جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
البدري:

مسایل‌اقتصادي عامل شكست‌مذاكرات اوپك

جمعه ۲۰ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 170314
دبيركل اوپك با اشاره به عدم توافق اعضاي اوپك براي افزايش سقف توليد اين سازمان در روز چهارشنبه تاكيد كرد ملاحظات اقتصادي عامل اصلي شكست مذاكرات بود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رويترز، دبير كل اوپك تاكيد كرد مسائل اقتصادي بيش از مسائل سياسي نقش زيادي در تصميم اخير اوپك مبني بر حفظ سقف توليد سازمان در نشست وين داشته است .
عبدالله البدري تصريح كرد مسائل اقتصادي عامل اصلي شكست مذاكرات اوپك بر سر افزايش يا عدم افزايش سقف توليد نفت در نشست وين بوده است ولي اوپك حاضر است در صورت نياز بازار و افزايش نگرانيها در خصوص عرضه انرژي، در بازار نفت دخالت كند .

نخستين نشست اوپك در سال ۲۰۱۱ روز چهارشنبه در وين برگزار شد و براي نخستين بار در ده سال اخير مذاكرات اوپك براي دستيابي به نتيجه مشخصي در زمينه سياستهاي توليد به شكست منجر شده است .
وي در اين باره گفت ما از اينكه به نتيجه مشخصي نرسيده ايم ناراحت هستيم ولي اين به معناي پايان جهان نيست . علت اصلي شكست مذاكرات اخير اوپك مسائل سياسي نبوده بلكه مسائل اقتصادي عامل اصلي شكست مذاكرات بوده است .
وي افزود: در شش سال گذشته فضاي آرام و باثباتي بر نشست اوپك حاكم بوده است ولي اكنون تنشهايي وجود دارد كه اميدوارم بر اين تنشها غلبه كنيم .

آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي اوپك نشان مي دهد بازار نفت در سه ماه سوم امسال به ۲ ميليون بشكه و در سه ماه پاياني نيز به ۱.۵ ميليون بشكه نفت بيشتر نياز خواهد داشت .
وي گفت در نشست اخير اوپك كشورهاي مختلف عضو آمارهاي مختلفي در خصوص ميزان نفت مورد نياز بازار ارائه كردند و به همين دليل نتوانستيم در خصوص افزايش سقف توليد اوپك به جمع بندي برسيم .

وي افزود در شرايط كنوني بازار نفت مملو از عرضه و توليد است. ذخاير انرژي در سطح بالايي قرار دارد و ميزان ذخاير جهاني انرژي سه روز بالاتر از ميانگين ۵ سال اخير است . ما بايد شرايط بازار نفت را به دقت بررسي كنيم . اگر احساس كنيم بازار نفت تعادل خود را از دست داده است اوپك در بازار دخالت خواهد كرد .
عربستان پس از پايان نشست اخير اوپك اعلام كرد رياض هر آنقدر كه بازار به نفت بيشتري نياز داشته باشد عرضه و توليد خواهد كرد .

البدري گفت عربستان قصد دارد توليد نفت خود را افزايش دهد ولي هيچ مشتري براي نفت اين كشور وجود ندارد .
در سال ۲۰۰۰ ميلادي نيز اوپك به علت مخالفت ايران با افزايش سقف توليد نفت نتوانسته بود با افزايش توليد نفت موافقت كند .

وي در ادامه گفت اوپك ترجيح مي دهد از قيمت ۷۵ تا ۸۵ دلاري براي هر بشكه نفت حمايت كند . تنشهاي سياسي خاور ميانه موجب افزايش ۱۵ تا ۲۰ دلاري قيمت هر بشكه نفت شده است .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *