جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
زیبا کلام در نشست برسی ماهیت مذاکرت هسته‌ای:

نقدها به بیانیه لوزان تاحد زیادی درست است

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب: 418689
این استاد دانشگاه تهران با اشاره به مسئله مذاکرات ۱+۵ گفت: صنعت هسته‌ای برای برخی بتی برای بهره برداری شده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در نشست بررسی ماهیت مذاکرات هسته‌ای که به همت موسسه دیده‌بان آمریکا و پژوهشگاه مطالعات جهان در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: دعوای ما با آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای نیست و اصل قضیه آمریکا‌ستیزی است.

وی گفت: به نظر می‌رسد کار ویژه هسته‌ای برای برخی در کشور ما این است که از آن به عنوان ابزاری برای آمریکا‌ستیزی استفاده کنند و برای یک تفکر سیاسی خاصی در مملکت، اصلی‌ترین، مهمترین و جدی‌ترین کارویژه هسته‌ای این بوده است که از آن به عنوان ابزاری برای آمریکاستیزی استفاده کند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه معتقدم بسیاری از انتقادتی که به لوزان از جانب منتقدان مطرح می‌شود، تاحد زیادی درست است، عنوان کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما در ۱۲ سال گذشته تا بیانیه لوزان فراز و نشیب‌های مختلفی داشته است با این وجود دارای تشابهاتی نیز هست.

زیباکلام گفت: در تمام مواردی که در این رویکرد وجود داشت مانند برخی از مسائلی که با منافع ملی ما روبرو بود تنها نظر نظام پیش می‌رفت و کسی اجازه مخالفت با آن را نداشت.

وی افزود: بنده دست منتقدان مذاکرات هسته‌ای را می‌بوسم که با اجتماع سال گذشته خود در آبان ماه گذشته در سفارت آمریکا و در جمع دلواپسان باعث شدند نظر دیگری نیز در بحث هسته‌ای مطرح شود و تفکر دیگری غیر از چیزی که در کشور بود عنوان شود.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: معتقدم در بسیاری از وقایعی که از گذشته تاکنون در کشور ایجاد شده است، نخبگان و صاحب نظران دانشگاهی حق اظهارنظر نداشتند و تنها نظری که مطرح می‌شده است، نظر نظام بوده است که حاصل آن نیز خیلی خوب بیرون نیامده چنانچه حاصل صنعت هسته‌ای ما تنها چیزی مثل فردو شده است که از آن تنها ۶۰۰ سانترفیوژ خارج می شود.

زیباکلام بیان کرد: در سال ۵۸ و پس از تسخیر لانه جاسوسی نیز در حالی که برخی با این رویکرد مخالف بودند، تنها زنده یاد بازرگان با این مسئله مخالفت علنی کرد و در حالی که در تاریخ این کشور چیزی به نام بیانیه الجزایر و آزادسازی گروگان‌ها وجود دارد اما در تقویم کشور به این واقعه اشاره نشده که شاید دلیل آن این است که این بیانیه، چیز موفقیت آمیزی برای ما نبوده است و از دل آن موفقیت کسب نشده است.

وی افزود: باید در مسائل کلان مملکتی از همه نخبگان و مردم نیز اظهارنظر خواست و نمی‌شود تنها نظر نظام حاکم شود چرا که نتیجه آن، این می‌شود که پس از ۱۲ سال از فعالیت‌های هسته‌ای ما، هنوز صورت مسئله را برای مردم به درستی مطرح نکردیم.

این استاد دانشگاه تهران با طرح این سوال که چرا آمریکا و غرب با برنامه هسته‌ای ایران مخالف هستند، گفت: شاید پاسخ افرادی مانند آقای کوشکی و دوستانشان این باشد که هسته‌ای ایران را آقای دنیا می‌کند و باعث پیشرفت علمی فراوان کشور و بالا رفتن جایگاه ایران می‌شود اما معتقدم هیچ کدام از این دلایل برای مخالفت غرب و آمریکا با برنامه هسته‌ای ایران یکی نیست زیرا پاکستان، هند و کره شمالی که فناوری هسته‌ای دارند، به چنین جایگاه بالایی دست پیدا نکرده‌اند.

زیباکلام در ادامه سخنان خود در این نشست در پاسخ به اظهارات کوشکی درباره خاطرات عباس عبدی و به زندان افتادن او گفت: البته شنیدن سختی‌هایی که به آقای عبدی یار غار بنده و آقای محتشمی نیز رفته است دردناک است.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه بنده با بخش صحبت‌های آقای ظهره وند در خصوص اینکه انقلاب اسلامی الگو و پارادایمی برای جهان دارد و آمریکایی‌ها برای مخالفت با آن، با هسته‌ای ما مخالفند و آن را قبول ندراند، گفت: برای من جای سوال است نظامی که شما می گویید برای جوانان لبنان و فلسطین الهام بخش بوده است چرا برای جوانان خود نتوانسته است الهام بخش باشد.

زیباکلام با اشاره به اینکه درست است باید رزم آرا بخوابد که صادق زیباکلام بیدار است، ادامه داد: صادق زیباکلام بیدار است زیرا او جزو معدود کسانی بود که دعا می‌کرد صنعت و انرژی هسته‌ای را که چند سال است شیرازه و هستی مملکت را به پای آن ریخته‌اید، به چه درد می‌خورد به جز اینکه از آن به عنوان ابزاری برای آمریکاستیزی استفاده کنید.

وی گفت: مشخص نیست که در این چند سال چقدر صرف انرژی هسته‌ای شده است اما داشتن هزینه ۱۶۰ میلیارد تومانی برای بخش محیط زیست آن هم برای کشوری مانند ایران که با مشکلات عدیده‌ای در این زمینه دست و پا می‌زند و یا بودجه ۳۸ هزار میلیاردتومانی برای عمران چیز خوبی نیست.

این استاد دانشگاه تهران افزود: هسته‌ای برای برخی بت شده است تا از آن بهره برداری کنند و این در شرایطی است که۴۸ نیروگاه هسته‌ای داشته‌اند به دلیل آلودگی همه آنها را تعطیل کردند و دو نیروگاه فعال خود را هم به دلیل اعتراضات مردم در خصوص واژگونی احتمالی در زمان وقوع زلزله بستند.

زیباکلام در پایان گفت: شما اورنیوم و انرژی هسته‌ای را بت و گوساله سامری کرده اید که هیچ کس نمی‌تواند به آن نزدیک شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *