پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

جشن تولد ۱۵سالگی لیگ باحضور ۱۶میزبان

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب: 435888
پانزدهمین دوره لیگ برتر در شرایطی از روز پنجشنبه با حضور ۱۶ تیم آغاز می شود که نگرانی اصلی اهالی فوتبال خالی ماندن سکوهای ورزشگاه هاست. با این حال بازگشت دایی و مظلومی به لیگ از نکات بارز است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، فصل جدید از رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور فردا پنجشنبه با برگزاری چهار مسابقه آغاز می‌شود تا بالاترین سطح فوتبال در کشور پانزدهمین سال برگزاری خود را جشن بگیرد، رقابتهایی که از پنجشنبه هشتم مردادماه آغاز می شود و قرار است ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال آینده به پایان برسد.

در دور نخست این مسابقات که ۲۸۸ روز طول می‌کشد، قهرمان لیگ بازی افتتاحیه را در ورزشگاه خانگی و مقابل استقلال خوزستان برگزار می‌کند و در روزی که سه تیم آبی‌پوش تهرانی و اهوازی به میدان می‌روند، سایپا با کاپیتان پیشین تیم ملی میزان یک تیم تبریزی است.

در زیر نگاهی به دیدارهای روز نخست از هفته اول پانزدهمین دوره لیگ برتر خواهیم داشت:

* سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان

قهرمان چهاردهمین دوره لیگ برتر که جام این مسابقات را در شبی تاریخی و در شرایطی که فینال لیگ بین دو تیم تراکتور و نفت برنده نداشت، فتح کرد؛ در بازی افتتاحیه لیگ پانزدهم میزبان استقلال خوزستان است که هدایت آن برعهده یک سپاهانی است.

سپاهان اصفهان که دستی به ترکیبش نزده و تقریبا با همان استخوان بندی فصل گذشته، خود را مهیای حضور در لیگ جدید کرده است، با حفظ محرم نویدکیا، احسان حاج صفی، رحمان احمدی و تکیه بر ستارگان جوانی از جمله مهدی شریفی قطعا یکی از مدعیان قهرمانی در لیگ پانزدهم است، به همین دلیل می‌خواهند برای اثبات این موضوع مسابقات را با یک نتیجه شیرین آغاز کنند.

البته میهمان زردپوشان اصفهانی که مدیرعامل خود را هم تغییر داده، یکی از دو تیم آبی‌پوش اهواز است، تیمی که با برتری در بازی پلی‌آف مقابل مس کرمان فرصت حضور در لیگ پانزدهم را بدست آورد. البته آنها خوش شانسی هم آوردند که بازی راه‌آهن با پیکان ۳ بر صفر نشد وگرنه به طور مستقیم به دسته اول سقوط می‌کردند.

استقلال خوزستان هم در فصل نقل و انتقالات ستاره بزرگی جذب نکرد و با از دست دادن ۱۳ مهره‌ و جذب همین تعداد بازیکن جدید، مهیای حضور در مسابقات فصل جاری شد، در اولین گام کار سختی مقابل مدافع عنوان قهرمانی دارد. البته شناخت ویسی از تیم سپاهان اصفهان و غیبت محرم نویدکیا و پادوانی امتیاز بزرگی است تا این تیم اهوازی حتی به فکر آغاز لیگ با شگفتی باشد، اتفاق جالبی که با بردن سپاهان یا کسب امتیاز از این تیم در اصفهان رخ خواهد داد.

* صبای قم - استقلال اهواز

بازگشت علی دایی به لیگ به عنوان سرمربی یکی از اتفاقات ویژه فصل جاری و فوتبال ایران است؛ مربی‌ای که پس از ناکامی در پرسپولیس در هفته هفتم لیگ چهاردهم و در اتفاقی عجیب و غریب جایش را به حمید درخشان داد تا حدود ۲۳ هفته از مسابقات لیگ دور باشد.

البته با توجه به خصوصی شدن تیم صبا فضای بهتری دراختیار علی دایی و تیمش قرار گرفت تا با آمادگی بیشتر، خود را مهیای حضور در لیگ پانزدهم کند؛ آنهم در شرایطی که مهدی تارتار به عنوان سرمربی، این تیم را آماده کرد و امروز به عنوان مربی در کنار دایی هدایت صبا را برعهده دارد. جذب نفراتی همچون امیرحسین صادقی، هاشم بیک‌زاده، محمد قاضی، رضا حقیقی، حامد لک و قاسم دهنوی نیز شرایط این تیم را بهتر کرده است.

صبایی‌ها هم می‌خواهند لیگ را با پیروزی شیرین خانگی آغاز کنند اما رقیبشان استقلال اهوازی است که با خریدن امتیاز فولادنوین اهواز بعد از سال‌ها به لیگ برتر بازگشته است؛ تیمی که در پایان لیگ دسته اول و با شکست در بازی پلی‌آف به دسته دوم سقوط کرد اما به لطف خصوصی شدن و تفاهمی که در استان خوزستان شکل گرفت، دوباره به لیگ برتر برگشته است.

استقلال اهواز که بیش از دیگر آبی‌پوش این شهر یعنی استقلال خوزستان هوادار دارد، امیدوار است بتواند با تکیه بر جذب ۱۶ بازیکن جدید و نیروی جوانی حداقل سهمیه اش را در لیگ پانزدهم حفظ کند و برای رسیدن به چنین اتفاق مهمی دوست دارد، رقابتها را با کسب امتیاز آغاز کند.

* سایپا تهران - گسترش فولاد تبریز

بازگشت به تهران و جذب جواد نکونام کاپیتان پیشین تیم ملی دو اتفاق مهم برای این تیم نارنجی‌پوش پیش از آغاز لیگ پانزهم بود، تیمی که با حفظ مجید جلالی و نفرات کلیدی خود و به خدمت گرفتن بازیکنان دیگری از جمله رضا نوروزی و غلامرضا رضایی به فکر مدعی بودن در لیگ پانزدهم هستند.

سایپا که روزهای پرنوسانی را در فصل گذشته تجربه کرد، امسال درحالی به ورزشگاه دستگردی برمی‌گردد که مجید جلالی و جواد نکونام از این ورزشگاه خاطرات خوشی دارند. سرمربی و کاپیتان پیشین پاس تهران در همین ورزشگاه توانستند فاتح سومین دوره لیگ برتر شوند و حالا بعد از ۱۱ سال به فکر تکرار آن روزهای خوب و فراموش نشدنی هستند.

این تیم نارنجی‌پوش پایتخت، لیگ پانزدهم را در رقابت با گسترش فولادتبریز آغاز می‌کند که در فصل نقل و انتقالات با جذب سعید دقیقی، مقداد قباخلو، مهدی کیانی، محمد نصرتی، امیرحسین کریمی و شهرام گودرزی در اندیشه کسب نتایج بهتری نسبت به فصل گذشته است.

نماینده دوم شهر تبریز که در هفته‌های پایانی لیگ چهاردهم توانست سهمیه خود در این رقابتها را حفظ کند، در روزی‌که محمد نصرتی با مجید جلالی و جواد نکونام روبرو می‌شود، به فکر گرفتن امتیاز از تیمی است که می‌خواهد شروع جذاب در این رقابتها داشته باشد.

* سیاه‌جامگان مشهد - استقلال تهران

نایب قهرمان لیگ دسته اول که در رقابتی سخت با مس رفسنجان، پاس همدان، صنعت نفت آبادان و پارسه تهران، راهی لیگ برتر شد، با کنار گذاشتن رضا مهاجری، انتخاب رسول خطیبی به عنوان سرمربی و جذب ۱۸ بازیکن جدید از جمله رضا عنایتی، محسن فروزان، میثم حسینی، علیرضا نقی‌زاده و حمید جوکار قصد ندارد دوباره به این رقابتها بازگردد.

