پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱
بودجه مورد نیاز مسکن مهر ۵ یا ۵۰ هزار میلیارد تومان؟

اختلاف 45 هزار میلیارد تومانی آخوندی با قائم مقامش!

شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۴۲
کد مطلب: 391184
در حالی قائم مقام وزیر راه از نیاز ۵ هزار میلیارد تومانی برای تکمیل و تحویل پروژه‌های نیمه‌تمام مسکن مهر خبر داده که آخوندی وزیر راه چهارشنبه گذشته رقم مورد نیاز برای رفع مشکلات مسکن مهر را ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.
اختلاف 45 هزار میلیارد تومانی آخوندی با قائم مقامش!
به گزارش جهان، بر اساس آخرین اظهارنظر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی حدود ۷۰۰ هزار مسکن مهر کشور نیمه‌تمام است که برای تکمیل و تحویل این تعداد واحد مسکونی به متقاضیان حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان پول نیاز است.

مهرآبادی چندی پیش با اشاره به ارسال پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به کمیسیون اعتبارات بانک مرکزی در این‌باره به تسنیم گفته بود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری برای اتمام پروژه‌های مسکن مهر، امیدواریم این مسئله حل شود و با افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر قطعا پروژه‌ها به پایان برسد.

وی با بیان این‌که افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر شامل همه واحدهای نیمه‌تمام می‌شود، افزود:‌ افزایش سقف تسهیلات شامل حدود ۷۰۰ هزار واحد نمی‌شود که ما پیشنهاد داده‌ایم میزان افزایش وام پنج میلیون تومان باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که درخواست تامین ۱۵۰۰ میلیارد تومان دیگر را نیز برای آماده‌سازی و محوطه‌سازی واحدهای مسکن مهر ارائه کرده‌ایم، گفت: در واقع درخواست ما از دولت برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر ۳۵۰۰ میلیارد تومان و برای محوطه‌سازی نیز ۱۵۰۰ است که در مجموع درخواست ۵۰۰۰ میلیارد تومان را به دولت داده‌ایم.

مهرآبادی با بیان این‌که درخواست تامین این میزان اعتبار از محل وصول اقساط مسکن مهر را داریم، بیان کرد: این شیوه تامین اعتبارات تاثیری روی تورم ندارد. البته مردم هم باید آورده خود را تکمیل کنند تا بتوانیم امسال و سال آینده پرونده مسکن مهر را بببندیم. طبیعی است اگر این میزان اعتبار تامین نشود پروژه‌ها طولانی شده و به این زودی تمام نخواهد شد.

این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی چهارشنبه گذشته در جلسه مشترک مدیران وزارت مسکن و شهرسازی با استانداری تهران رقم مورد نیاز برای مختومه کردن پرونده مسکن مهر را ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. آخوندی در این دیدار گفت: برای رفع مشکلات مسکن مهر حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان نیاز است که در این شرایط تحقق این بودجه غیرممکن است.

به گزارش تسنیم، تکمیل پروژه‌های طرح مسکن مهر در گذشته‌ای نه چندان دور اولویت دولت یازدهم و وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شد، اما عملا در یکسال و چند ماه اخیر رویه تکمیل و تحویل این پروژه‌ها مسیر کاملا برعکسی را در مقابل وعده‌ها طی کرده است. کاهش ۶۰ درصدی تخصیص منابع مالی، نارضایتی پیمانکاران و تعطیلی شماری از پروژه‌ها گواهی بر بی‌توجهی به طرح مسکن مهر است.

در ۱۵ ماه اخیر تزریق منابع مالی به مسکن مهر روند کاهشی داشته به طوریکه در نیمه نخست امسال به‌طور میانگین ماهانه فقط ۱۴۰ میلیارد تومان به پروژه‌های این طرح تخصیص یافته است. این در حالی است که از شهریور ۹۲ تا بهمن پارسال به‌طور میانگین ماهانه ۳۵۰ میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه تمام مسکن تزریق شد، اما در دوره مشابه سال پیش از آن (شهریور ۹۱ تا بهمن ۹۱) به‌طور میانگین ماهانه ۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های این طرح تخصیص می‌یافت.

مشخص نیست چرا رقم اعلامی از سوی وزیر اه و شهرسازی با رقم قائم مقام وی در مسکن مهر تفاوت حدود ۴۵ هزار میلیارد تومانی دارد، اما مسئله مهم در خصوص بزرگترین طرح مسکن سازی دولت تاکید رهبر معظم انقلاب بر تکمیل و تحویل واحدهای این طرح است. مسئله مهمی که به نظر می‌رسد از سوی برخی مسئولان دولتی مورد توجه قرار نگرفته است.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اختلافشون زیاد نیست که. به اندازه یارانه هر ماه منه!