جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۸
به بهانه برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب

مشکل «لایَنحَل» مکان برگزاری نمایشگاه/ فقری فرهنگی که بلای جان کشور است

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 420884
آمارها نشان می دهد که وضعیت مردم ایران در عرصه کتابخوانی جالب نیست و براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران سرانه فرهنگی خانواده‌های ایرانی طی ۱۰ سال گذشته از ۳.۴ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته است.
مشکل «لایَنحَل» مکان برگزاری نمایشگاه/ فقری فرهنگی که بلای جان کشور است
گروه جامعه جهان نيوز-مهدی مهدیان: با فرا رسیدن ماه اردیبهشت در کنار به اوج رسیدن فصل بهار بحث کتاب و کتاب خوانی هم در کشور به اوج هیجان خود می رسد چرا که فضای کتاب و کتاب خوانی در این ماه به دلیل برگزاری نمایشگاه کتاب وارد عرصه و فضای جدیدی می شود.

متاسفانه تقریبا همه ساله بحث مکان برپایی نمایشگاه های مختلف و در راس آن نمایشگاه کتاب به یک بحث چالشی میان برخی از مسئولین برگزاری نمایشگاه تبدیل می شود.اگر چه نباید فراموش کنیم که یک ضلع این بحث ها مسئولین مصلی نماز جمعه تهران هستند.اگر این مطلب را افرادی که در خارج از کشور مستقر هستند و چندان شناختی از کشور نداشته باشند این سوال عجیب در ذهنشان شکل می گیرد که چرا مسئولین مصلی تهران؟نمایشگاه کتاب؟ این دو چه ارتباطی با هم دارند؟ اما اکنون دیگر تقریبا همه ایرانی ها می دانیم که چندین سال است که نمازجمعه در دانشگاه برگزار می شود و نمایشگاه کتاب و غیر کتاب در مصلی تهران برپا.

اگر چه پرداختن به موضوع مکان نمایشگاه امری تکراری و بعضا آزار دهنده شده است اما با این حال بازهم نمی توان از آن به سادگی گذشت:

محل دائمی نمایشگاه تهران واقع در اتوبان چمران هنوز طعم کتاب و نمایشگاه کتاب را آنطور که باید و شاید نچشیده بود که به دلیل بهانه ترافیک و مختل شدن امورات روزانه مردم در زمان برگزاری نمایشگاه از تب و تاب نمایشگاه داری افتاد آن هم با هزینه های بسیار زیادی که برای افتتاح آن شده بود و به سمت میزبانی از نمایشگاه های بسیار تخصصی که ترافیکی به بار نیاورد، حرکت کرد.اما نکته قابل تامل اینجاست که آیا برگزاری نمایشگاه های پر ترافیک! در مصلی نمازجمعه تهران که دیگر به یک رویه تبدیل شده است بار ترافیکی به بار می آورد یا خیر؟ اگر چه پاسخ مسئولین به این پرسش مثبت است و به همین دلیل هم به دنبال ایجاد محلی جدید برای برپایی نمایشگاه هستند اما به نظر می رسد که پشت سر این تصمیم گیری ها حداقل دور اندیشی و برنامه ریزی میان مدت و یا بلند مدتی وجود ندارد و تنها به منظور رفع مسئولیت صورت می گیرد.

قطعا مسئولین و دست اندرکارانی که در سال های نه چندان دور اقدام به افتتاح نمایشگاه بین المللی تهران گرفته بودند می توانستند با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه برسند که با رشد شهر و وسایل نقلیه طولی نمی کشد که ترافیک فلج کننده آنها در سالیانی نه چندان دور به این نتیجه می رساند که جای دیگری برای برگزاری نمایشگاه کتاب انتخاب شود و می شود مصلای نیمه کاره و بعدا هم ساخت محل برگزاری نمایشگاه در خارج از شهر! اگر چه از اعلام این خبر رئیس شورای شهر تهران دو سالی می گذرد اما امسال هم نمایشگاه کتاب در مصلی برگزار می شود.و پروژه ای که چمران از آن یاد می کرد نیامده با مشکل بودجه و عدم همکاری مواجه شد چرا که رئیس شورای شهر تهران همان زمان اعلام کرد: متاسفانه فردی که برای سرمایه گذاری در این پروژه اعلام آمادگی کرده بود، با برخی مسائل سیاسی درگیر شد و پروژه را رها کرد و رفت و ما به عنوان شورای شهر به همراه شهرداری تهران مجبور شدیم خودمان برای این پروژه بودجه بگذاریم تا به تدریج تکمیل شود.

اما همچنان شاهد هستیم که خبری از تکمیل و برگزاری نمایشگاه نیست.با این اوصاف و با در نظر گرفتن اینکه امسال هم مصلا میزبان نمایشگاه کتاب مصلی تهران است آن هم مصلی نیمه کاره، چند نکته اساسی قابل طرح است:

اول اینکه، آمارها نشان می دهد که وضعیت مردم ایران در عرصه کتابخوانی جالب نیست و براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران سرانه فرهنگی خانواده‌های ایرانی طی ۱۰ سال گذشته از ۳.۴ درصد به ۲.۵ درصد کاهش یافته است و سرانه روزانه مطالعه هم که بین دو دقیقه تا هفت دقیقه اعلام شده است.در چنین شرایطی وضعیت متزلزل مکان نمایشگاه می تواند باز هم به کاهش این آمارها کمک کند چرا که همواره شاهد بودیم که برای مردم مکان نمایشگاه و شرایط آن مهم و قابل توجه بوده است.پس مسئولین برگزار کننده و مسئولین مرتبط با مکان نمایشگاه هر تصمیمی که می گیرند باید تصمیمی باشد که این شرایط بهبود یابد.

دوم اینکه، با حداقل بررسی مکان فعلی نمایشگاه کتاب یعنی مصلی تهران می توان به این نتیجه رسید که قطعا مکانی مانند مصلی هرچقدر هم که دسترسی به آن آسان باشد نمی تواند جای مناسبی برای برگزاری نه تنها نمایشگاه کتاب بلکه هر نمایشگاه دیگری باشد.تغییر کاربری هر چند موقت آن هم برای مصلی بزرگ پایتخت که درگیر ساخت و ساز هم هست برازنده کشور ام القرای جهان اسلام نیست.اما اینکه نمایشگاه به خارج از شهر و یا دخل شهر و یا کلا چه تصمیم دیگری باید درباره آن گرفت بحثی است که جای کار و تفکر دارد که آن هم به عهده مسئولین مربوطه است که امید است هر تصمیمی که هست در راستای پیشرفت فرهنگ و بحث کتاب و کتابخوانی باشد.

و اما نکته پایانی اینکه از آنجایی که کشور ایران یک کشور اسلامی و با سابقه فرهنگی دیرینه شناخته می شود باید در عرصه فرهنگ و کتاب و کتابخوانی قدم های بیشتری برداشته شود اگر چه در گذشته اتفاقات خوبی در این باب صورت گرفته است اما کافی نبوده است.وظیفه ای که مختص یک شخص یا یک مسئول و نهاد و دولت و یا رسانه نیست و باید تک تک اعضاء جامعه در آن سهیم باشند.

طبق آمارهایی که در بالا به آن اشاره شد باید به این واقعی تلخ اذعان کنیم که در کنار همه پیشرفت هایی که کشور و مردم در عرصه های مختلف داشته اند، کشور و جامعه همچنان از فقر کتابخوانی و فرهنگی رنج می برد.و برای برون رفت از این شرایط یکی از اقدامات در خور توجه می تواند ترغیب مردم به کتابخوانی از طرق مختلف از جمله با برگزاری نمایشگاه کرد که این امر هم نیاز به فراهم نمودن زیر ساخت هایی دارد که قابل توجه است.با توجه به اینکه در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی به سر می بریم امید است با همکاری مردم و مسئولین دولتی و مخصوصا مجموعه وزارت ارشاد، به انتظارها برای ساخت زیرساخت ها پایان داده شود. البته علت این فقر و یا وجود این مشکلات فقط مکان برگزاری نمایشگاه نیست و دلایل دیگری هم در آن دخیل هستند که در آینده به آن می پردازیم.

منبع: فرهنگ نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کهف
Iran, Islamic Republic of
این برگزاری نمایشگاه ها در مصلی شده داستان. مگر قرار نبوده که آن جا مکانی پاک برای برگزاری نماز باشد ؟ پس چطور است که برای هر نمایشگاهی عده ای بی فرهنگ برای تفریح و رابطه با نامحرمان به بهانه بازدید نمایشگاه ها پا به این مکان مقدس می گذارند؟
"شرف المکان بالمکین" پس چه مفهومی خواهد داشت!
Iran, Islamic Republic of
هزار سال دیگه هم اوضاع همینه
علی
Iran, Islamic Republic of
روحانی لا مچکریم
United States
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من...
Iran, Islamic Republic of
صحبت های امروز روحانی رو برید بخونید حالتون جا میاد
ذز
Iran, Islamic Republic of
وااای چه انتظاراتی شما از این مردم داریدا خداییش روز ییه ثانیه هم کتاب بخونن خوبه
Iran, Islamic Republic of
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
من دیگه حرفی برای گفتن ندارم
وآقعآ جآی تآسف دآرد ده خبر در بآره نمآیشگآه کتآب منتشر شده آست آمآ هیچ کدآم به سآعت کآرنمآیشگآه آشآره ننموده آست .