پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۸
هندوانه‌ای که ۷۵۰ میلیارد تومان آب خورد

مخالفت ۲ وزیر با تولید هندوانه!

شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 431387
درحالی هزینه تولید یک لیتر آب زیر زمینی ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت فروش آب هم لیتری ۱۰۰۰ تومان است، تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی در ایران بین ۲.۵ میلیون تا ۷۵۰ میلیارد تومان آب می خورد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور پیشتر گفته بود: هزینه تولید هر لیتر آب در ثانیه ۳۰۰ میلیون تومان و هزینه تامین، انتقال، تصفیه و توزیع آن نیز ۹۰۰ میلیون تومان است.

همچنین رحیم میدانی معاون وزیر نیرو پیش از این گفته بود: بر اساس محاسبه صورت گرفته برای تامین یک لیتر در ثانیه آب زیرزمینی به ده میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز است.

همچنین طبق محاسبات انجام شده و اعلام کارشناسان و مسئولان، برای تولید هر کیلو هندوانه حداقل ۲۵۰ لیتر آب مصرف می شود که بر این اساس، یک هندوانه ۱۰ کیلویی اگر چنانچه بخواهد از آب زیرزمینی استفاده کند، ۲۵۰۰ لیتر آب مصرف می کند.

بنابراین محاسبات، اگر حداقل هزینه ۳۰۰ میلیون تومانی را برای تولید یک لیتر آب در نظر بگیریم، تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی با آب زیرزمینی حداقل ۷۵۰ میلیارد تومان خسارت به دنبال دارد.

از سوی دیگر، در کشور ما آب لیتری ۱۰۰۰ تومان قیمت دارد که بر این اساس هم تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی با حداقل ۲۵۰۰ لیتر آب مصرفی ۲.۵ میلیون تومان آب می خورد.

با این توصیفات به نظر می رسد، تولید و صادرات هندوانه با قیمت کیلویی زیر ۱۰۰۰ تومان اصلاً به صرفه نباشد.

وزرای جهاد کشاورزی و نیرو با تولید و صادرات هندوانه به دلیلی محدودیت منابع آبی کشور و مصرف آب بالای این محصول مخالفت کردند.

به گزارش تسنیم، وزیر جهاد کشاورزی گفت: با کشت هندوانه، تولید و صادرات آن به علت محدودیت منابع آبی کشور مخالفم.

محمود حجتی افزود: البته اگر این محصول با شیوه های پیشرفته آبیاری کشت شود مقرون به صرفه است کما اینکه هم اکنون در برخی مزارع جنوب کشور از جمله جنوب فارس با این روش هندوانه کاشته می شود.

وی گفت: باید با کنترل و مدیریت عرضه و تقاضا در زمینه کاشت محصولات ، به گونه ای برنامه ریزی شود که محصولات پر آب بیش از اندازه تولید نشوند و به نوعی با این محدودیت شدید آبی ، صادرات آب نداشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ترجیح می دهیم محصولاتی در کشور تولید شوند که دارای مزایای نسبی ، ارزش افزوده و کمترین نیاز به آب باشند.

به گفته کارشناسان برای تولید هر کیلوگرم هندوانه بیش از ۵۰۰ لیتر آب مصرف می شود.

همچنین وزیر نیرو گفت: واردات محصولات کشاورزی که تولید آن آب فراوانی می خواهد، بر تولید و صادرات آن مقرون به صرفه تر است.

حمید چیت چیان درحاشیه بهره برداری از شیوه جدید کشت ذرت علوفه ای که به همراه وزیر جهاد کشاورزی به شهرستان پیشوا سفر کرده بود گفت : در محاسبات اقتصادی مربوط به صادرات محصولات کشاورزی باید به مقوله به صرفه بودن آن حتما توجه کنیم زیرا با خروج این محصولات از کشور در واقع آب صادر می شود.

وی بابیان اینکه در دنیای امروز از اصطلاح آب مجازی برای اشاره به میزان آب موردنیاز درتولید انواع محصولات نهایی صنعتی ، زراعی و پتروشیمی استفاده می شود گفت : با وارد کردن برخی محصولات پر آب در واقع میزان زیادی آب وارد کشور می شود در اصل آب وارد نمی شود اما خود آن محصول در برگیرنده آب مجازی است که وارد می شود.

