بیداد میکنه
2- موضوع ازدواج افاغنه با اتباع ایرانی هنوز مشکل سازه
3- وقتی دولت از مردم میخاد که حتی الامکان از دریافت یارانه انصراف بدن معلوم میشه که امکانات اقتصادی ما فعلا محدوده و تکافو خودمون رو هم نمیده
4- الان بیش از ده ساله که در افغانستان حکومت پایدار تشکیل شده و قطعا به حضور اتباع خودش نیاز داره تا کشورشون رو بسازن و حضورشون در ایران توجیهی نداره
Iran, Islamic Republic of
اینکه افغانستان جزیی از ایران بوده و با معاهده ننگین پاریس از ایران جدا شده یک واقعیت تاریخی انکار ناپذیر است. ولی ما الان با شرایط فعلی شاهدیم که ادامه حضور افاغنه در ایران به صلاح نیست.
1- در هر کشوری آمار بالای مهاجرین باعث افزایش نا امنی و جرایم میشه چون احتمال شناساییشون کمه و از طرف دیگه در حال حاضر تفاوت فرهنگ اجتماعی بین ایران و افغانستان بیداد میکنه
2- موضوع ازدواج افاغنه با اتباع ایرانی هنوز مشکل سازه
3- وقتی دولت از مردم میخاد که حتی الامکان از دریافت یارانه انصراف بدن معلوم میشه که امکانات اقتصادی ما فعلا محدوده و تکافو خودمون رو هم نمیده
4- الان بیش از ده ساله که در افغانستان حکومت پایدار تشکیل شده و قطعا به حضور اتباع خودش نیاز داره تا کشورشون رو بسازن و حضورشون در ایران توجیهی نداره
United States
انصافا در اين چند سال اخير جهان نيوز بود كه جانب انصاف را در نظر گرفته است و سمت حق رفته است
اميد وارم كه هميشه اينگونه باشي
Iran, Islamic Republic of
احسنت
احسنت
کسی از احوال ما خبر ندارد
همه به چشم کسانی نگاه میکنند که آمده اند تا حقشان را بخورند یا جایشان را تنگ کنند
شیعیان مظلوم مهاجر تحت شدیدترین فشارهای مادی و معنوی هستند و جز خدا هیچ یاری ندارند
اما به امید فرج مولای غریبمان تحمل میکنیم و برای سربلندی نظام اسلامی دعا
(((اللهم عجل لولیک الفرج)))
هر چند مهمان ناخوانده اند اما احترامشان واجب است به حکم اسلام و اخلاق
اما ای کاش ایران و افغانستان کاملا یکی میشدند و افغانستان به هویت سابق خود برمیگشت و از لوث وجود اشغالگران پاک میشد
خیلی خوب بود. همانطور که انتظار داریم با ایرانیان در سایر کشورها برخورد شود خودمان با برادران و خواهران افغانی مان رفتار کنیم.
United States
ممنون از طرز فکر زیباتون
محمد مهدی
Iran, Islamic Republic of
برادران افغان اگر بی مهری از ما ایرانیها دیدید حلالمان کنید
Iran, Islamic Republic of
احترام اين بندگان خدا واجبه ولي بهتر نيست که به کشور خودشون برگردن و اونجا با فرهنگ خودشون زندگي کنن ؟ چه لزومي داره که اينجا اقامت داشته باشن و به سختي زندگي کنن ؟
Afghanistan
به نام خالق هستی بخش
از اینکه مطلب شما را خواندم کمی احساساتم نسبت به ایران به طرف مثبت رفت.یادم می اید سالهایی که ما مهاجر ایران شدیم هنوز امام زنده بود و ما از همان حقوقی برخوردار بودیم که یک ایرانی. اما بعد مهرها رفته رفته کم شدو امروز افغانی شد یک واژه نفرت انگیز.این مطالبی که می گویم فقط درد دل است و هیچ منظور خاصی ندارم.من اکنون در وطن خودم افغانستان زندگی می کنم و مصروف درس در دانشگاه و همچنین مصروف کار در ادارات هستم.یادم می اید وقتی 5 ساله بودم به ایران امدیم در 6 سالگی وارد دبستان شدم و تا 12 در ایران درس خواندم. سالهای اول خیلی خوب بود هنگار وطن خودمان بود ولی کم کم نگاهها تغییر کرد.برخورد نیروی انتظامی با کارگرها زیاد شد.کم کم مردم هم در کوچه و بازار زخم زبان می زدند و در مدرسه هم بچه های ما اذیت می شدند.تا حدی که من مجبور به بازگشت از ایران به وطن شدم و یک برادرم هم که در دوره راهنمایی درس می خواند مجبور به ترک درس شد چرا که هر روز زنجیرهای فلزی همکلاسی هایش بدنش را نوازش می دادند و مدیر و ناظم هم فقط تماشاگر بودند و در کوچه و بازار هم همینطور.برادر دیگرم را بخاطریکه بی سواد نماند مجبور شدم به افغانستان بخواهم این هم باشرایط انفجار و انتحارات فراوانی که در اینجا هست.درست است که مهاجرین ما تعدادشان در ایران زیاد است و شاید بعضی موقعیت های شغلی را هم گرفته باشند ولی این شغل ها هم شغل هایی هستند که ایرانیها کمتر تن به این کارها می دهند و از طرفی با این مزدها ایرانیها این کارها را نمی کنند.بهر حال اکثر مهاجرین موجود در ایران را شیعیان ما تشکیل می دهند البته سنی ها هم هستند.ولی باور کنید ما شیعه ها ،هم در ایران از هم مذهبی های خود زخم زبان و رنجها کشیده اند و هم به نام شیعه بودند و طرفدار ایران بودن ، در افغانستان هم زخم زبان می شنوند باور کنید با وجودی که حدود 5 سال است که به وطن بازگشته ام هنوز هم اخبار ایران را تعقیب می کنم ماهواره ام روی کانال های ایران اسلامی تنظیم است در اینترنت همه روزه اخبار ایران و جهان را مرور میکنم با اینهمه هنوز هم دلم در ایران است باوجودی که جسما در وطن خود هستم چرا که قلبم فقط بخاطر شیعه بودن شما می تپد.از اینکه دوباره بچه های ما میتوانند در ایران درس بخوانند خوشحالم و خدا کند تا پایان دانشگاه دولت اجازه دهد.شایان ذکر است که بگویم .... ضربه بزرگی به همه انهایی که از 12 فارغ شدند و اجازه تحصیل در دانشگاه را در ایران نیافتند زد از جمله خود من.اگر انروز ایران اجازه می داد که ان دیپلومدار ها ادامه دهند شاید امروز بجای اندکی انگشت شمار پایگاه انسانی باسواد فعال طرفدار ایران،امروز ده ها هزار جوان فعال و با طرز تفکر طرفدار ایران در افغانستان حضور می داشتند و در ارگان دولتی و خصوصی افغانستان درس خوانده های ایران حضور می داشت و این از همه نگاه شاید به نفع ایران می بود.
هر چند که نگاهها در اینجا به کسانی که در ایران درس خوانده اند متفاوت است ولی وقتی می بینند از لحاظ کیفی سطح سواد ما نسبت به خودشان بالاست انوقت کمی به ما میدان می دهند.
در پایان امیدوارم و خواهشم از دولت جمهوری اسلامی این است که حد اقل زمینه ادامه تحصیل و درس خواندن در همه سطوح از ابتدایی تا دانشگاه را از مهاجرین نگیرند تا این استعداد ها سرکوب نشود.
و من الله توفیق
ابراهیم احمدی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما و بر نويسنده اين متن

تا به حال، هرچه در رسانه‌هايمان ديده بوديم، عليه حضور اين برادران و همسايگان نجيب و مظلوم بود. هيچکس به اين نگاه نمي‌کرد که اگر ملاک ايراني بودن، سيمهاي خاردار است، مولانا و سنايي غزنوي و عبدالرحمن جامي و امام فخر رازي ايراني نيستند؛ افغاني‌اند! وقتي پز اينها را مي‌دهيم، ايراني‌اند، وقتي نوبت به مهاجران عزيز و رنج‌کشيده افغان مي‌رسد، آنها اجنبي و بيگانه‌اند!!
