جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳
۱

فابیوس: ایران رفع تدریجی تحریم‌ها راپذیرفت

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۲
کد مطلب: 420712
وزیر خارجه فرانسه با بیان اینکه ایران حق دارد از انرژی اتمی برای موارد صلح‌آمیز استفاده کند، گفت: تهران در لوزان اصل نظارت بر برنامه‌ هسته‌ای را مقابل رفع تدریجی تحریم‌ها پذیرفته است اما راهی دشوار باقی مانده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگویی با وبگاه روزنامه «الشرق» قطر علاوه بر موضوعات منطقه‌ای و قرارداد تسلیحاتی دوحه-پاریس، به برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخت و اعلام کرد «هدف ما امضای قرارداد محکم، همیشگی و قابل اجرا با ایران است».

فابیوس در پاسخ به این سوال که «کشورهای عربی از نبود یک توافق واضح و همیشگی به نحوی که امنیت منطقه در خطر قرار بگیرد، می‌ترسند؛ پیش‌بینی‌های شما در این خصوص چیست؟» گفت: در اوایل آوریل در شهر لوزان گامی برداشته شد و آن این است که تهران اصل نظارت بر فعالیت اتمی خود مقابل رفع تدریجی تحریم‌ها را پذیرفت اما راه طولانی و سختی پیش‌رو داریم. مسائل متعددی می‌ماند که باید بحث شود. برای همین، باید در پی مذاکرات هوشیار باشیم و تلاش کنیم تا ۳۰ ژوئن توافق را امضا کنیم؛ توافقی که ضمانت‌های دقیقی از اهداف صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بدهد.

وزیر خارجه فرانسه افزود: فرانسه قبول نمی‌کند که این توافق، که هدفش ضمانت صلح است، عامل اضافی در توسعه (سلاح) اتمی و بی‌ثباتی در منطقه باشد. حتی فراتر از این، طبیعتا ما مراقب تحول صحنه منطقه‌ای و نقشی که ایران در این راستا به دست خواهد آورد، هستیم. فرانسه قدرتی برای (تحقق) امنیت و صلح است.

فابیوس در پاسخ به این سوال که «ایران نقشی موثر در منطقه دارد و اعلام کرده که حق استفاده از انرژی اتمی در حوزه‌های صلح‌آمیز را دارد»، گفت: ما درباره مسئله هسته‌ای با ایران گفت‌وگوهایی کرده‌ایم و شکی نیست که تهران حق دارد برای اهداف غیرنظامی از انرژی هسته‌ای استفاده کند. اما دو مسئله متفاوت وجود دارد؛ اینکه اجازه دادن به ایران برای ساخت سلاح اتمی باب توسعه سلاح‌های اتمی در منطقه را باز می‌کند که این خطری بسیار بزرگ است و از طرفی دیگر، ایران عملا طرفی مؤثر و فوق‌العاده مهم است چه در لبنان با حزب‌الله، چه در سوریه که کمک‌های نظامی می‌کند چه در عراق و امروز در یمن. ما تمایل داریم که این کشور بزرگ، قدرتی برای صلح باشد اما باید آنطور که ادعا می‌کند عملا از تلاش برای سلاح اتمی دست بردارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ضیایی
از دولت ... بیش از این انتظاری نیست