چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱۶
۱۹
جمعه های دلواپسی در "جهان نیوز" (۳۳)

چه کسانی قرار است به یاری امام عصر(عج) بشتابند؟/ رجعت هفتاد هزار صدیق پس از مرگ

پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۱
کد مطلب: 456452
رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: اى سلمان او (قائم) را تو و كسانى كه مثل توأند و آن‌هايى كه او را با حقيقت معرفت،دوستش دارند،درك خواهيد كرد.
چه کسانی قرار است به یاری امام عصر(عج) بشتابند؟/ رجعت هفتاد هزار صدیق پس از مرگ
گروه فرهنگ جهان نيوز: پروردگارا! امروز و هر روز با تو و حجت تو (عج) پیمان وفاداری می بندم و تا زمانی که هستم، بر سر پیمانی که بسته ام، می مانم....

خداوندا ! مرا از یاوران و همراهان و مدافعین حجتت (عج) قرار بده. از آنان که مشتاق برآوردن دستورات آن بزرگوار (عج) هستند.
همانان که مطیع و مدافع و سر به فرمان اویند و آرزومند شهادت در رکاب آن حضرت (عج).

خدایا! اگر مرگ بین من و ظهور آن امام (عج) جدایی انداخت، وقتی به او اذن ظهور دادی، مرا کفن پوش و سلاح بر دست، از قبر بیرون آور تا لبیک گوی دعوتش باشم....(۱)


سازمان امام مهدی (عج)

سازمان آن حضرت متشکل است از فرشتگان و اجنه، اصحاب و یاران حضرت (عج)

یاران امام عصر - ارواحنا له الفداء - به چند گروه تقسیم می‌شوند:

۱-یارانی که حضرت مهدی‌علیه السلام نهضت خود را با آنان آغاز می‌کند.

۲-یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه - ارواحنا فداه - از قبرها برمی‌خیزند.

۳-یارانی که همراه حضرت عیسی‌علیه السلام از آسمان فرود می‌آیند. (۲)

***

یارانی که به برکت مقدم بقیه اللَّه - ارواحنا فداه - از قبرها برمی‌خیزند:

رجعت

در بسیاری از روایات، ائمه معصومین‌علیهم السلام از زنده شدن گروهی از مردگان هنگام ظهور حضرت مهدی‌علیه السلام سخن گفته‌اند. برخی از مردگان به اذن خداوند زنده می‌شوند و مدّتی جهت بهره جستن از حکومت امام عصرعلیه السلام در سایه حکومت آن حضرت زندگی خواهند کرد.

اما آیا زنده شدن مردگان ممکن است؟ آیا تاکنون مرده‌ای زنده شده است؟ علّت زنده شدن آنها چیست؟

زنده شدن مردگان نه تنها عقلاً محال نیست، بلکه واقع شده است و قرآن نیز در چند آیه، به این موارد اشاره فرموده است، ازجمله می‌فرماید: «أَلَمْ تَرَ إِلَی الَّذِینَ خَرَجُوا مِنْ دِیارِهِمْ وَهُمْ أُلُوفٌ وَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْیاهُمْ»( بقره/ آیه ۲۴۳)؛ آیا نگاه نمی‌کنید به سرنوشت کسانی که از شهرهایشان خارج گردیدند، در حالی که هزاران نفر بودند، پس خداوند به آنان گفت: بمیرید، سپس همه را زنده گردانید.

آیات ۲۶۰و۲۵۹سوره بقره هم به این موضوع اشاره دارد.

مرحوم طبرسی در مجمع البیان، در تفسیر آیه «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیاتِنا فَهُمْ یُوزَعُونَ»( نمل/ آیه ۸۳) می‌فرماید: «بنابر روایات فراوان از ائمّه‌علیهم السلام، خداوند هنگام ظهور و قیام حضرت مهدی‌علیه السلام، گروهی از شیعیان و پیروان را که از دنیا رفته‌اند، زنده می‌گرداند تا به ثواب یاری آن حضرت بشتابند و در دولتش اظهار شادمانی و سرور و خوشحالی بنمایند.

همچنین خداوند عدّه‌ای از دشمنان خود را زنده می‌گرداند، تا به وسیله حضرت مهدی‌علیه السلام از آنها انتقام گرفته شود... و هیچ عاقلی شک ندارد که این کار مقدور خداوند متعال و غیر محال است و خداوند شبیه همین را در امّت‌های گذشته انجام داده و قرآن در موارد متعددی در این باره سخن گفته است.(۳)

زنده شدن مؤمنان و منتظران

در زیارت امام زمان علیه السلام می گوییم: و اگر قبل از ظهورت، مرگ من فرا رسد به وسیله تو به خدای تعالی توسل می کنم که بر محمّد و آل محمّد درود بفرستد و برای من، بازگشت در ظهورت و رجعت در دورانت را قرار دهد.(۴)

از امام صادق علیه السلام روایت کرده اندکه فرمود: هـر کـس خـدای را، چـهـل بـامـداد بـا ایـن واژه هـا و جـمـلات نیایش کند و با این دعای عهد، خـالصـانـه و صـادقانه با خدای خویش عهد بندد، از یاران قائم ما خواهد بود. پس اگر پـیش از ظهور آن گرامی از دنیا برود خداوند او را از آرامشگاهش برانگیخته و به هر واژه ای از دعـایـش ، هـزار پـاداش بـه او ارزانـی داشـتـه و هـزار لغـزش را از پـرونـده عمل او پاک خواهد ساخت.(۵)

مفضّل مى‌گويد: روزى نزد حضرت صادق عليه السّلام از «قائم عليه السّلام»و كسانى كه به انتظار مردند،يادى كرديم آن حضرت فرمود:«هرگاه«قائم»قيام كند به نزد قبر مؤمن مى‌آيند و به او مى‌گويند:اى فلانى!صاحب تو ظهور كرده،اكنون اگر مى‌خواهى برخيز و بر او ملحق شو و اگر مى‌خواهى هم‌چنين در كرامت حق بمان.» (۶)

[البته تعداد منتظران در مقايسه با ديگر مردم جهان،خيلى كم و حتّى از خود شيعيان نيز،درصد منتظران كم است. (۷)]

حضرت صادق عليه السّلام فرمود: «أرواح مؤمنين در جنان(رضوى)به زيارت آل محمد عليهم السّلام مى‌روند و با ايشان از خوردنى‌ها و نوشيدنى‌ها استفاده مى‌كنند و در مجالس آن‌ها حاضر مى‌شوند و با ايشان صحبت مى‌كنند تا روزى كه«قائم ما عليه السّلام» قيام كند خداوند آن‌ها را برمى‌انگيزاند،پس با آن حضرت همراه مى‌شوند و دسته دسته او را لبيك گويند.(۸)

عبد الكريم خثعمى گويد كه امام صادق عليه السّلام فرمود:  وقتی قيام«قائم»نزديك شد،ماه جمادى آخر و ده روز از رجب،براى مردم،باران مى‌بارد كه؛مانند آن را نديده‌اند پس خداوند با آن باران گوشت‌هاى مؤمنان و بدن‌هاى آن‌ها را در قبرهايشان مى‌روياند!
و گويا مى‌بينم آن‌ها ازسوى«جهينة»(سرازير)مى‌شوند درحالى‌كه خاك سرهايشان را مى‌تكانند(پاك مى‌كنند).(۹))

رجعت هفتاد هزار صدیق

حضرت باقر عليه السّلام فرمود:«هنگامى كه«قائم عليه السّلام»ظهور كرد، داخل كوفه شود، خداوند برانگيزاند براى او از پشت كوفه، هفتاد هزار صديق. (۱۰) (به احتمال قوى آن‌ها از وادى السّلام برمى‌خيزند.)

سلمان فارسی

رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: اى سلمان او (قائم) را تو و كسانى كه مثل توأند و آن‌هايى كه او را با حقيقت معرفت،دوستش دارند،درك خواهيد كرد.

سلمان گويد:خدا را شكر زياد كردم و در برابر رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله ايستاده و گفتم:حالا براى سلمان مهم نيست مرگ را ملاقات كند يا مرگ او را فراگيرد.(۱۱)

مفضّل

در اثبات الهداة از كسانى كه به خصوص اسم برده شده است يكى مفضّل است.  حضرت صادق عليه السّلام به او فرمود: «تو و چهل و چهار نفر با «قائم» خواهيد بود تو سمت راست «قائم» به امر و نهى مشغول مى‌شوى. مردم در آن روز بيش از امروز از تو فرمان مى‌برند.(۱۲)

عبدالله بن شریک عامری، داود رقی و...