درود بر جهان‌نيوز
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرف و آزادگی برادر کیوان صائمی کاش کمی مسوولان وزارت کشور با نگاه انسانی و اسلامی به این پناهندگان مظلوم نگاه کنند
Iran, Islamic Republic of
درود بر شرف و آزادگی این نویسنده محترم که درسی برای سایر مدعیان قلم و دولتمردان است
Iran, Islamic Republic of
کاش .........ما هم کمی درس انسانیت و مرام و معرفت را از نویسنده محترم یاد بگیرند
Iran, Islamic Republic of
به خاطر همه ظلم هایی که در این سالهابه این پناهندگان مظلوم و هم کیش و هم زبان شده باید به خدا پناه برد
در مورد نژاد پرست نبودن ایرانی های عزیز در طول تاریخ کاملا شک دارم..... !!!شما چطور....؟؟؟
با تشکر از این نگاه انسانی و اسلامی و علوی کاش مسوولان و دولتمردان یاد بگیرند و کمتر به این مظلومین ..........کنند !!!
زنده باد روح آزادگی و مشی مولا امیر المومنین علی علیه السلام در این یادداشت موج می زند
خدایا ریشه شان را از این کشور...
United States
سلام واقعا خسته نباشید، زیبا و اخلاقی نگاشته شده بود.
تکرار می کنم، اخلاقی
بعضی از برادران و یا خواهرانی که نظر ارسال کرده اند، هنوز که هنوزه مطلب را جغرافیایی مینگرند،
مثلا شخصی به مسئله کمبود یارانه ها اشاره کرده بود.
امام علی علیه السلام می فرمایند: اگر در بلدی، آب بود و خاک هم بود، اگر مردم آن بلد گرسنه بودند، نفرین بر آن مردم.
درسته الان شما دقیقا این حدیث را با مسئله افغانیها تطبیق می دهید، ولی در مورد خود کشور ایران هم صدق می کند، مگر در ایران، فقیر ایرانی پیدا نمیشود؟
مگر ظالم مفتخور پیدا نمی شود؟
یا مگر خلافکار ایرانی پیدا نمیشود؟
مطلب سنگینی می خواهم بگویم:
اینها یعنی این که میتوان بدون دیدگاه جغرافیایی هم به منظر توجه کرد. شاید بگویید کشور افغانستان اگر کشوری با امکانات پیشرفته بود، این معامله را با ایران می کرد؟
جواب هر چه باشد، شما وظیفه دینی و اخلاقی خود را انجام دهید.
امام فرمود ما مامور به وظیفه ایم
با سلام از نگارنده متن ، سایت جهان
بعد از مدتها شاهد یک کار نیک و پسندیده از یک رسانه ی ایرانی بودیم
چند نکته جالب و عجیب در این متن مشاهده می شود
1- از لفظ اتباع بیگانه استفاده نشده است!
دوم از معدود دفعاتی است که بجای پرداختن و بزرگنمایی کارهای خلاف یا مشکلات بوجود آمده یا متهم کردن افغانستانی ها به بزه و جرم یا اشغالگراان کار با این دید انسان دوستانه نگاه شده!
سوم: به افغانستانیها به عنوان یک انسان و مسلمان پرداخته شده است
اما چند نکته: کاش بجای اتباع بیگانه و افغان وافاغنه از واژه افغانستانی استفاده شود در تمام رسانه ها
- کاش فقط یک بار یک رسانه ی ایرانی می آمد و از مشکلات ما مهاجرین در ایران گزارش تهیه می کرد
مثلاً ممنوع کردن فروش نان و مواد غذایی در شیراز به اتباع بیگانه!
دریافت چند صد هزار تومانی و چنیدن ملیون تومانی از مهاجرین
شهریه مدارس دولتی رایگان!
توهین های صدا و سیما
و....
مرتضی- شیراز
Iran, Islamic Republic of
با اين مقاله موافقم
حضور برادران افغانستاني در ايران يك فرصت است
بايد همه امكانات خود را بسيج كنيم تا اين ايرانيان قديمي حتما تجربه زندگي چند ساله در ايران را در زندگي خود داشت باشند. آشنايي بيشتر سبب خواهد شد حاكمان جور و استكبار نتوانند ذهن ايشان را عليه ملت متمدن ايراني تشويش كنند
فضاي ذهني براي پذيرش كالاي ايراني در بازار بكر افغانستان فراهم مي گردد
تجربه حزب الله غيور لبنان را بايد در افغانستان هم جدي گرفت.