این تیم در شروع سخت در لیگ برتر، میزبان استقلال تهران است و اگر بتواند با هدایت سرمربی جدید خود که سابقه بازی در تیم این تیم آبی‌‌پوش تهرانی را دارد، در این بازی پیروز شود یکی از شگفتی‌سازان لیگ جدید لقب می‌گیرد و اگر از این تیم امتیاز بگیرد، آغاز موفقی در این رقابتها خواهد داشت.

استقلال اما با شرایطی ویژه راهی مشهد می‌شود، تیمی که تاریخ برایش تکرار شد و بعد از ۳ سال دوباره پرویز مظلومی را در راس هرم فنی‌اش می‌بیند. این مربی که در پایان لیگ یازدهم جایش را به امیر قلعه‌نویی داد، دوباره جای این مربی را گرفت، آن هم با تکیه بر خاطرات شیرینی که در دربی‌ها برای هواداران رقم زد.

فرزاد مجیدی برادر فرهاد مجیدی هم به کادرفنی این تیم اضافه شدند و سیدمهدی رحمتی نیز بعد از یک فصل به این تیم بازگشته است. آنها با جدایی صادقی، بیک‌زاده، فروزان و عنایتی، نفرات جوانی همچون فرشید اسماعیلی، روزبه چشمی، جابر انصاری، محمدامین حاج‌محمدی و میثم مجیدی را به خدمت گرفتند، همچنین ریوالدو برزیلی را در خط میانی جذب کرد تا در کنار کرار جاسم و امید ابراهیمی، شرایط بهتری را تجربه کند.

با تکیه بر این تغییرات گسترده‌ای که در کادرفنی و بازیکنان استقلال رخ داد، آنها باید لیگ پانزدهم را با نتیجه‌ای خوب شروع کنند، آنهم در مسابقه‌ای که مهم فروزان و غلامرضا عنایتی بازیکنان فصل پیش این تیم با پیراهن سیاه‌‌جامگان به میدان آمده و به فکر اثبات توانایی‌های خود به پرویز مظلومی هستند. ضمن اینکه حنیف‌ عمران‌زاده، مگویان، میلاد فخرالدینی، خسرو حیدری و دو بازیکن خارجی هم در این بازی نمی‌توانند آبی‌ها را همراهی کنند، اتفاقی که دستان سرمربی این تیم را برای بدست آوردن ترکیبی منطقی می‌بندد.

قطعا از دست دادن امتیاز در مسابقه با تیمی که نخستین بازی تاریخ خود در لیگ برتر را برگزار می‌کند، آغاز بخش انتقادات از کادرفنی و بازیکنان جدید این تیم خواهد بود. مطمئنا هواداران امیر قلعه‌نویی و بازیکنانی که از این تیم جدا شده‌اند، در مقابل ناکامی‌های این تیم سکوت نکرده و حواشی جدیدی را برای این تیم آبی‌پوش رقم خواهند زد.

برنامه هفته نخست از پانزدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

- پنجشنبه ۸ مردادماه

* سیاه جامگان مشهد - استقلال تهران، ساعت ۱۸، ورزشگاه ثامن مشهد
* سپاهان اصفهان - استقلال خوزستان، ساعت ۱۹:۳۵، ورزشگاه فولاد شهر
* صبای قم - استقلال اهواز، ساعت ۱۹:۳۵، ورزشگاه یادگار امام(ره) قم
* سایپا تهران - گسترش فولاد تبریز، ساعت ۱۹:۳۵، ورزشگاه دستگردی تهران

- جمعه ۸ مردادماه

* تراکتورسازی تبریز - نفت تهران، ساعت ۱۸، ورزشگاه یادگار امام(ره) تبریز
* ملوان بندرانزلی - ذوب‌آهن اصفهان، ساعت ۱۸:۵۰، ورزشگاه تختی انزلی
* پرسپولیس تهران - پدیده مشهد، ساعت ۱۹:۳۵، ورزشگاه آزادی تهران
* فولاد خوزستان - راه‌آهن تهران، ساعت ۱۹:۳۵، ورزشگاه غدیر اهواز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *