شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱

آخرین وضعیت پرونده قالیباف، جهرمی، جوانفکر، فائزه هاشمی، مطهری، لاریجانی و 'الف'

دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 234188
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده قالیباف، جهرمی، فائزه هاشمی و مطهری توضیح داد.
آخرین وضعیت پرونده قالیباف، جهرمی، جوانفکر، فائزه هاشمی، مطهری، لاریجانی و
به گزارش جهان به نقل از مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در سی و دومین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در مورد روند شکایت دولتمردان از شهردار تهران مبنی بر تهمت زدن آقای قالیباف به برخی مسئولان دولتی، گفت: هر شکایتی باشد حتما روال حقوقی خودش را دنبال می کند.
 
وی همچنین در مورد نقد یک دانشجو بر علی لاریجانی و حبس 90 روزه اش گفت: اگه تمام ما ملتزم به قانون باشیم به نفع خود افراد و کشور است. اگر در نقد افترا و توهین باشد جرم است. یک ضرب المثل معروف این است که حرمت امام زاده را باید متولی امامزاده نگهدارد. ما که مدعی حزب اللهی بودن و ولایتمداری هستیم باید خودمان مراقب باشیم تا اگر ایرادی بود جلوی تخلفات را بگیریم و بیشتر رعایت کنیم. شما در سئوالتان گفتید شاید قاضی خطا کرده و بی طرفی را رعایت نکرده و منم نمی گویم قاضی ها همه بدون خطا هستند ولی برداشت هر قاضی با هم تفاوت دارد. در بسیاری از موارد دادگاه حکمی می دهد و دادگاه بدوی نقض می کند.
محسنی اژه ای افزود: اگر بگوییم یک نماینده مجلس سایت دارد و نباید به او کاری داشته باشیم و یا اینکه اصولگراست باید از او بگذریم صحیح نیست. اگر در سایتی که صاحب آن کاملا حزب اللهی است آمدند خبری منتشر کردند و در کامنتهای آن سخنان بسیار بدی منتشر شد باید برخورد کرد. حالا اگر مدیر سایت احضار شد دیگر نباید جو سازی کند چون می آید و از خودش دفاع می کند. حالا چون مبتلا به آن رخ داده است اینطور می گویم که آیا نماینده مجلس مصونیت قضایی دارد یا خیر؟ بر اساس قانون نماینده مجلس می تواند در چارچوب وظایف خود اظهار نظر کند ولی نمی تواند در این اظهار نظر، افترا و توهین کند.
 
وی اظهار داشت: اگر قاضی فهمید که قصد این نماینده شرافتمندانه و دلسوزانه بوده است دادگاه می تواند تخفیف قائل شود. در مورد پرونده این شخص هم پرونده به دادسرا رفته و اعلام جرم و کیفرخواست صادر شده است. در این پرونده چند قاضی اظهار نظر کرده است و پرونده به دادگاه رفت.
 
توضیح دادستان در مورد تدریس فائزه هاشمی
 
دادستان کل کشور در پاسخ به اینکه گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد رودهن گفته اند فائزه هاشمی به صورت غیرقانونی عضو هیئت علمی و مدیرگروه است در حالی که با حکم دادگاه ایشان نباید فعالیت فرهنگی داشته باشد، گفت: من نمی دانم و خود دانشگاه مرجع رسیدگی به تخلفات دارد. البته باید دید که منظور از فعالیت فرهنگی چی بوده است که مصداق دارد و حکم هم در حال اجراست.
 
محسنی اژه ای در مورد خط قرمز در پرونده برخی از چهره های سیاسی و دولتی گفت: برخی از پرونده ها نیاز به رسیدگی بیشتر داشته و باید اثبات جرم کنیم.
 
پرونده جهرمی در حال بررسی است
 
سخنگوی قوه قضائیه در مورد اینکه چرا مدیرعامل بانک صادرات هنوز محاکمه نشده است گفت: ایشان پرونده اش مانند برخی دیگر هنوز دادگاه نرفته است ولی برای ایشان بازپرس پرونده در سال 90 قرار مجرمیت صادر کرد و این قرار مورد اختلاف قرار گرفت و نقض شد تا دوباره تحقیق شود. این پرونده همچنان در دستور کار است.
 
وی ادامه داد: در برخی از موارد جنس کار مشکل ساز است و باید به درستی بررسی شود. بانک صادرات مدعی شده که در شعبه اهواز خارج از میزان عرف تسهیلات داده و ثبت و اعتبار سنجی نکرده اند. حالا این موارد رفته بانک ملی شعبه کیش تنزیل شده است. مدیر عامل اسبق می گوید من تا مقطع زمانی خاصی متوجه نشدم. اینجا باید ببینیم که آیا این ادعا قابل پذیرش است یا نه؟ اگر فرض کنیم قابل قبول نباشد سئوال این است که آیا خود مدیرعامل مسئول است یا شریک در تخلفات شعبه است؟ و مسائلی از این قبیل مطرح می شود. مدیرعامل همان روزهای اول گفت که من تقصیری ندارم. سئوال این است که وقتی بخشی از تسهیلات برگشت به بانک و شما متوجه شدید پس چرا سئوال نکردید این پولها از کجا آمد؟ اینها مورد بحث است.
 
دادستان کل کشور در مورد پرونده مه آفرید 2 "م - ز" و احتمال فروش دارائیهایش برای پرداخت طلب بانک گفت: از نظر قانون برخی از موارد را نمی توانیم بگوییم. ولی این افراد معمولا ممنوع المعامله می شوند. اگر این فرد با این کار قصد داشته باشد طلب بانکها را بدهد بد نیست خوب است. مه آفرید هم همین کار را دارد می کند.

زمان اجراي حكم علي‌اكبر جوانفکر

در ادامه، خبرنگاري گفت كه علي‌اكبر جوانفكر در مطلبي عنوان كرده است كه حكم ناعادلانه قوه قضاييه با وجود ولي فقيه عادل اجرا نشد. آيا رهبري توصيه‌اي در اين زمينه به قوه قضاييه داشته است؟
 
محسني اژه‌اي در اين‌باره گفت: هيچ توصيه‌اي از طرف ولي فقيه نشده است. از اين پرونده و مواردي از اين دست كم نداريم منتها چون اين افراد مشهور و سر زبان‌ها هستند مطرح مي‌شود وگرنه پرونده‌هايي كه مي‌خواهند در جريان اجرا قرار بگيرند تا عملياتي شوند زمان مي‌برد و اختصاصي به اين پرونده هم ندارد.
 
وي در مورد زمان اجراي حكم علي‌اكبر جوانفكر اظهار كرد: اين حكم در مرحله اجراست و من الان واقعا خبر ندارم كه مراحل اجراي آن چگونه است ولي هيچ توصيه‌اي در اين زمينه از طرف ولي فقيه به قوه قضاييه نشده است.

صدور کیفرخواست برای 18 متهم جدید

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای اظهار داشت: در پرونده فساد بزرگ مالی از 150 نفر به عنوان مطلع تحقیق شد. تعداد کثیری هم به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته و برای آنان قرار قانونی صادر شد. ارزیابی من از روند رسیدگی خوب بوده و نمره قبولی را می دهم. در 16 نشست هفتگی با خبرنگاران و چند جلسه هم در صدا و سیما به تشریح این پرونده پرداختم و اطلاع رسانی خوبی در این زمینه صورت گرفت.
 
سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: نمی شد همه پرونده یک جا به دادگاه برود. 39 متهم در مرحله اول در دادگاه مورد محاکمه قرار گرفتند که دیروز آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات این افراد برگزار شد. امیدوارم اگر دادگاه نیاز به استعلاماتی نداشته باشد حکم متهمان طی روزهای آینده صادر شود.
 
وی تصریح کرد: از 29 بهمن سال 90 تا دیروز 15 جلسه دادگاه برگزار که در آن به اتهامات این 39 نفر رسیدگی شد. این بخش از پرونده بیش از 20 هزار صفحه داشت و کوتاهترین جلسه دادگاه 5 ساعت و طولانی ترین جلسه دادگاه 12 ساعت طول کشید.
 
محسنی اژه ای از صدور کیفرخواست برای 18 متهم جدید پرونده خبر داد و ادامه داد: پرونده این افراد به دادگاه رفته اما هنوز برای محاکمه آنها تعیین وقت نشده است.
 
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: در این پرونده کمیسیون اصل نود کمک شایانی کرد و در اقدامات قضایی و آسیب شناسی صدها صفحه برای ما فرستاد. دولت و چند وزارتخانه درگیر نیز همکاری خوبی کردند. سازمان بازرسی ، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی نیز از دیگر دستگاههای فعال در این پرونده بوده که نیروی انتظامی در ماههای آخر به پرونده ورود جدی پیدا کرد. اصحاب رسانه نیز  تلاش زیادی را انجام دادند تا ابهامات موجود رفع شود.
 
وی تاکید کرد: پس از افشای این پرونده بانک مرکزی تصمیمات جدید و خوبی گرفت. نظارت بر بانکها قوی تر شد و شرایط دریافت ال سی داخلی تغییر یافت. وزارت اقتصاد نیز نظارت خود را قوی تر کرد و همین طور که شاهد بودیم امتیاز برخی بانکها لغو شد.

رئیس قوه قضائیه پیگیر پرونده جواد لاریجانی
 
حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای در مورد خبر زمین خواری یکی از ماموران نیروی انتظامی گفت: مامور نیروی انتظامی ستوان سوم بوده و به علت تخلفات از ناجا کنار گذاشته شده بود و پرونده اش در حال بررسی است و خود نیروی انتظامی هم خیلی کمک کرده است.
 
وی در مورد اظهارات جوانفکر در پی اعتراض به حکمش و دلایل اجرا نشدن حکم گفت: حکم هنوز اجرا نشده است و رهبری هم توصیه نکرده است.
 
دادستان کل کشور در مورد مصوبات ارزی مترو و پرونده هایی که از مجلس به قوه آمده است گفت: این پرونده ها هنوز در حال بررسی است.
 
محسنی اژه ای در مورد پرونده جواد لاریجانی و پیگیری شاکی پرونده گفت: مسائل زمین شهری و منابع طبیعی از سالهای قدیم تاکنون پرونده داشته که بیشتر اختلافات اشخاص و دستگاهها با منابع طبیعی است. این اختلافات یا بر سر متراژ زمین یا بر سرواگذاری ها است.
 
دادستان کل کشور گفت: در مورد ایشان دو بحث مطرح است. یکی اختلاف بر سر خریداری زمینها از اشخاص و بخشی هم ازمشکل با منابع طبیعی است. یک بحث این است که واگذاریها بیشتر بوده یا خارج از ضوابط زمینها واگذار شده باشد. هشت ماه قبل رئیس قوه به رئیس دادگستری تهران تاکید کردند این مورد را به سرعت رسیدگی کنید که اگر خلاف صورت گرفته بدون هیچگونه اغماضی انجام شود. خود آقای جواد لاریجانی هم می گوید من سند دارم. در یکی از اسناد این طور نوشته است که منابع طبیعی گفته بعد از 5 سال اگر زمین را آباد کردید برای شما و اگر نکردید پس می گیریم. ولی یقین داشته باشید در حال بررسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در یکی از اسناد این طور نوشته است که منابع طبیعی گفته بعد از 5 سال اگر زمین را آباد کردید برای شما و اگر نکردید پس می گیریم.

اگر اینگونه است که نیست و دارید با افکار مردم بازی میکنید چرا از این بذل و بخشش ها به دیگران نمیشود و فقط آقایان خاص امتیازات خاص میگیرند.به من هم 300 هکتار که نه 1000 هکتار بدهید وام طولانی مدت با بهره کم بدهید امکانات بدهید حالا لازم نیست زمینش هم تهران باشد خوزستان هم باشد آبادش میکنم