افزايش سطح سواد و دانش مردم افغان بهترين گزينه براي مبارزه عليه مواد خانمان سوز مخدر است
و.......
ماشالله همه نظرات موافق نظر نویسنده مقالست احسنت آفرین آزادی بیانتون ...

34 ساله تو ایرانن کلی تجاوز کشتار زور گیری آدم ربایی بیکاری برای ایرانیان وووو بوجود آوردن بس نیست اینا رو تو ذهنت مرور کنی میگی همون بهتر برن آقای کیوان صائمی تا کی تو ایران بمونن چطور اینقدر احساس انسان دوستانه داریم بگیم همه افغانیا بیان اینجا دور هم یه نونی هست جای دوری نمیره به این چیزا هم فکر کردی یا مثلا میخای بری فرنگ میگی اگه همین کارو با من کردن واقعا چقدر بده ؟!
احسنت
Iran, Islamic Republic of
جنایتهای این .......کارا کم بود حالا هم دارن حضورشون رو قانونی میکنند؟
جنایتهایی که مشهد میکنند کم بود؟
جنایتهایی که در تهران میکنند کم بود؟
تمام جوانهای ما به واسطه مواد مخدری که اینا در کشورشون تولید میکنند به منجلاب کشیده شدند ایا این برای شما کم بود؟
افغانها چه قانونی یا غیر قانونی باید از کشور ما اخراج شند مهمونی دیگه بسه
ما ایرانیها نژاد پرست نیستیم فقط میخوایم کشورمون رو از دست این ....نجات بدیم
لطفا ناقض ازادی بیان نباشید و این نظر رو درج کنید
متاسفم
با تشکر از برادر عزیزمان کیوان صائمی.
من با نمایندگی از همه ی مهاجرین افغانستان مقیم ایران از ایشان تشکر می کنم و مطالبی که شما برادر عزیز به آن اشاره کرده اید نه تنها دل من را به عنوان یک دانش آموز افغانی بلکه با این مطالب انسانی دل همه ی مهاجرین را شاد کردید. کاش مسئولین ....به این مطالبی شما توجه فرمایند .
این است اصل انسان دوستی و همنوع شناسی و مطابق با راه و روش امام علی (ع) که با سلمان داشته اند. والسلام علیکم و رحمت الله
محمدی و عزیزی...
افغانیها در دانشگاه آزاد پرند .....می کنند ! ایرانیها بیکارند افغانیها کار می کنند .
Iran, Islamic Republic of
کیوان صاِِِِئمی عزیز، چه قدر زیبا نگرسته ی به بچه های همسایه ی شرقیت که درجمهوری اسلامی ایران مقیم اند. چقدرخوب بود همه ی مسلمانها به همدیگر اینگونه می نگرستْ وهیچ وقت نسبت به برادرش ازالفاظ توهین آمیز ورکیک استفاده نمی کردند.جانهای عالم به قربان شخصیتی که نگاهش به انسانها اینگونه بود:
«فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِي الْخَلْقِ»مردم یابردر دینی تو ویا شبیه تو درخلقت است .
دنیا چقدرتشنه ی چنین معارف است؟
Iran, Islamic Republic of
ممنون ازکیوان صائمی
اول که این نوشته خودش یک توهین به افغانستان می باشد .
شما این را قبول دارین که غزنی پایتخت بوده ؟
پس اگر قبول دارین که این طور است شاید....
Iran, Islamic Republic of
افغانی مسلمان و با غیرت به ایران نمیاد، کشور خودشو می سازه
Iran, Islamic Republic of
این همه جرم و تجاوز و قتل و جنایت و غارت برامون کم بود.حضورشونم قانونی شد.حالا باز هم ازشون دفاع کنین...واقعا برای شما ایرانیهای طرفدر افغانیها متاسفم..ما باید مالیات حضور اونا رو پرداخت کنیم اونم از جیب ملت....حالا بازم از افغانها دفاع کنین...آمار جنایتاشونو تو جراید بخونین...براتون متاسفم