امام باقر عليه السّلام فرمود: «گويا مى‌بينم عبد اللّه بن شريك عامرى را كه عمامۀ سياه بر سر دارد و دو طرف آن را ميان دو شانه‌اش آويزان و در جلوى روى«قائم»با چهار هزار نفر از دامنۀ كوه بالا مى‌رود و مكرر تكبير مى‌گويند.»(۱۳)

احمد بن محمد مى‌گويد حضرت امام صادق عليه السّلام به (يكى از اصحاب بنام)داوود رقى كه در حال راه رفتن بود نگريست و فرمود:هركس خوشحال مى‌شود به يكى از ياران«قائم»نگاه كند،به اين شخص بنگرد.

در جاى ديگر فرمود وى (داوود) را در ميان خود بمنزلۀ مقداد به شمار آوريد.(۱۴)

اصحاب کهف

امير المؤمنين عليه السّلام در خطبه‌اى فرمود: «ايشان با سگشان برمى‌گردند، از ايشان است مردی كه به او (مليخا) گويند و ديگرى حملاها و اين دو شاهد خواهند بود براى«قائم»و امر وى را تسليم مى‌شوند،پس«قائم عليه السّلام»يكى از آن‌ها را به جنگ روم مى‌فرستد و او بدون فتح برمى‌گردد، پس ديگرى را بفرستد و او فاتحانه برمى‌گردد.(۱۵)

قائم عليه السّلام به آن‌ها سلام مى‌كند،پس خداوند آن‌ها را زنده مى‌كند سپس به خوابگاهشان برمى‌گردند تا روز قيامت.(۱۶)

اصحاب حضرت موسی علیه السلام

امام صادق عليه السّلام فرمود: «هرگاه«قآئم آل محمد»قيام نمايد،بيرون آورد از پشت كعبه(در روايتى از پشت كوفه و اين أظهر است)بيست و هفت نفر را پانزده نفر از قوم موسى كه مردم را به حق هدايت مى‌كردند و به حق عدول مى‌دادند و هفت نفر از اصحاب كهف و يوشع بن نون وصى موسى و مؤمن آل فرعون و سلمان فارسى و مالك أشتر و ابودجانه (۱۷)

زنان رجعت کننده

در دلائل الإمامة نام عدّه‌ای از زنان آمده است که برای یاری رساندن به امام زمان‌علیه السلام زنده می‌شوند. مفضّل گوید: امام صادق‌علیه السلام فرمود: «سیزده زن همراه قائم آل محمّدعلیهم السلام خواهند آمد.

عرض کردم: برای چه کاری؟ فرمود: «به مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت، همان‌گونه که همراه رسول خداصلی الله علیه وآله بودند.»

عرض کردم: آنها را برایم نام ببرید. حضرت فرمود: «قنواة دختر رشید هجری، امّ ایمن، حبّابه والبیه، سمیّه مادر عمار یاسر، زبیده، امّ خالد احمسیه، امّ سعید حنفیه، صیانه ماشطه و امّ خالد جهنیه.»(۱۸)

در روایات از بازگشت شهیدان نیز سخن گفته شده.

امام باقر علیه اسلام در گفتگویی که با زراره داشت، ضمن اینکه بین مرگ طبیعی و کشته شدن در راه خدا فرق گذاشت، به وی فرمود: چنین نیست هرکس کشته می‌شود، با آن که در رختخواب مرده باشد، یکسان باشد. همانا هرکس در دنیا کشته شود، ناچار باید برگردد تا مرگ را بچشد.(۱۹)

هم چنین اهل ولایت و معرفت و به فرموده پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم: هرکس ایمان محض داشته باشد، او نیز باز خواهد گشت.(۲۰)

....ادامه دارد.

منابع:

۱-ترجمه فرازی از دعای عهد
۲- بامداد بشریت، محمد جواد طبسی،بخش ۸ ،پ۴۲
۳-همان ،پ ۳۵ ص۸۱به نقل از مجمع البیان، ج ۷، ص ۳۶۷
۴- مفاتیح الجنان،اعمال سرداب مقدس
۵-امام مهدی (عج)، از ولادت تا بعد از ظهور ص۵۲۴
۶- سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) ، ج ۲،ص ۹۴به نقل از معجم أحاديث امام المهدى:۳۳۲/۳ ح ۸۷۶؛بحارالأنوار:۷۶/۵۳ ب ۲۹ ح ۸۱
۷-همان ج۲ ص۹۴
۸- الارشاد:ص ۳۴۲؛بحار الأنوار:۹۰/۵۳ ب ۲۹ ح ۹۴ و ۲۹۱/۵۲ ب ۲۶ ح ۳۵
۹- معجم أحاديث امام المهدى:۳۲۴/۳ ح ۸۶۷؛بحار الأنوار:۳۹۰/۵۲ ب ۲۷ ح ۲۱۲
۱۰- بحار الأنوار:۸۴/۵۳ باب الرّجعة ح ۸۶
۱۱-سیمای جهان در عصر امام زمان (عج) به نقل از دلايل الإمامة:ص ۲۳۷؛المحجّة فى ما نزل فى القائم الحجّة:ص ۲۹۸و بامداد بشریت پ۳۶ به نقل از دلائل الامامه ص۲۳۷
۱۲-معجم أحاديث امام المهدى:۳۳۲/۳ ح ۸۷۶؛بحار الأنوار:۷۶/۵۳ ب ۲۹ ح ۸۱
۱۳- معجم أحاديث امام المهدى:۳۳۳/۳ ح ۸۷۷؛بحار الأنوار:۷۶/۵۳ ب ۲۹ ح ۸۱
۱۴- جامع الرّواة:۳۰۸/۱؛تنقيح المقال:۴۱۴/۱؛زندگانى امام زمان:ص ۱۶۷
۱۵- منتخب الأثر:ص ۱۶۵؛الزام النّاصب:ص ۱۷۷؛يوم الخلاص:ص ۲۱۶
۱۶- منتخب الأثر:ص ۱۶۵؛الزام النّاصب:ص ۱۷۷؛يوم الخلاص:ص ۲۱۶
۱۷- دلائل الإمامة:ص ۲۴۷
۱۸-بامدادبشریت ،محمدجوادطبسی،ص۸۱،پ۳۵به نقل ازدلائل الامامه ص۲۶۰
۱۹- تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۱۲ و بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۲۹
۲۰- دلائل الامامه ص۲۳۷
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز تشکر
استفاده می کنیم از این مطلب
Iran, Islamic Republic of
یا اباصالح المهدی ادرکنی
تارینه
Iran, Islamic Republic of
این همه جنایات و کشتار مسلمانان دیگه خسته شدیم.منظریم ای امام عزیز
ما از این همه رانت و دروغ اختلاس ..خسته شدیم
Iran, Islamic Republic of
این جمعه هم گذشت و بازهم نیامدی!
میلاد
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم این مطالب ادامه ÷یدا کنه بسیار آموزندست
با این همه امکانات پزشکی و حتی کادر پزشکی در کشورها، چه نیازی است که 13 زن برای مداوای مجروحان زنده شوند؟ با توجه به جنگ‌های امام زمان(عج) با دشمنان‌شان آن هم با سلاح‌های امروزی، تعداد کشته‌ها و زخمی‌ها بسیار زیاد خواهد بود؛ اصلاً چه نیاز که این بانوان برای مداوای مجروحان به دنیا بازگردند؟ قطعاً هدف دیگری در این زنده شدن هست که ربطی به مداوا ندارد.
به هرحال خداوندمیخواد که این رنان مومن به طریقی در ثواب برپایی حکومت امام زمان عج شریک باشند...
هدف اصلی گفته شد. دقت کنید: افرادی مجددا زنده میشوند تا ثواب همراهی و یاری حضرت قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف را، کسب کنند. وگرنه لشگر انسان و جن و فرشته زیاد است. خدای متعال، میخواهد مومنین به سرکوب کفار بپردارند.
نواب
Germany
این سخن امام هست امثال تو بودند که روی حرف امام حرف زدند و این همه بدبختیو ببار آوردند
در مقابل سخن ولی خدا اما و اکر و چرا وجود نداره
باید تابع محض بود
حضرات بر آینده کاملا آگاهن و حرف لغو نمیزنند
متاسفانه از روی نقص عقلی به ائمه ایراد میگرفتند چه پیشینیان چه عوام معاصر
ایرانی
جالبه از عاشوراییان کسی نیست در جمع زنده شدگان. ای کاش علی اکبر و حضرت عباس هم بودند. یعنی ایمان محض در طول تاریخ فقط همین افراد بودند که زنده می شوند؟ یکی از امامان و ائمه هم نبودند. چطور ؟ یعنی نمی خواهند در جنگ علیه باطل باشند؟ چطور مسیح می آید. می دانید چرا مسیح می آید؟ خدایا قدرت تمیز دروغ و توهم را از واقعیت به من بده و کمکم کن تا در راه هدف مهدی موعود بمیرم .
فاطمه
در مبحث رجعت تمام إمامان ع زنده مي شوند و حكومت مي كنند.
اولين امام رجعت كننده هم امام حسين ع است كه بر پيكر امام مهدي عج نماز مي خوانند.
اللهم عجل لولیک الفرج
نیما
Canada
دلیلتان چیه یک نمونه در 20 سال 30 سال 50 سال اخیر که امکان ثبت وقایع با عکس و مستندسازی هستن نشان دهید کسی بعد از 100 سال مردن یا 50 سال مردن یا یکسال مردن زنده شده باشد
مهدي
و براى ما مثلى آورد و آفرينش خود را فراموش كرد گفت چه كسى اين استخوانها را كه چنين پوسيده است زندگى مى‏بخشد (۷۸)


وَضَرَبَ لَنَا مَثَلًا وَنَسِيَ خَلْقَهُ قَالَ مَنْ يُحْيِي الْعِظَامَ وَهِيَ رَمِيمٌ ﴿۷۸﴾

بگو همان كسى كه نخستين‏بار آن را پديد آورد و اوست كه به هر [گونه] آفرينشى داناست (۷۹)


قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنشَأَهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ وَهُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ﴿۷۹﴾

همو كه برايتان در درخت‏سبزفام اخگر نهاد كه از آن [چون نيازتان افتد] آتش مى‏افروزيد (۸۰)


الَّذِي جَعَلَ لَكُم مِّنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ نَارًا فَإِذَا أَنتُم مِّنْهُ تُوقِدُونَ ﴿۸۰﴾

آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريده توانا نيست كه [باز] مانند آنها را بيافريند آرى اوست آفريننده دانا (۸۱)
امین
آفرین اقامهدی،دقیقا جواب درست برای اقانیما همینه امیدوارم یکبار ازروقران روبخونن اقوام گذشته ازجمله زمان اصحاب کهف، قوم عیسی،عزیر پیامبر،ابراهیم نبی و...زنده شدن مردگان رودیدن، خیلی ازایرانیها که زمان جنگ، اول شهیدشدن دوباره زنده شدن،خیلی ازمردم که ایست قلبی میکنن وبرمیگردن همه گواه این امرهستن
حامد
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست من امیدوارم این آیه از قرآن چراغ راهت باشد به لطف خدا.
معنی سوره الانعام آیه (158)
به نام خداوند بخشنده مهربان
آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان (مرگ) به سراغشان آیند یا خداوند (خودش) به سوی آنها بیاید یا بعضی از آیات پروردگارت (و نشانه های رستاخیز)؟؟! اما آن روز که بعضی از آیات پروردگار تحقق پذیرد ایمان آوردن افرادی که قبلا ایمان نیاورده اند یا در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده اند سودی به حالشان نخواهد داشت!بگو :(اکنون که شما چنین انتظارات نادرستی دارید ) انتظار بکشید ما هم انتظار (کیفر شمارا) می کشیم!
راست گفت خداوند بلند مرتبه
درود برمهدی پایان بخش سیاهی ها و جنایت های تاریخ و آغازگر صلح و رحمت و رهایی
یااباصالح المهدی ادرکنا ادرکنا ادرکنا
سید
اللهم عجل لولیک الفرج