وزیر نیرو با تاکید بر بررسی دقیق و محاسبات علمی و کارشناسی شده در زمینه تولید و صادرات برخی محصولات کشاورزی افزود : حقیقتا صادرات هندوانه به علت اینکه برای تولیدش باید میزان زیادی آب مصرف شود عاقلانه و منطقی نیست.

چیت چیان گفت : در زمینه تولید و صادرات باید بر روی آن دسته از محصولات کشاورزی تمرکز کنیم که به آب کمی نیاز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به این احم.... ها بگید بجای تولید نکردن هندوانه بهروری آبیاری رو توسعه بدن همونطور که اعلام شد دولت 98% با استانداردهای مدیریت آب فاصله داره!!!!!!!!!!!

یاد گرفتن بجای حل مشکل صورت مسئله رو پاک کنن!!!!!!!!!!!!!
رمضان شریف
خب جناب فهیم وقتی هنوز شرایط کشت مهندسی به هر دلیلی آماده نیست باید به روال حماقت بار تولید هندوانه ارزان اقدام کنیم؟ و بدیم این عزیزای حاشیه خلیج میل بفرمایند.
خدا وکیلی بدون حب و بغض باشیم.
بنده منتقد خیلی خیلی ناراحت این دولتم ولی گاهی فکر میکنم بعضی از کامنت های عزیزان بیشتر به این میخوره که مثلا مدیر روابط عمومی صادرات هندوانه به شیخ نشین ها باشن تا یک فرد عادی!
خواهشا فیلتر نکن جهان.
شهروند
حداقل جلوی صادرات اینگونه تولیدات گرفته شود.
Iran, Islamic Republic of
در مناطق مازندران هر روز چاه غیرقانونی جلوی چشم ارگانهای ذیربط زده میشود
جلوگیری کنید و مدیریت مصرف آب را درست کنید
محمد یاسر ترابی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
گفته های جناب وزرا صحیح است ولی اینکه برای هر لیتر اب هزینه فوق انجام میشه برای بزرگواران خبرگزاری سوء تفاهم بوده
در بحث آب منظور دبی یک لیتر در ثانیه آب می باشد
نه یک لیتر آب!!!
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
هدف گرفتن تنها میوه مردم زیر خط فقر !!! دولتمردان میفهمند چه میگویند ؟!!!!! آیا حساب هزینه و فایده گفتار بچه گانه شان را میدانند ؟!!!! اینها همه حرف مفت است !!! اگر تولید غرق آبی هندوانه امکان ندارد تولید آبیاری قطره ای آن چطور ! مگه چون بی آبی است میتوان تولیدات کشاورزی را معطل کرد ! آقایان شاید به جای حل مسئله مایلند صورت مسئله را پاک کندد ! شاید هم میخواهند ارزان ترین میوه را برای جلوگیری از صعود قیمت باقی میوه ها از دور خارج کنند ! گویا روز قیامت قیامت خداوند متعال به اعمال دولتمردان نمینگرد که آقایان هر چه میخواهند با این مردم مظلوم انجام میدهند !!
کار بجایی رسیده که وزیر باید برای کاشت هندونه تصمیم بگیره این قضیه از بدیهی ترین اصول مدیریتی جهاد کشاورزی باید باشه،
مدیران استانها دارند چه کاری انجام میدهند که مطلب به این روشنی را وزیر باید اعلام کند مدیران جهاد کشاورزی از بی عرضه ترین مدیران دولتی هستند نه برنامه ای برای خشکسالی دارند نه افقی برای کشاورزی مشخص کردند نه تکلیف کشاورز را مشخص کردند اصلا معلوم نیست 10 سال دیگه چه برنامه ای برای کشاورز بیچاره در نظر گرفتند با این کمبود آب ، نخبه ها باید برن خارج این آقایون هم تا دلتون بخواد هم پارتی بازی میکنند بفکر نخبه سالاری نیستند
سمیه
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان. من یک کشاورز خراسانی هستم که ارشد کشاورزی میخونم. داریم روی اصلاح بذر هندوانه بذری و بومی کار میکنیم تا بتونیم به جای پاک کردن صورت مسئله،راه حل مناسب پیدا کنیم. تولید بذر مناسب، کم آب که هم گوشتش قابل مصرف باشه و هم بذرش صادرشه و در عین حال با کمترین آب کشت بشه. یادمون نره که بعضی از توده های بومی به صورت دیم کشت میشه یا با 4 تا 5 بار آبدهی در کل فصل رشد و این خیلی عالی و کم آبه