پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

توصیه ولایتی به چین درباره مذاکرات

جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب: 427481
یک روزنامه هنگ کنگی به نقل از علی اکبر ولایتی نوشت: ایران می خواهد چین در پیشبرد گفت وگوها و مذاکرات هسته ای نقش مهمتر و فعالتری ایفا نماید.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ» چاپ هنگ کنگ که مصاحبه اخیر خود با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام کشورمان را منتشر کرد، به نقل از وی می نویسد: چین در مذاکرات هسته ای ایران، روشی متعادل و میانه رو دارد اما اگر این نقش فعال تر شود، می توان شاهد نتایج بهتری در گفت وگوها بود.

وی همچنین به این نشریه اظهار داشت که ایران می خواهد روابط نزدیکتری با چین داشته باشد و از ابتکارها در این زمینه نیز استقبال می کند.

این گزارش می افزاید، با توجه به سخنان مطرح شده و احتمالا با توجه به این درخواست ایران، دو کشور از این پس همکاریهای خود در زمینه های مختلف را گسترش بیشتری خواهند داد.

این نشریه همچنین به همکاری نظامی میان دو کشور و به سفر سال گذشته امیر دریادار حبیب الله سیاری فرماندار نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به چین نیز اشاره کرد و یادآور شد: این سفر به خوبی می تواند سرفصلی جدید در همکاری نظامی میان دو کشور ایجاد کند، نکته ای که «ولایتی» نماینده عالی ایران نیز در این گفت وگو به آن اشاره داشته است.

روزنامه هنگ کنگی در ادامه می نویسد: مشاور رهبر عالی ایران در امور بین الملل معتقد است که ایران و چین می توانند به لحاظ نظامی روابط نزدیکتری با هم داشته باشند. ضمن آنکه این مقام ایرانی می گوید، کشتی های نیروی دریایی دو کشور به دلیل منافع تجاری در حال رشد چین می توانند دیدارهای بیشتری از بنادر یکدیگر داشته باشند.

ولایتی همچنین به این نشریه هنگ کنگی گفته است که مراودات دو کشور، روابط دوستانه و خوب دو کشور را نشان می دهد و علاوه بر این جزو حقوق مسلم آنها برای دفاع از منافع تجاری و اقتصادی و نظامی است.

او در عین حال به بخش انرژی نیز در سخنان خود اشاره کرد و گفت که چینی ها به عنوان یک شریک اقتصادی می توانند به هر میزان از ایران انرژی، نفت و گاز خریداری کنند چرا که مناسبات دو طرف در این عرصه بسیار مناسب است.

چین در ماه آوریل امسال دو میلیون و ۹۱۰ هزار تن نفت و در چهار ماه اول امسال نیز ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار کالای غیرنفتی از ایران وارد کرده است.

میزان واردات نفت چین از ایران درماه آوریل نزدیک به ۱۱ درصد بیشتر از ماه قبل از آن بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
آقای ولایتی یک توصیه هم در صورت امکان بهرای اتحاد اصولگرایان بفرمایید!